کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

13 ارديبهشت 1399 ساعت 12:49

سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان پلتفرمی برای ثبت اطلاعات مشتریان به صورت یکپارچه است. این طرح از اوایل سال ۱۳۹۷ آعاز شد. ثبت نام در این سامانه که با دریافت یک کد ده رقمی پایان می‌پذیرد سبب می‌شود شما نیازمند احراز هویت چند مرحله‌ای در هنگام استفاده از خدمات موسسات مالی بازار بورس نباشید.


به گزارش جهان نیوز، برای ثبت نام در کارگزاری لازم است که حتما کد احراز هویت سجام داشته باشید. سامانه سجام سامانه است که به احراز هویت فعالان در بورس اقدام می کند.  گرفتن کد سجام عملیات آسانی است. با مراجعه حضوری به یک دفتر پیشخوان دولت و یا از طریق سایت صدور کد سجام‌ می‌شود این کد را دریافت کرد.

بعضی از اپلیکیشن‌های مالی نیز این خدمت را دارند. کد سجام یک شناسه احراز هویت است و برای هر فرد تنها یکبار صادر می‌شود.

بعد از ثبت نام کد سجام، باید احراز هویت سجام انجام شود. احراز هویت به صورت حضوری انجام می‌شود یعنی برای تطبیق اطلاعات و تکمیل ثبت نام باید سهامدار به دفتر یک کارگزاری و یا یک شعبه دفتر پیشخوان دولت مراجعه کند.

آموزش ثبت نام در سجام
برای ثبت نام در سامانه سجام نیاز است اقدامات زیر توسط فرد متقاضی انجام شود؛

ورود به سایت
در گام اول وارد سایت سجام به آدرس https://www.sejam.ir/ شوید.

ثبت نام در سجام
برای ثبت نام در سامانه سجام، بر روی دکمه “ثبت نام در سجام” کلیک کنید.

ثبت شماره موبایل
شما بایستی شماره تلفن خود را در این قسمت وارد کنید تا کدی برای شما فرستاده شود. بر روی “دریافت کد تایید” کلیک کنید.

ثبت کد تایید و شماره ملی
کد تایید دریافت شده بر روی موبایل خود را در کادر مربوطه وارد کنید. شما بایستی بین دو گزینه ‘حقیقی ایرانی‘ و ‘حقوقی ایرانی‘ یکی را انتخاب کنید. شخص حقوقی به گروه یا موسساتی که فعالیتی را دنبال می‌کنند گفته می‌شود. اگر شما به صورت فردی قصد ثبت نام دارید گزینه حقیقی را انتخاب کنید.

سمت و شرایط نماینده
در این مرحله توضیحاتی برای شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات را به دقت بخوانید. گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و در انتها بر روی “تایید/ادامه گام بعدی” کلیک کنید.

هزینه دریافت کد سجام
شما بایستی درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و مبلغ ده هزار تومان بابت ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی بپردازید. پس از انتخاب درگاه (فقط درگاه بانک ملی فعال است) بر روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید.

درج مشخصات کارت
مانند هر خرید اینترنتی دیگری، مشخصات کارت بانکی خود را وارد کنید و خرید را انجام دهید.

فاکتور پرداخت
پس از پرداخت، فاکتور پرداختی به شما نشان داده می‌شود. شما می‌توانید با کلیک بر روی گزینه “چاپ فاکتور” فاکتور را چاپ کنید و با کلیک بر روی “ادامه مراحل ثبت نام” به مرحله بعد بروید.

تکمیل اطلاعات شخصی
اطلاعات شخصی خود که شامل: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد و … است را وارد کنید. اگر قصد ثبت نام در سجام برای شرکتی را دارید اطلاعات مربوط به نماینده قانونی را پر کنید.

تکمیل اطلاعات ارتباطی
پس از ثبت مشخصات فردی، راه‌های ارتباطی با خود را ثبت کنید. شماره موبایل، آدرس و اطلاعاتی از این گروه. در پایان بر روی گزینه “ذخیره” کلیک کرده و به مرحله بعد بروید.

کد‌های سهام داری مشتری
سجام در این مرحله از شما کد‌های سهام بورسی تان را درخواست می‌کند. نوع بورس را مشخص کنید و کد مربوطه را به لیست مشخص شده بیفزایید.

اطلاعات شغلی
عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت یا موسسه، تلفن، نشانی، کد پستی و… تمامی اطلاعاتی هستند که باید در این مرحله تکمیل کنید.

درج اطلاعات مالی
از آنجایی که طی سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان، سود هر کارگزاری به طور متمرکز به حساب معامله گر واریز می‌گردد، لذا لازم است اطلاعات مالی خود را به درستی وارد کنید. فراموش نکنید، شماره حساب درج شده بایستی حسابی مختص شخص باشد.  سجام حساب مشترک قبول نمی‌کند.

تایید اطلاعات
سجام در این قسمت از شما می‌خواهد اطلاعات ثبت شده خود را تایید کنید. گزینه “می پذیرم” را انتخاب کنید. پس از پایان مراحل ثبت نام در سامانه سجا، شما می توانید با مراجعه به مراکز احراز هویت که لیست آن در سایت سجام موجود است، هویت خود را احراز و عملیات ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل کنید. 
 


کد مطلب: 726352

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/726352/چگونه-سامانه-سجام-ثبت-نام-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com