کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی:

از فردا مساجد مناطق سفید بازگشایی می‌شود/ این هفته هم نماز جمعه دارند/ احتمال بازگشایی برخی مدارس از ۲۷ اردیبهشت+ فیلم

14 ارديبهشت 1399 ساعت 12:02

رئیس جمهور با تشکر از مردم بابت رعایت ۸۳ درصدی پروتکل های بهداشتی گفت: این موضوع دال بر همکاری مردم با وزارت بهداشت است. همه پای کار آمدند؛ نیروهای بسیج و مردم پای کار آمدند.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبج امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ذکر خداوند است که دوا و شفا است. شفای اصلی بدست خداوند است. از اول اسفند کادر درمان با تمام وجود به صحنه آمدند و کار بزرگی انجام دادند و انجام می‌دهند.

روحانی در این باره گفت: این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. البته تا امروز شرایط به طور نسبی مطلوب است. اما آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

* تشکر از مردم بابت رعایت ۸۳ درصدی پروتکل های بهداشتی
وی با تشکر از مردم بابت رعایت ۸۳ درصدی پروتکل های بهداشتی ادامه داد: در بعضی شهرها ۹۲ درصد مراعات شده است. تهران شهر بزرگی است که یک مقدار کمتر بوده است. این موضوع دال بر همکاری مردم با وزارت بهداشت است. همه‌ پای کار آمدند؛ نیروهای بسیج و مردم پای کار آمدند. صرف نظر از ارزش مادی بسته های حمایتی، فضای معنوی این کار نیکوکارانه با ارزش و مهم است.

دانلود فیلم/ قدردانی رئيس جمهور از مردم


رئیس جمهور تصریح کرد: از همه آنهایی که به احسان و نیکوکاری در حسینیه‌ها و مساجد  مشغول هستند و در سراسر کشور علما، روحانیان، طلاب، خیرین، نیروهای بسیج و مسلح، مردم خیر همه پای کارآمدند و بسته‌های حمایتی درست می‌کنند، تشکر می‌کنم.

*مراجعه کننده به بیمارستان در طول شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بود
وی بیان داشت: طبق آماری که در جلسه اعلام شد، مراجعه کننده به بیمارستان در طول شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بوده که به بیمارستان مراجعه کردند و این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. البته تا امروز شرایط به طور نسبی مطلوب است. اما آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

روحانی در مورد غربالگری در کشور در این مدت گفت: در نوبت اول ۷۸ میلیون نفر و در مرحله دوم هم ۳۰ میلیون نفر تحت غربالگری قرار گرفتند که در این مرحله هدفمند تر از مرحله اول بود.

*ما با بدبینی مبارزه با کرونا را طراحی کردیم
رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست تا چه زمانی واکسن ویروس کرونا تولید می شود، اظهار داشت: ما با بدبینی مبارزه با کرونا را طراحی کردیم و کار بزرگی انجام شد. الان هم باید خودمان را برای یک روز سخت آماده کنیم . 

روحانی تصریح کرد: باید در دو بخش حواسمان بسیار جمع باشد، یکی بخش تجهیزات و تعداد کافی و مورد نیروی انسانی درمان‌گر که باید مرخصی رفته و تجدید روحیه شده باشند و همچنین تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن  مورد نیاز که باید آن هم به اندازه کافی تولید و تامین شده باشند.  

وی بیان داشت: باید امکانات و تجهیزاتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری از ماسک و گان تا کیت‌های مخصوص تا تخت بیمارستانی و نیروی انسانی را باید با بدبینی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم و ضرر نمی‌کنیم.

* بازگشایی مساجد و نماز جمعه ۱۳۲ شهرستان 
وی تاکید کرد: ۱۳۲ شهرستان که مناطق سفید و کم ریسک هستند از فردا مساجد و نماز جمعه هایش بازگشایی می شود. رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد دارایی دو زیبایی معنوی و نظم است؛ نمازگزار با رعایت فاصله عمل واجب را رعایت می کند و اینکه به مسجد می رود عمل مستحب انجام میدهد. وقتی این مستحب و واجب در کنار هم قرار میگیرد، خیلی زیباتر است.

دانلود فیلم/ بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهر کم خطر


*ممکن است روزی با اوج بیماری مواجه شویم
روحانی گفت: همچنین بر اساس تصمیمات امروز در برخی از صنوف نظیر آرایشگاه ها و مراکز ورزشی حتی در مناطق قرمز بازگشایی هایی بصورت پلکانی و با آرامش خواهیم داشت، اما در عین حال فراموش نمی‌کنیم که کرونا همچنان هست و ممکن است روزی با اوج بیماری مواجه شویم.

رئیس جمهور با اشاره به حجم غربالگری در کشور اظهار داشت: در این کشور به این پهناوری مسئله مهمی است که این هم به خاطر مراکز بهداشتی است که در سراسر کشور وجود دارد و پرونده الکترونیکی است که از قبل تشکیل داده شده است که اینها همه کمک کرده که این غربالگری خوب انجام گیرد.

* ۱۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور اضافه شده است
وی ضمن بیان اینکه در دوم اسفندماه سال گذشته نیروهای مسلح وارد مبارزه با کرونا شدند، اضافه کرد: در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی ونیتیلاتور با اوایل ماه اسفند خیلی متفاوت شده است؛ تعداد ۱۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور اضافه شده است که به معنای افزایش تخت‌های مراقبت ویژه  است. به طوری که اکنون حدود ۴۰۰ تخت ویژه اضافه شده است که نشان می‌تواند کادر درمانی و تولید کننده کار بزرگی انجام داده و نیازها را تامین کرده‌اند.  

رئیس جمهور ضمن بیان اینکه الحمدالله در کشور دو قطبی نداشتیم بیان داشت:  امروز می‌بینید در آمریکا چه دو قطبی بزرگی صورت گرفت که الحمدالله در کشور ما شکل نگرفت. این کرونا تنها مساله بهداشت و سلامت انسان نیست بلکه کل عالم را تحت تاثیر قرار داده است و در پساکرونا سیاست دیگر مثل قبل نیست و صادرات و واردات دنیا و سرمایه‌گذاری همه تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: الان می‌بینید در دنیایی که ادعا می‌کردند تنها راه زندگی اتحادیه است، همه به سمت ملی‌گرایی رفته‌اند و دو کشور به ظاهر دوست در هوا ماسک را می‌قاپند. حتی در اتحادیه اروپا هم هر کشوری تنها به فکر خود بود، سیاست‌های جهانی به طور آشکار زیر سوال رفت. امروز همه تحریم آمریکا را با زبان قاطع محکوم می‌کنند.

روحانی اقتصاد پس از کرونا را تغییر یافته دانست و گفت: برای همین من از وزارت کشور خواستم طرح‌های اقتصادی زودبازده را بررسی کند، در کشور ما یک حرکت خوبی آغاز شده که باید از همه بنگاه‌های تولیدی و کارگران و صنعتگران تشکر کنم.

وی اضافه کرد: این کرونا هزار گرفتاری داشت و اما لوکوموتیو دولت الکترونیک ما شده است. امروز ارتباطات مردم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و ما باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم.

*در پساکرونا سیاست و دنیا تغییر می کند
روحانی تاکید کرد: مساله عدالت در درمان مردم در کرونا در جلسه امروز مطرح شد. من خواندم یک پزشکی در نیویورک خواسته تست بدهد و بعد از چند ساعت تست داده و ۶ روز طول کشیده به او جواب بدهند و هزینه هم داده است اما در کشور ما نسبت به درمان نگاه نمی‌کنیم این فرد ایرانی است یا خیر و مذهبش چیست؟ ما اتباع خارجی را بصورت رایگان درمان می‌کنیم. در آمریکا بین سیاه و سفید و بین اتباع تفاوت قائل می‌شوند.

وی اظهار داشت: این عدالت در کشور ما به خاطر ایمان و معنویت ماه رمضان است. ما می رسیم به نقطه ای که در اول انقلاب گفتند نه شرقی نه غربی ، می رسیم به نقطه ای که به ما گفتند اقتصاد مقاومتی به درد ما می خورد. به ما گفتند جوری بایستید که تکانه ها مضطربتان نکند. ما به خودمان اتکا کردیم و بر مبنای تولید داخلی خودمان حرکت می کنیم.

روحانی گفت: در پسا کرونا سیاست و دنیا تغییر می کند. صادرات و واردات تغییر می کند.  کاری‌هایی در کشور ما برای مبارزه با ویروس کرونا شد و کارهایی هم در کشورهای دیگر انجام شد اما اقدامی که در ایران انجام گرفت، بحث غربالگری بود که بسیار بارزتر بود.  

* احتمال بازگشایی برخی مدارس کشور از ۲۷ اردیبهشت
رئیس جمهور در مورد بازگشایی مدارس گفت: امروز پیشنهاد شد در جلسه که مناطق سفید و کم ریسک از ۲۰ اردبیهشت بازگشایی شود اما کمی نگران بودیم و قرار شد از ۲۷ اردبیهشت آغاز شود؛ این زمان هم قرار شد برایش تصمیم گیری شود و جلساتی برگزار شود.  صدا و سیما کمک کند، نگرانی برای مردم نباشد. پروتکل های بهداشتی حتما مورد مطالعه قرار بگیرد.

روحانی با اشاره به وجود کارشناسان و پزشکان با روحیه آرامش دادن به جامعه در کشور اظهار داشت: خدا این متخصصین را زیاد کند. یکی از مصادیق تقوا این است که حواسمان باشد دستمان را در این شرایط به صورتمان نزنیم. ما در این شرایط به سه چیز نیاز داریم؛ صبر، آموزش و امید. شرایط آسانی نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: همه تلاشمان را می کنیم برای  تمام شغل ها و کارگرانی که تحت فشار قرارگرفتند کاری کنیم. روزی است که باید کمک کنیم؛ عده ای در معیشت گرفتارند، عده ای در تولید گرفتارند. ما صبر نیاز داریم، سخت است تفریح نرفتن، سخت است مراکز گردشگری و سینمایی نیست. سخت است با پروتکل ها در بازار رفت و آمد کردن؛ اما سخت تر آن است که کسی شغلش را از دست داده است.

وی ضمن بیان اینکه کشورهای جهان پس از کرونا روابط متفاوتی از گذشته دارند، تصریح کرد: ببینید کشورهای تک بعدی که فقط متکی به نفت یا گردشگری بودند چه مشکلی پیدا کردند. خوبی کشور ما این است که تک بعدی نیست.

روحانی با اشاره به تعطیلی مراکز تفریحی برای مردم در کشور گفت:  ما صبر نیاز داریم، سخت است تفریح نرفتن، سخت است مراکز گردشگری و سینمایی نیست. سخت است با پروتکل ها در بازار رفت و آمد کردن؛ اما سخت تر آن است که کسی شغلش را از دست داده است.


کد مطلب: 726459

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/726459/فردا-مساجد-مناطق-سفید-بازگشایی-می-شود-این-هفته-هم-نماز-جمعه-احتمال-برخی-مدارس-۲۷-اردیبهشت-فیلم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com