جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱

تیر خلاص به سرزمین ایران با ادغام «پژوهشکدۀ آبخیزداری»

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 725351
استاد حفاظت خاک و آبخیزداری در نامه­‌ای سرگشاده خطاب به وزیر جهادکشاورزی نوشت: ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری تیر خلاص به مدیریت سرزمین و موضوع بسیار حیاتی "آبخیزداری" است.
نامۀ سرگشاده به وزیر جدید جهاد کشاورزی
به گزارش جهان نيوز، جهانگیر پرهمت، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری، در نامه­‌ای سرگشاده خطاب به دکتر خاوازی وزیر جهادکشاورزی، با اعتراض شدید نسبت به ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری در مؤسسۀ تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع نوشت:

 
" جناب آقای دکتر خاوازی

وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام و عرض تبریک انتصاب جنابعالی به سمت وزیر جهاد کشاورزی

خبر منتشرۀ غیررسمی در سایت­‌ها و شبکۀ مجازی با سربرگ "سازمان امور استخدامی کشور" مبنی بر ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری در مؤسسۀ تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در هفتۀ اول انتصاب جنابعالی تیر خلاصی به وضعیت به هم ریخته مدیریت سرزمین در کشور است و نشان‌دهندۀ عدم توجه به اهمیت و جایگاه موضوع بسیار حیاتی آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور است.

 امروزه جای‌جای این کشور در معرض سیل، تخریب و فرسایش خاک، بحران­‌های خشکسالی، ناهماهنگی در بهره‌برداری از منابع آب و خاک کشور و افت سطح آب در آبخوان­‌هاست. از یک طرف سیل خانمان‌سوز شده است و از طرف دیگر کم آبی بحران‌آفرینی می‌نماید. در چنین شرایطی حذف تنها مجموعۀ پژوهشی که از افتخارات آن صف‌شکنی در مسائل پیچید منابع پایۀ زیستی و طبیعی و مدیریت اصولی آبخیزها در قالب آبخیزداری و آبخوان‌داری است، ضربۀ جبران‌ناپذیری به زیرساخت­‌های طبیعی تولید و حفاظت، پایداری و سلامت حوزه‌های آبخیز وارد می‌نماید.

انتظار از حضرتعالی به‌عنوان یک متخصص خاک‌شناسی این است که حداقل در حوضۀ حفاظت خاک که تنها با یک سیل ظرف چند روز در حد یک میلیارد مترمکعب رسوب از سطح حوضه های کرخه و کارون به پایین دست منتقل کرد، موضوع حفاظت خاک و آبخیزداری را نه‌تنها تضعیف نفرمایید، بلکه تقویت هم بفرمایید. جای بسی تعجب است که این اتفاق نامیمون در هفتۀ اول صدارت جنابعالی اتفاق افتاده است!این بدین معنی است که با این همه معضلات موجود در بخش کشاورزی، وجود پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری در راس اولویت حذف قرار گرفته است!

 به عنوان عضو کوچکی از جامعۀ علمی کشور و نیز عضو کوچکی از خانواده جهادکشاورزی توصیه می­‌کنم حداقل نگذارید این موضوع به عنوان یک نکتۀ تاریک در کارنامۀ صدارت جنابعالی و آن هم در اولین یا دومین هفتۀ شروع به‌کار شما ثبت شود. مطمئن باشید که آیندگان بر این تصمیم لعن و نفرین خواهند فرستاد.

با احترام

جهانگیر پرهمت

استاد پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری"


شایان ذکر است با توجه به اخبار واصله، تعداد زیادی از اساتید، متخصصان و کارشناسان حفاظت خاک و آبخیزداری نسبت به این ادغام معترض بوده و آن را موجب تضعیف جایگاه آبخیزداری در کشور می­‌دانند. با توجه به اهمیت موضوع در اخبار و گزارش­‌های بعدی به ابعاد و زوایای این موضوع خواهیم پرداخت.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
.....