کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعای مقام‌های آمریکایی:

نیروهای بیگانه، ما را مجبور به هشدار و تذکر نکنند

1 ارديبهشت 1399 ساعت 14:53

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره گشت‌زنی نیروهای مسلح ایران در منطقه، حضور نیروهای بیگانه را عامل تنش، بی ثباتی و ناامنی عنوان کرد و گفت: حضور نیروهای آمریکایی مانع گشت‌زنی قانونی و عادی نیروهای مسلح ایران است.


به گزارش جهان نیوز، «سید عباس موسوی» پیش از ظهر دوشنبه در نشست ویدئوکنفرانسی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره گشت‌زنی نیروهای مسلح ایران در منطقه گفت: حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی را عامل تنش، بی ثباتی و ناامن می‌دانیم. حضور آنها غیرمشروع و غیرقانونی است. اینجا منطقه ماست و اگر قرار است نیروهای مسلح ما گشت‌زنی کنند، باید بدون مانع باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، حضور نیروهای آمریکایی را مانع گشت‌زنی قانونی و عادی نیروهای مسلح ایران دانست و اظهار داشت: این مساله موجب واکنش نیروهای ما شد. هزاران سال است که ایران در این منطقه است و امنیت منطقه توسط ایران و کشورهای منطقه به ویژه عمان که در تنگه هرمز قرار دارد، تامین می‌شود.  

موسوی ادامه داد: همانطور که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد، از نیروهای بیگانه که نامشروع در منطقه قرار دارند اولا می‌خواهیم در منطقه نباشند و ثانیا مقررات عبور و مرور را رعایت کرده و نیروهای ما را مجبور به هشدار و تذکر نکنند. آنها با هر نیتی که در منطقه هستند، می‌خواهیم هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای آمریکا مبنی بر ایجاد تنش دریایی در خلیج فارس از سوی نیروهای ایرانی و توقیف صورت گرفته، گفت: در مورد توقیف خبری نشنیده‌ام اما طبیعی است که نیروی دریایی ایران گشت های معمولی دارد و اگر با مورد مشکوکی مواجه شود با آنها گفت و گو خواهد کرد.  

اینستکس؛ همه تعهد اروپایی‌ها نیست 
موسوی درباره آخرین تحولات رخ داده در حوزه اینستکس و خبر عقب نشینی کشورهای اروپایی از ادامه عملی کردن این سازوکار و اینکه آیا گسترش این سازوکار باعث بازگشت ۵ گام هسته ای ایران خواهد شد یا خیر، گفت: اینستکس مقدمه ای بر انجام تعهدات گسترده اروپا است و اروپا باید  همه تعهدات خود را در حوزه های مورد نظر تهران انجام دهد. درباره  عقب نشینی اروپا چیزی نشنیده ام اما باز هم تکرار می کنم منتظر آنها نخواهیم بود. باید توازنی بین حقوق و وظایف ما در حوزه برجام صورت بگیرد تا ایران اقدامات برگشت پذیر خود را آغاز کند.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه، درباره گزارش و اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران درباره تبعیض در آزادی زندانیان بیان کرد: من این گزارش‌ها و حرف ها را رد می‌کنم چرا که تا اواسط فروردین ۹۵ هزار زندانی، داخل زندان‌ها با بررسی قضات مستحق مرخصی تشخیص داده شدند و بسیاری مرخصی‌شان هم تمدید شده است و میان زندانیان ایرانی و داخلی تبعیض قائل نشدند و حتی برخی از زندانیان که مبتلا به بیماری هم نبودند برای عدم ابتلا مرخصی داده شد.  

وی افزود: هنوز هم بررسی ها ادامه دارد تا اگر افرادی شامل گرفتن مرخصی می شوند یا می‌توانند آزاد شوند از این حق استفاده کنند وگر نه صحبت‌هایی که از تبعیض می‌شود را قبول نداریم.

کرونا و تغییر اولویت‌های کشورها
موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای در دوران کرونا به ویژه طرح ایران در این باره یادآور شد: از جمله فرصت‌هایی که کرونا در کنار تهدیداتی که برای ما در دنیا شده است، قدری نزدیک شدن مواضع و دیدگاه‌های کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌هایشان بوده است. ما رگه‌هایی از این مساله را در منطقه مشاهده می‌کنیم،  ایران همیشه آماده همکاری با کشورهای منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس بوده که وارد گفت‌وگو و همکاری شود.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران طرح‌های مختلفی در این باره تهیه و آماده کرده است، عنوان کرد: ما این طرح‌ها را به آنها اعلام کرده‌ و گفته‌ایم آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم. با وجود آنکه وضعیت بهداشت جهانی نامعلوم است، اما با توجه به اینکه برای ایران همکاری اولویت دارد اگر کشورهای خلیج فارس به ویژه آن یکی، دو کشوری که سوتفاهم دارند، ایران آماده است در هر سطح و در هر شرایطی وارد تعامل و گفت‌وگو با آنها شود.  

وی درباره سرانجام پاسخ به نامه ایران از سوی کشورهای خلیج فارس گفت: نامه‌ای که رئیس‌جمهوری نوشتند و تماس‌هایی که بعدا انجام شد و رفت و آمدهایی که صورت گرفت، طرف‌های مقابل اعلام کردند در حال بررسی طرح ایران درخصوص طرح هرمز هستند که گفتیم آماده‌ایم جمعی یا تک تک با آنها گفت‌وگو کنیم. منتظر هستیم این آمادگی از سوی طرف مقابل ایجاد شود.  

آمریکا قصد دارد افکار عمومی جهانی را از تروریسم اقتصادی منحرف کند
موسوی درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی براساس برجام و تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اظهار داشت: از عجایب و طنزهای روزگار آن است که دولت قانون‌شکن ناقض برجام، همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و دیگران را وادار می‌کند قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند ولی این قطعنامه را پیگیری می‌کند. آمریکا می‌خواهد اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی که ایجاد کرده‌اند، منحرف کنند.  

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه آنها با آتش‌افروزی و اتهام‌زنی می‌خواهند ایران را از حقش محروم کنند، تصریح کرد: دلیلی ندارد شورای امنیت قطعنامه خود را تمدید و نقض کند. اقدام آمریکا خلاف و گزاف است ضمن اینکه آمریکا نباید نگران وضعیت ما باشند. اگر نگران هستند، به آنها توصیه می‌کنیم فروش دیوانه‌وار و حریصانه به کشورهای جهان به ویژه منطقه که اثرات منفی به همراه داشته است را قطع و پایان دهند.

تاکید ایران بر حفظ ثبات و تفاهم میان گروه‌های افغانستان است
موسوی در پاسخ به سوالی درباره  سیاست ایران نسبت به تحولات افغانستان و مساله میانجی‌گری برای حل بحران سیاسی در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان مایل است همسایه با ثبات را در مرزهای شرقی خود داشته باشد. متاسفانه بروز اختلاف‌های سیاسی، ایران را برآن داشته که به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان اقدامات خود را آغاز کند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تماس‌های ظریف با مقامات افغانستان در این رابطه انجام شده و آقای طاهریان دستیار وی هم از روز گذشته در کابل هستند. هم و غم ایران دستیابی به تفاهم میان گروه‌های افغانستانی است.  

وی درباره تلاش‌های آمریکا برای حل بحران سیاسی افغانستان اظهار داشت: بنده از تلاش‌های آمریکایی‌ها خبر ندارم اما تلاش‌های ما مستقل و در چارچوب منافع افغانستان است.  

سفر وزیر امور خارجه به سوریه
موسوی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه به سوریه، تصریح کرد: طیف وسیعی از مسائل در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. مدت طولانی بود که دیداری نداشتیم و لازم بود برای هماهنگی امور دیداری صورت بپذیرد. این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و ظریف در آنجا درباره تحولات منطقه و تحولات در خاک سوریه رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.  

این دیپلمات ارشد در پاسخ به این سوال که سفر ظریف به سوریه با توجه به لغو نشست سران روند آستانه در تهران بوده است، خاطرنشان کرد: روند آستانه همچنان به عنوان مهمترین روند در دستورکار کشورهای عضو قرار دارد. بنا بود که نشست سران عضو روند را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا به تعویق افتاد اما به این معنی نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی ما مختل شود. این سفر لازم بود و امیدواریم نتایج خوبی هم به همراه داشته باشد.

تلاش ایران برای ایجاد دولت فراگیر در افغانستان
موسوی در خصوص جزئیات طرح ایران برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان ابراز داشت: تلاش‌های ایران در ابعاد و اشکال مختلفی ادامه دارد و در ادامه این تلاش‌ها نیز نماینده ویژه وی به کابل سفر کرده است. هدف اصلی ایران نزدیک کردن دیدگاه‌های موجود در فضای داخلی افغانستان است تا در نهایت منجر به ایجاد یک دولت فراگیر شود.  

این مقام مسئول اضافه کرد: تهران نیز همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفته و برخلاف کشورهایی عمل می‌کند که از این شرایط افغانستان خوشحال هستند. ما با نگرانی فضا را رصد می‌کنیم و امیدواریم تلاش‌هایمان به نتیجه برسد.  

موسوی درباره گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان هم بیان کرد: امروز اولویت ما مشکل سیاسی افغانستان و تشکیل دولت مستقر و فراگیر است. این مقدمه‌ای خواهد بود تا ان‌شاء الله به سراغ گفت‌وگوهای صلح و بین‌الافغانی برویم.

اقدامات وزارت خارجه برای بازگرداندن اتباع ایرانی
موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات وزارت امور خارجه در بازگرداندن دانشجویان ایرانی خارج از کشور بیان کرد: با توجه به تحولات خوبی که در حوزه بهداشتی در مقابله با کرونا در ایران انجام شده و متعاقب اتفاقات بدتری که در کشورهای دیگر در حال رخ دادن است و موجب شده تا برخی از کشورهای اروپایی در وضعیت قرمز قرار بگیرند؛ اتباع ایرانی ترجیح دادند در این شرایط به کشور خودشان بازگردند و از امکانات اینجا استفاده کنند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همین امر باعث شد در هماهنگی با سفارتخانه‌ها و دولت‌های خارجی بتوانیم تعداد بالایی از اتباع خود را به کشور بازگردانیم. نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد آن است که وزارت بهداشت یک سری پروتکل وضع کرده و باید این مقررات رعایت شود و شرایط قرنطینه درباره آنها انجام شود اما برخی از این عزیزان تمکین نکردند.

وی با بیان اینکه رعایت این پروتکل‌ها و شرایط تنها مختص به کشور ما نیست، یادآور شد: این عدم تمکین باعث شد وزارت بهداشت این ریسک را نپذیرد؛ قرار شد هر زمان شرایط آماده شود و مسافران هم پروتکل‌ها را رعایت کنند شرایط بازگشت مجددا مهیا شود.  

اطلاع دقیقی از ایرانیان مبتلا به کرونا در خارج نداریم 
موسوی درباره میزان مبتلایان ایرانی به کرونا در خارج از کشور هم عنوان کرد: از تعداد ایرانی‌هایی که در خارج از کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، اطلاعی فعلا در دست نداریم اما از نمایندگی‌های خود خواسته‌ایم برای کسب این اطلاعات اقدام کنند.  

ایران مخالف سیاسی کردن ویروس کرونا است/ آمریکا متهم اصلی انتشار کرونا است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در قبال تلاش ایالات متحده مبنی بر انتشار این شایعه که ویروس کرونا از لابراتوری در ووهان چین انتشار پیدا کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که به دنبال سیاسی کردن اپیدمی کرونا است، مخالفت می‌کند. دولت آمریکا این رویه را در پیش گرفته در حالی که خودش متهم ردیف اول انتشار این ویروس است.  

موسوی افزود: امروز که همه جهان درگیر این ویروس است، ما هرگونه اقدام سیاسی را محکوم می‌کنیم که با هدف‌هایی همچون رقابت‌های انتخاباتی داخلی، سرپوش گذاشتن بر ناکارامدی و انحراف افکارعمومی صورت می‌گیرد. ما بررسی مکان انتشار ویروس را به سازمان‌های بین‌المللی محول می‌کنیم.

رد ادعای ترامپ مبنی بر ارتباط ایران با رقبای انتخاباتی وی
موسوی درباره ادعای ترامپ مبنی ارتباط ایران با رقبای انتخاباتی او در آمریکا، گفت: ترامپ از مدت‌ها قبل این ادعاها را مطرح کرده و اخیرا هم گفته است نامه‌ای از رهبر کره شمالی دریافت کرده است که این کشور ارسال نامه را تکذیب کرد. وی می‌خواهد توجه‌ها را جلب کند. ترامپ با ادبیات نازل و در سطح خودشان صحبت می‌کند و در حالی که خودشان نیازمند تجهیزات پزشکی هستند، اعلام می‌کنند که حاضر هستند به ایران در ازای مذاکره دستگاه تنفس مصنوعی اهدا کنند که با پاسخ قاطع ظریف مواجه شدند.  

این دیپلمات افزود: تا زمانی که آمریکا تروریسم اقتصادی و دیگر فشارها و تحریم‌ها را بر ما اعمال کند، به سمت هیچ گفت‌وگویی نخواهیم رفت.

سنگ اندازی آمریکا مانع اعطای وام صندوق بین المللی پول به ایران شد
موسوی در رابطه با آخرین وضعیت دریافت تسهیلات مالی از صندوق بین‌المللی پول، اظهار کرد: ایران عضو قدیمی صندوق بین‌المللی پول است و طبیعی است از این صندوق درخواست وام کند. از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول وامی را برای مبارزه با کرونا در نظر گرفته بود که مطلع شدیم با سنگ‌اندازی ایالات متحده و برخی دیگر کشورها با بهانه‌های واهی و ادعاهایی بی‌پایه و اساس اعطای این وام به ایران متوقف شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه  ادامه داد: رایزنی‌ها در این رابطه در حال انجام است. از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و همچنین صندوق بین‌المللی پول خواسته‌ایم خود را از سیاسی‌کاری دور کنند و امیدوار هستیم با این اقدام بتوانیم از تسهیلات لازم بهره‌مند شویم.

شما مبتلایان به کرونا در وزارت خارجه اندک است
موسوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت سلامت کارمندان ایرانی حاضر در نمایندگی‌های کشورمان در کشورهایی که شاهد اپیدمی کرونا هستند، گفت: سفارتخانه‌های ما براساس وظایف خود در حال انجام مسئولیت خود هستند. تعداد مبتلایان از همکاران ما بسیار اندک بودند که یا درمان شده یا در حال درمان هستند. ما براساس پروتکل‌های بهداشتی در حال همکاری با سایر کشورها هستیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با معرفی کابینه نخست‌وزیر جدید عراق در هفته آتی، در پاسخ به این سوال که آیا با ایران برای معرفی اعضای کابینه مشورتی صورت گرفته است، اظهار کرد: موضوع انتخاب نخست‌وزیر در عراق مساله داخلی کشور دوست و همسایه عراق است. ملت و دولت عراق ملت و دولتی رشید و بالغ هستند.  

وی اضافه کرد: ایران با توجه به دوستانی که در عراق دارد برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها آمادگی دارد اما با جمهوری اسلامی ایران برای تعیین نخست‌وزیر و کابینه مورد مشورت قرار نمی‌گیرد و ما هم خواستی برای این مساله نداریم.

همچنین رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خود، ضمن شاعرانه خواندن روز نخست اردیبهشت و بزرگداشت سعدی و گرامیداشت سهراب سپهری، ملک‌الشعرای بهار و اقبال لاهوری و ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در بحران کرونا از دست داده‌اند و خسته نباشید به کادر درمانی گفت: استحضار دارید که در روزهای اخیر به رغم تحولات پزشکی دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ادامه دارد.  

موسوی افزود: ظریف تماس‌های زیادی در این مدت داشته است. ایشان حدود ۱۴ تماس تلفنی با شخصیت‌های بین‌المللی داشتند که بیشتر حول محور مسائل بین‌الملل، تحریم‌های آمریکا و مباحث مربوط به افغانستان و یمن بود. وزیر امور خارجه امروز هم سفری به سوریه خواهند داشت.

منبع: ایرنا


کد مطلب: 725161

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/725161/نیروهای-بیگانه-مجبور-هشدار-تذکر-نکنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com