جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴

آیا سود پرداختی به سهام داران بورس، حلال است؟

پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 727652
عضو شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مسائل شرعی سود سرمایه گذاری در صندوق های (ETF) توضیحاتی را ارائه کرد.
سود پرداختی به سهام داران بورس، حلال است؟
به گزارش جهان نيوز، عباس موسویان عضو شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسائل فقهی سود حاصل از خرید و فروش سهام صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) اظهار کرد: از نظر مراجع تقلید خرید و فروش سهام دو شرط دارد. شرط نخست این است که کالاهای تولیدی در آن شرکت از مسیر حرام تولید نشده باشد و شرط بعدی اینکه شرکت سهامی،  دارای سود ربوی نباشد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بورس دو روش است. در نوع اول آن افراد سرمایه گذار تنها به دنبال نگهداری و سودآوری سهام خود هستند ولی در نوع دوم افراد سهام را خرید و فروش می‌کنند و به دنبال کسب سود کوتاه مدت هستند که این مسئله احکام و ضوابطی دارد که سرمایه گذاران باید آن را رعایت کنند.

وی معتقد است که سرمایه گذاری در بورس، به شرطی که ضوابط شرعی آن رعایت شود بهترین نوع سرمایه گذاری در کشور است و از نظر او در شرکت‌های بورسی کشور ما دو شرط ذکر شده برای مسائل شرعی رعایت می شود.

این مقام مسئول در پایان در خصوص سود معاملات صندوق‌های ETF گفت: سود معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در مسائل شرعی حرام نیست. سرمایه گذاری و سودگیری از بورس در صورتی که خلاف قانون نباشد، به خودی خود اشکال ندارد و بدون شک مسئولان بورس با موازین شرعی به پرداخت سود مشغول اند.

گفتنی است؛ چندی پیش برخی از مراجع از ابهام سود پرداختی توسط بورس به سهام شرکت های حاضر در صندوق ETF سخن گفته بودند. لازم به ذکر است که یکی از شواهد شرعی بودن معاملات و پرداخت سود در بورس، شراکت سهام دار در سود و زیان معاملات است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
همه ی سودها ربوی است.....
Iran, Islamic Republic of
زمانیکه سود بالا و پایین میشه حلاله و در ضمن سود سهام چون ضررو زیان داره حلاله..برای خودتون فتوا ندین لطفا
Iran, Islamic Republic of
......
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
درکشوری که دارای حکومت اسلامی است و بورس نیز زیر نظر دولت میباشد دیگر حرام بودن سود بورس بی معناست