کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جامعه شناس مورد علاقه اصلاح طلبان:

وضع امريكا در مقابله با کرونا آن‌قدر بد بوده كه وضعيت بد ما ديده نشد!/ مردم ايران امريكا را دوست دارند/ حوزه بهداشت و درمان پناهگاه جامعه ايرانی شد/ احتمالا یکی از نامزدهای انتخابات از پزشکان باشد/ پزشكيان به درد رياست‌جمهوری می‌خورد!/ روحانی ايران را از کرونا نجات داد/ برجام و مقابله با كرونا، دو امتياز روحانی است

28 ارديبهشت 1399 ساعت 10:47

تقی آزاد ارمکی می گوید: ما دو روحاني موثر داريم: روحاني برجام و روحاني كرونا. انعقاد برجام و مقابله با كرونا، دو امتياز براي روحاني است در تاريخ سياسي ايران.


گروه سیاسی جهان نیوز: تقي آزاد ارمكي، جامعه شناس مورد علاقه اصلاح طلبان که گفتگوهای آمیخته با مضامین سیاسی او به کرات در رسانه های اصلاح طلب دیده می شود، این بار به بررسی تبعات بیماری کووید 19 پرداخته و اظهارات جالبی را مطرح کرده است. او که در عین حال از عدم اقدامات جهادی و خلاء فداکاری اصلاح طلبان در شرایط کرونایی کشور انتقاد کرده، در بخشی دیگر از صحبت هایش احتمال داده است که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال بعد پزشکانی مانند نمکی، پزشکیان و یا حتی قاضی زاده هاشمی باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش مردم ایران را دوستدار آمریکا معرفی کرده و در یک جفای بزرگ در حق مدافعان سلامت و خدمات شبانه روزی و البته همه جانبه مسئولان و جهادگران بری مقابله با ابعاد کرونا اعم از بهداشتی، اقتصادی و ...(خصوصا با تمرکز بر موضوع معیشت مردم و به ویژه نیازمندان) مدعی شده است: «وضع امريكا و اروپا آن‌قدر بد بوده كه وضعيت بد ما ديده نشده است». جفای بزرگ تر آن است که به جای شرح شکست بزرگ هیمنه غرب در این آزمون جهانی و رخ نمایی واقعیت آن، اوضاع ایران را «بد» عنوان می کنند که این بدی شرایط به خاطر اوضاع آمریکا و اروپا دیده نشده است!

این جامعه شناس اصلاح طلب همچنین مدعی شده است که روحانی ایران را کرونا نجات داد! فارغ از آنکه خود روحانی بارها از نقش همگان در شکست تقریبی این ویروس یاد کرده است اما ظاهرا نگاه سیاسی باعث شده که آقای جامعه شناس نخواهد رفتار روحانی در مقاومت برای عدم پذیرش مسئولیت ستاد مقابله با کرونا و وقت گذاری یک جلسه در هفته را بیاد بیاورد.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم اظهارات تقی آزاد ارمکی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد را در ادامه خواهید خواند:

*كرونا باعث شد ما در مقايسه با ديگران احساس سرافكندگي نكنيم بلكه سرافراز هم باشيم كم و بيش. وضع امريكا و اروپا آن‌قدر بد بوده كه وضعيت بد ما ديده نشده است.

*در نظام سياسي، بر سر نحوه مقابله با كرونا، انشقاق وجود نداشت. آنچه براي جامعه ايراني امكان كنشگري ايجاد مي‌كند، چه در عرصه سياسي چه در ساير عرصه‌ها، شكاف‌هاي دروني نظام سياسي است. در جريان مقابله با كرونا، چنين شكاف‌هايي ايجاد نشد و ما شاهد همراهي يا حداقل سكوت نيروهاي مخالف دولت در ساخت قدرت بوديم.

*بايد چيز ديگري جانشين كرونا شود. اگر حضور كرونا استمرار پيدا كند، فقير و غني معني پيدا مي‌كند چون محدوديت منابع وجود دارد و در اين شرايط، اغنيا بيش از فقرا از خدمات مقابله با كرونا بهره‌مند خواهند شد. اين امر موجب شكل‌گيري اعتراضات اجتماعي خواهد شد؛ اعتراضاتي كه در امريكا هر آن ممكن است رخ دهد.

*ملاط همبستگي اجتماعي در درازمدت، بايد چيزي جز كرونا باشد. مثلا كرونا مي‌تواند شعار يا ايدئولوژي «همبستگي» را جانشين تفرقه، جدايي، بدخواهي و خودي و بيگانه و اموري از اين دست سازد.

*اين‌طور نيست كه همه مجذوب هاليوود باشند و حرف‌شان اين باشد كه امريكا بيا ما را نجات بده! مردم ايران امريكا را دوست دارند ولي در عين حال امريكا را دشمن خودشان مي‌دانند.

*كرونا بخشي از جامعه را پناهگاه ساير بخش‌هاي جامعه كرد. حوزه بهداشت و درمان پناهگاه جامعه ايراني بود. ما هم مي‌توانستيم مثل ترامپ و مخالفانش، كرونا را بر سر يكديگر بكوبيم ولي حوزه بهداشت و درمان در جامعه ما به گونه‌اي عمل كرد كه اين دعواها بالا نگرفت و جامعه در برابر اين بيماري خاص، پناهي پيدا كرد. اگر حوزه بهداشت و درمان نخواهد از اين وضع استفاده سياسي كند، اين سرمايه برايش باقي خواهد ماند ولي اگر بخواهد از آن استفاده سياسي كند، قطعا اين سرمايه را به سرعت از دست مي‌دهد و خود پزشكان و پرستاران نيروي اخلالگر اجتماعي و سياسي خواهند شد. چون اين قشر زياده‌خواهي‌ها و جاه‌طلبي‌هاي خودش را دارد. من حتي معتقدم رييس‌جمهور بعدي ايران يا حداقل يكي از كانديداهاي مهم انتخابات رياست‌جمهوري 1400 حتما پزشك خواهد بود. اين زياده‌خواهي سياسي اگر بروز يابد، امري است كه مي‌تواند به سرمايه پديدآمده طي اين مدت لطمه بزند ولي اگر چنين چيزي شكل نگيرد، اين سرمايه براي كل نظام كارشناسي كشور در حوزه بهداشت و درمان حفظ خواهد شد.



*آقاي پزشكيان. خود نمكي، وزير بهداشت. بهترين گزينه شايد نمكي باشد چون هم تاييد رهبري را داشته، هم اينكه گروه‌هاي سياسي به او انتقادي نداشته‌اند در جريان مبارزه با كرونا و در قالب يك بوروكرات كارا مطرح شده است. البته مشروط به اينكه ناگهان افشاگري عجيب و غريبي درباره ناكارآمدي او صورت نگيرد. حتي قاضي‌زاده، وزير بهداشت سابق هم مي‌تواند مطرح شود.

*اصلاح‌طلبان جامعه‌محور نيستند. دغدغه اصلاح‌طلبان همچنان حوزه سياسي و باقي ماندن يا بازگشت به عرصه قدرت سياسي است. اصلاح‌طلبان اهل كنش مدني نيستند و پايگاهي براي خودشان درست نكرده‌اند كه در اين وقايع به سود بخش محروم جامعه وارد عرصه فعاليت مدني شوند. پزشكان‌شان كه مي‌توانستند به درمان مجاني بيماران روي بياورند. مهندسان و دانشجويان آنها كه مي‌توانستند كارهايي انجام دهند. كسي مخالف فعاليت اين افراد نبود ولي خودشان اقدامي نكردند.

*هميشه نمي‌توان در عين خودنمايي خدمت كرد. دانشگاه تعطيل شد و دانشجويان رفتند پي كارشان. مدارس تعطيل شد و معلمان هم رفتند. كجا رفتند؟ چرا نيامدند در عرصه مدني خدمت كنند؟ هيچ‌كس نيست. همه رفته‌اند دنبال كارشان! خدمت كردن فداكاري لازم دارد.

*من همان روزهاي قبل از شيوع كرونا مي‌گفتم آقاي روحاني بايد استعفا دهد. آقاي عبدي هم نظرش همين بود. اما به نظرم كرونا روحاني را نجات داد، روحاني هم ايران را از كرونا نجات داد. ما دو روحاني موثر داريم: روحاني برجام و روحاني كرونا. انعقاد برجام و مقابله با كرونا، دو امتياز براي روحاني است در تاريخ سياسي ايران.

*دولت خدمتگزار و رفاهي. دولتي كه افزايش رفاه و كاهش نابرابري در دستور كارش باشد. دولت روحاني كاتاليزوري براي عبور از بحران كرونا است.

*شعارهايي در راستاي كاهش نابرابري و افزايش خدمات اجتماعي. يعني كمي بيشتر از دولت رفاهي. در واقع يك‌جور دولت چپگرا. دولتي چپگرا با كنشگراني بوروكرات. به همين دليل است كه مي‌گويم پزشكيان چپگرا به درد رياست‌جمهوري مي‌خورد. پزشكيان بوروكراتي است كه دغدغه عدالت اجتماعي هم دارد.


کد مطلب: 727915

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/727915/وضع-امريكا-مقابله-کرونا-آن-قدر-بد-بوده-وضعيت-ديده-نشد-مردم-ايران-دوست-حوزه-بهداشت-درمان-پناهگاه-جامعه-ايرانی-احتمالا-یکی-نامزدهای-انتخابات-پزشکان-باشد-پزشكيان-درد-رياست-جمهوری-می-خورد-روحانی-نجات-برجام-كرونا-دو-امتياز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com