کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا لیزر را برای درمان کیست مویی انتخاب کنیم؟

17 ارديبهشت 1399 ساعت 16:19


بازگشت مو به داخل پوست اتفاقی است که ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد و معمولا بدون ایجاد مشکلی رفع می شود. اما گاهی این اتفاق در بخش انتهایی ستون فقرات روی می دهد و باعث ایجاد عفونت و مشکلاتی از این قبیل می شود. کیست مویی عارضه ایست که به دلیل ایجاد شدن تونلی در لایه های زیرین پوست و تشکیل و تجمع عفونت در این مجرا بروز می کند.

این بیماری که با نام سینوس پیلونیدال هم شناخته می شود، حاوی مو، چرک و زائده هایی در مسیر ایجاد شده در زیر پوست بالای مقعد است که باعث ایجاد التهاب و ناراحتی برای بیمار می شود. بیماری کیست مویی در افراد بزرگسال و در آقایان بیشتر دیده می شود و به بیماری رانندگان هم معروف است. البته برای بسیاری از مردم این بیماری شناخته نشده است و افراد هیچ اطلاعی از علل و علائم این بیماری ندارند. به همین منظور در اینجا به توضیح و بررسی علائم، دلایل و روش های عمل جراحی درمان کیست مویی با لیزر می پردازیم:

علل کیست مویی

تا به الان پزشکان علت دقیقی را برای ابتلا به این عارضه پیدا نکرده اند اما عواملی هستند که با ایجاد اصطکاک موهای موجود در ناحیه مقعد و بالای باسن را مجبور به رشد در زیر پوست و در خلاف جهت خود می کنند. با وارد شدن این مو به زیر پوست، بدن واکنش ایمنی علیه آن انجام می دهد، چون این مو را به عنوان عضوی بیگانه می شناسد و در نتیجه این فرآیند، کیست و آبسه اطراف موها شکل می گیرد.

عفونت موجود در آبسه ایجاد شده اطراف مو گاهی از طریق یک یا چند سینوس به سطح پوست مقعد راه پیدا می کند و خون و ترشحات چرکی از آن خارج می شود. اما در ادامه عوامل احتمالی که در ایجاد کیست مویی موثرند را شرح می دهیم:

در مراحل اولیه که هنوز عفونت و آبسه ایجاد نشده و یا شدت آن کم است، بیمار علائمی نخواهد داشت و ممکن است متوجه بیماری نشود. اما اگر فرد با لمس برآمدگی ایجاد شده در ناحیه دنبالچه به وجود بیماری پی برد، باید از روش های دارویی و خانگی برای درمان این عارضه استفاده کند.

البته روش های خانگی درمان کیست مویی تنها قبل از پیشرفت عفونت کاربرد دارند و احتمال دارد که عارضه را درمان کنند اما نمی توان به عنوان روش درمان قطعی روی آنها حساب کرد. اگر بعد از گذشت هفت روز از درمان خانگی و دارویی بیماری درمان نشد، حتما باید به روش جراحی کیست را درمان کرد.

کیست مویی مزمن، باعث ایجاد ترشحات بدبو، قرمز شدن موضع بیماری به همراه درد و التهاب می شود که به شدت بیمار را آزار می دهد و باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام شود.

گزینه های درمان کیست مویی

به نقل از سایت medicinenet.com چندین راه مختلف برای جراحی کیست مویی وجود دارد که با توجه به میزان پیشرفت عفونت و شرایط بیمار یکی از آنها توسط پزشک پیشنهاد می شود. این روش ها شامل:

عمل جراحی باز: در روش جراحی باز کیست مویی که با بیهوشی انجام  می شود، محل بیماری کاملا برش داده می شود تا زائده ها و عفونتی که در لایه های زیرین پوست تجمع پیدا کرده تخلیه شود. این برش بسته به اینکه بیماری چقدر پیشرفت کرده می تواند بزرگ یا کوچک باشد.

بعد از پاکسازی کامل این ناحیه، محل جراحی بخیه زده نمی شود و به شکل حفره ای باز باقی می ماند تا به تدریج خود را ترمیم کند. مشاهده ترشحات تا چند روز بعد از عمل کاملا طبیعی است و باید مراقبت ها و تعویض پانسمان بطور مرتب انجام شود تا روند بهبود زخم تسریع پیدا کند.

جراحی بسته کیست مویی: این روش هم مشابه جراحی باز انجام می شود اما برای اینکه محل برش را بعد از جراحی بخیه می زنند، باید برش به شکل بیضی زده شود تا به راحتی بتوان آن را بخیه زد. در این روش به دلیل بسته شدن زخم احتمال عفونت وجود خواهد داشت و به همین دلیل مراقبت های بعد از عمل هم بخشی از روند درمان به شمار می روند.

در کل در روش های عمل سنتی کیست مویی باید ریسک عفونت، عود مجدد بیماری و آسیب به بافت های اطراف را بپذیریم. همچنین تحمل درد و ناراحتی این جراحی ها و زمان طولانی که تا بهبود کامل عارضه لازم است، کمی افراد را می ترساند.

لیزر کیست مویی: بهترین روش جراحی کیست مویی، استفاده از لیزر است که بصورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام می شود. لیزر روش نوینی است که توسط اشعه آن برش های کوچکی روی موضع بیماری ایجاد می شود تا عفونت تخلیه شود و مسیر سینوس کاملا از هرگونه زائده اضافی پاکسازی شود. در حین جراحی به علت نداشتن خونریزی، پزشک با دقت بالا و بدون اینکه به بافت های مجاور آسیبی وارد شود این کار را انجام می دهد.

جراحی کیست مویی با لیزر کمتر از نیم ساعت زمان می برد و بیمار بلافاصله بعد از عمل مرخص می شود. اثربخشی لیزر تا کنون ثابت شده است و احتمال بازگشت بیماری بسیار پایین است. همچنین محل برش های ایجاد شده توسط لیزر به سرعت بهبود می یابد و جای آن باقی نخواهد ماند.

هزینه جراحی و لیزر سینوس پیلونیدال

نمی توان هزینه مشخصی برای جراحی سینوس مشخص کرد، چون این هزینه به عوامل بسیاری بستگی دارد و هزینه دقیق بعد از مراجعه به پزشک و بررسی شرایط بیماری اعلام می شود. همچنین بیمه معمولا هزینه لیزر را پرداخت نمی کند چون جزء عمل های سرپایی به حساب می آید. اما با یک نگاه کلی متوجه می شویم که لیزر کیست مویی هیچ یک از خطرات و هزینه های جانبی عمل سنتی را برای بیمار ندارد و به کمک این روش می توان در وقت و هزینه صرفه جویی کرد.


کد مطلب: 726847

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/726847/چرا-لیزر-درمان-کیست-مویی-انتخاب-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com