جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۸
برایان هوک:

آمریکا از هر روشی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند

پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 727680
نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران بار دیگر تهدید کرد که این کشور از هر روشی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده می‌کند.
تلاش آمریکا بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متمرکز است
به گزارش جهان نيوز، «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز گذشته بار دیگر آشکارا تهدید کرد چنانچه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را که براساس توافق هسته‌ای ایران (برجام) در ماه اکتبر (مهر) به پایان می‌رسد بار دیگر تمدید نکند واشنگتن از هر روشی برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

این گفته برایان هوک اظهارات دو هفته پیش یک مقام آمریکایی را که خواسته بود نامش فاش نشود، تایید می‌کند. این مقام گفته بود آمریکا طرح خود را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران با انگلیس، فرانسه و آلمان در میان گذاشته است.

هوک در مقاله‌ای که در روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر کرد ضمن تکرار تهدید‌های مقامات آمریکا، در این خصوص نوشت «در هر صورت» واشنگتن تضمین می‌کند که تحریم‌های تسلیحاتی باقی خواهند ماند. او ادامه داد آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت را تهیه کرده است و «آن را با دیپلماسی به پیش خواهد برد و حمایت‌ها را جلب خواهد کرد.»

رویترز در ادامه نوشت: یک قطعنامه برای آنکه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود باید ۹ رأی مثبت کسب کند و هیچ یک از کشور‌های روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس آن را وتو نکنند. روسیه از پیش نشان داده است که مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.

در ادامه، هوک با اشاره به سازوکار حل و فصل اختلاف یا همان «مکانیسم ماشه» در برجام مدعی شد «اگر دیپلماسی آمریکا با وتو بی‌نتیجه شود، باز هم آمریکا حق تمدید تحریم‌ها از روش‌های دیگر را دارد.»

نماینده آمریکا در امور ایران در حالی از مکانیسم ماشه در برجام و حق آمریکا برای استفاده از آن صحبت می‌کند که در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به طور یک جانبه از توافق برجام خارج شد و آن را یک توافق بد نامید. از آن زمان تاکنون، واشنگتن سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران در پیش گرفته و تلاش کرده است با شیوه‌های مختلف بار دیگر ایران را بر سر میز مذاکره بکشاند تا به قول خود ترامپ یک توافق خوب حاصل شود.

مدتی است که مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دست و پا می‌زنند. پیش‌تر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گزینه‌های متعددی دارد، اما به دنبال همکاری دیپلماتیک با شورای امنیت است.

با این حال، کشورهایی، چون روسیه چراغ سبزی به این تهدیدات آمریکا نشان نمی‌دهند. روز گذشته «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، این تهدید آمریکا را مضحک خواند و گفت آمریکا دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. او گفت «اینکه آمریکا می‌کوشد خود را عضوی از توافق هسته‌ای ایران معرفی کند، مضحک است. آن‌ها عضو برجام نیستند و حقی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارند.» نبنزیا درباره احتمال وتوی روسیه درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز گفت «من تا زمانی که این قطعنامه ارائه نشده به آن پاسخی نخواهم داد. با این وجود، من دلیلی نمی‌بینم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم ایران هرگز دوست آمریکا جنایتکار شماره یک نخواهد بود
Iran, Islamic Republic of
صبر مردم ایران در قبال آمریکا و فرانسه به سر آمده است
Iran, Islamic Republic of
مادر واقعی تروریسم مانند آلمان حزب‌الله لبنان را سازمان تروریستی اعلام کرد
آلمان ازسال 2001 تاکنون به همراه آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی درافغانستان، منطقه خاورمیانه و جهان است.
Iran, Islamic Republic of
به جز عین الاسد، آماده بودیم پایگاه های آمریکا در دو سه کشور دیگر را هم بزنیم / آنها هم پهپادهایشان را برای شهادت شهید سلیمانی فرستاده بودند
Iran, Islamic Republic of
اگر سازمان های بین المللی جنایتکار شماره یک قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکایی ها جنایتکار شماره یک، صهیونیست ها جنایتکار شماره یک، سعودی ها جنایتکار شماره یک ومزدورانشان و به ویژه دونالد ترامپ حیوان وحشی به اصطلاح رئیس جمهورآمریکا را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
حال اقتصاد آمریکا به این زودی خوب نمی شود
Iran, Islamic Republic of
داعش چگونه متولد شد؟ حامیان داعش چه کسانی هستند؟ دوستان آمریکا حامی داعش هستند!
کدام کشورها به داعش کمک می کنند؟ کشورهای وابسته به آمریکا!
منابع مالی ازکجا تامین می شود؟ نفت عراق و سوریه، کمک مالی برخی کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی، ترکیه و اسرائیل به سرکردگی آمریکا!