جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

احتمال افزایش شیوع کرونا در بعضی استان‌ها

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 726378
متاسفانه احتمال افزایش ابتلا و بستری در بعضی از استان‌ها کماکان وجود دارد و این ثبات نسبی کاهش شیوع بیماری، شکننده است.
احتمال افزایش شیوع کرونا در بعضی استان‌ها
به گزارش جهان نيوز، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری امروز خود که به صورت مجازی برگزار شد گفت: در ۳ هفته اخیر به دلیل رفتار مناسب مردم و اقدامات وزارت بهداشت شاهد موفقیت قابل توجه در کاهش موارد ابتلا به کرونا و بستری و مرگ و میر بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود که با روند کنونی، به شکل تدریجی و با احتیاط، بازگشایی‌ها ادامه پیدا کند. متاسفانه احتمال افزایش ابتلا و بستری در بعضی از استان‌ها کماکان وجود دارد و این ثبات نسبی، شکننده است.

وی با بیان اینکه هشت درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در حوزه سلامت هزینه می‌شود گفت: به عبارتی یک تومان از ۱۱ تومان درآمد ایرانیان مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی است. با توجه به پیش‌بینی رشد منفی اقتصادی در اکثر کشورهای جهان به دلیل کرونا، حوزه سلامت هم آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر علیه کشورمان گفت: تجربه ۲ دوره تحریم ناجوانمردانه کشور و رشد اقتصادی منفی حاصل از آن، نشان می‌دهد که با کاهش رشد اقتصادی و درآمد کشور، ‌هم دولت‌ها و هم مردم به‌عنوان تامین کننده اصلی منابع حوزه سلامت هزینه‌کرد خود را در این حوزه کاهش می‌دهند. این ۲ عامل باعث فشار مضاعف برحوزه سلامت می‌شود.

حریرچی افزود: 873 هزار نفر در حوزه سلامت شاغل هستند. هرگونه کاهش منابع در حوزه سلامت قاعدتا بر منابع درآمدی این گروه اثر ‌خواهد داشت. بخش خصوصی درمان دچار آسیب بیشتری می‌شود که ضرورت توجه بیشتر به این حوزه را نشان می‌دهد. خدمات بهداشتی درمانی برای مردم ، ‌خصوصا واکسیناسیون و کنترل رشد کودکان، مراقبت‌های مادران باردار و .... حتما باید انجام شود. همه مراکز دولتی و خصوصی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آماده پذیرش بیماران هستند. در ایران نشانه‌های اندکی از ابتلای بیشتر در مناطق پرتراکم شهری دیده می‌شود اما روند رسیدگی و درمان مناسب در ایران عادلانه بوده است. اثرات اقتصادی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن بر معیشت افراد کمتربرخوردار بسیار بیشتر از اغنیاست.

حریرچی افزود: مردم ما در رعایت مسائل بهداشتی و درمانی در جهان کم نظیر بوده است و نیازی به اعمال جریمه نیست. در برخی کشورهای قاره آمریکا مردم علیه قرنطینه شعار دادند و شیشه مراکز عمومی را شکستند و یا اینکه در فروشگاه‌ها غارت صورت گرفت، عملکرد مردم و کسبه ما بسیار خوب بوده است.

وی ادامه داد: 81 درصد کسبه پروتکل بهداشتی و درمانی که به آنها ارائه شده است را رعایت می‌کنند. کاهش موارد مرگ‌ومیر و مراجعات به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی است و تعداد اندکی نیز تخطی می‌کنند که سلامت عموم را به خطر می‌اندازند برای مردم فعلا جریمه مادی در نظر گرفته نشده است اما برای کسبه که تخلف کنند پلمپ یا جریمه نقدی در کمیته مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است.

حریرچی گفت: باید وضعیت درآمد مردم را در نظر بگیریم همین استفاده از ماسک برای مردم هزینه دارد لذا توصیه می‌شود مردم از ماسک خانگی استفاده کنند و خیرین نیز به این موضوع ورود کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در اکثر مبتلایان ویروس از بین رفته است. اما الان دو نظر وجود دارد اکثر این افراد علامت نداشتند و فقط تست آنها مثبت شده است، برخی می‌گیوند مثبت شدن تست به دلیل بقایای ویروس کشته شده است و برخی اعلام می‌کنند ویروس زنده است.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *