پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

ماجرای انتخاب دختر نورالدین خان زاده

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 725142
در فصل دوم کلیت قصه در شهرستان رخ می‌دهد و به همین ترتیب بیشتر به آداب و رسوم کرد‌ها مثل جشن انار پرداخته شده است.
ماجرای انتخاب دختر نورالدین خان زاده
به گزارش جهان نيوز، این شب‌ها که پخش فصل دو سریال نون خ از شبکه یک سیما آغاز شده است، بسیاری از مخاطبان که با زیبایی بصری و لهجه‌های مردم مناطق کرد نشین آشنایی نداشتند، به واسطه تماشای این سریال از نزدیک با اخلاق و بخشی از فرهنگ این مردم خونگرم آشنا شدند.

سعید آقاخانی بعد از سریال‌های کمدی خود، این بار فضایی جدید را برای روایت انتخاب کرده است. او در کنار بازیگر‌های بومی روستا، سعی کرده تا برای ایفای نقش‌های اصلی این سریال از بازیگرانی که اصالت کرد دارند استفاده کند.

یکی از همین بازیگر‌ها ندا قاسمی است. او با اینکه قبل از بازی در نون خ در صداوسیمای مرکز کرمانشاه فعالیت‌های قابل توجهی داشته است، اما با بازی در این سریال به خوبی دیده شد. با قاسمی درباره ایفای نقش خود در این سریال گفتگو کردیم.

** بعد از پایان تصویربرداری سریال «نون خ» مشغول کار دیگری نشدید؟
- نه واقعیتش این است که در حال حاضر مدتی است در قرنطینه خانگی به سر می‌برم و دیگر نتوانستم کاری را قبول کنم. چرا که تصویربرداری سریال نون خ نیز به خاطر شیوع کرونا و اینکه به قرنطینه خانگی برویم متوقف شد.

** تصویربرداری «نون خ» چه زمانی تمام شد؟
- زمان دقیقش را به خاطر ندارم، اما فکر می‌کنم بیست و پنجم اسفند بود و از آن روز تا همین الان در قرنطینه خانگی به سر می‌برم و هیچ کاری هم قبول نکردم.

** سریال در کدام منطقه کرمانشاه مقابل دوربین رفت؟
- ما در کرمانشاه و روستای پریان ضبط داشتیم و تقریبا ۵۰ درصد کار را کرمانشاه گرفتیم و باقی اش را تهران و در منطقه خجیر تصویربرداری کردیم.

** شما از جمله بازیگر‌های هستید که در فصل اول این سریال نیز در همین نقش بازی می‌کردید. درباره ادامه دار شدن این سریال و حضورتان در این نقش برایمان می‌گویید و اینکه چرا یکسری از بازیگرانی که در فصل گذشته بازی می‌کردند در فصل دو حضور ندارند.
- بله درست است یک تعدادی از بچه‌ها در فصل دوم سریال حضور ندارند.

** و این دلیل خاصی داشته؟
- دو خواهر من که در «نون خ ۱» حضور داشتند، در «نون خ ۲» بازی نمی‌کنند. بازیگر جدیدی را به جای این دو به کار اضافه نکردیم، اما طبق داستان و آنچه در قصه بود یکی از خواهر‌ها اصلا نمی‌توانست حضور داشته باشد. دیگری هم به خاطر مشکلاتی که داشت و درگیر اجراهایش بود نتوانست کارهایش را هماهنگ کند و متاسفانه ما را همراهی نکردند و واقعا جایشان خالی است.

** قصه «نون خ» چقدر برای شما به عنوان یک بازیگر جذابیت داشت که حاضر شدید در ادامه تولید این سریال نیز ایفای نقش کنید؟
- ما فصل اول را که کار کردیم شخصیت شیرین شخصیت مشخصی بود. در فصل دوم نیز کلاً قرار شد که تک تک شخصیت‌ها بیشتر در ذهن مخاطب جا بیفتند، قطعا ادامه دار شدن این سریال بسیار جذاب بود و خیلی دلم می‌خواست که در ادامه این سریال نیز حضور داشته باشم که خدا را شکر حضور داشتم و کار کردیم و امیدوارم که مردم از تماشای این سریال لذت برده باشند و توانسته باشیم لحظه‌ای لبخند را بر لبان آن‌ها بیاوریم.

** شما اصالتا کرمانشاهی هستید؟
- بله من کرمانشاهی هستم.

** و فکر می‌کنم راحت‌تر از سایر بازیگر‌ها توانستید با بومی بودن منطقه، لهجه و فضای کرمانشاه ارتباط برقرار کنید؟
- قطعاً همین طور است، چون زبان کردی زبانی است که من هیچ مشکلی بابت صحبت کردن به این لهجه نداشتم.

** چطور شد که برای بازی در فصل نخست «نون خ» در نقش شیرین انتخاب شدید؟
- برای بازی در فصل اول این سریال از طریق یکی از دفتر‌های فیلمسازی که برای کار دیگری رفته بودم به دفتر آقای آقاخانی معرفی شدم و همانجا گفتند که آقای آقاخانی به دنبال بازیگر‌های دختری است که اصالتاً کرد یا کرمانشاهی باشند. اتفاقاً فکر کنم جزو آخرین بازیگر‌هایی بودم که به این سریال اضافه شدم و زمانی که به گروه اضافه شدم یک هفته بعد از آن سریال کلید خورد. در ادامه آقای آقاخانی بعد از تست گرفتن بازیم را تائید کردند و برای این نقش انتخاب شدم.

** قبل از اینکه در «نون‌خ» بازی کنید فعالیت‌های تصویری به این شکل داشتید؟
- از سال ۸۷ تئاتر کار می‌کنم. منتها در شهرستان فعالیت می‌کردم به خاطر این که آن زمان در کرمانشاه زندگی می‌کردم. علاوه بر تئاتر، با صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نیز همکاری‌های بسیاری داشتم و به عنوان بازیگر در مجموعه‌های تلویزیونی شبکه کرمانشاه و مجری در شبکه کرمانشاه فعال بودم. همینطور در رادیو کرمانشاه نیز یکی از بازیگران واحد نمایش بودم. از سال ۹۴ نیز به طور مستمر به عنوان یکی از گویندگان و بازیگران رادیو کار کردم. با شبکه سراسری هم در همین زمان چند تله فیلم بازی کردم که از چند شبکه سراسری پخش شد. مثل یکی از تله فیلم‌هایی که کارگردانی اش به عهده کاظم معصومی بود و تعدادی تله فیلم و فیلم کوتاه نیز داشتم و به طور مدام هم تئاتر کار می‌کردم. اما سریالی که به شدت دیده شد همین «نون خ» بود.

** آن زمان فکر می‌کردید با بازی در این سریال به شهرت برسید؟
- بله حتماً به خاطر اینکه در عید نوروز پخش می‌شد و الان هم که در این شرایط که مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند پخش می‌شود و همین دو باکس متفاوت باعث افزایش تعداد مخاطبان سریال تلویزیونی خواهد بود. در وهله بعدی این که به هر ترتیب کارگردانی این کار بر عهده سعید آقاخانی بود و از همان ابتدا می‌دانستم که می‌تواند بازخورد خوبی بین مردم داشته باشد و به خوبی دیده شود.

** شخصیت شیرین چقدر برای خودتان جذابیت داشت و چقدر شما را دچار چالش می‌کرد؟
- شخصیت شیرین در فصل ۱ خیلی پر رنگ نبود و حضور کمی در قصه سریال داشت. در فصل دو نیز آن طور که دیدید فیلمنامه مردانه‌ای داریم و نویسنده نیز آنطور که باید حضور زن‌ها را در این سریال پررنگ نکرده است. با اینکه سریال «نون خ» کمی شلوغ و مردانه است، اما خب باز هم این شلوغی موقعیت‌های خوب و جذابی برای مخاطبان رقم زد.

با این حال حضور شیرین در فصل دو پر رنگ‌تر از فصل اول است. به هر حال شخصیت شیرین از لحاظ رفتاری شخصیتی بین دو خواهر بزرگتر و کوچکتر از خود بود، نه مثل خواهر بزرگتر قلدر بود و نه مثل خواهر کوچکترش آرام و لوس بود. شیرین یک چیزی بین این دو خواهر بود و تقریباً تُخس بود. شیرین خیلی هنرمند است و جواب همه را می‌دهد و اینکه شلوغ کاری‌های خودش را دارد، کار‌های هنری می‌کند، رانندگی می‌کند، حواسش به پدرش است و در کل این تُخسی هایش برایم بسیار جالب بود.

** بخش مهمی از این سریال به آداب و رسوم و فرهنگ مردم کردنشین بر می‌گردد. با توجه به این که اصالتا کرمانشاهی هستید چقدر با این آداب و رسوم آشنایی داشتید؟ و آیا شما هم به عنوان یک کرد نشین به گروه ایده می‌دادید؟
- نمی‌توان گفت که خیلی ایده به گروه دادم، همانطور که می‌دانید آقای آقاخانی خودشان اصالتا کرد و اهل بیجار هستند و کاملاً به لباس، نحوه صحبت کردن و آداب و رسوم این منطقه اشراف دارند. اما به این دلیل که ما در کرمانشاه کار می‌کردیم من هم تا جایی که می‌توانستم و به لهجه مربوط می‌شد، اگر تکه کلام‌های خاصی در موقعیت سکانس می‌دانستم و شنیده بودم به آقای آقاخانی می‌گفتم که کرد‌ها برای مثال در چنین موقعیتی از چنین تکه کلامی استفاده می‌کنند یا اینکه سعی می‌کردم تا جایی که می‌توانم به آقای آذرنگ که خیلی دوست داشتند از این تکه کلام‌های کرد‌ها استفاده کنند کمک کنم. در کل سعی می‌کردیم تا جایی که می‌شود فرهنگ مردم کرد را نشان دهیم و امیدوارم که موفق بوده باشیم.

** از میان خانم‌هایی که در این سریال بازی کردند فقط شما اصالتا کرد هستید؟
- خانم بازوند اصالتا کرمانشاهی، اما بزرگ شده بندرعباس هستند و خانم شرافتی نیز اصالتاً سقزی هستند. اما من هم کرمانشاهی بودم و هم در کرمانشاه بزرگ شدم.

** و همین موضوع باعث شده که راحت‌تر بتوانید با قصه‌ای که در این منطقه کردنشین رخ می‌دهد ارتباط برقرار کنید؟
- بله درست است، بالاخره با این مردم زندگی کردم و اطلاعاتی از آن‌ها می‌دانم و نسبت به خرده فرهنگ‌هایشان که ممکن است به چشم نیاید آگاهی دارم.

** ظاهرا نویسنده سعی نکرده تا فرهنگ و رسوم مردم کرمانشاه و کردنشین را به طور گسترده روایت کند و بیشتر قصه‌ها حول اتفاق‌هایی است که هر روز در روستا رخ می‌دهد.
- فکر می‌کنم هر چه جلوتر برویم بهتر می‌شود. در فصل اول دقیقا همینطور بود، چون بخشی را در روستا و بخشی دیگر را در تهران تصویربرداری کردیم. اما در فصل ۲ کلیت قصه در شهرستان رخ می‌دهد و به همین ترتیب نشان دادن این آداب و رسوم بسیار بیشتر از فصل اول شده است، مثل جشن انار. در فصل دو سعی شد که این آداب و رسوم‌ها به قصه سریال اضافه شود. باز هم می‌گویم شاید خیلی از سکانس‌ها نویسنده نتواند فرهنگ و آداب و رسوم این مردم را به قصه اضافه کند. یعنی بالاخره، چون باید بار داستانی را جلو ببرد و موضوع جذابی را بنویسد ممکن است فضایی را در اختیار نداشته باشد که بتواند به بخشی از رسوم مردم کرد بپردازد.

** بعد از اینکه فصل نخست این سریال پخش شد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت، تصمیم بر ادامه آن در فصل دو گرفته شد. اما آیا قرار است «نون خ» باز هم ادامه داشته باشد؟
- واقعیتش این است که نمی‌دانم، چون که خودم از این که تصویربرداری کار به یکباره متوقف شد شوکه شدم. چون که قرار بود ما این سریال را در ۲۶ قسمت ضبط کنیم و اینکه کار یکباره تعطیل شد، مرا شوکه کرد و به دلیل شیوع کرونا دیگر نتوانستیم مابقی سریال را ضبط کنیم و الان تقریباً نصفه پخش می‌شود. نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی بیفتد شاید آقای آقاخانی و فرجی منتظر هستند تا ببینند سریال در فصل دو مورد توجه قرار می‌گیرد یا نه و این موضوع قطعاً در تصمیم گیری شان بابت ادامه دار کردن سریال تاثیر دارد.

** یکی از نقاط قوت این سریال بیان لهجه کردی از زبان بازیگر‌های بومی آن منطقه است.
- بله و مردم به شدت بیان لهجه‌های کاراکتر‌ها را دوست دارند. خیلی از مردم سعی می‌کنند که ادای بازیگر‌ها را در بیاورند و لهجه را تقلید کنند و خدا را شاکریم که مردم سریال را دوست داشتند.

** شخصیت شیرین یکی ازدختر‌های نورالدین خانزاده است که مجرد است و در این فصل خواستگار دارد. این شخصیت در ادامه پررنگ‌تر می‌شود؟
- داستان حول او می‌چرخد که خواستگار دارد. یک بخش‌های دیگری هم اضافه می‌شود و یک کاراکتر دیگر هم به سریال اضافه می‌شود. منتهی ما نتوانستیم نصف باقی مانده کار را ضبط کنیم، در ادامه کار قرار بود شخصیت شیرین پررنگ‌تر هم شود.

** سکانسی که نورالدین دخترهایش را جمع می‌کند و از همه سوال می‌پرسد ایده چه کسی بود؟ و آیا شما هم در پرورش این ایده مشارکت داشتید؟
- اولین بار که این سکانس را تصویربرداری کردیم خودمان به شدت لذت بردیم و متوجه شدیم که خیلی بامزه شده است. این سکانس ایده آقای آقاخانی و آقای تنابنده بود و زمانیکه پی به بامزه بودن این سکانس بردیم، رنگ و لعابی به آن دادیم و ظاهراً هم به دل همه نشسته است.

** کار کردن با بازیگر‌های بومی کرمانشاه راحت بود؟
- بسیار شیرین بود. خیلی از بازیگر‌هایی که در کار می‌بینید جزو مردم روستا هستند و عمه‌هایی که داریم خانم‌های همان روستا هستند و از همجواری شان به شدت لذت بردیم.

** این سریال به شدت روی وحدت مردم کردنشین متمرکز است، این موضوع دقیقاً شبیه به سنت و رسوم مردم کرمانشاه به تصویر کشیده شده است.
- بله کرد‌ها این وحدت را با هم دارند و این ایده از خصوصیات اصلی کرد‌ها نشات گرفته است.

** جمله پایانی.
- فقط امیدوارم این روزگاری که ما الان گرفتارش شدیم و این ویروس و مشکلات اقتصادی که همراه با خود پیش آورده زودتر بگذرد، چونکه فکر می‌کنم همه مردم را افسرده کرده است. ما هم سعی کردیم این سریال طوری باشد که لبخندی به لبان مردم بیاورد و انشاله در روز‌هایی که همه مردم کشور درگیر این بیماری هستند تنها یک ساعت با دیدن سریال ما از این بیماری فاصله بگیرند و سریال «نون خ» را نگاه کنند و همگی به روال عادی برگردیم.

سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *