پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۷

حاج‌محسن طاهری: حق «حاج‌یونس» این نبود

دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 725811
نه این‌که دستش به دهنش نرسد اما کیست که بتواند با هزینه‌های درمانی چنین مدت‌دار و پیچیده به‌راحتی کنار بیاید. حتی خانه‌ای را که در تهران داشت فروخته و هزینه درمانش کرده بود.
حاج‌محسن طاهری: حق «حاج‌یونس» این نبود
به گزارش جهان نيوز، یونس حبیبی، مداح اهل بیت و جانباز دفاع مقدس به همرزمان شهیدش پیوست. پیکر پاک او صبح امروز در زادگاهش به خاک سپرده می‌شود
حالا دوستانش می‌گویند از رنجی ۳۰‌ساله رها شد. از جمله همین حاج‌محسن طاهری مداح اهل بیت که این در صفحه با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم این را می‌گوید اما این را هم اضافه می‌کند که حتی سایه‌ای کم‌رمق از او تکیه‌گاه بود برای خانواده‌اش و برای خانواده بزرگ‌ترش یعنی مداحان اهل بیت و اهالی مخلص جبهه و جنگ. بامداد دیروز سرانجام یونس حبیبی، جانباز و مداح اهل‌بیت(ع) پس از سال‌ها تحمل عوارض ناشی از جراحات دوران دفاع مقدس، و وقتی که هنوز ۵۳ سالگی را تمام نکرده بود به همرزمان شهیدش پیوست.


سال‌ها بود که کسی صدای گرمش را از نزدیک نشنیده بود چرا که با تنی رنجور از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌رفت و سرود زندگی را در مقابل مرگ سر می‌داد. یک سال واپسین زندگی پربرکت این شهید بزرگوار در کما گذشت؛ چندی پیش هوشیاری نسبی پیدا کرد، اما مجددا چند روز پیش به دلیل مشکلات تنفسی در پی مجروحیت شیمیایی به کما رفت و در نهایت بامداد امروز به شهادت رسید. اما میراث او، به عنوان یکی از گرم‌ترین نواهای مذهبی ما چه بود؟ حالا خیلی‌ها می‌گویند حتی همان یک ذکر معروف اباعبدا... او برای این‌که تا همیشه در خاطرها بماند کافی است، اما مداحی اهل بیت، تنها یکی از شوون زندگی او بود.

 از مهران تا تهران
حالا تخت خالی‌اش در بیمارستان، جانماز و مهرش کنار تخت و قرآنی که بالای سرش داشت می‌تواند همه دوستان و خانواده‌اش را یاد آن خاطره‌ای که تعریف می‌کرد بیندازد و جانشان را به آتش بکشد. همان که می‌گفت در عملیات کربلای یک در مرز مهران و وقتی رزمندگان گردان علی‌اکبر لشکر سیدالشهدا که به قلاجه رفته‌و شهید شده‌بودند او رسیده‌بود به چادرشان و ساک‌هایشان را در چادر دیده و به هم ریخته‌بود. می‌گفت وسایلشان را جمع کرده و اشک ریخته. لابد حالا پسرش مجتبی هم چنین حالی دارد وقتی آن جانماز و مهر و قرآن را از بیمارستان به خانه می‌برد.

یکی دیگر از خاطراتی که شهید حبیبی بارها تعریف کرده بود، مربوط بود به اولین باری که در مهدیه تهران نشسته بود پای مراسم مداحی. می‌گفت مداح آن روز مهدیه حاج‌محسن طاهری بود و او که پنج سال بیشتر نداشت آرزو کرده‌بود روزی برود آن بالا جای حاج‌محسن بنشیند و مداحی کند. آرزویی که چند سال بعد برآورده شد. حالا با حاج‌محسن تماس می‌گیریم و گفت‌وگو را اتفاقا با همین خاطره پنج‌سالگی حاج‌یونس شروع می‌کنیم.

از او می‌پرسیم آیا این خاطره را شنیده‌است و از این آرزو با خبر بوده است که می‌گوید: «بله، اخیرا طی ویدئویی از یک گفت‌وگو این را شنیدم. باعث افتخار من است. او همیشه لطف داشت و با این که خودش یکی از بهترین مداحان بود من را استاد خودش خطاب می‌کرد».

می‌گوید در این روزهای کرونازده، یاد بزرگمردهایی چون یونس حبیبی حال آدم را خوب می‌کند: «سال‌ها از ناراحتی شیمیایی رنج برد. چند بار رفتم بیمارستان و دیدمش از نزدیک.

به‌ظاهر حالا باید بگوییم راحت شد از این همه رنج، اما خب برای خانواده‌اش، همان کسی که روی تخت بیمارستان خوابیده‌بود و چیزی نمی‌گفت پدر و همسر بود. تکیه‌گاهی و سایه‌ای بسیار گرم.»

این مداح اهل بیت، برای ذکر اهمیت شهید حبیبی در مداحی، یاد خاطره‌ای می‌افتد: «اوایل دهه ۸۰ بود که برای مداحی به هامبورگ آلمان رفته‌بودم. قرار بود در جمعی فرهیخته از استادان علم و دانشگاهیان آنجا مداحی کنم. وارد که شدم نوار مداحی معروف حاج‌یونس را گذاشتند... اباعبدا... . او مداحی بود با آثار بسیار متنوع. هم در اجرا و هم در جاهایی که می‌رفت و می‌خواند.»

 تنهایش گذاشتند
یکی از دردناک‌ترین اظهارنظرهای شهید یونس حبیبی در همه این سال‌هایی که با جراحات جبهه سپری کرد این بود که یک بار به سایت عقیق گفته بود می‌گویند یونس منزوی شده. او گفته بود به جای این‌که چنین صفتی را به او ببندند می‌توانند بروند و سراغش را بگیرند. حالا که شهید شده احتمالا بسیاری از کسانی که او را در این سال‌ها فراموش کردند، حسرت چنین غیاب بزرگی را می‌خورند هر چند شهادت، مطلقا منجر به غیاب نمی‌شود و بلکه حضوری شریف را قاطع‌تر می‌کند. او برای تامین هزینه‌های درمانش همواره در مضیقه بود.

نه این‌که دستش به دهنش نرسد اما کیست که بتواند با هزینه‌های درمانی چنین مدت‌دار و پیچیده به‌راحتی کنار بیاید. حتی خانه‌ای را که در تهران داشت فروخته و هزینه درمانش کرده بود و این سال‌های اخیر را در تهران زندگی نمی‌کرد. وقتی از حاج‌محسن طاهری می‌پرسیم که چرا حاج‌یونس را این‌طور تنها گذاشتند، داغ دلش تازه می‌شود و می‌گوید: «متاسفانه فرسایشی‌ و طولانی‌شدن روند درمان ایشان باعث شد بسیاری او را فراموش کنند. هزینه‌های درمانش بسیار سنگین بود.

گاهی همیاری صورت می‌گرفت اما خب کافی نبود. حق حاج‌یونس این نبود. کاش بیشتر حواسمان به او بود. یک بار یکی از مسوولان را دیدم و شماره یونس را به او دادم و ماجرایش را تعریف کردم. هر چند همان شب کسی را به عیادتش فرستاده‌بودند اما خب این دوستان همواره درگیر بروکراسی‌های پیچیده خود هستند. اگر بنیاد جانبازان به داد جانباز نرسد، اتفاقی که می‌افتد و تاثیری که می‌گذارد بسیار بیشتر از نتایج کمک‌نکردن است. آنجا وظیفه سازمانی‌اش همین است. اگر قرار نیست رسالت اصلی‌اش را پی بگیرد پس قرار است چه کار کند؟ باید گیر و گرفتِ کار را پیدا کرد و درستش کرد. فردا حساب و کتابی در کار است. کاری نکنیم که پشیمانی برایمان بماند.»

طاهری می‌گوید: «باید خشت‌خشت خانه‌های این عزیزان را از طلا بسازیم نه این‌که چنان تنهایشان بگذاریم تا همان خانه‌شان را هم بفروشند و بزنند به زخم‌هایی که برای ما به تن‌شان نشسته‌است. اینها کسانی بودند که از همه چیز و حتی جانشان برای کشور می‌گذشتند. الگویشان حاج‌قاسم سلیمانی بود در خستگی‌ناپذیری. این جبهه را تمام می‌کردند و سریع در جبهه‌ای دیگر سنگر می‌گرفتند. همه بچه‌های جبهه و جنگ این‌طوری بودند.»
   
حاج یونس حبیبی، قرار است امروز بی هیچ مراسمی در زادگاهش، روستای «سیمت» از توابع سوادکوه، به خاک سپرده شود؛ غریبانه، مثل زندگی پرباری که داشت.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و غوطه ور در غفران الهی باد
غریب
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد....
Iran, Islamic Republic of
عاش سعیدا و مات حمیدا . . . یا لیتنا کنا معه . . . سلام ما را به ارباب برسان حاجی . . .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خداوند ارواح شهدا را با سرور وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله (س) محشور گرداند.مخصوصآ این شهید عزیز را ....
صادق نصیری
Iran, Islamic Republic of
خدا یا به حق این روزهای عزیز خائنین به خون شهدا را هدایت کن واگر قابل هدایت نیستند نابودشون کن
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و با امام حسین هم نشین باشن
ان شاله
محمد
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و یادش گرامی با مداحی بسیار زیبای یا ابا عبدالله الحسین . خداوند با سالار شهیدان محشورش کند
Iran, Islamic Republic of
ای رزمنده روحت شاد هشت سال جنگیدی با دشمنان و از دین و قرآن و کشورت جنگیدی بعد از سی سال که مجروح شدی و شهید راه حق شدی الهی که با آقا امام حسین و حضرت علی محشور بشی روحت شاد
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد،.....
Iran, Islamic Republic of
روحت شاد سرسفره امام حسین مهمان باشید التماس دعا قهرمان ماراحلال کنید شرمنده شما هستیم
Iran, Islamic Republic of
خدا نیامرزد بعضی از این کسانی که با خیانت کردن به خون این شهیدان راه حق و حقیقت برای خود و اقا زاده های خود کلاهی میدوزند خدا این شهید را با شهید سلیمانی ها محشور گرداند امین یا رب العالمین
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
خدایا توخود شاهدی که یونس حبیبی های
این کشور چه متعهدانه برای دفاع از دین ومیهن،خالصانه فقط بخاطر رضای الهی ودفاع از نوامیس ملت چطور ازندگی،زن،
فرزند،و هرآنچه ازدنیا نزدشان عزیزاست
میگذرند وذره ذره جان میدهند. حتی هزینه
درمانشان رایاکمکهای مردمی ویافروش خانه و....خودبه شهادت میروند وخانواده به
آوارگی...وعالیجنابان، اقازاده هایشان درفرنگ وخود یا دراستخر ویا کاخهاچندمیلیاردی
بیاد مستضعفان جانفشانی!!!میکنند،
خداوندا تو خود بهترین داوری،
رضا
Russian Federation
حاج محسن طاهری تا حاج یونس بود باید کمکش میکردید شما وهمه مداح ها الان دیگه فایده نداره بی خیال
Iran, Islamic Republic of
روحت شاد
شقایق
Iran, Islamic Republic of
انسان وقتی به دنیا میاد گریونه وبقیه هاخندون وقتی از دنیا میره خندون وبقیه ها گریون خوبه که انسان ها خاطرات شیرین از بزرگی ومردانگی به یادگار بگذارن تا همه افسوس شونو بخورن مثل شهدای بزرگوارمان که هرکدومشون با گذشت وایثار توی دلامون یادشونوجاگذاشتنو رفتن روح همه شهدا ودرگذشتگان شاد
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا عبدالله.
خوشبحالت با آقا دیدار میکنی.
از آقا برای ما هم شهدادت طلب بفرما.