پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱۵

علت توجه رسانه‌های خارجی به حناچی چیست؟

يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 727902
به‌نظر می‌رسد شهردار تهران بیش از آن‌که به‌دنبال پاسخگویی به افکارعمومی و مخاطبان داخلی باشد سعی در موجه جلوه دادن خود و اقداماتش در جامعه بین‌الملل است موضوعی که پیامی جز طفره رفتن و فرار از چرایی عدم تحقق وعده‌های حناچی ندارد.
علت توجه رسانه‌های خارجی به حناچی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، بررسی‌های فعالیت‌های رسانه‌ای شهردار پایتخت در دوران جدید نشان می‌دهد پیروز حناچی چندان تمایلی برای حضور در نشست‌های خبری ندارد تا در حضور خبرنگاران تخصصی حوزه شهری به پاسخگویی نسبت به عملکرد اجرایی خود بپردازد. (به جز تنها نشست خبری‌ شهردار که پس از حدود ۴ ماه از انتخاب رسمی وی برگزار شد.)

شهردار تهران با اشکال مختلف سعی در طفره رفتن و شانه خالی کردن از وعده و وعیدهایی دارد که در زمان نامزدی تصدی این جایگاه به‌واسطه آنها خود را به صندلی ریاست بهشت رساند؛ وعده‌هایی از جمله افزایش سرانه استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی، بهبود وضعیت المان‌های شهری، احداث خطوط جدید مترو و یا واردات اتوبوس‌های درون شهری به سیستم حمل و نقل عمومی تنها بخشی از آن چیزی است که حناچی در ابتدای سکان‌داری‌اش بر ساختمان بلندمرتبه شهرداری در خیابان بهشت قول آن را به شهروندان تهرانی داده بود.

با این‌حال جناب شهردار نه تنها به کمترین حد از عملی کردن وعده‌هایش بسنده کرد بلکه وقتی در حاشیه جلسات شورای شهر یا مراسم افتتاحیه‌ای در مقابل خبرنگاران قرار می‌گیرد، بهانه‌های بسیاری را دستاویز عدم تحقق وعده‌هایش قرار می‌دهد. وقتی از ایشان سؤال می‌شود چرا نسبت به رفع مشکل پارکینگ در مرکز شهر اقدام نمی‌شود می‌گوید حل این موضوع حداقل میان مدت است و هدف اصلی این است که اساساً به سفر با وسایل شخصی دامن زده نشود حتی در بسیاری از کشورها در محلات مرکزی برای این‌که کسی با خودرو تردد نکند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، پارکینگ ایجاد نمی‌کنند این در حالی است که حتی در سایر نقاط شهر نیز این مشکل حل نشده است.

در موردی دیگر وقتی از شهردار تهران در خصوص عدم تحقق وعده‌هایش سوال می‌شود، می‌گوید ما در شهرداری تهران با ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته مواجهیم که هر چقدر هم این بدهی را پرداخت می‌کنیم گویا سود و بهره آن است و تسویه نمی‌شود.

جدای از این بدقولی‌های شهردار پایتخت در تحقق وعده‌ها و همچنین طفره رفتن از گفتگوی صریح با رسانه‌ها که ناشی از ضعف تیم رسانه‌ای شهردار در پاسخگویی به رکن چهارم دمکراسی است به‌نظر می‌رسد حناچی اما گام مهمی را در راستای ایجاد دیپلماسی رسانه‌ای برداشته است.

وی در ایام کرونا شرایط را برای برقراری ارتباط با شهرداران کلانشهرهایی از شرق دور گرفته تا اروپا مغتنم شمرد و از سوی دیگر در اقدامی دیپلمات‌مآبانه و به دور از عرف یک شهردار که می‌بایست بیش از همه نسبت به هدایت جریان فعالیت‌های مدیریت شهری خود در شرایط بحرانی متمرکز شود، به انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین انگلیس اقدام می‌کند و داد سخن از مشکلات تحریم و برخورد ناعادلانه دولت امریکا با مردم ایران سخن به‌میان می‌آورد.

بیشتر بخوانید:
دست خالی اصلاح طلبان و حناچی را از کجا باید فهمید؟

یادداشت حناچی در گاردین: تحریم‌های آمریکا جنگ ایران با کرونا را فلج کرده!

البته که تمام سروصداهای رسانه‌ای خارجی جناب شهردار باعث شد تا بازهم یک رسانه بین‌المللی یعنی فرانس ۲۴ به سراغ شهردار تهران آمده و در گزارشی که بیشتر به رپرتاژ رسانه‌ای شبیه بود تا گزارش عملکرد تعاریف خاصی از حناچی بکند و این‌گونه سناریوی خود را مطرح بکند که «شهردار تهران توجه همه جهان را به خود جلب کرده اما همه این توجهات ناشی از ویژگی‌های فیزیکی او نیست بلکه خوش‌بینی او نسبت به کاهش شیوع کرونا در کشور است که او را مورد توجه قرار داده و در این میان بسیاری از مردم از او به‌عنوان یک رهبر در مبارزه با کرونا و بهبود تصویر ایران در جامعه جهانی قدردانی می‌کنند.»

نکته جالب توجه در این گزارش این است که به نوعی حناچی را رهبر پایتخت مطرح کرده که باید درباره بازگشایی کسب و کارها هم در تهران تصمیم‌گیری کند.

قطعاً با مشاهده این گزارش به ذهن مخاطب باهوش و رسانه‌فهم این‌گونه متبادر می‌شود که چرا حناچی تا این اندازه مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته و یا این‌که چرا شهردار تهران سعی دارد خود را در چشم رسانه‌های خارجی موجه و بزرگ جلوه دهد؟ هنوز مدت زمان زیادی از یادداشت شهردار تهران در یکی از بزرگترین رسانه‌های اروپایی نگذشته است و البته که ملاقات مجازی با شهردار کلانشهر‌های شرق و غرب دنیا تازه رخ داده است!

البته بدون شک روزی خواهد آمد که شهردار تهران باید همانند اعضای شورای شهر تهران پاسخگوی عملکرد ضعیفش باشد، عملکردی که جای دفاع ندارد و فرصت‌سوزی‌های بسیاری در تهران صورت گرفت تا در پایتخت تنها باید تغییر اسامی کوچه‌ها و معابر را احساس کرد نه تغییر در فرم خدمات‌دهی و خدمات‌رسانی.

عدم بهبود وضع ترافیک و وضع نامطلوب حمل و نقل عمومی تنها بخشی از مشکلاتی است که شهروندان تهرانی از ابتدا با آن دست به گریبان هستند ولی آن‌چیزی که مشاهده نشد کوچکترین تغییر در رفع این مشکلات بود.

به‌نظر می‌رسد در این میان شورای اسلامی شهر تهران هم به‌عنوان یک نهاد بالادستی از توان لازم برای مدیریت و نظارت بر اجرای سیاست‌های شهری آقای حناچی برخوردار نیست و خودشان در انتخاب شهیرشان مانده‌اند.

اما آنچه در این میان بی‌سؤال مانده است علت عجیب توجه رسانه‌های غربی به شهردار تهران در اوج ناکارآمدی وی و تعامل رسانه‌ای آقای حناچی با خبرگزاری‌های خارجی است که مرور زمان آن را مشخص خواهد کرد.

منبع:آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان خدای وعده و وعید هستند و ارباب آرزوها نه خدای کار و تلاش..
.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب= مشتی حرف ودیگر دقیقا=هیــــــــــــــــــــــچ ! .....
دبیر ادبیات اصلاحاتی
Iran, Islamic Republic of
.......
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
................
Iran, Islamic Republic of
مقایسه این افراد با قالیباف یعنی:
مقایسه بادکنک با کره زمین
لشکریون
Iran, Islamic Republic of
.......
United States
....
حسن
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
شاید بلکه به احتمال زیاد برای ریاست جمهوری سال آینده آماده می شود.
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
.......
.
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
چند شب قبل که از اتوبان معظم امام علی علیه‌السلام رد میشدم به روح پدر آقای قالیباف درود فرستادم با این فرزند لایقش
وقتی آقای قالیباف شهردار تهران شد در عرض کمتر از دو سال تمام خیابانها و کوچه های تهران رو آسفالت کرد خدا خیرش بدهد
Denmark
این جماعت همینطورند مدام بهانه و نمی گذارندو نمی شودو اگر ومگر. .......