کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

میانگین سود بورس سال گذشته ۱۸۸ درصد شد/ از ابتدای امسال ۶۴ درصد بوده/ سال گذشته ۶۸۰ هزار کد بورسی صادر شد/ الان قرار است میلیون‌ها کد صادر شود/ اگر دولت عرضه تزریق نکند بورس حبابی و خطرناک می‌شود

17 ارديبهشت 1399 ساعت 9:47

«سهام عدالت پاسخ به سوال‌ها و ابهام‌ها» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد.


به گزارش جهان نیوز، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب ۱۶ اردیبهشت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع سهام عدالت پرداخت.

علی آقا محمدی با اشاره به اینکه مقامات بورسی باید در اطلاع‌رسانی فعال‌تر باشند به طوری که اکنون برای موضوع سهام عدالت و سهام های عرضه شده سخنگو در نظر گرفته شده است گفت: وزارت اقتصاد برای این موضوع سخن گو در نظر گرفته به طوری که روزانه اطلاع رسانی های مربوطه انجام می شود.

او با اشاره به اینکه در رابطه با بورس باید افراد به صورت متعادل برخورد کنند افزود : سازمان صدا و سیما خیلی پیشتاز و خوب با سرعت به موضوع پرداخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه هیچ کس نباید طبیعتش را عوض کند گفت: بنا نیست این روش زندگی را تغییر دهد، هر کسی باید به آرامی عمل کند و لذا در زمینه بورس نباید افراطی عمل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بورس در بلند مدت ۳۲ درصد سود دارد تصریح کرد: ذکر مصیب خوان‌ها در بورس باید کنار بروند، زیرا ایام شادی مردم است به مردم توصیه می‌کنیم، به تدریج سرمایه زندگی را وارد بورس کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سهام داران عدالت زمانی که در سامانه سهام عدالت عضویت خود را قطعی کردند کد بورسی برای بورس دریافت می‌کنند البته چه در این سامانه ثبت نام کنند یا نکنند عضو شرکت استانی هستند، اما اگر می‌خواهند سهام شرکت‌های اصلی را دریافت کنند باید در سامانه سهام عدالت ثبت نام قطعی کنند.

او با بیان اینکه کد‌های سهام داران عدالت آماده است گفت: این افراد صاحبان سهم هستند و می‌توانند معامله انجام دهند، میانگین سود بورس سال گذشته ۱۸۸ درصد و از ابتدای امسال ۶۴ درصد بوده است، در کل معدل ۱۰ سال گذشته این بازار از هر بازاری بهتر و بازدهی بالای ۳۲ درصد داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه الان پول در کارگزاری‌های بورس است افزود: به جایی رسیدیم که در هر ساعت صد‌ها هزار کدبورسی صادر می‌کنیم لذا اگر دولت در بورس عرضه تزریق نکند بورس حبابی می‌شود.

او با اشاره به اینکه برای یک ماه آینده باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه در بورس اتفاق بیفتد گفت: باید در بورس جنس واقعی باشد لذا نمی‌توان تنها با کاغذ کاری را انجام داد، بانکی‌ها کلی اموال و شرکت دارند که در بورس وجود ندارد و این خیلی بد است و این مسئله بانک دولتی و بانک خصوصی ندارد لذا باید برنامه‌ای تدوین شود و بانک‌ها را اجبار کند تا اموال خود را به بورس بیاورند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه نباید ضوابط را برهم زد خاطرنشان کرد: تمامی ضوابط باید بر سر جای خود بماند، اما عرضه باید از سوی بانک‌ها صورت بگیرد.

باید بخش خصوصی پای کار بیاید
او اظهار داشت: دولت باید ۶۰ هزار میلیارد خود را بیاورد، این منابع باید در دست مردم قرار بگیرد و این موضوع ناراحتی ندارد، از بخش خصوصی تقاضا می‌کنیم تا به پای کار بیایند لذا بخش خصوصی هوشیار باید افتخار کند که بورسی است این بخش خصوصی می‌تواند توسعه پیدا کند، زیرا می‌داند که پول کجاست؟ تامین مالی را نباید از بانک بخواهیم بلکه تأمین مالی باید به بورس بیاید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی می‌گویند که به بورس پول زیادی آمده است و از سوی دیگر عده‌ای هم می‌گویند که باید عرضه کم شود، این موضوع یعنی چه یعنی این که می‌خواهند بورس سقوط کند، الان بازار‌های دیگر بسته شده است به طوری که بازار‌هایی همچون ارز سکه و طلا دیگر وجود ندارد و لذا به این دلیل مردم پولشان را به بورس می‌آورند و حالا که می‌خواهد در بورس حرکت کند عده‌ای می‌گویند که این کار درست نیست، وقتی پول وجود دارد پس مشکلی در این رابطه نیست.

او با اشاره به تنوع عرضه‌هایی که در بورس صورت گرفته گفت: به مردم توصیه می‌کنم تا برای اینکه بدانند چه کاری را باید بهتر انجام دهند به کارشناسان‌های مربوطه در این حوزه مراجعه کنند، این کار توسعه شغل در پیش دارد، بعد از داستان کرونا یکی از بهترین جا‌هایی که توسعه شغل واقعی در آن می‌تواند انجام بگیرد، خدمات بورسی است لذا این موضوع توسعه پیدا خواهد کرد.

آقا محمدی افزود: کسانی که فرزندانشان در رشته‌های مربوط به بورس درس خوانده اند، باید فرزندانشان را تشویق کنند تا شرکت‌های کمک رسان در حوزه خدمات بورسی راسامان بدهند، الان بهترین پول در آنجا است یعنی اینکه کارگذاری درست کنند و یا اینکه سبدگردانی را انجام دهند.

او گفت: شورای عالی بورس برای اینکه کار را سرعت ببخشد اعلام کرده است که کد بورسی به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود، امروز ۱۲۰ یا ۱۵۰ هزار کد بورسی صادر شده است، از روز شنبه این موضوع متحول خواهد شد یعنی تعداد کد‌های بورسی زیاد خواهد شد، یک ماه فرصت داده شده تا مردم روش خود را انتخاب کنند، به مردم توصیه می‌کنم که ظرف این یک ماه آموزش‌های لازم را ببینند و بازار را به خوبی رصد کنند بهتر است سهامی را بفروشند که رشد زیادی نداشته است.

زمانی که بورس رونق می‌گیرد وضع تولید نیز  بهبود پیدا می‌کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در آینده، بازار سرمایه بازدهی بهتری خواهد داشت افزود: زمانی که بورس رونق می‌گیرد افزون بر بازار ثانویه وضع تولید نیز با تأمین منابع بهبود پیدا می‌کند، رونق بازار بورس، پیشرفت کشور را نیز در پی خواهد داشت.

آقامحمدی با اشاره به عرضه سهام عدالت در بورس افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، ۳۳۰ تعاونی سهام عدالت می‌توانند از کارگزاران بورس، نمایندگی بگیرند و به سهامداران در محلشان آموزش دهند، برای آموزش دیگر شرکت‌های استانی سهام عدالت و سهامداران آن در آینده نزدیک یکی از شرکت‌های استانی را که کار‌های آن در حال انجام است وارد بورس می‌شود.

او با بیان اینکه سال گذشته فقط ۶۸۰ هزار کد بورسی صادر شد افزود: قرار است از شنبه به مدت یک ماه، میلیون‌ها کد بورسی صادر شود و زیرساخت‌های آن برای دریافت غیر حضوری کد بورسی به وسیله سهامداران انجام شده است.

آقامحمدی با بیان اینکه باید به شرکت‌ها اجازه دهیم شرکت داری کنند افزود: در گذشته، مدیریت در شرکت‌های بزرگ از جمله خودروسازان، بسته و بر اساس سیاست دولت بود، اما با شرایط جدید بازار سرمایه، مدیریت شرکت‌ها بر اساس اقتصاد پیش می‌رود، سهامداران عدالت در روز‌های نخست، اطلاعات خود را برای دریافت کد بورسی ارائه دهند و ثبت اطلاعات را به روز‌های پایانی موکول نکنند.

او با بیان اینکه اکنون برای کسانی که سهام عدالت دریافت نکرده اند نمی‌توان کاری کرد افزود: اگر دولت عرضه در بورس داشته باشد هیچ حبابی در بازار سرمایه شکل نمی‌گیرد، اما اگر عرضه‌ای انجام نشود هم حباب ایجاد می‌شود و هم خطرناک است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ۴ هزار شرکت از ۷۴ هزار شرکت صنعتی کشور ۸۰ درصد تولیدات صنعتی را تولید می‌کنند که باید تأمین مالی خود را در بورس انجام دهند ادامه داد: اکنون با سامان یافتن بازار بورس، خودروسازان که می‌گفتند دیگر خودروی کوچک تولید نمی‌کنیم اکنون با به کارگیری نهادی علمی کشور نخستین محصول خود را در این رده تا پایان سال معرفی می‌کنند در حالی که در گذشته چنین کاری سه سال و نیم زمان می‌برد، خودروسازان چند پلتفرم را آماده کرده اند که در گذشته سابقه نداشته است و با به روز کردن ارزش دارایی‌های خود سرمایه چند برابری به دست آورده اند.


کد مطلب: 726779

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/726779/میانگین-سود-بورس-سال-گذشته-۱۸۸-درصد-ابتدای-امسال-۶۴-بوده-۶۸۰-هزار-کد-بورسی-صادر-الان-قرار-میلیون-ها-شود-اگر-دولت-عرضه-تزریق-نکند-حبابی-خطرناک-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com