جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کرونا تاثیرگذارتر از ترامپ و بایدن

دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 726598
کناره‌گیری زودهنگام سندرز که منجر به انتخاب بایدن شد از این ایده سیاسی برخاسته که با توجه به خسارتهای کرونا، پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ می تواند به نفع آنها نباشد.
کرونا تاثیرگذارتر از ترامپ و بایدن
به گزارش جهان نيوز، کناره‌گیری زودهنگام سندرز که منجر به انتخاب بایدن در اردوگاه پرهیاهوی دموکرات‌ها شد؛ از این ایده سیاسی برخاسته که خسارت‌هایی که کرونا بر زیرساخت‌های ایالات متحده وارد کرده وضعیتی ایجاد نموده که پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ می‌تواند به نفع آنها نباشد.
 
دمکرات‌ها تا قبل از برگزاری «کمیته ملی دموکرات‌ها»، فضای داخلی حزب را آرام و تکلیف حزب را برای اتخاذ راهکاری مناسب‌تر برای رقابت با ترامپ روشن کردند. در این مقطع استراتژی دمکرات‌ها بر آثار دهشتناک کرونا بر شکاف میان جامعه آمریکا و دولت ترامپ متمرکز خواهد شد.

انتخاب بایدن حزب دمکرات را با تجربه قبلی از انتخابات ۲۰۱۶ که این حزب را تا آستانه تجزیه پیش برد، نجات داد و در یک نمایش هماهنگ حزبی اجازه نداد که سرنوشت حزب و کاندیدای حزب برای رقابت با ترامپ به سوپردلیگیت‌ها سپرده شود.

با خروج سندرز مشی آتی حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ از میان دو دیدگاه میانه‌رو لیبرال و تحول‌خواه سوسیالیستی، مشخص شد.

واقعیت تلخ و شیرین این خروج حکایت از آن دارد که تمام آنچه از جانب سندرز در مورد مالیات بر ثروت، دانشگاه رایگان و نظام سلامت دولتی که در قالب نظام اقتصادی سوسیالیستی می‌گنجید، از کارزار انتخاباتی دمکرات‌ها خارج خواهد شد. هر چند برخی سازمان‌های مردم نهاد به بایدن هشدار داده‌اند که نسبت به برنامه‌های سندرز متعهد بماند.

پایگاه اجتماعی دموکرات‌ها که به سمت سوسیالیسم متمایل شده بود و برخلاف جهت بنیان‌های اجتماعی و اقتصادی آمریکا طی طریق می‌کرد، با تغییر مسیر خود آبی بر آتش غلیان احساسات جنبش‌های اجتماعی علیه سرمایه‌داران و کمپانی‌های بزرگ آمریکا پاشید و ایده‌های رادیکال و رویاپرداز را از برنامه‌های حزب دموکرات دور کرد.

با انتخاب بایدن، الهام‌بخشی به جنبش‌های سوسیالیستی آرمان‌گرا که از سوی دمکرات‌ها بیشتر در میان جوانان رواج داده می‌شد در مقابل نئولیبرالیسم حاکم بر نظام جهانی سرمایه‌داری در آمریکا رنگ باخت. تفکر سوسیالیستی امثال سندرز و جنبش مبتنی بر آرمان‌گرایی جوانان که بیشتر در کارزارهای انتخاباتی بروز و ظهور داشته و کمتر بیان‌گر واقعیت‌های جامعه آمریکا و نظام سرمایه داری است، دوباره به حاشیه رفت.

البته کمپین تبلیغاتی سندر به نفع حزب خود موجی را به راه انداخت که دمکرات‌های میانه‌رو بتوانند در مقابل ترامپ تا حدی تعادل سیاسی ایجاد کنند. اکنون بدون تنش‌های مرسوم در کنوانسیون‌های حزبی، جو بایدن حمایت جناح‌های سیاسی حزب دموکرات از جمله جناح‌های ترقی‌خواه و چپگرایان شبه سوسیالیستی را نیز پشت سر خود دارد که در راس آنها اوباما و همسر او قرار می‌گیرند.

اگر حزب دمکرات قصد پیروزی در انتخابات را داشته باشد وقت زیادی برای ارائه برنامه‌های جدید ندارد. در مناظره‌ها هم در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برنامه‌ای که نقطه قوتی برای کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در مقابل ترامپ باشد، ارائه نشد و تنها نگرانی عمده دموکرات‌ها در مورد لابی‌گری و پول سرمایه داران کمپانی‌های بزرگ که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را تا اندازه زیادی تعیین می‌کنند، برجسته گردید.

بد شانسی دموکرات‌ها این است که کمپانی‌هایی که در بحران کرونا دچار آسیب و ورشکستگی شده‌اند، نیازمند حمایت‌های مالی دولت هستند. شرایط بی‌سابقه نیازمندی متقابل که میان این کمپانی‌ها و حمایت‌های مالی دولت ایجاد شده، سرمایه‌داران و کمپانی‌های بزرگ را مجبور می‌سازد تا با تمام قوا آماده حمایت از ترامپ شوند. این فضا نگرانی‌های ناشی از این نیاز متقابل میان دولت و سرمایه را برای دموکرات‌ها دوچندان کرده است.

حزب دمکرات و بایدن این وضعیت را درک کرده و بایدن با اعلام «بحران ملی تمام عیار» ترامپ را به چالش کشیده است.

بایدن تجربه مدیریت بحران در رکود جهانی در دوره پس از ۲۰۰۸ را در کارنامه خود دارد و برای جبران ضعف دمکرات‌ها که از حمایت سرمایه‌داران برخوردار نیستند، بسته حمایتی اقتصادی با مقیاس بزرگ‌تر از بسته ترامپ را پیشنهاد داده است، بسته‌ای که مانند «بسته بازیابی ۲۰۰۸» در همکاری کنگره دموکرات و دولت بوش تصویب شد و اوباما با همکاری بایدن آن را به طور کامل اجرا کرد.

بایدن که در تصویب این بسته در سنا برای مقابله با رکود اقتصاد جهانی نیز نقش کلیدی داشت به خوبی می‌تواند در مقابل ترامپ در انتخابات عرض اندام کند.
بسته حمایتی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیاردی ترامپ هم باید تا قبل از داغ شدن تنور انتخابات برای کمپانی‌ها و سرمایه‌داران آمریکا که بخش اعظمی از تولید و اقتصاد آمریکا هستند، معجزه کند. اما اگر ویرانی‌های کرونا ادامه یابد، این بسته مالی در کوتاه مدت ثمری نخواهد داشت.

شرط اول حمایت سرمایه‌داران از ترامپ و بازگرداندن مردم به زندگی عادی این است که ترامپ بتواند برنامه‌های دولت برای تقسیم ثروث از بسته ۲۱۰۰ میلیارد دلاری را برای مقابله با کرونا به زودی اجرایی کند، در غیر این صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ برای ترامپ سخت خواهد شد. نگرانی عمده ترامپ موضوع «بیمه سلامت» است که برگ برنده دمکرات‌ها و طرفداران این حزب در انتخابات ۲۰۲۰ است.

در دوران اوباما، بیمه درمانی موسوم به «اوباماکِر» اجرایی شد که ترامپ در پی انحلال آن و جایگزینی آن با «ترامپ کِر» بود. جمهوری‌خواهان که اوباماکِر را دخالت دولت در بخش خصوصی می‌دانستند به شدت در مقابل دموکرات‌ها مقاومت کردند. سرانجام طرح نظام خدمات درمانی موسوم به اوباماکِر در ۲۸ جولای ۲۰۱۷ در سنا رای آورد و شکست دیگری را برای ترامپ رقم زد.

بر این اساس؛ به نظر می‌رسد که دمکرات‌ها اژدهای بیمه سلامت را در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ به جان ترامپ خواهند انداخت. در مورد مقابله با ویروس کرونا هم بایدن بیش از ترامپ حرف برای گفتن دارد، چه، دولت ترامپ دستورالعملی را که دولت اوباما برای مقابله در صورت بروز بیماری‌های همه‌گیر تدوین کرده بود، کنار گذاشت و مرکز هشدار زود هنگام برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر را منحل و به هشدارهای جامعه اطلاعاتی در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در مورد اقدام فوری برای مقابله با کرونا بی‌توجهی کرد.

بر اساس برآوردها، این بی‌توجهی تاکنون خسارت مادی و انسانی جبران ناپذیری را بر ایالات متحده تحمیل نموده است. کاخ سفید اگر طی دو یا سه ماه آینده در مهار و یا ریشه‌کنی کرونا موفق نشود، باید شرایطی ایجاد کند که عزم دولت برای ریشه‌کنی ویروس و توجیه تقسیم ثروت میان سرمایه‌داران را برای افکار عمومی که در نوامبر وارد انتخابات می‌شوند به نمایش بگذارد که اگر ریشه‌کنی کرونا این شرایط را ایجاد نکرد، پس تنها راه، بزرگنمایی کرونا با اعلام جنگ است!

ترامپ با پوشیدن یونیفورم فرماندهی و اعلام فاجعه بزرگ و شرایط جنگی و شعار «ما در این جنگ پیروز خواهیم شد» لقب «دن‌کیشوت دوران جنگ» را از آن خود کرد. جنگ ترامپ برای پیروزی در انتخابات و غلبه بر کرونا، ۲۰۰ هزار قربانی و ۲۱۰۰ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده است.

بر این اساس؛ در منازعه میان احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در کارزار انتخابات، کرونا بیش از بایدن و ترامپ نقش ایفا خواهد کرد. اگرچه بحران فزاینده کرونا امید دموکرات‌ها برای شکست ترامپ در انتخابات را افزایش داده، اما آن‌طور که ترامپ پیش‌بینی کرده، اگر بتواند بر کرونا غلبه کند، به عنوان فرمانده پیروز وارد انتخابات خواهد شد.

بر این اساس؛ نتیجه عملکرد دولت ترامپ در مقابله با کرونا و سوء استفاده دموکرات‌ها از تاثیرات کرونا، قبل از اینکه آرای مردم ایالات متحده به صندوق‌ها ریخته شود، می‌تواند بر نتیجه انتخابات بسیار تاثیرگذار باشد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *