شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۲۵
محسن رضایی:

برجام محصول شکست‌خورده تفکر هاشمی، خاتمی و روحانی است/ شکست برجام، شکست یک اندیشه بود

سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 727424
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خروج از برجام رمز عملیات براندازی بود، گفت: برجام نشان داد نیازمند تغییر ریل در سیاست خارجی هستیم.
برجام محصول شکست‌خورده تفکر هاشمی، خاتمی و روحانی است/ شکست برجام، شکست یک اندیشه بود
به گزارش جهان نيوز، نشست «برجام؛ مسیر طی شده و  چشم انداز پیش رو»، عصر امروز (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت) از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غسان بن جدو، مدیر شبکه بین المللی المیادین، ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ناصر هادیان، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و بیژن پیروز، استاد اقتصاد سیاسی بین الملل دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: جا دارد محافل بیشتری در کشور نسبت به رویداد مهم برجام و خروج آمریکا از آن، همفکری کنند و دولتمردان هم از این همفکری بهره‌مند شوند.

وی با یادآوری این موضوع که مذاکرات برجام با سیاست نرمش قهرمانانه همراه بود، تصریح کرد: سیاست نرمش قهرمانانه منجر به دیده‌بانی قوی در آینده ملت شد که ملت بتواند آینده خودش را در صحنه بین‌المللی بهتر ببیند.

رضایی ادامه داد: سیاست نرمش قهرمانانه فرصتی پیش آورد تا ملت ایران بسیاری از دلسوزی‌های کاذب را در داخل و خارج به قضاوت بنشینند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجام باعث شد تا ملت ایران به اندازه ۱۰ سال به آینده خودش آگاه شود، اظهار داشت: بسیاری از صحنه های که در برجام رخ داد، برای اولین بار طی چهل سال اخیر رخ می‌داد.

رضایی ادامه داد: امروز زمان درس آموزی از برجام است و شاید نیاز به شیفت پارادایمی و اتخاذ راهبرد جدید در تعاملات بین‌المللی باشیم.

وی ادامه داد: اگر برجام اولین موردی بود که ما در روابط بین‌الملل و مذاکرات با آن مواجه بودیم،  یک بحث است و اگر برجام یکی از موارد متعددی بود که ما تجربه کرده‌ایم، شاید نیاز باشد بگویم برجام آخرین مورد بود و سیاست خارجی ایران نیاز به یک تغییر ریل دارد.

رضایی، خروج آمریکا از برجام را کودتای سیاسی بین‌المللی دانست و گفت: خروج از برجام شروع یک برنامه برای براندازی نظام ایران بود و رمز عملیاتی بود تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عملیاتی شود و میوه آن را بچینند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بعد از جنگ تحمیلی، بحث عادی‌سازی روابط با دنیا مطرح شد که مبدع آن آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی بود. در دولت بعد، آقای خاتمی این سیاست را ادامه داد و دولت روحانی آن را پررنگ‌تر کرد.

وی ادامه داد: بنابراین نباید برجام را محصول آقای ظریف و روحانی دانست، بلکه محصول نگاه سه دولت هاشمی، خاتمی و روحانی است. شکست برجام، شکست اندیشه‌ای در سیاست خارجه بود که از پایان جنگ در سیاست خارجه پیش گرفته شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای میان ایران و 1+5گفت: جا دارد که محافل بیشتری در این خصوص شکل بگیرد و همفکری کنند و دولتمردان کشور را هم از نظرات خود، بهره مند کنند. همه می دانیم که مذاکرات برجام در این دور سوم، با سیاست نرمش قهرمانانه ما همراه شد. این سیاست منجر به یک دیده‌بانی قدرتمند در آینده و در تاریخ ملت ایران شد تا ملت ایران بتوانند از این دیده‌بانی، آینده خود را در صحنه بین‌الملل و منطقه روشن تر ببیند. دلیل این مدعا، نقش پررنگ ملت ایران در حکمرانی است. ملت ایران، تنها حاکمان را انتخاب نمی کنند. بلکه در حکمرانی کشور از طریق افکار عمومی و بیان خواسته هاشان و صدای انتقادهاشان، موجب بهبود حکمرانی در کشور می شوند. لذا نرمش قهرمانانه فرصتی پیش آورد تا ملت ایران، بسیاری از ادعاها را در این مذاکرات ببیند و لمس کند و با شهود عینی در سیاست، ادعاها و دلسوزی های کاذب را تشخیص دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با خروج آمریکا از توافق برجام، ملت ایران بیش از ده سال نسبت به آینده خودش آگاه شد، تا بداند که چه مسیری را باید در پیش بگیرد و چه کار باید بکند. همانطور که امام فرمودند ما در جنگ، دشمنان و دوستان خودمان را شناختیم، در این نوع مباحث و مذاکرات، ملت ایران، بهتر می تواند، جایگاه تاریخی و ارتباطاتش را تنظیم کند و از سراب های ساختگی جلوگیری کند. 

وی افزود: دو سال پیش در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ آقای ترامپ از برجام خارج شد و در آبان همان سال به سخت ترین تحریم ها علیه ایران روی آورد. در حالی که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده بود، آمریکا ابتدا از توافق خارج شد و عمل به تعهدات خود را متوقف کرد و سپس به اعمال تحریم های گسترده علیه کشور ما روی آورد. توجیه آقای ترامپ این بود که ایران دولت اوباما را فریب داده است. شایسته است با مروری بر وقایع گذشته، به پرسش های مهمی که درباره برجام وجود دارد پاسخ دهیم.

رضایی اظهار داشت: به نظر می رسد کاربرد کلمه برجام در نظریات موافقان و مخالفان، اشاره به سه نوع یا سه موجودیت از برجام دارد: ۱- برجام مشروط به شرایط رهبری، ‌۲- برجام دولتی (اعم از نظر مجلس و دولت و شورای عالی امنیت ملی)، ۳- برجامی که دیگر وجود خارجی ندارد. به اولی عمل نشد و سومی هم که وجود ندارد. تنها موضوع بحث، برجام دولتی است که به تاریخ پیوسته و به عنوان یک تجربه قابل درس آموزی است. به همین دلیل شایسته است در سالگرد خروج آمریکا از برجام به تحلیل این درسها بپردازیم.

وی افزود: برجام دولتی یا برجام اتفاق افتاده، یک رویداد بین المللی و در حوزه سیاست خارجی بوده است که امروزه مواجهه ما با آن شامل چند بخش می باشد: ۱- بررسی اصل مذاکرات، ۲- بررسی محتوای مذاکرات، ۳- بررسی نتایج مذاکرات، ۴- درس های برجام.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تفکیک این بخش ها از هم بسیار مهم است، گفت: در بخش مذاکرات، باید توجه کنیم که مذاکرات هسته ای سه دوره را پشت سر گذاشته بود که برای بار سوم به دولت آقای روحانی رسید.

وی با اشاره به روند مقدمات مذاکرات گفت:پس از طی مقدماتی، ایران حضور آمریکا را در برخی جلسات می پذیرد و بعد در سطح وزرای خارجه، نشست های دونفره برای اولین بار صورت می گیرد. مساله مذاکرات برجام مساله بسیار مهمی است که قابل کالبدشکافی است. بسیاری از صحنه های مذاکرات برجام برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران طی چهل سال اخیر صورت گرفت.

رضایی افزود: دور سوم مذاکرات در دوره آقای روحانی شروع شد. دست ایران بسیار پر شده بود. طرف مقابل هم دموکرات های آمریکا بودند. همه برآوردهای نظامی نشان داده بود که امریکا از قصد حمله نظامی به ایران ناتوان شده و در یک کلام، دروازه طرف مقابل آماده گل خوردن بود.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در سومین دور مذاکرات، نفس مذاکره یعنی مجوز انجام مذاکره - آن هم در یک محدوده ممنوعه یا محدوده ای که کم سابقه یا بی سابقه بود - یکی از مهمترین نکات است. اینکه چرا نظام قبول می کند که ایران در مذاکراتی که آمریکا حضور دارد شرکت کند و ریسک و خطر جلسات طولانی - آنهم با ارتباطات نزدیک و گفتگوهای خودمانی که بین طرفین رد و بدل می شود - را می پذیرد؟ مهمترین دلیلی که بیان شده نرمش قهرمانانه است. به نطر من سیاست نرمش قهرمانانه بسیار شجاعانه انتخاب شد و دیده بانی انقلابی ملت ایران را تقویت کرد و همین سیاست بود که تا عمق تاریخی خیانت های آمریکا بر ملت ما مکشوف شد. این سیاست به روشن کردن ادعاهای دروغین بین المللی و مشخص کردن چهره پشت صحنه مدعیان دلسوزی در داخل برای پیشرفت ایران و دلایل دیگر منجر شد

وی اظهار داشت: در موضوع محتوای مذاکرات و نقاط قوت و ضعف تیم، از جمله نبودن تیم اقتصادی در کنار تیم سیاست خارجه و تیم هسته ای و همچنین در مورد نتایج مذاکرات و اینکه در این مذاکرات چه چیزی دادیم و چه چیزی گرفتیم، مسائل مهمی وجود دارد که بحث جداگانه ای می طلبد. مهم تر از این سه محور، درسهای مهمی است که برجام برای کشور ما داشت. چه درسهایی از برجام گرفتیم؟

رضایی گفت: اولین درس برجام این است که سوءظن و بی اعتمادی که به آمریکا و اروپا وجود داشت، منطقی بوده و ریشه در واقعیت دارد. زیرا معلوم شد که آمریکا و اروپا تنها به دنبال منافع خود هستند و دستیابی به بازی برد برد در مذاکره با امریکا، تصور خوشبینانه‌ای بیش نیست. نکته مهم این است که شروطی که رهبر انقلاب - به درستی و بر اساس شناخت تاریخی و راهبردی خود از امریکا و اروپا - مطرح کردند و ‌رفتارهای آنها را پیش‌بینی کرده بودند، کاملا در رفتار طرف مقابل تحقق یافت و همه مردم و مسئولین، در عمل، این واقعیت را در رفتار دولتهای غربی مشاهده کردند.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: درس دوم برجام این است که انتظارات مردم و کارآفرینان کشور را به سراب گشایش روابط جدید اقتصادی با غرب گره نزنیم، آنها را از برنامه ریزی خود باز نداریم و وقفه ای در مسیر واقعی رشد درون‌زای کشور خود که در دهه اول انقلاب شکل گرفته، به وجود نیاوریم.

رضایی اظهار داشت: درس سوم برجام این است که در پیش گرفتن هرگونه وادادگی در برابر زیاده خواهی دولتهای غربی - آنطور که لیبرالهای داخلی ‌و تکنوکراتها می خواهند - نتیجه ای جز عقب افتادن کشور ما نخواهد داشت. این مهمتر از درسهای قبلی است. 

وی ادامه داد: در دولت آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی، نوعی چشمداشت به دولتهای غربی - که برآیندش همین اندیشه برجامی است - دیده می شود. در واقع انتظار گشایش در روابط اقتصادی با اروپا و امریکا برای ورود تکنولوژی و سرمایه را بیش از حد مورد تاکید قرار دادند. این گرایش در دولت آقایان هاشمی و خاتمی تحت عنوان تنش زدایی ‌و در دولت آقای روحانی تحت عنوان "کلید"، باعث شد که ماهها و سالها تلاشهایی به صورت آشکار و پنهان ادامه یابد و سرنوشت کشور به این مساله گره زده شود. 

رضایی افزود: در تفکر راهبردی اصیل انقلاب در دهه ۱۳۶۰، شئون سیاسی و دفاعی با شئون اقتصادی و فرهنگی به صورت یکپارچه درآمده بود و یک هماهنگی و همراستایی بین این بخشها برقرار بود. همزمان با تشکیل دولت آقای هاشمی و بعد از آن، مسیر سیاسی و دفاعی به همان شکل اصیل ادامه یافت ولی مسیر اقتصادی ‌و اجتماعی و فرهنگی از آن جدا شد و فاصله گرفت و دچار زاویه شد. زاویه یافتن مسیر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، باعث نوعی دوگانگی اعتقادی ‌و ارزشی با مسیر اصلی انقلاب شد و یک دوگانگی در حاکمیت به وجود آورد؛ حاکمیت سیاسی که عمدتا ارزشی و انقلابی باقی مانده بود ‌و حاکمیت اقتصادی که تکنوکراتی ‌و لیبرالی شده بود.

وی افزود: اغراق در برخی فیگورهای دیپلماتیک بی آنکه دستاورد اقتصادی بلندمدتی برای آن درنظر گرفته شود، نشان دهنده یک جهت‌گیری هستند که قریب سی سال اداره شئون اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی کشور را در اختیار داشته و برآیند تکامل یافته آن را در مذاکرات برجامی دیدیم ولی مجموعه این رویکردها نتوانست گشایشی را در روابط اقتصادی ایران با اروپا و امریکا ایجاد کند.

رضایی گفت: مذاکرات برجام با رمز "کلید"، اغلب کارآفرینان ما را معطل و معلق نگه داشت و آنها را به این تصور کشاند که قرار است فتح الفتوحی در رابطه شکل گیرد و دیوار بی اعتمادی دو طرف برداشته شود. در مذاکرات برجام، از رهبری گرفته تا دولت و مجلس و بسیاری از نیروهای انقلاب با وجود انتقاداتی که درباره موضوع، محتوا، تیم و نتایج مذاکرات داشتند، از مذاکرات حمایت کردند. به همین دلیل انتظار می رفت مذاکرات برجام سرآغاز یک گشایش اقتصادی برای ایران باشد. دیپلمات های ایران هر چه در توان داشتند به کار بردند و بالاخره برجام به امضای دولت رسید. اکنون که برجام به عنوان موفق ترین دستاورد این اندیشه، زیر پای آمریکا و خیانت اروپا از بین رفته، نباید آن را "شکست فقط یک دولت" تلقی کرد بلکه باید شکست برجام را "شکست یک اندیشه در اداره کشور" آن هم در چند دولت دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرفداران و هواداران و مخالفان و منتقدان برجام، در یک سوال مشترک هستند و آن این است که ادامه اندیشه برجامی فارغ از نتایج و محتوای برجام آیا قابل تکرار است؟ و آیا نباید در این اندیشه تغییری به وجود آورد. حال که سه تلاش آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی در مذاکره با هدف گشایش روابط اقتصادی با اروپا و آمریکا شکست خورده است، به نظر می رسد باید این اندیشه را کنار گذاریم و وقت کارآفرینان، صنعتگران، بازرگانان و کارگران ایرانی را بیش از این تلف نکنیم و بیش از این از فرصتهای درون‌زای اقتصاد خود غفلت نکنیم.

محسن رضایی در پایان تصریح کرد: البته دنیای پساکرونایی، اروپا و آمریکا را به وضعیتی می رساند که دیگر کمتر کسی به آنها روی می آورد ولی این گرایش اتلاف وقت و چشمداشت به دیگران که منشاءش ضعف نفس و بی اعتمادی به توانایی های داخلی است، ممکن است پابرجا بماند و باید برای آن فکری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
............
برجامچای
Iran, Islamic Republic of
تنها فایده برجام نافرجام این بود که به مذاکرات بی حاصل و فرسایشی 12 ساله بین ایران و غرب پایان داد.
غضنفر چای
Iran, Islamic Republic of
...
اقتصاددان
Iran, Islamic Republic of
بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک تر شد زیرا راههای دور زدن تحریم ها لو رفت و تحریم های ظالمانه تشدید شدند.
عزیزچای
Iran, Islamic Republic of
چقدرحرص خوردی ؟
Iran, Islamic Republic of
آقای رضایی! شما و ضدیت با برجام؟ چه کسی بود که در گفتگوی تلویزیونی گفت آمریکا اکنون آدم شده و اکنون وقت مذاکره است؟
Iran, Islamic Republic of
مذاکره را نباید بدون در نظر گرفتن مواضع حزب رقیب چه اینجا و چه آنجا انجام داد که نتیجه اش نافرجامی است و ربطی به آدم شدن یک کشور ندارد.
Iran, Islamic Republic of
و البته 12 سال مذاکره بی نتیجه منتهی شد به اعمال تحریم ها و ماندگار شدنش تا زمان نامعلوم !!!
Iran, Islamic Republic of
همین اقا محسن یه روزی طرفدار برجام بود
نمیشه یه بام و دو هوا....
عزیر
Iran, Islamic Republic of
.....
.
Iran, Islamic Republic of
اول شما از مردم بخاطر حمایت از برجام عذرخواهی کن تا بعد ببینیم چی میگی
Iran, Islamic Republic of
ایشان عادت به عذر خواهی نداره و فعلا رفته تو فاز دیگه ای که تشویق هم بشه.
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
همینقدر که برجام را ننگ دانسته از عذرخواهی معاف است!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این حرف ها رو میزنه بلکه برای بار .... می خواد دوباره کاندید ریاست جمهوری بشه!!امان از قدرت!!
سپاس سردار
Iran, Islamic Republic of
برجام نشان داد که هرگز در گفتگو به امریکای جنایتکار درجه یک اعتماد نکنیم .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اندیشه متعالی که می تواند امروز کشور را از این گرفتاری نجات دهد ، اندیشه مردم پایه دکتر احمدی نژاد است.
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد که اگر اندیشه متعالی داشت باید قبل از جشن های هسته ای فکر این روزها را هم میکرد و قطعنامه ها را کاغذ پاره نمیخواند با اون مدیریت جهانی اش.
سوال
Iran, Islamic Republic of
حالا که قطعنامه ها در قالب قطعنامه 2231 تجمیع و تعلیق شده چرا تحریم ها تشدید شده است ؟!
Iran, Islamic Republic of
دردوره احمدی نژاد تحریم شروع شد ...!!!
United Kingdom
راستی آقای رضایی اخیرا" سردار علایی اعلام کر ایران در سالهای دفاع مقدس هیچ طرح صلحی نداشته پس شما ولایتی و صیاد چه می کردید؟
اصغر
Iran, Islamic Republic of
پس حتما سردار علایی اشتباه گفته است.
کسانی که از شهید صیاد شیرازی در مرصاد شکست خورده اند دنبال کوچک کردن نام ایشان هستند. باید نام بزرگان را بزرگ ببریم.
مرگ بر منافقین
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر منافقین مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
فقط احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
از خود گوي ببم جان
Iran, Islamic Republic of
اقا زاد ها و نو ها چيطورند
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام دارند
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
حالا که هیچیک از روسای جمهوری نتونستند مشکلات را برطرف کنند ..........
میلاد
Iran, Islamic Republic of
موفق ترین رئیس جمهور ایران دکتر احمدی نژاد دلاور بود.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
میلاد جان چون ادامه مطلب رو جهان نیوز سانسور کرده جوابت درست نیست.پیشنهادم این بود برای کارائی بهتر در کشور همانند افغانستان دو تا رئیس جمهور داشته باشیم.
Iran, Islamic Republic of
.....
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
این روزها همه به روحانی میتازند شما چطور؟
رسول
Iran, Islamic Republic of
تحلیل های آقای محسن رضایی هم یه جوریه!
درود بر محسن رضایی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل عالی بود .
درس اول برجام این بود که امریکا و اروپا به هیچ قابل اعتماد نیستن و بدنبال منافع خود هستن.
درس دوم برجام این بود که نباید چرخ اقتصاد کشور را به چرخ سانتریفیوژ و روابط با غرب گره بزنیم.
درس سوم برجام این بود که هرگونه واداده گی در برابر زیاده خواهی دولت های غربی نتیجه بجز عقب افتادگی کشور ما نخواهد داشت.
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل‌ها بی ارزش است و برجام نشانه بیبصیرتی است زیرا از قبل هم روشن بود که نباید به دشمن اعتماد کرد اگر ولایتمدار بودند پشت سر ولایت بودند و جلو نمیزدند بگویند بلدند و بیشتر میفهمند این خسارت محض رخ نمیداد که به کشور آسیب وارد کند
Iran, Islamic Republic of
كي شگرد كي بود كي بود من نبودم پايان مي پذيرد دادش تو هم بودي و هستي
Iran, Islamic Republic of
اتفا قا از استوانه هاي اصلي است
رضا
Iran, Islamic Republic of
.....
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
سلمان
Iran, Islamic Republic of
اين مواضع شماست در زمانى كه برجام دبدبه و كبكبه اى داشت زمانى كه امثال جليلى و داشتند خون دل ميخوردند....
صبا
Iran, Islamic Republic of
جلیلی کجا خون دل خورد ؟
جلیلی هم بخشی از این مذاکرات بود که بی هسچ نتیجه ای به راه برجام رسید. اگر جلیلی میتوانست که نتوانست کشور به مسیر بی فرجام برجام نمی رسید.
صابر
Iran, Islamic Republic of
دکتر جلیلی از موضع عزت و قدرت و مصلحت مذاکره می کرد و باج به شغال نمی داد.
Iran, Islamic Republic of
جلیلی جز مسافرت های خارجی و ایده پردازی مذاکره واقعی نکرد و نتیجه اش باج به غیر شغال برای دور زدن شغال و انتهایش اعمال همین تحریم های امروزی بود.
Iran, Islamic Republic of
ظریف از جلیلی بیشتر مسافرت رفته و می رود.
Iran, Islamic Republic of
مسافرت های ظریف مشخص بود و لااقل سه سال از تحریم خارج شدیم ولی جلیلی تمامی سفرهاش در دورانی که تحریم نبودیم یک روز هم به درد نخورد.اگه میخواست مثلا باج به شغال نده پس برای چی خارج میرفت?!
صبا
Iran, Islamic Republic of
بسیار تحلیل عمیق ودرست ومنصفانه وعالمانه ای ایست .ادبیات آقای رضایی بشدت به ادبیات آکادمیک دانش بین الملل وعلوم سیاسی نزدیک شده است واین برای ژنرالی که فرماندهی بخش مهم جنگ را برعهده داشته وبعنوان یک سیاستمدار اقتصاد دان فعال است بسیار مهم وضروری است .وبرای دلدادگان انقلاب بسیار موجب امتنان ......
Iran, Islamic Republic of
یک فرد عادی هم میتونه بهتر از این تحلیل کنه.راه برون رفت ایشان از بحران فعلی جز چند جمله رویایی تخیلی و تکراری چیز دیگری نبود.
Iran, Islamic Republic of
............
خخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اين بنده خدا تا ركورد ابراهام را در كانديد شدن نشكند دست بردار نيست سخت كوشي و استمرار در هدف كسب كرسي رياست جمهوري را از ايشان الگو برداري ميكنم
Iran, Islamic Republic of
تهشم دوباره میره خونه
Iran, Islamic Republic of
چه ايرادي دارد تن ابرا هام در گور خواهد لرزيد ركوردش بشكنه
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
..مادام العمر رئيس هستند و بازنشستگي ندارند ...
Iran, Islamic Republic of
.....
ب
Iran, Islamic Republic of
پس باید گفت تفکر هرسه نفرشان درد هیچ کسی را دوا نکرد؟
Iran, Islamic Republic of
الان ميگه من خود بر جامي نوشته كه بعد از رياست جمهوري ارايه خواهم كرد يا من انتخاب شوم برجام بازي را از اينها بهتر بلدم
Iran, Islamic Republic of
خدایاشاکرم که بابه بن بست رسیدن برجام عدهای درداخل وخارج کشورخوشحال وراضی شدند..
..
Iran, Islamic Republic of
برجام از روز اول مُرده بدنیا آمد زیرا ضمانت اجرایی لازم رو نداشت .
Iran, Islamic Republic of
وقتی توافق بر اساس عدم اعتماد طرفین و مکانیسم ماشه بسته بشه که ضمانت اجرایی با خودش نداره.مگر اینکه تند روهای هر کشور خودشان با هم به توافق برسند که آن هم بعیده.
Iran, Islamic Republic of
این توجیه هیچ مبنایی نداره توافق بین دو دولت در یه موضوع خاص بسته شده و به میزان اجرای تعهدات یک طرف ، طرف مقابل هم عمل میکنه ولی در برجام ما سریع تعهدات رو انجام دادیم و طرف مقابل قطره چکانی .....
Iran, Islamic Republic of
با روی کارآمدن احمدی نژاد تمام توافق های دولت قبلی با اروپا را نقض کرد و اصفهان و اراک را راه اندازی کرد و جشن هسته ای راه انداخت و اتهام به مذاکره کنندگان قبلی زد.
Iran, Islamic Republic of
14:23
شخصا در این مورد چه اتهامی زد؟ جالب اینجاست که در اواخر دولت خاتمی دوباره به دلیل نقض عهد اروپایی ها غنی سازی شروع شد جستجو کن و تحریف نکن و البته لزومی داره حافظ منافع اروپایی ها باشید ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر غنی سازی با سیاست تعادل و تعامل با شرق و غرب باشه مثل هند و پاکستان مشکلی پیش نمیاد و به غیراین نتیجه همین تحریم هاست و فشار اقتصادی روی مردم.!!!!
Iran, Islamic Republic of
خاتمی یکی دو روز قبل از پایان دوره اش دستور فک پلمب اراک و اصفهان را داد و احمدی نژاد با وجود 5 قطعنامه از 85 ال 87 در فروردین 89 اعلام غنی سازی 20 درصدی و صادرات آن را داد و 2 ماه بعد مواجه با 1929 شد.
حمید
Iran, Islamic Republic of
متن بسیار عالی و جالبی بود.
ای کاش نسل جوان امروزی هم مثل ما مسن تر ها ،گذشته بعد از انقلاب را دقیقا درک می نمود تا با تحلیل دقیق این بیانات ، صحت تو خالی بودن اعتماد به آمریکا و اروپا را حس می نمود.
ولی
United Kingdom
آقای رضایی بر فرض صجت ادعای شما اندیشه ای بود که شکست بخورد رای نیاوردن چند دوره ریاست جمهوری و مجلس شما یعنی مردم برای شما اندیشه ای قائل نبودند ؟
خخ
Iran, Islamic Republic of
مردم اگر درست انتخاب می کردند امروز حال و روزشون اینگونه نبود.
Iran, Islamic Republic of
مردم درست انتخاب کردند و اگر جناح مخالف در نا محدود کردن !!!!!!!!اختیارات روحانی در مذاکره کارشکنی نکند حتما نتیجه مطلوب و با ضمانت خواهد بود.
اريو از سويد
Sweden
در كدوم كشورى رييس دولت قدرت نامحدود داره؟ يك كمى مطالعه كن دوست عزيز
Iran, Islamic Republic of
اریو جان بعضی روسای جمهور آسیای میانه و بلاروس و مصر و غیره را ببین چند ساله سرکارند و بعضی جاها هم ریاست جمهور پدر و پسری است.در همین رقابت های امریکا تعدادی از دموکراتها وعده مذاکره و بازگشت به برجام را دادند که اگر رای بیارند بایدآن را عملی کند.بعد شما میگی کدام رییس دولت قدرت نامحدود داره!!!
Iran, Islamic Republic of
1:25
این که نوشتی وعده بازگشت دادن و بایـــــد عملی کنن نشون میده به دموکرات ها اعتماد دارین در حالی که تاکتیک اونها فرق داره و تحریم ها چه در زمان مرحوم هاشمی و چه در دوره احمدی نژاد توسط اونها وضع شده و اگه بازگشتی باشه دیگه لزوما به این توافق نیست
Iran, Islamic Republic of
موضوع بحث اختیارات رییس جمهوره بود که گفته شد چنین اختیاری در هیچ‌کجای دنیا وجود نداره و نمونه هایی ذکر شد.بحث مذاکره و برجام هم مثالی جهت نمونه وعده ها و اختیارات روسای جمهوری نظام های کشورهای دیگر است که گفته شد هیچ کجا چنین نیست.ولی هست.
Iran, Islamic Republic of
اختیارات آقای روحانی در بحث مذاکرات هسته ای از دوره قبل بیشتر بود...
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
اختیارات روحانی در برجام نامحدود بود تا حدی که خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبری هم در برجام لحاظ نشد.
Iran, Islamic Republic of
عبور از تحریم و بحران کنونی غیر ممکن نیست و همانطور که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که( روزی خط قرمز بود) هم نه تنها شکست ما نبود بلکه سرآغاز پیروزی ایران و شکست صدام شد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت جناب آقای رضایی برادر زیاد تلاش نکن و بر علیه اصلاحات حرف نزن اصولگرایان که از شما حمایت نمیکنن و نخواهند کرد و شما نیز رییس جمهور نخواهید شد
Iran, Islamic Republic of
ونیز محصول حمایت شما ..
Iran, Islamic Republic of
شما هم در کشور حضور دارید نظر کارشناسانه بدهید تا از این مشکلات بیرون رویم ایالتی کردن کشور خوب است .....
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
باسلام - مثلث هاشمی ، خاتمی ، روحانی که کشور را به این روز انداخته است .....!
احمد
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
تا زمان خاتمی وضع اقتصادی بهتر بود.وضع فعلی محصول احمدی نژاده
گلابی برجام
Iran, Islamic Republic of
در زمان احمدی نژاد اوضاع خیلی بهتر بود دلار 16000 تومانی و سکه 7 میلیونی و پراید 90 میلیونی و تورم 400 درصدی نتیجه برجام است .
Iran, Islamic Republic of
البته احمدی نژاد دو سال اخرش با تحریم مواجه شد به استثنای چند کشور معاف از تحریم ها و روحانی جمعا 4 سال بدون استثنای آن چند کشور.این آمار و ارقام به نسبت دوره مشابه قبل و شدت تحریم هر دو دولت در نظر گرفته شود باید گفت مدیریت روحانی در کنترل نرخ های مذکور از احمدی نژاد برتره.
Iran, Islamic Republic of
این سال ها رو چطور محاسبه میکنید ؟ توافق ژنو رو حساب کردی ؟ از یه طرف میگید ما کلا اون دوران تحریم بودیم ولی الان چیز دیگه تاریخ اعمال تحریم در هر دوره مشخصه در همین دولت هم بعد از خروج ترامپ معافیت 8 کشور تا تابستون پارسال بوده
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد 7 سال است که دیگر رئیس جمهور نیست در طول 7 سال در دنیا شهر جدیدی بنا می کنند.
Iran, Islamic Republic of
هاشمی و خاتمی به ترتیب 23 و 15 ساله که رییس جمهور نیستند و تازه این شخص هم نقاد شده و بقیه هم که شب و روز علیه آن اشخاص و دولتها مطلب میگند و مینویسند.ولی به احمدی نژاد که رسید شد بنای شهر جدید در دنیا طی 7 سال!!!!
Iran, Islamic Republic of
2:29
این دو نفر حامی آقای روحانی رییس دولت فعلی بودن درکش خیلی سخت نیست آیا رسانه هاتون به همون اندازه که به احمدی نژاد می پردازن به وضع فعلی هم توجه دارن
Iran, Islamic Republic of
....!!!
United Arab Emirates
تورم 49 درصدی به چه زمانی مربوطه ؟ مگر گفته نشد در سال 94 و 95 تورم تک رقمی و در سال 95 رشد اقتصاد 12 درصد بوده ؟ یعنی بعد دوباره احمدی نژاد اومده و اوضاع خراب شده؟ فرافکنی و تقصیر دولت قبله نشان از تندروی و افراطه
Iran, Islamic Republic of
...........
Iran, Islamic Republic of
برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
Iran, Islamic Republic of
قرار بود 100 روزه مشکلات را حل کنند اما در مدت 7 سال مشکلات حل که نشد هیچ بلکه بیشتر هم شد.
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد هم قرار بود تو 8 سال اون یک ذره مشکل را برداره ولی به جایش گلابی تحریم را آورد که با گلابی برجام هم درست نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
گلابی و وعده صد روز که حرف خودتونه ناراحتی نداره مگر نمی گفتید به گذشته باز نمی گردیم
Iran, Islamic Republic of
مگر قرار نبود احمدی نژاد رفاه مردم را تامین کنه پس چی شد که به تحریم رسید بازم بگید ۱۹۲۹ و فتنه نگذاشت.خوب فتنه ترامپ هم نذاشت روحانی موفق بشه.
Iran, Islamic Republic of
...
.
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
وشما استرتژ یست جهان!
Iran, Islamic Republic of
تحلیلهای این برادر را در جنگ امریکا و عراق دیدیم...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...........
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
برادر محسن رضائی میرقائد . تفکر شما چیست؟ چند بار به رای گذاشته شد ولی شکست پشت شکست.
Iran, Islamic Republic of
این شخص که امروز از 3 دولت انتقاد میکنه هنوز حرفش تمام نشده سیل انتقادات بهش سرازیر شده و باید منتظر روز ممنوع التصویری اش هم باشه.
Iran, Islamic Republic of
......
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
اقای رضایی گیریم جرف شما درست.... ـپایان جنگ محصول تفکر چه کسانی بود.. ـ
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
....
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
جناب رضائی !
همه حرفهایت خوب است ولی نمی دانم چرا در سال ۹۲ حاضر نشدی خود را فدای وحدت اصولگرایان کنی و مانند حداد عادل کنار بروی...
Luxembourg
اقای رضایی شما که یار صمیمی مرحوم هاشمی بودید در زمان حیات ایشان انتقادی نکردید الان هم با این حرف ها چیزی عوض نمیشود . خودتان میدانید که برجا را در شرایطی پذیرفتم که اوضاع سیاسی و اقتصادی مناسبی نداشتیم.البته اگر برجام به نفع امریکا بود از ان خارج نمیشد. متاسفانه دنیا قانون ندارد سازمان ملل هم بدست چند کشور قدرتمند خود خواه اداره میشود. ان ها به جهان سوم نگاه مثبتی ندارند و همیشه از نا امنی این کشورها خرسندند نه پیشرفت ان ها.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
هدف امریکا از برجام تخریب صنعت هسته ای ایران بود که محقق شد و هدف ما لغو تحریم های ظالمانه بود که محقق نشد حالا خودتون قضاوت کنید که برنده و بازنده برجام کی بود ؟!
Iran, Islamic Republic of
اگر صنعت هسته ای تخریب شده پس باید بازرسان آژانس را خبر کنند تا ببیند چیزی نیست و تحریم ها را بردارند.چرااقدامی نمیشود!
Iran, Islamic Republic of
15:19
وقتی خودتو به خوب زدی بیدار کردن هم فایده نداره
Iran, Islamic Republic of
صنعت هسته ای تخریب شده یا نشده را گردن دولت میاندازید ...!!!!!?
Iran, Islamic Republic of
15:01
اگر برجامو می خوندی و جزییات تعهدات ایران رو میدیدی این بحث رو نمی کردی و جالبه که بعد از خروج ترامپ از برجام یه سری فعالیتها از سر گرفته شد و گفتن اگه امریکا برگرده ما دوباره به تعهدات قبلی بر می گردیم به نظرت این هزینه زیادی نداره؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی نیروگاهی که توان یک در صد برق ایران و توجیه اقتصادی را نداشته باشه ارزشی بشه آنوقت باید به خاطر این نگاه خسارات فرعی و تعطیلی سایر صنایع و صرف هزینه های گزاف بابت واسطه ها جهت دور زدن تحریم را داد.
Iran, Islamic Republic of
3:00
بحث اصلا سر نیروگاه نیست آب سنگین و اورانیوم 20 درصدی که برای تولید رادیو دارو و مصارف پزشکی به کار میره و کاربرد دوگانه داره مسئله اصلی اوناست ....
Iran, Islamic Republic of
اورانیوم غنی شده به وفور و ارزان در بازارهای جهانی برای هر مصرفی با جواز آژانس اتمی و تحویل زباله آن آزاده.مثلا ژاپن از کانادا اورانیوم غتی شده به واسطه آژانس برای مصارفش چون نیروگاه یا پزشکی میخره و زباله اش را پس میده.
Iran, Islamic Republic of
هنوزم دست از حرفاش بر نمی دارد میخواهد خودش را نشان دهد
فردوسی پور
Iran, Islamic Republic of
برای شادی روح شهدای مظلوم کربلای ۴
صلوات
امیدتاجیک
Iran, Islamic Republic of
اقای رضایی شما یه تفکر صحیح و پیروز خودتون لطفا بگید تا بدونیم.......
امیر تاجیک
Iran, Islamic Republic of
نمونه عملیاتهای شبیه کربلای 4 در طول جنگ زیاده سپاه در جنگ زاده و آبدیده شد و تجربه آموخت تا به این بالندگی امروز رسید
دکترسید
Iran, Islamic Republic of
....
ازرانی
Iran, Islamic Republic of
.............
Germany
متاسفم که اقای رضایی با این همه سوابق هنوز واقعیت داخل کشور و دنیا را نشناخته ...............