جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

دوگانه زاغری - عسگری در ایران و آمریکا

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب: 726387
وضعیت دوگانه و شرایط متفاوتی که دکتر سیروس عسگری در آمریکا و نازنین زاغری در ایران می‌گذرانند، تبدیل به آوردگاهی در صحت‌سنجی پایبندی به حقوق بشر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا شده است.
دوگانه زاغری - عسگری در ایران و آمریکا
به گزارش جهان نيوز، دکتر سیروس عسگری در زندان سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا در ایالت لوییزیانا به ویروس کرونا مبتلا شد. این خبری بود که روز چهارشنبه توسط نشریه انگلیسی گاردین منتشر شد تا برگ جدیدی از قربانیان ویروس کرونا را این بار در زندان‌های آمریکا باز کند. در بخشی از گزارش این مجله و در توصیف وضعیت زندانیان آمریکایی اینگونه آمده که مسؤولان بازداشتگاه به عمد ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار زندانیان قرار نمی‌دهند تا بیماری «کووید-۱۹» آنها را از پای درآورد.

مسؤولان این بازداشتگاه همچنین مخالفت کرده‌اند که عسگری ماسک محافظتی به صورت بزند و با وجود سابقه مشکلات حاد تنفسی، اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی‌دهند. پیگیری‌های رسانه‌ای و همچنین برخی سازمان‌های مردم‌نهاد حقوق بشری برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت وی، با کارشکنی دولت آمریکا بی‌نتیجه ماند و در حال حاضر، خانواده‌ دکتر عسگری در شرایط روحی نامناسبی به سر می‌برند. عسگری هنگام مصاحبه با خبرنگار گاردین نیز سرفه می‌کرده و از تب خود خبر داده بود. او در این زمینه گفته بود: هم‌اکنون به نظرم عاقلانه است که مرا در اسرع وقت به بیمارستان بفرستند. من به آنها اطمینان ندارم.

این حادثه اما زمانی تبدیل به یک تراژدی می‌شود که این استاد دانشگاه صنعتی شریف که پس از ورود به خاک آمریکا توسط دادستانی این کشور به کتمان حقیقت در گرفتن روادید، دور زدن تحریم‌ها و انتقال فناوری از آمریکا به ایران متهم شده بود با اینکه در نهایت از این اتهامات تبرئه شد اما دولت آمریکا کماکان از آزادی وی خودداری می‌کند.

با این همه و در شرایطی که دکتر سیروس عسگری به‌رغم تبرئه از زندان آزاد نشده و آنجا نیز به ویروس کرونا مبتلا شده اما نهادهای حقوق بشری هیچگونه اعتراضی نسبت به این جنایت آشکار از خود نشان نداده‌اند اما در نقطه مقابل نازنین زاغری، زندانی امنیتی دوتابعیتی که فروردین سال 95 دستگیر شده و در دادگاه محکوم شده بود و همواره از وی و پرونده‌اش به‌عنوان اهرمی حقوق بشری برای دخالت در امور داخلی کشورمان استفاده می‌شد، در آخرین روزهای اسفند سال98 و پس از شیوع ویروس کرونا همراه هزاران زندانی دیگر با پابند الکترونیکی آزاد شد و وکیل وی در گفت‌وگویی در اوایل اردیبهشت با ایلنا خبر از تمدید مرخصی موکل خود تا پایان اردیبهشت داد.

وضعیت دوگانه و شرایط متفاوتی که دکتر سیروس عسگری در آمریکا و نازنین زاغری در ایران می‌گذرانند، تبدیل به آوردگاهی در صحت‌سنجی پایبندی به حقوق بشر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا شده است.

لازم به ذکر است دکتر سیروس عسگری تیرماه سال96 در خاک آمریکا دستگیر شده است. همسر وی اخیرا در گفت‌وگویی با تشریح شرایط تبرئه و در نهایت امتناع از آزادی عسگری گفته بود: «دادگاه به نفع آقای دکتر رای داد و همسرم از اتهامات‌شان تبرئه شدند. دولت آمریکا یک‌بار محکوم شده بود و درخواست تجدید نظر هم داده بود و می‌دانستند شانسی ندارند، بنابراین از قبل به اداره مهاجرت اطلاع داده بودند و در دادگاه حضور داشتند و به محض اینکه قاضی همسر من را تبرئه کرد، افراد اداره مهاجرت آمدند و به آقای دکتر دستبند زدند و ایشان را مستقیما به زندان منتقل کردند و گفتند که پرونده شما از دست قوه‌قضائیه خارج شده است و شما الان در اختیار اداره مهاجرت هستید و چون ویزا ندارید حضور شما در اینجا غیرقانونی است، بنابراین ایشان از آبان‌ماه در اختیار اداره مهاجرت هستند».

منبع: روزنامه وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
سیستم پلیس و زندانهای آمریکا از بدنام ترین مکانهای جهان است که فیلمهای زیادی را خود هالیوود در این مورد به اعتراض ساخته اند.
Iran, Islamic Republic of
.........