پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۱۶۱

ریشه ‌اندیشه‌های التقاطی خاتمی چیست؟

شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 727772
تحصیل در فلسفه غرب باعث شد نطفه ‌اندیشه سیاسی خاتمی با ترکیب «اسلام و لیبرال دموکراسی غربی» بسته شود.‌ اندیشه‌ای که بعدها به آرمان مبدّل گشت و سراسر زندگی سیاسی خاتمی را در خدمت خود گرفت.
ریشه ‌اندیشه‌های التقاطی خاتمی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، کیهان در گزارشی نوشته است: در مورد ‌آثار تحصیل سید محمد خاتمی جوان، در رشته فلسفه در دانشگاه اصفهان و در دوره استبداد پهلوی چنین نوشته‌اند: در دانشگاه اصفهان بود که خاتمی در معرض‌اندیشه‌ها و نظریات غربی درباب آزادی و مسئولیت مدنی قرار گرفت و درباره امکان تطبیق این عقاید با آموزه‌های اسلام به مطالعه پرداخت.

اگر خاتمی بعدها گفت «مشروعیت همه حکومتها از مردم است» از «جان‌لاک» آموخته بود که «آنچه جامعه سیاسی را به وجود می‌آورد و سبب برقراری آن می‌شود، چیزی نیست مگر توافق عده‌ای از انسان‌های آزاد که می‌توانند با اکثریت عددی خود شناخته شوند. فقط همین عامل می‌تواند بنیانگذار حکومت مشروع باشد.»(1) سید محمد خاتمی اگر روزی گفت «آزادی از دین سؤال می‌کند و دین باید جوابگو باشد»(2) به خاطر این بود که در طول تحصیلات آکادمیک خود، مفهوم آزادی را به عنوان «ارزش مطلق و بی‌قید و شرط» از «ژان ژاک روسو» وام گرفت.

در فضای ملتهب از استبداد پهلوی، شنیدن و خواندن درباره آزادی «نقش مردم در حکومت» برای خاتمی بسیار گوارا بود. به‌ویژه که رهایی از استبداد آرمان او گشته بود.

خاتمی هر چند طلبه علوم دینی نیز بود، اما حوزه‌های علمیه در دوران قبل از قیام امام خمینی(ره) علاقه چندانی به امور سیاسی نشان نمی‌دادند و برنامه مدونی برای به زیر کشیدن حکومت سلطنتی نداشتند. این بود که با توجه به صبغه خانوادگی و تحصیلات حوزوی، و همچنین بافت مذهبی کشور ایران،‌ تحصیل در فلسفه غرب باعث شد نطفه ‌اندیشة سیاسی خاتمی با ترکیب «اسلام و لیبرال دموکراسی غربی» بسته شود.‌اندیشه‌ای که بعدها به آرمان مبدّل گشت و سراسر زندگی سیاسی خاتمی را در خدمت خود گرفت.(3)

دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان در سال 1337، تأسیس شده بود و هنگام ورود خاتمی به این دانشکده تنها هفت سال از آغاز به کار این دانشکده می‌گذشت. رشته فلسفه نیز در سال 38 – 39 به این دانشکده اضافه شد و در سال 1347 به محل موقت خود در خیابان هزارجریب انتقال یافت. در این دانشکده هم اکنون نیز دروس و آثاری از قبیل «فراسوی ساختارگرایی» از میشل فوکو ترجمه حسن بشیریه، «دانش و قدرت» نوشته میشل فوکو، «متافیزیک حضور» اثر ژاگ دریدا، «ساختار و تأویل متن»، «پست مدرنیته و پست مدرنیسم»، «شکاف‌اندیشه جنگل»، نوشته گارودی ترجمه باقر پرهام، «فلسفه هگل» نوشته حمید عنایت، هگل و «جامعه مدرن» و... تدریس می‌شود!

محمدرضا تاجیک از متفکران گروه دوم خرداد و عناصر دولت اصلاحات درباره‌اندیشه سیاسی خاتمی و برگرفتگی آن از گفتمان ‌اندیشمندان غربی چون فوکو، لاکلا، میلز، پل ریکور، و... می‌نویسد: «اندیشه سیاسی خاتمی، صرفا در پهنه جغرافیای مشترک میان «سنت و مدرن»، «دیانت و سیاست»، «قدرت و معنویت»، «قدرت و نظارت»، «جامعه مدنی و مدینه النبی»، «دین و دموکراسی»، «تغییر و ثبات»، «آزادی و عدالت»، «آزادی و دین»، «آزادی و قانون»، «فرد و جمع»، «کثرت و وحدت» و «اکثریت و اقلیت» قابلیت تئوریزه شدن دارد».(4)

و این زوجیّت اصطلاحات در کنار یکدیگر، نتیجه همان‌اندیشه‌ای است که از ترکیب اسلام و لیبرال دموکراسی غربی در او شکل گرفته بود. خاتمی به واسطه تحصیل در رشته فلسفه و آشنایی با‌اندیشمندان غربی و نظریات آنان، مشرق را نقطه عشق و جان می‌دانست ولی غرب را نقطة عقل و خرد و لذا «انسان ملتقای مشرق جان و مغرب عقل» را تدوین کرد!

مجزا دانستن مفاهیمی چون آزادی و دموکراسی از اسلام و تلاش برای هم‌آوا و هم‌پوشانی آنها با اسلام، عقل از وحی و مردم‌سالاری از دین و سنجاق کردن آنها به یکدیگر، یکی از نشانه‌های انحراف و غرب‌زدگی و عدم شناخت اسلام است. در واقع همان راهی که منوّرالفکران دوران قاجار همچون ملکم‌خان و آخوندزاده و امثال آنها برای پروتستانتیزم اسلامی طی می‌کردند، امثال خاتمی با صبغه اسلامی بیشتر، دنبال کردند و این امر حاصل تحصیل و دلدادگی به آراء و تفکرات‌اندیشمندان غربی در طول تحصیل و اقامت در غرب بود.

در جریان رفراندوم تعیین نظام جمهوری اسلامی، روشنفکران دانشگاهی و ملی‌گراها، پیشنهاد «جمهوری اسلامی دمکراتیک» را در برابر «جمهوری اسلامی» پیشنهاد امام خمینی مطرح کردند. حضرت امام در پاسخ این پیشنهاد، به معانی مختلف دموکراتیک در نزد ملت‌ها در طول تاریخ اشاره کرده و کنار اسلام قرار‌دادن آن را به معنای تهی بودن اسلام از دموکراسی و اهانت به اسلام می‌دانستند: «اسلام- این قدرت معنوی- تا توانستند راجع به جمهوری اسلامی مخالفت کردند، جمهوری باشد، اسلامش دیگر می‌خواهیم چه کنیم!! جمهوری دمکراتیک باشد، اسلامش نباشد. آخرش که آن خوب خوبهاشان صحبت می‌کرد، جمهوری اسلامی دمکراتیک. ملت ما این را قبول نکرد.

گفتند ما همان، آنکه ما می‌فهمیم اسلام را می‌فهمیم. از جمهوری هم می‌فهمیم چیست؟! اما دمکراتیکی که در طول تاریخ، پیراهنش عوض کرده، هر وقت یکی را. الآن این دمکراتیک در غرب یک معنا دارد و در شرق یک معنا دارد و افلاطون یک چیزی می‌گفت و ارسطو یک چیزی می‌گفته. این را ما نمی‌فهمیم. ما یک چیزی که نمی‌فهمیم چه ادعایی داریم که ذکرش بکنیم و رای نمی‌توانیم به آن بدهیم. آنی که می‌فهمیم، ما اسلام را می‌دانیم چی هست. یعنی می‌دانیم‌ که یک رژیم عدل است.

البته نه اینکه می‌دانیم، خوب ما که اسلام را نمی‌دانیم واقعا، رژیم عدل است می‌دانیم. این عدالت است در آن حکامی که در صدر اسلام بودند. مثل علی بن ابی طالب فهمیدیم چکاره است، چه می‌کند. و جمهوری هم معنایش را می‌فهمیم که باید ملت رای بدهند. اینها را قبول داریم. اما آن دمکراتیکش را، حتی پهلوی اسلامش بگذارید، ما قبول نداریم. علاوه من این را در یکی از حرفهایم گفتم که اینکه ما قبول نداریم برای اینکه این اهانت به اسلام است. شما این را پهلویش می‌گذارید معنایش این است که اسلام دمکراتیک نیست. و حال آنکه از همه دمکراسی‌ها بالاتر است اسلام. از این جهت ما این را قبول نمی‌کنیم. اصلاً شما پهلوی این بگذارید، مثل این است که بگویید که جمهوری اسلامی عدالتی. این توهین به اسلام است برای اینکه عدالت متن اسلام است. از این جهت این را هم ملت ما قبول نکردند».(5)

و لذا امام خمینی با صراحت و قاطعیت،‌ تنها «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش را به رأی مردم گذاشتند. در مورد مردم‌سالاری دینی نیز رهبر معظّم انقلاب اسلامی همین نظر را مورد تأکید قرار‌دادند: «نباید اشتباه شود، این مردم‌سالاری به ریشه‌های دموکراسی غربی مطلقا ارتباط ندارد. این یک چیز دیگر است. اوّلا مردم‌سالاری دینی دو چیز نیست، این طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه کامل داشته باشیم؛ نه، خود این مردم‌سالاری هم متعلق به دین است».(6)

در جای دیگر ریشة مشروعیت حتی رای مردم در نظام اسلامی را با رفراندوم در دموکراسیهای حاکم در دنیا متفاوت اعلام کرده و می‌فرمایند: «در اسلام آنچه ما به عنوان حاکمیت اسلامی شناخته‌ایم و امروز هم بنای کلّی این جامعه بر آن قرار دارد، مردم‌سالاری دینی است که با دموکراسیهای رایج دنیا در بنیاد اختلاف دارد. ریشه مشروعیت رای مردم در دموکراسیهای رایج دنیا اساسا با مشروعیت رای مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی که ما به دنبال آن هستیم و آن را حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب می‌آوریم، متفاوت است».(7)

این بیانات و مشابه آنها درست در زمانی مطرح می‌شود که دولت اصلاحات سرکار بوده و صاحبان تفکر لیبرالیستی و سکولاری در روزنامه‌های زنجیره‌ای و در محافل مختلف، در صدد القاء ترکیب اسلام با لیبرال دموکراسی غربی بودند.

پانوشت‌ها
1- تاریخ فلسفه غرب، ج 2، ص 28، عبدالرحمن عالم
2- سایت خبری تحلیلی فردا، به نقل از ایسنا، 20/1/1389
3- سودای سکولاریسم، صص 51 و 52
4- دین، دموکراسی و روشنفکری در ایران امروز، ص 79
5- صحیفه امام، ج 11، صص 458 و 459
6- بیانات در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، 12/9/1379
7- بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، 13/12/1381 
برچسب ها: سید محمد خاتمی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاهین
Iran, Islamic Republic of
اکنون لیبرال دموکراسی در جهان شکست خورده است و نمونه بارز آن فرانسه است که امانوئل مکرون مخالفان دولت خود را با اسلحه فلش بال کور می کند.
Iran, Islamic Republic of
......
سید قلبها خاتمی
Iran, Islamic Republic of
....
.
Iran, Islamic Republic of
...
مخالف اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
خاتمی بعد از فتنه 88 منفور ملت و مطرود رهبری شد.
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
ول کنید این ..... را
تک چشم کم سو
Iran, Islamic Republic of
...
تک لامپ بی سو
Iran, Islamic Republic of
...
عزیز
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید دلها خاتمی عزیز
عمار
Romania
دست ازسراین سیدسیه بخت برداریدعاقبت همه التقاطیون همین است.....
یاسر
Iran, Islamic Republic of
تمامیت خواهانی که جز خود کس دیگری را قبول ندارند روسیاه هستن!!!!!!
نادر
Iran, Islamic Republic of
تمامیت خواه فتنه گران اصلاح طلب سال 88 بودند که 8 ماه مملکت را به آشوب کشیدند.
Iran, Islamic Republic of
تنها راه برگزاری یک دادگاه علنیه !!!!!!
یاسر
Iran, Islamic Republic of
کسی که سیاه روزه دیگرانو سیاه بخت میبینه اول بخودت مشغول باش برادر
یاسر
Iran, Islamic Republic of
برادر عمار بخود بیا تا دیر نشده
میلاد
Iran, Islamic Republic of
به قول مرحوم پدرش خاتمی یک غربزده است.
جواد
Iran, Islamic Republic of
حالا غربزده بهتره یا شرقزده؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
شرقزده بهتره
میلاد
Iran, Islamic Republic of
فقط فقط شرق
شایان
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی(ره): ما از شر رضا شاه و محمدرضا پهلوی خلاص شدیم ولی از شر تربیت شدگان شرق و غرب به این زودی ها خلاص نمی شویم.
Iran, Islamic Republic of
....
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
دلار 17000 تومان خانه متری 20 میلیون تومان سکه 7 میلیون پراید 90 میلیون اصلاح طلبان غربزده کشور را به این روز انداختن .
جواد
Iran, Islamic Republic of
شرق و غرب فقط به منافع خودشون فکر میکنن
Iran, Islamic Republic of
هدف نهایی غرب ستیزی و شرق گرایی هست !
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
منافق و روشنفکر از هر دو اینها و از همه پَستتر است
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
ممنوع التصویری خاتمی را محبوبتر کرد
33 بر 0
Iran, Islamic Republic of
از رای ملت در دوم اسفند کاملا هویداست که چقدر محبوبه.
Iran, Islamic Republic of
.......
سی بر صفر
Iran, Islamic Republic of
......
اصغر
Iran, Islamic Republic of
حالا عزیزخان یا همان برادرهادی بیاید مثبت و منفی بدهد فرقی ندارد.
مردم در اسفند 98 دیگر به خاتمی اعتماد نکردند.
کسی که همه فرزندان را برای زندگی به اروپا و امریکا فرستاده دیگر قابل اعتماد مردم نیست و نخواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
از رای های منفی که به کامنت شما دادند مشخصه چقد محبوبه.نیازی به استناد به رای اسفند نیست .مشت نمونه خروار است!
Iran, Islamic Republic of
تکرار تکرار چی شد؟حالا که.....زدید به کل اقتصاد کشور....
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
.............
لشکر دکتر روحانی
Iran, Islamic Republic of
هراس حتی از عکسش که چون خورشید درخشان است
شاکی
Iran, Islamic Republic of
خاتمی باید در مورد فتنه 88 و فروختن دریای خزر و دلار 17000 تومانی پاسخگو باشد.
متشاکی
Iran, Islamic Republic of
باشه بهش میگم ..
شاکی
Iran, Islamic Republic of
حتما"بهش بگو یادت نره.
متشاکی
Iran, Islamic Republic of
ختما بهش میگم برادر غفنضز خودشو نگران نکن
.
Iran, Islamic Republic of
چهره خاتمی حتی از پس غبار ساختگی مخالفان همچنان میدرخشد
محمد خاتمی
Iran, Islamic Republic of
.........
محمد خاتمی
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با این اندیشه التقاطی چرا برای ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان تایید شد
33 بر 0
Iran, Islamic Republic of
چون انسان میتونه با نفاق چهره خودش رو بپوشونه
فقط سی بر صفر
Iran, Islamic Republic of
نمره سی نهایی است
Iran, Islamic Republic of
اينها همه بازي دو طرفه بده دلار قشنگه را
33 بر صفر
Iran, Islamic Republic of
شکست 33 بر صفر اصلاح طلبان نشان داد که اصلاح طلبان در اقلیت هستن.
Iran, Islamic Republic of
.........
سی بر صفر
Iran, Islamic Republic of
چجوری شما فهمیدین اونوقت شورای نگهبان نفهمید؟ .....
سی بر صفر دیگری
Iran, Islamic Republic of
حالا آقای مجید انصاری چندم شد .استاد؟!
Iran, Islamic Republic of
نگفتی چجوری شما فهمیدی شورای نگهبان نفهمید؟
غفنضر
Iran, Islamic Republic of
تو کامنت پایینی گفتم ماها به غیب وصلیم
Iran, Islamic Republic of
.....
...
Iran, Islamic Republic of
....
غفنضر
Iran, Islamic Republic of
ما به غیب وصلیم همه چیزو میدونیم
.
Iran, Islamic Republic of
خالا که به غیب وصلین چرا به شورای نگهبان خبر ندادین که رد صلاحیتش کنه؟!!!
Iran, Islamic Republic of
شزط انصاف این بود که شورای نگهبانم با خبر میکردین
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...........
Iran, Islamic Republic of
به غیب وصل نیستین......
Iran, Islamic Republic of
شما به توهم وصل هستین نه غیب!
Iran, Islamic Republic of
.......
.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
فیلتر شورای نگهبان رو دست کم گرفتی برادر غفنضر هیچکس نمیتونه الکی ازش رد شه
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
خیلیا ازش رد شدن
Iran, Islamic Republic of
مثلا کی؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
....
سید فاضل
Iran, Islamic Republic of
. ما به آن سید و آن میر ارادت داریم
ن
Iran, Islamic Republic of
هر کسی با سید و میر خودش محشور شه ان شاء الله .
ننگ بر سه مفسدین
Iran, Islamic Republic of
ما ز آن سید و آن میر خیانت دیدیم .
Iran, Islamic Republic of
باش تا خبرت کنم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چه کسی به شما حق داده که دیگران التقاتی بنامید اول کسی که منافقین را التقاتی نامی بنی صدر بود و خود با آنها فرار کرد و......
جهان نیوز و جهان نیوزیان آزاد آزادند
Iran, Islamic Republic of
....
المفلس فی امان الله
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
انديشه كيليوي چند بده ويلا قشنگه را
Iran, Islamic Republic of
انديشه يعني مردمو سر كار بگذار دلار پارو كن اقا زاده بفرست ديار استكبار جهاني حال كنه
احسنت به برادر غضنفر اندیشمند
Iran, Islamic Republic of
....
اندیشمند جهان برادر غفنضر
Iran, Islamic Republic of
....
.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
در بي بي سي گنده گويي بنما....
Iran, Islamic Republic of
كرونا پارتي و استخر پارتي و جزيره پارتي هم امروزه شده جزو سرگرمي اصلاح طلبان
.
Iran, Islamic Republic of
......
تو اینارو از کجا میدونی غضنفرآقا؟
Iran, Islamic Republic of
....
غفنضر
Iran, Islamic Republic of
گفتم که ماها به غیب وصلیم
.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...............
مجید
Iran, Islamic Republic of
تنها کسی که اتحاد کشور اسیب زد همین فتنه گر بود
حمید
Iran, Islamic Republic of
خاتمی خار چشم تمامیت خواهان!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آین آقای خاتمی سابقه ای در مبارزات قبل از انقلاب ندارد امام جماعت مسجد هامبورک بودن است.....
Iran, Islamic Republic of
خاتمی فرزند فاضل و با تقوای امام خمینی بوده ، وخواهد بود ، میزان هم حال فعلی افراد است!!!!!!!!!!
معین
Iran, Islamic Republic of
تمامیت خواهان همان فتنه گران اصلاح طلب سال 88 هستن که تهمت دروغ تقلب به نظام زدند و آراء 25 میلیونی مردم را نادیده گرفتن .
Iran, Islamic Republic of
تهمت نبود
پاسخ 00:25
Iran, Islamic Republic of
تهمت بود زیرا محمدرضا خاتمی در دادگاه حتی نتوانست تخلف در انتخابات سال 88 را اثبات نماید چه برسه به تقلب !
.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
کدام فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
ممد خاتمی فتنه گر.
.
Romania
.............
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
سلام
خاتمی یک مهره سوخته بی خاصیت هست
بود و نبودش هیچ فرقی نمی‌کند الان هم به خاطر مطرح کردن مجدد خودش تلاش می‌کند
Iran, Islamic Republic of
مهره سوخته که ترس ندارد ! چرا از تصویرش هم هراس دارید؟!
مهران
Iran, Islamic Republic of
از خائن باید ترسید خیانت خاتمی در فتنه 88 محرز بود.
شهران
Iran, Islamic Republic of
وقتی مهره سوخته باشه دیگه ترس نداره .....
شهران
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
...
شهران
Iran, Islamic Republic of
برادر جهان بزار جواب بده چرا از مهره سوخته اینقد میترسه اشکالش کجاست
شهران
Iran, Islamic Republic of
..........
شهران
Iran, Islamic Republic of
.........
مهران
Iran, Islamic Republic of
ننگ فتنه 88 تا ابد از دامن خاتمی و اصلاحات پاک نخواهد شد.
خخ
Iran, Islamic Republic of
پس خودتون هم قبول دارید که خاتمی مهره سوخته است .
.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
عاقبتتون همینه جهان جان ....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلام بر سید محبوب،،،خاتمی.
طناب پوسیده خاتمی
Iran, Islamic Republic of
سلام بر دلار 17000 تومانی و سکه 7 میلیونی و پراید 100 میلیونی !!!!
رضاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran, Islamic Republic of
تکرار می کنم...دلار 17000 تومنی..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خود بینی و خدا را نبینی بترس از کسی که از خدا نترسه
Iran, Islamic Republic of
..........
.
Iran, Islamic Republic of
....
اصلاح طالب
Romania
از تعداد کامنتهایی که برای مطالب سید بزرگوار گذاشته میشه می توان محبوبیت ایشان را تشخیص داد .
سید محمد خاتمی امیر دلها .
.
Iran, Islamic Republic of
...
خخ
Iran, Islamic Republic of
بیشتر کامنت ها مخالف خاتمی است و این نشانه منفور بودن اوست .
.
Iran, Islamic Republic of
ولی مثبت منفی ها چیز دیگه ای نشون میده.
Iran, Islamic Republic of
مثبت و منفی ها از آلبانی هدایت می شوند دلخوش نباش.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
باسلام.
یک سری نرم افزارها هستن،که میشه به کمک اون،میشه از اینجور کارها کرد.. ضمن اینکه،کمپ ها منافقین و اموزش دیده ها ارتش اسرائیل(فارسی بلدند) و .. هم هستن.برای تولید جنگ اعصاب و روان.
Iran, Islamic Republic of
.......
.
Iran, Islamic Republic of
....
.
Iran, Islamic Republic of
.......
.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
.........
فقط خاتمی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات دیگه تمومه ماجرا.
Iran, Islamic Republic of
..
خاتمی ماندگار تا ابد
Iran, Islamic Republic of
....
ننگ بر فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
ننگ فتنه 88 تا ابد ماندگار است و پاک نخواهد شد.
جانباز
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز با نگاهی به ثبت مثبت ها و منفی ها به عنوان یک جامعه آماری خیلی کوچک مشخص خواهد شد آقای سید محمد خاتمی علیرغم تبلیغات زیاد علیه او و حذف تصویرش مورد احترام بالای مردم ایران است .!!!
Iran, Islamic Republic of
چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس فوت کند ریشش بسوزد
حامد
Iran, Islamic Republic of
.........
جامد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
باسلام.
بهتراست دقت کنید،اینجا اینترنت است،امار زیاد دلیل بر درستی نیست...
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر فتنه گر..
خاتمی همیشه محبوب
Iran, Islamic Republic of
...
حامد
Iran, Islamic Republic of
یک نفر که به نظر شما فتنه گر نیست نام ببرید
Iran, Islamic Republic of
ممد خاتمی فتنه گر.
Iran, Islamic Republic of
.............
دلبر جانان خاتمی مهربان
Iran, Islamic Republic of
...
خخ
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر فتنه گران وطن فروش ........
Iran, Islamic Republic of
. خاتمی فتنه گر ...
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بدبخت دلقک دربار سعودی ها
Iran, Islamic Republic of
.........