پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۸
عضو شورای شهر تهران:

تهران ۴۰۰ هزار پارکینگ کسر دارد/ سه هزار اتوبوس جدید می‌خواهد/ اولویت ما مترو است که واگن خیلی گران شده

چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 726775
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به تشریح وضعیت حمل و نقل پایتخت در ایام کرونا پرداخت.
تهران ۴۰۰ هزار پارکینگ کسر دارد/ سه هزار اتوبوس جدید می‌خواهد/ اولویت ما مترو است که واگن خیلی گران شده
به گزارش جهان نيوز، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری برنا به تشریح وضعیت حمل و نقل و ترافیک پایتخت پرداخته است که بخش های مهم آن را در ادامه خواهید خواند:.

*به‌جای اینکه مردم در منزل در قرنطینه باشند، در ماشین قرنطینه شدند و این امر سبب برخی بی‌نظمی‌ها در سطح شهر شد. این مقوله باعث شد خطوط ویژه اتوبوسرانی، پلیس و آمبولانس‌هایی که بیماران را می‌خواهند به بیمارستان برسانند با مشکل مواجه شوند. برای حل این مشکل توافق سه جانبه میان کمیسیون عمران و حمل و نقل، پلیس راهور تهران بزرگ و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ایجاد شد و در پی آن به یک نتایج و بسته ترافیکی رسیدیم و صورت جلسه‌ای تهیه شد و تصمیمات را به ستاد مبارزه با کرونا ارائه کردیم.

*با توجه به شرایط موجود با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی و سایر مسائل، پیشنهاد شد تا طرح ترافیک اجرا شود و بخش‌هایی همچون کادر درمان و برخی دیگر از افراد و مشاغل  بتوانند به صورت آزاد تردد داشته باشند همچنین اتومبیل‌هایی که در حوزه حمل و نقل می‌توانند کمک‌کننده باشند، باید آزادانه تردد کنند.

*اجرای طرح ترافیک به شیوه جدید پیشنهاد شده است بدین ترتیب به گونه‌ای این طرح ارائه شده تا کارکنان دولت هم بتوانند قبل از ساعت 8 به کارشان برسند و در ساعات 14 تا 16 از محل کارشان خارج شوند. امتیازاتی در این طرح دیده شده تا شهر شلوغ نشود. هدف این است که از ترددهای غیرضروری جلوگیری کنیم اما حمل و نقل عمومی نباید خیلی شلوغ شود. باید محدودیت‌ها و پروتکل‌ها در حمل و نقل عمومی رعایت شود.

*طرح از ساعت 8 تا 16 ادامه دارد. از ساعت 16 به بعد هم این طرح اجرا نمی‌شود. پیشنهاد شده تا تخفیف طرح برای ساکنان از 50 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کند.

*در حال حاضر به سه هزار اتوبوس جدید نیاز داریم اما بنا به دستور ریاست جمهوری در حال حاضر باید حداقل 500 تا هزار اتوبوس خریداری شود.

*اولویت نخست ما تکمیل و توسعه حمل و نقل همگانی بوده که شامل مترو است اما در حال حاضر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. برای مثال یک واگن مترو تا دو سال  گذشته 5 میلیارد تومان قیمت داشت، هم اکنون 17 میلیارد تومان قیمت دارد. با این تفاسیر برای 3 هزار واگن، نیاز به 51 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم. این اعداد چند برابر بودجه شهرداری تهران است، یعنی امکان پذیر نیست از بودجه شهرداری چنین امری محقق شود.

*در این زمینه تلاش‌هایی انجام شده و طرح‌ها و منابع درآمدی را پیشنهاد دادیم چراکه باید شهرداری اقدامی در این زمینه انجام دهد. برای مثال شهرداری منطقه 2 تهران از طریق تهاتر با ملک 20 تا 30 قرارداد منعقد کرده و اتوبوس خریداری کرده است.

*پارکینگ دو بخش دارد. یک بخش آن مربوط به پارک حاشیه‌ای و بخش دیگر شامل پارکینگ‌های طبقاتی، مسقف و حتی روباز می‌شود. برای اینکه در سال‌های گذشته قیمت ورودی‌های پارکینگ‌ها اندک بوده کسی انگیزه نداشته پارکینگ بسازد، یعنی کاربری پارکینگ بوده، اما توجیه اقتصادی نداشته است. با این تفاسیر در روز درآمد پارکینگ به درآمد یک دکه کوچک در شهر هم نمی‌رسید. هم اکنون در تهران به  600 هزار محل پارک عمومی ثابت نیاز داریم.

*هم اکنون 200 هزار جای پارک در سطح شهر داریم، یعنی نیاز به 400 هزار کسر پارکینگ عمومی داریم. یکی از عوامل ترافیک هم همین است و جای پارک نیست و مردم دور می‌زنند و دنبال جای پارک می‌گردند، هم سوخت بیشتری مصرف و هم ترافیک ایجاد می‌کنند.

*مشکل دوم پارک حاشیه‌ای است، پارک حاشیه‌ای همیشه در اجرا مشکل داشته است. گاهی افرادی در حوزه معاونت حمل و نقل فعالیت می‌کردند که خیلی اعتقاد به پارک حاشیه‌ای نداشتند و با وجود مصوبه بدان عمل نکردند بدین ترتیب هم خسارت به شهرداری و شهر زدند و هم شهرداری را از یک منبع درآمدی محروم کردند.

*افراد در برخی از معابر محل پارک را به مردم اجاره می‌دهند. مردم هم نگران هستند که بلایی سر ماشین‌شان نیاید و با این افراد همکاری می‌کنند. هرچند قانون پارک‌های حاشیه‌ای هم قیمتش برای مردم مناسب است و هم مردم می‌توانند اطمینان کنند که از ماشین‌شان محافظت و کنترل می‌شود.

*بر اساس مطالعات انجام شده تهران به یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای نیاز دارد. اگر 500 هزار پارک حاشیه هم ساماندهی شود، روزی 40 میلیارد تومان درآمد پایدار در شهر ایجاد می‌شود. اگر مبلغ پارک خودرو حتی ساعتی هزار تومان باشد، می‌‌توان از این شرایط درآمد داشت.

*با اجرای پارک حاشیه‌ای شهر نظم پیدا می‌کند و هر کسی هر جایی بخواهد پارک نمی‌کند، گفت: هم در خیابان از مردم کسی پول نمی‌گیرد و هم ترافیک کمتر و سوخت کمتری مصرف می‌شود.

*تا وقتی برای موتور برقی مشوق گذاشته نشود و تا زمانی که قانونی مختص این موضوع در نظر گرفته نشود، این طرح اجرا نمی‌شود. در تهران می‌‌توانستیم محدوده طرح ترافیک یا بازار را به صورت نقطه‌ای برای توسعه موتور و اتوبوس برقی مشخص کنیم. در حال حاضر هم در بودجه تسهیلات سپرده در بانک گذاشته شده و به متقاضی تسهیلات ارائه می‌شود. در این راستا موتور فرسوده هم خریداری و بدان‌ها کمک می‌شود اما تاکنون از این اقدام استقبال نشده و تولید کنندگان هم دنبال این قضیه نرفته‌اند.

*هم اکنون در توسعه اتوبوس‌های خود مانده‌ایم، دیگر چه برسد به اتوبوس‌های برقی چرا که قیمتش هم گران‌تر است.

*یکی از اقداماتی که دنبالش هستم بحث کمک به رانندگان در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است. هم اکنون بالغ بر 120 هزار راننده، 80 هزار تاکسی و 40 هزار هم راننده مینی‌بوس، اتوبوس و وانت بار که در حمل و نقل و راهبر مترو کار می‌کنند. این افراد جزو اقشار آسیب‌‎پذیر هستند و در این ایام درآمدهایشان کاهش پیدا کرده است. در پی ارائه بسته‌های حمایتی به این افراد هستیم.

*بر اساس اطلاعات شهرداری در تاکسیرانی 14 نفر فوتی داشتیم و در اتوبوسرانی دو نفر و در مترو فوتی نداشتیم اما در کل  300 نفر مبتلا به کرونا شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.............
مجید
Iran, Islamic Republic of
مردم در منازلشان قرنطینه شوند مثل شورای شهر و شهرداری و دولت حقوقشان را از چه شخصی بگیرند؟....
صابر
Iran, Islamic Republic of
تهران کارهای مهمتری داره: عوض کردن اسم خیابانها، دوچرخه بازی، زیست شبانه، پارک حیوانات..
مترو و اتوبوس و پارکینگ به چه درد میخوره؟
Iran, Islamic Republic of
...........
United States
......
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
تهران بیشترین چیزی که احساس می شه کم داره یه شورای شهر ویک شهردار مقتدر وپای کار ....
سید
Iran, Islamic Republic of
البته با وجود شما حضرات در شورای شهر و شهرداری نمیدونم چه جوری ولی همه شرکت ها و اینها این مشکل رو هنگام گرفتن پایان کار حل می کنند. حالا شما پیدا کن پرتغال فروش را
Iran, Islamic Republic of
...........