پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

هدیه مسموم ترامپ به نتانیاهو

پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 727669
حمایت مورد انتظار آمریکا از الحاق شهرک‌ها و دره اردن به اراضی اشغالی فرصت‌های انتخاباتی ترامپ را تقویت نخواهد کرد و شاید وبال گردن نتانیاهو و دولت ائتلافی او شود چرا که کرانه باختری خشمگین است و فلسطینی‌ها فتیله انتفاضه را پیشاپیش شعله‌ور کرده‌اند.
هدیه مسموم ترامپ به نتانیاهو
به گزارش جهان نيوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم"، به بررسی اهداف سفر وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی پرداخته و تأکید کرده است طرح‌های آمریکا درباره منطقه محکوم به شکست است.
 
عطوان نوشت: جوانان کرانه باختری از "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا، که مهمان رژیم اشغالگر است، با پرتاب سنگ به شایستگی استقبال کردند و پیامی قوی دادند که تأکید می‌کند این ملت هرگز تسلیم اشغالگر نمی‌شود و با تمام ابزار مقاومت خواهد کرد و به هیچ وجه در مقابل آن زانو نمی‌زد حتی اگر صف عادی‌سازان و تسلیم‌شدگان عرب، از جمله تشکیلات خودگردان، طولانی باشد.

دولت "دونالد ترامپ" در داخل آمریکا یعنی در مبارزه با ویروس کرونا، که شمار قربانیان آن از مرز 82 هزار نفر عبور کرده و بیش از 1.4 میلیون نفر را مبتلا کرده است و نیز بیکار شدن 50 میلیون، شکست خورده است و از سوی دیگر افزایش قدرت اقتصادی، نظامی و بهداشتی چین و نزدیک شدن آن به حذف آمریکا از جایگاه نخست ابرقدرت‌ها، و نیز ائتلاف جدید روسی- چینی، که وتوی دوگانه‌ای را در شورای امنیت برای خنثی کردن هرگونه پروژه آمریکایی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، شکست خارجی دولت ترامپ رقم خورده است. همین ائتلاف دوگانه چند روز پیش نیز پیش‌نویس دیگر آمریکا برای محکوم کردن سوریه به بهانه استفاده آن از تسلیحات شیمیایی را برای دومین بار وتو کرد.

زمانی‌که طبق نظرسنجی خبرگزاری "رویترز"، "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها، بر رقیب جمهوری‌خواهش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در 8 ایالت پیشی گرفته است و طبق همین نظرسنجی، 46 درصد آمریکایی‌ها تأکید می‌کنند که در انتقام از سیاست‌های ترامپ که اقتصاد را نابود کرده و نحوه تعامل او با بحران شیوع کرونا، به بایدن رای خواهند دارد، طبیعی است که پامپئو بعد از دو ماه قرنطینه قدس اشغالی را مقصد نخستین سفر خارجی خود قرار داهد؛ اسرائیل شاید تنها کارت باقی‌مانده دولت ترامپ باشد که تمامی کارت‌های سیاسی و اقتصادی خود را باخته است.

ترامپ که سزاوار تمسخر مردم آمریکا و تمام دنیا شده است زمانی‌که از آمریکایی‌ها خواست مواد ضدعفونی کننده را به منظور ایمن ماندن از کرونا بخورند و نیز هواداران نژادپرستش را به آزادسازی ایالت "میشیگان" با زور و شکستن وضعیت قرنطینه در آن تحریک کرد، به وضوح دچار سردرگمی شده است. او در جریان کنفرانس روزانه‌اش، گستاخانه به یک خبرنگار آسیایی‌تبار( چینی) توپید و به طرز احمقانه‌ای کنفرانس را متوقف کرد؛ چرا که او پاسخی برای سوال این خبرنگار درباره شکست ترامپ و دولتش در مواجه با بحران کرونا و افزایش شمار مرگ و میرها نداشت.

حمایت مورد انتظار آمریکا از طرح الحاق شهرک‌ها و دره‌ها یعنی یک سوم کرانه باختری، که پامپئو آن را در آستین خود به عنوان هدیه‌ای به "بنیامین نتانیاهو" حمل می‌کند، هرگز شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات را تقویت نمی‌کند و بلکه به وبالی علیه نتانیاهو و دولت ائتلافی‌اش تبدیل می‌شود؛ کرانه باختری از خشم به جوش آمده است و ملت فلسطین فتیله انتفاضه زودهنگام را شعله‌ور کرده و به تمامی جهانیان ثابت کرده است که سنگ قوی‌تر از تفنگ است به‌ویژه اگر در دستان جوانان مومن و معتقد به قضیه اصلی‌شان باشد که برای شهادت تلاش می‌کنند.

پامپئو خوب می‌داند که دو کارت اصلی می‌تواند معلمش، ترامپ، را از باخت در انتخابات آتی نجات دهد و نگاه‌ها را از شکست داخلی دولت متبوعش منحرف کند:

نخست: تشویق، بلکه سرعت بخشیدن به طرح الحاق شهرک‌ها و دره اردن، به منظور راضی ساختن لابی یهودی‌ها در واشنگتن، و این این هدیه مسموم را به این لابی و به اسرائیل می‌دهد.

دوم: به راه انداختن جنگ، ولو محدود، با ایران به منظور بازگرداندن اعتبار آمریکا، که ایرانی‌ها با ساقط کردن پهپاد "گلوبال هاوک" و نیز تخریب تاسیسات نفتی عربستان سعودی در "بقیق" و بمباران پایگاه آمریکایی "عین الاسد" در الانبار در انتقام از ترور سردار شهید "قاسم سلیمانی"، بینی آمریکایی‌ها را بر خاک مالیدند.

بازگشت انتفاضه به اراضی اشغالی، با قدرت بیشتر، باعث بی‌ثباتی دولت یهودی و امنیتش خواهد شد. اگر امروز یک صخره یک نظامی اسرائیل را به قتل می‌رساند فردا یک موشک این شهرک‌ها و شهرک‌نشین‌ها در عمق این اراضی را هدف قرار می‌دهد.

فلسطینی‌هایی، که پرنده‌های ورقه‌ای و بالون‌های آتش‌زا را در نوار غزه ابداع کردند و پیش از آن نیز موشک‌های نقطه‌زن و پهپاد ساختند و تل‌آویو را موشک‌باران کردند و مانع از آن شدند که تانک‌های اسرائیلی حتی یک متر در سرزمین محاصره شده نوار غزه پیشروی کنند همان‌ها نیز هم اکنون اشغالگران را در الخلیل و جنین و نابلس و همه شهرها و روستاهای مقاوم کرانه باختری به چالش می‌کشند و بعید نیست اتفاقات غافلگیر کننده‌ای رخ بدهد که اسرائیلی‌ها را نه تنها به دلیل الحاق شهرک‌ها و دره اردن به اسرائیل بلکه به دلیل الحاق قدس اشغالی و بلندی‌های جولان به اراضی اشغالی و ادامه حضورش در سرزمین اشغالی به عنوان یک قدرت اشغالگر پشیمان کند.

ما بعید نمی‌دانیم که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی نشست رهبری، که "محمود عباس" خواستار برگزاری آن در رام‌الله در روز شنبه آینده به منظور بررسی الحاق شهرک‌ها و دره اردن شده است را تحریم کنند؛ چرا که مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

حماس و جهاد اسلامی در نشست قبلی، که در تاریخ 28 ژانویه به درخواست عباس و برای مواجهه با "معامله قرن" برگزار شد، مشارکت داشتند ولی خروجی این نشست، مشروعیت‌بخشی به این تشکیلات برای ادامه دیدارها با دولت اسرائیل و بازگرداندن بخشی از پول‌های معلق شده، بود.

این جوانان از سرزمین و کرامت‌شان در رویارویی با یک دشمن قلدر و زورگو دفاع می‌کنند همان دشمنی که به امضایش احترام نمی‌گذارد و بدترین اقدامات نژادپرستانه را مرتکب می‌شود و به بازگرداندن میراث کشور تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی به فلسطین اشغالی افتخار می‌کند.

کرانه باختری با سرعت در حال بازگشت به مسیر اولش یعنی انتفاضه‌های اول و دوم و همگرایی با سرزمین دیگر مقاومت یعنی نوار غزه است. ولی شعله‌ور کردن جنگ علیه ایران بزرگترین اشتباه زندگی خواهد بود درست مانند اشتباه عربستان سعودی در یمن، لشکرکشی آمریکا به عراق و افغانستان. کافی است متذکر بشویم که ایران چند روز پیش موشک حامل ماهواره نظامی را به فضا پرتاب کرد و توانست بر تاثیرات این محاصره سختگیرانه غلیه کند و آن را ببلعد و متحمل کمترین خسارت در جنگ نفتی شده است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عربا ۲۲ کشور عربی دارن تازه خوزستانم میخوان و میگن کشور الاحوازه

فلسطینی ها هم که آرزوشون تاسیس اولین کشور سلفی در خاورمیانه است
.....