کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناتو: دولت وفاق ملی لیبی را به رسمیت می‌شناسیم

28 ارديبهشت 1399 ساعت 10:49

دبیرکل ناتو طی تماس تلفنی با رئیس دولت وفاق ملی لیبی، از اقدامات نیروهای حفتر در این کشور انتقاد کرد.


به گزارش جهان نیوز، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که دولت وفاق ملی لیبی را به رسمیت می‌شناسد.
 

دفتر اطلاع‌رسانی «فایز السراج»، رئیس دولت وفاق ملی شنبه‌شب اعلام کرد که در تماسی که با استولتنبرگ داشته، خواستار مقابله با اقدامات نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده موسوم به نیرهای شرق لیبی شده است.

بر اساس بیانیه دولت وفاق ملی، دبیرکل ناتو به سراج گفته است که این سازمان تنها دولت وفاق ملی را به رسمیت می‌شناسد و از هیچ سازمان یا گروهی غیر از آن حمایت نمی‌کند.

استولتنبرگ گفت که اقدام نیروهای حفتر در حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها در لیبی غیر قابل قبول است. او همچنین از ارسال تجهیزات و اعزام نیروهای روس به لیبی ابراز نگرانی کرد.

در همین ارتباط، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با یک رسانه ترکیه‌ای ضمن انتقاد از حملات نیروهای حفتر و هدف قرار دادن غیرنظامیان از سوی این نیروها، از ناتو خواست جلوی اقدامات و حملات حفتر به طرابلس را بگیرد.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شده است.

به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

ژنرال حفتر از ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۸ با چراغ سبز عربستان سعودی و حمایت سیاسی و تسلیحاتی این کشور و کشورهای عربی مصر و امارات درصدد تصرف شهر طرابلس (پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت سراج) برآمد ولی با ورود نظامی ترکیه و حمایت‌های قطر این حملات بی‌نتیجه ماند و طی یک ماه گذشته نیروهای حفتر متحمل شکست‌هایی شده‌اند.

ژنرال حفتر بعد از یک سال و یک ماه یورش و حمله بی‌نتیجه، نهم اردیبهشت طی اقدامی که از سوی ناظران و تحلیلگران کودتا تلقی شد، خود را حاکم بلا منازع لیبی دانست.
 
منبع: فارس


کد مطلب: 727919

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/727919/ناتو-دولت-وفاق-ملی-لیبی-رسمیت-می-شناسیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com