کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی نابغه ایرانی کودک کار می‌شود!

4 ارديبهشت 1399 ساعت 12:42

پدر آرات احاطه لازم به ورزش نداشته و هنگامی که برخی چهره های سرشناس به فرزندش توجه نشان دادند به نوعی دچار ذوق زدگی شده و می تواند با تصمیمات غلط آینده روشن پسرش را تباه کند.


به گزارش جهان نیوز، «آرات حسینی» پسربچه ۶ ساله بابلی (که از سال گذشته به خواسته پدرش از ایران به انگلستان مهاجرت کردند چون احساس می کرد که در ایران قدر پسرش را نمی دانند!) در روزهای گذشته دو طیف موافق و مخالف اجتماع در فضای مجازی را (در مواجهه با اتفاقات اخیر پیرامون تشویق لیونل مسی و بی تفاوتی علی کریمی) با خود همراه کرده است. آرات که از بدنی منعطف و عضلانی برخوردار بوده و ویدئوهای زیادی از حرکات ژیمناستیک و آمادگی جسمانی وی منتشر شده ، ابتدا با انتشار یک ویدئو از مهارت های فوتبالی خود حسابی سروصدا کرد. سپس در واکنش به این ویدیو، صفحه رسمی باشگاه بارسلونا آن را بازنشر کرده و شخص لیونل مسی ستاره کم نظیر دنیای فوتبال هم برای آرات پیام داد. توجهی که مورد نظر سایت فیفا هم قرار گرفت. .



اما چند روز بعد، این ماجرا در بُعد داخلی به سمتی دیگر کشیده شد و امیرحسین مقصودلو (تتلو) خواننده خارج‌نشین به خاطر اینکه آرات در حرف هایش (که به طور محسوسی مشخص است از زبان پدرش بوده و از زبان این کودک جاری می شود) از علی کریمی تمجید کرده ولی چون این ستاره اسبق فوتبال واکنش مورد نظر آنها را نداشت به شدت از بازیکن اسبق تیم ملی و پرسپولیس انتقاد کردند. انتقادی که بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان از جمله علی پروین آن را نابجا دانستند.
اما ناراحتی پدر آرات از اینکه انتظار بیشتری از عشق فوتبالی اش یعنی علی کریمی داشته باعث شد تا انتقادات و موج حملاتی علیه علی کریمی شکل بگیرد. در مقابل نیز هواداران کریمی هم در مقام پاسخگویی برآمده و درگیری جدی در فضای مجازی شکل گرفت.

انتشار تصاویر این کودک و برنامه‌ها و تمرینات قدرتی و فوتبالی سختی که پدر ش در زمینه تقویت قوای جسمانی و فراگیری تکنیک های فوتبالی‎اش انجام داده و نیز حضور در مراکز تبلیغاتی، به شدت مورد انتقاد برخی کارشناسان فوتبالی، بدنسازها و روانشناسان کودک قرار گرفته و خیلی ها معتقدند آرات از سوی پدرش به نوعی مورد سوء استفاده تبلیغاتی قرار گرفته و حتی او را "کودک کار" هم نامیدند! کارشناسان بر این باورند آرات خیلی زود آسیب‌های جبران ناپذیری در ابعاد مختلف روحی و جسمی خواهد دید و پدرش راه اشتباهی پیش پای فرزندش گذاشته و اسیر هیجانات کاذب ناشی از شبکه‌های اجتماعی و احتمالا وعده‌هایی از آن‌سوی آب‌ها، شده است.


امیر حاج رضایی در ارتباط با اتفاقات رخ داده پیرامون این کودک، اظهار داشت: «گاهی اوقات ما در دنیا با چهره هایی مواجه می شویم که نسبت به سن و سال یا شرایط اجتماعی شان توانایی هایی بالاتری از خود بروز می دهند. یک نمونه دم دست علیرضا فیروزجا(قهرمان جدید شطرنج جهان) بود که توانست کارلسن (قهرمان سالهای اخیر شطرنج جهان) را شکست بدهد. متأسفانه اتفاق بدی که در اجتماع ما رخ می دهد پردازش بیش از اندازه به موضوعات است.»

وی افزود: تصورم از اتفاقی که درباره آرات رخ داده این است که پدر گرامی او احاطه لازم را به ورزش نداشته و هنگامی که برخی از چهره های سرشناس به فرزندش توجه نشان دادند به نوعی دچار ذوق زدگی شده است.

کارشناس ورزش کشورمان ادامه داد: بطور معمول وقتی در زندگی عادی و روزمره ما یک پسر بچه کارهای جالب و بزرگتر از سنش انجام می دهد، مورد توجه همه قرار می گیرد و بعد با بزرگ جلوه دادن آن کارها در جمع خانوادگی یا فامیل، بدون آن که بخواهیم، به آینده آن بچه لطمه می‌زنیم. در حالی که پیش از آن بچه ابتدا پدر و مادر این قبیل بچه ها لطمه روحی می خورند، چون نمی توانند آینده ای که در ذهن برای فرزندشان ترسیم کرده اند را به چشم ببینند.


حاج رضایی تأکید کرد: دلیل بروز این اشتباهات عدم وجود آگاهی لازم برای چگونگی پرورش استعدادهاست. لطمه بدتر بعد از پدر و مادر به خود بچه می خورد که هم باید تحت تأثیر سرخوردگی پدر و مادرش باشد و هم غم آرزوهای از دست رفته خودش را به دوش بکشد! تشویق خوب است ولی غلو کردن درباره برخی مسایل تاحد زیادی به کودک لطمه می زند و به نظر می‌رسد پدر گرامی این کودک شیرین هم به شکلی غلوآمیز درباره اش رفتار می کند.

این پیشکسوت فوتبالی خاطرنشان کرد: با ذکر یک مثال موضوع را دنبال می کنم. در خاطرات گواردیولا آمده روزی در نیویورک همراه با خانواده اش به اتفاق خانواده گری کاسپاروف(قهرمان اسبق شطرنج جهان) مشغول صرف ناهار در رستوران بودند. گواردیولا از کاسپاروف سئوال می کند اگر با ماگنوس کارلسن مسابقه بدهد، می تواند او را شکست بدهد؟ کاسپاروف در پاسخ می‌گوید می‌توانم شکستش بدهم ولی نمی‌شود! گواردیولا که با این پاسخ قانع نشده بود برای بار دوم از کاسپاروف سئوال می کند و برای دومین بار هم همان پاسخ را می شنود. این بار همسر کاسپاروف به گواردیولا می گوید: "من این موضوع را حل می کنم. بعد توضیح می دهد اگر مسابقه گری با کارلسن دو ساعت طول بکشد او را شکست می دهد، چون تمرکز کاسپاروف برای ۲ ساعت بالاست ولی اگر این مسابقه ۶ ساعت ادامه یابد با توجه به سن و سال کارلسن (که آن زمان ۲۲ ساله بوده) ممکن است شکست بخورد. چون کارلسن جوان است". آنجا کاسپاروف روی تجربه‎اش، احساسی حرف نزد و الان هم درباره آرات نباید دچار تصمیمات احساسی شد.

وی اضافه کرد: قطعا پدر آرات از این همه استعداد پسرش ذوق زده است ولی لازم است که با صبوری بیشتر و یا بهره گیری از یک روانشناس به این پسر شیرین کمک کند تا این سکانس طلایی اجرا شده، تبدیل به یک فیلم ماندگار شود نه اینکه از بین رفته و به خاطره تبدیل شود.


این کارشناس فوتبالی در این باره که پدر آرات در نظر دارد فرزندش را راهی باشگاه بارسلونا یا تیم هایی از این دست کند توضیح داد: باید به اطلاع پدر گرامی آرات برسانیم که فوتبال در اروپا مقاطع سنی دارد ولی پسر ایشان اصلا در هیچ یک از مقاطع تعریف شده برای باشگاه های معتبر جای نمی گیرد. آقای حسینی خیلی زود سراغ افق های دوری رفته که به آنها دسترسی ندارد. این پدر اگر اشتباه کند، می‌تواند یک استعداد مهم را بِکُشد! او روی غریزه پدری و حس محبتی که به فرزندش دارد روح و روان این کودک را تحت تأثیر مسایلی قرار داده که اصلا مناسب سن و سالش نیست. ورزش و تفریح خوب است ولی برای کودکی در سن آرات ، روش‌ها و راهکار مشخصی وجود دارد.

وی یادآور شد: متأسفانه مسایل مربوط به فوتبال ما سلسله وار مانند زنجیر به هم متصل هستند. وقتی رییس فدراسیون مستعفی اش راهی بهترین کشورهای اروپایی شده تا زندگی اش را آنجا ادامه بدهد، مشخص می شود یک چیزی در این فوتبال گم شده که نامش صداقت است. با این پیش زمینه ذهنی باید دید ما در فوتبال مان چند فوتبالیست موفق داشته ایم یا بهتر است بگوییم چند استعداد از بین رفته داریم؟ پیام صادقیان‎ها و مجاهد خذیراوی‎ها کم نیستند که به دلیل عدم مشاوره صحیح استعدادهای شان در نطفه نابود شدند.

این کارشناس آگاه به مسایل فوتبال اروپا تأکید کرد: در اروپا وقتی استعدادهایی اینچنین را پیدا می کنند مشاورانی در کنارش قرار می دهند و سطح توقعات از آنها را در حد منطقی بالا می برند نه اینکه سطح توقع اجتماع را به سمتی ببرند که مردم از بابت بی توجهی چهره های ماندگار ورزش، به آنها حمله ور شده و به چهره موجه و جایگاه اجتماعی آنها چنگ بیندازند!


حاج رضایی در پاسخ به این پرسش مشرق، که چرا بی تفاوتی علی کریمی نسبت به این موضوع باعث شده تا حملات شدیدی به این چهره فوتبالی در تیم ملی و باشگاه پرسپولیس صورت بگیرد، تصریح کرد: این به دلیل ضعف های بسیار زیاد و چاله های عمیق فرهنگی در فدراسیون فوتبال ماست که هرازگاهی شاهد چنین یورش هایی به چهره های ورزش مان هستیم.

وی اضافه کرد:  علی کریمی در کنار سوابق شایسته فوتبالی اش جزو آن دسته از ورزشکارانی است که در قبال رویدادهای اجتماعی منفعل نیست و تا حد توان در رویدادهای ناگوار هم کمک های مالی به هموطنان داشته است، چرا باید اینچنین به سرکردگی یک فرد معلوم الحال {تتلو} در فضای مجازی با سوابقی که همه می دانند مورد هجمه قرار بگیرد؟ کریمی فردی قابل احترام است و پدر گرامی آرات باید بداند ارزش توجه به فرزندش زمانی است که جامعه به آن واکنش نشان بدهد نه اینکه شما سراغ چهره ها بروید و وادارشان کنید که درباره پسرتان نظر بدهند! این روش درست نیست. اگر لیونل مسی که در کلیپ مورد خطاب قرار می گیرد و یا فیفا و بارسلونا به حرکات آرات واکنش نشان دادند چیزی طبیعی است و هر کودک دیگری با هر ملیتی هم جای آرات بود با این استقبال مواجه می‌شد.

حاج رضایی در پایان گفت: در پایان حرفهایم از همه آنهایی که به نوعی دغدغه ورزش و یا چهره ها و استعدادهای ایران را دارند تقاضا دارم همواره حرمت چهره های ماندگار این مملکت را حفظ کنند. فوتبال ما به اندازه کافی قدر داشته ها، فرزندان و دست پرورده‎هایش را نمی داند و این رسم بدی است که ما هم بخواهیم علیه این چهره ها جبهه گیری کنیم.

منبع:مشرق


کد مطلب: 725452

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/725452/وقتی-نابغه-ایرانی-کودک-کار-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com