شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد؛

قیمت مصوب ماسک در داروخانه‌ها/ میزان افزایش قیمت دارو در سال ۹۹

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 725048
شانه ساز درباره قیمت مصوب ماسک در داروخانه‌ها و میزان افزایش قیمت دارو در سال ۹۹ توضیح داد.
قیمت مصوب ماسک در داروخانه‌ها
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در ویدئو کنفرانس خبری درباره اینکه عربستان از ورود ۵۰۰ هزار کیت تشخیصی به ایران جلوگیری کرد، گفت: بحث راهزنی تجهیزات پزشکی در بین کشور‌هایی که با هم رابطه خوبی هم داشتند، باب شده است. اما ما به تولید داخل فکر می‌کنیم. به قدری منابع متنوعی داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی‌تواند تاثیر گذار باشد. البته این بحث را وزارت خارجه پیگیری خواهد کرد.

او با اشاره به پلاسما درمانی در درمان کرونا، اظهار کرد: پلاسما درمانی روشی است که در دنیا مورد تایید است. سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت هم این فرآیند را دنبال می‌کنند.

هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای  برای درمان کرونا معرفی نشده است
شانه ساز درباره تست بالینی فاویپیراویر، افزود: در هیچ کشوری اثربخشی فاویپیراویر بر بیماری کرونا ثابت نشده است. این دارو منحصر به کرونا نیست و برای آنفلوانزا هم کاربرد دارد، در کشور، اما به موازات بحث بررسی و مطالعات بالینی فرآیند تولید آن را شروع کردیم. این دارو هم‌اکنون در کشور در حال تولید است و منتظر نتایج بالینی هستیم. در این خصوص در فضای مجازی کمی شتاب زدگی صورت گرفت و باور غلطی را در مصرف کنندگان ایجاد کرد، اما کمیته علمی مستقر در وزارت بهداشت به هیچ عنوان این اظهارات را تایید نمی‌کند. هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشده است.

او در درخصوص قیمت‌گذاری دارو‌ها گفت: افزایش قیمت دارو پایین‌تر از نیاز و تورمی بوده که به صورت رسمی اعلام شده است. امسال هم برنامه داریم تا جایی که امکان دارد افزایش قیمت نداشته باشیم. مگر اینکه برخی موارد از جمله مواد اولیه افزایش قیمت داشته باشند.

تولید روزانه ۱۷۰ هزار ماسک N۹۵  در کشور
رئیس سازمان غذا و دارو درباره مشکل ماسک و محلول ضدعفونی در برخی کارخانه‌هایی که پس از شیوع کرونا فعالیت کرده‌اند، بیان کرد: باید توجه کرد که ظرفیت تولید ماسک پیش از بحران کرونا در کشور حدود ۳۵۰ هزار مورد بود و می‌توانستیم بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک سه‌لایه تولید کنیم. همچنین ظرفیت تولید ماسک ماسک N۹۵ یا فیلتردار، در بهترین حالت کمتر از ۵۰۰۰ تا در روز بود که با بروز بحران کرونا، اعداد و ارقام افزایش تصاعدی و نجومی پیدا کرد. به‌طوری که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون ماسک  سه لایه در واحد‌های صنعتی تولید می‌کنیم که افزایش ۱۰ برابری داشته است. البته با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در روز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون ماسک سه لایه تولید می‌کنیم.

شانه ساز ادامه داد: در زمینه ماسک N۹۵ در حال حاضر تولیدمان به ۱۷۰ هزار عدد در روز رسیده است. در روز‌های ابتدایی بحران برای تامین نیاز واحد‌های درمانی‌ در این زمینه واردات هم داشتیم. البته اکنون دیگر مشکل خاصی در این حوزه در مراکز بهداشتی و درمانی نداریم. این درحالی است که روز‌ها و هفته‌های ابتدایی حتی همکاران پزشک و پرستارمان که به صورت مستقیم با بیمار در تماس بودند، تجهیزات کافی در اختیار نداشتند.

او افزود: لباس ایزوله هم مشکلاتی داشتیم و در حال حاضر در این زمینه هم افتخار ملی در کشور ایجاد شد، به هر ترتیب در حال حاضر میزان تامین ماسک سه لایه ۲۶ برابر قبل از بحران کروناست،، اما نیازمان زیاد است. در برخی صنایع هم نیاز به ماسک وجود دارد که از محل واردات پاسخگوی آن‌ها هستیم و اولویت ما تامین ماسک مراکز درمانی به صورت رایگان درمان است.

تولید ماسک به میلیون‌ها  ماسک در روز خواهد رسید
شانه ساز گفت: سعی می‌کنیم ماسک مورد نیاز صنایع و سایر نهاد‌ها را از محل واردات تامین کنیم و ممکن است قیمت‌های آن کمی بالاتر از قیمت مصوب تولید داخلی باشد، در چند روز آینده و تا پایان اردیبهشت ماه تلاش می‌کنیم تا ظرفیت تولید ماسک سه‌لایه به بیش از ۵ میلیون برسد تا این نگرانی در صنایع برطرف شود.

شانه‌ساز درباره تکلیف مسئولان کنترل فنی شرکت های تولیدکننده افزود: مسئولان فنی شرکت های تولیدکننده اقلام بهداشتی قشری هستند که بخش مهمی از نظارت را در صنایع و بخش‌های مختلف به عهده دارند و ما به عنوان یک ارگان فنی باید در کنار آنها باشیم و حمایت‌ بیشتر در حوزه امور فنی صورت گیرد تا این افراد در حوزه نظارن جرات و جسارت داشته باشند  و نظارت‌ بر فرآیند تولید و نظارت بر سلامت محصول با دقت صورت گیرد و این ناظران نگران تهدید نباشند، البته مسائل مالی مربوط به ما نیست و به عنوان یک ارگان فرعی که لاجرم با موضوع درگیر می‌شویم، همواره تلاش کردیم به نحوی عمل کنیم تا حقوقی مسئولان فنی ضایع نشود و بحث حقوق در انجام وظایق قانونی‌ اختلالی ایجاد نکند البته به یک سازوکار قانونی نیاز  داریم تا مسئولان فنی از صاحب صنعت دریافت پول مستقیم نداشته باشند و امیدواریم در پیشنهاداتی که برای اصلاح به مجلس ارائه می‌شود، به این موضوع پرداخته شود.

شانه‌ساز با اشاره به واردات داروهای کرونا بیان کرد: در حال حاضر دیگر واردات دارو نداریم و داروها به صورت موردی وارد می‌شوند و محموله های وارداتی مروبط به ثبت سفارش های بهمن و اسفند ماه  بود و اکنون توان تولید همه اقلام مورد نیاز را داریم که این نشان دهنده توانمندی ماست.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه هنوز هیچ درمان دارویی شناخته شده و تایید شده‌ای برای کرونا در دنیا نداریم که بخواهیم خودمان را وابسته به آنها بدانیم، داروهایی که اکنون گزینه های انتخابی برای درمان کرونا هستند در فاز مطالعاتی هستند و داروهایی که در درمان بیماران کرونایی تجویز می شود، نیاز به تولید ماده اولیه تا حدی بودیم و اکنون چند شرکت  داروسازی برای تولید ماده اولیه اعلام آمادگی کردند و شاید برای کسانی که شناخت کافی از صنعت داروسازی کشور  ندارند، این توانمندی و عملکرد صنعت دارویی ایران جای تعجب داشته باشد.

ایران تنها تولیدکننده داروهای ضد ویروسی در منطقه
او با اشاره به اینکه ایران دارای تنها خط تولید داروهای ضد ویروسی تخصصی در منطقه است، افزود:به زودی یک شرکت داروسازی دیگر در صورت اخذ مجوزها در حزوه تولید داروهای کرونایی ورود خواهد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کاهش درآمد داروخانه‌ها به دلیل کاهش مراجعات سرپایی مردم، اظهار کرد: یکی از اقشاری که در تماس مستقیم با بیماران یا افراد ناقل کرونا هستند،  داروسازان و پرسنل داروخانه‌ها بوده‌اند و و باید از آنها تقدیر کرد هر چند این قشر دیده نشدند، حتی در هفته اول بخش عمده‌ کمبود‌ها را به داروخانه ها نسبت دادند و این اظهارات دور از انصاف بود در حالی که داروخانه‌ها  هر چه داشتند عرضه کردند و حتی بسیاری از داروسازان بدون دریافت هزینه و سود به مردم خدمت رسانی کردند.

ابتلا و فوت شماری از داروسازان به کرونا
شانه‌ساز افزود: تعداد زیادی از همکاران داروساز ما و پرسنل داروخانه‌ها به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه تعدادی از آنها فوت کردند، هیچ کجا نامی از آنها برده نشد، چند روز پیش نامه‌ای از انجمن داروسازان دریافت کردم که نسبت به این موضوع گلایه  داشتند،‌ ما از تلاش همه همکارانم سپاسگذاری می‌کنم، باید توجه داشت به دلیل اینکه بسیاری از خدمات الکتیو لغو شد و بسیاری از مطب ها تعطیل بود، گردش مالی داروخانه‌ها در فروردین و اسفند کاهش بسیاری پیدا کرد.

کاهش درآمد داروخانه ها در بحران کرونا
رییس سازمان غذا و دارو گفت:‌ چهار تا پنج درصد از داروخانه‌ها در بیمارستان و مکان‌های خاصی استقرار داشتند و مستثنی بودند، اما بیش از ۹۵ درصد داروخانه‌ها از نظر گردش مالی و اقتصادی دچار چالش شدند. علی‌رغم اینکه ما داروخانه ها را مکلف کرده بودیم که در ایام تعطیل سرویس دهی کنند تا اگر با پیک دوباره بیماری مواجه شدیم که داروخانه‌های بیمارستانی و شبانه‌روزی نتوانستند پاسخگوی باشند، داروخانه‌ها سرویس‌دهی کنند. داروخانه‌ها در تمام مدت بحران کرونا فعال بودند اما درآمد کمی داشتند و دخل و خرج بسیاری از داروخانه‌ها به هم نمی خورد، باید سازمان‌های مالیاتی و بانک‌ها به این موضوع توجه جدی داشته باشند و از آنها حمایت کنند تا این همکاران احساس کنند، دیده شده اند و تلاش‌ آنها مورد غفلت قرار نگرفته است.

حلقه محاصره تحریم های دارویی  هر روز تنگ تر می شود
شانه ساز درباره تحریم های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: مشکل اصلی ما با تحریم بحث مالی است، اگر امکان خرید و فروش را از تولیدکننده و واردکننده سلب کنید، در عمل تهیه کالا را با هر کیفیتی  محدود کرده اید و آن کشور از تهیه اقلام محروم می شود و آنچه در تحریم اتفاق می‌افتد این است که می‌گویند دارو و اقلام سلامت محور تحریم نیست اما زمانی که نتوانیم در تعاملات بانکی پول را پرداخت کنیم هیچ تولید کننده خارجی به رایگان جنس خود را در اختیار کسی قرار نمی‌دهد، اکنون ما با  محدودیت های مالی مواجه هستیم.

او ادامه داد: شرکت هایی که با ایران تعامل دارند و عمدتا شرکت های خصوصی هستند، مورد بازخواست مراکز تزریق کننده تحریم قرار می گیرند و به ما می گویند ما علاقمند هستیم از بعد اقتصادی و انسانی با ایران همکاری کنیم چرا که بازار ایران از نظر اقتصادی بزرگ و جذاب است اما اگر با ایران تعامل کنیم مورد خطاب و تحریم قرار می گیریم و در بازارهای اروپایی که بسیار بزرگ تر از ایران است،‌از دست می دهیم و هر تاجری ترجیح می دهد بازارهای جهانی را به دلیل ارتباط با ایران از دست ندهد.

شانه ساز تاکید کرد: صداقت در گفتار غربی ها وجود ندارد و در عمل ما را در تحریم قرار داده اند و روز به روز حلقه محاطره را تنگ تر می کنند و شرکت هایی که با ایران همکاری کرده اند و چیزی جز تجهیزات پزشکی و دارو به ایران صادر نکرده اند،‌ تهدید می شوند و تولیدکنندگان ما عنوان م یکنند برای خرید ماشین آلاتی که فقط در حوزه تولید دارو به کار می روند،‌ مجبور هستند با مشقت و زحمت و از طریق راه های پرخطر اقتصادی تحریم ها را دور بزنند و دستگاه ها و ماشین آلات دارو،‌واکسن  و تجهیزات پزشکی را وارد کنند.

هزار ایده درمان کرونایی در سازمان غذا و دارو
شانه ساز درباره حمایت از دانشمندان حوزه دارو اظهار کرد: ما محققان بسیاری در حوزه فردی و شرکتی و به صورت حقیقی و حقوقی داریم و پیشنهادات بسیاری برای کاردبرد داروهای درمان کرونا دریافت کرده ایم البته اینکه این ادعاها چقدر درست است به قضاوت کاملا علمی بی طرف نیاز داریم که فرآیند بسیار پیچیده است چرا که ما باید یک دارو را از نظر ایمنی و اثربخشی و از بعد اقتصادی تایید کنیم و این فرآیند پیچیده و زمان‌بر است و سعی کردیم در بحران کرونا زمان آن را کوتاه کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که بحث ایمنی و اثربخشی را مورد ارزیابی قرار دهد. سایر بخش‌های تحقیق و توسعه‌ای در کشور هستند که پذیرنده ایده این عزیزان هستند و باید نظرات در کمیته ها پرورانده شود و وقتی به مرحله تولید محصول رسید، به سازمان غذا و دارو معرفی شوند و کمیته علمی ستاد کرونا در وزارت بهداشت محصولاتی را که این مراحل را گذرانده و به مرحله قبل از تولید رسیدند، اظهار نظر می‌کند البته برنامه ما این است که مثل سایر فرآینده ها که در ابتدای بحران کرونا آنها را سرعت بخشیدیم، فرآیند مجوز تولید داروهای درمان کرونا را سرعت بخشیم تا مطالعات بالینی داروها در یک دوره میانبر انجام شود و تاکنون بیش از یک هزار ایده در درمان کرونا دریافت کردیم که در کمیته علمی سازمان غذا و دارو این داروها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ماجرای گم شدن ۵ هزار داروی فاویپراویر
شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره ورود ۲۰ هزار داروی فاویپراویر به کشور و گم شدن ۵ هزار عدد دارو گفت: گاهی اوقات صحت اخبار را باید مورد تشکیک قرار داد  اینکه خبر چگونه اطلاع‌رسانی شود هم می‌تواند در قضاوت افکار عمومی موثر باشد، در اولین محموله‌ ۲۰ هزار داروی فاویپیراویر وارد کشور و ۱۵ هزار عدد آن به ما تحویل داده شد و ۵ هزار عدد هم در بخش دیگری دریافت کردیم و این داروها در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت.

او افزود: این فاصله زمانی تعابیر مختلفی پیدا کرد و ما برای دریافت بخش دوم هم پیگیری کردیم و  اینکه گفته می شود ۵ هزار عدد برای افراد خاص مصرف شده، آن را تایید نمی‌کنیم، اما اینکه در دو پارت دارو را دریافت کردیم درست است، همه ۲۰ هزار عدد فاویپراویر در فرآیند مطالعات بالینی وارد شد و مورد استفاده قرار گرفت، چون این تعداد برای مطالعه بالینی کم بود، کارخانه تولید داخلی هم این دارو را تولید کرد و در ادامه کار از تولیدات خودمان در فرآیند بررسی بالینی استفاده کردیم، بنابراین همه آن دارو‌ها مورد استفاده بیماران قرار گرفت.

شانه ساز گفت: این دارو‌ها در تمام بیمارستان‌ها قابل توزیع نیست، بلکه در بیمارستان‌هایی برای انجام مطالعات بالینی در اختیار قرار گرفت و پخش شدن این صحبت‌ها در فضای مجازی متاسفانه منجر به تشکیک عمومی شد و ذهن هموطنان‌ ما را نسبت به موضوع مشکوک کرد که از این بابت متاسفم،‌ در مطالعات بالینی لازم است یک مرجع بی طرف که تعارض منافع ندارد،‌ دارو را بررسی کند، دارو طی این فرآیند و مطالعه با اخذ کد اخلاق مرود استفاده قرار گرفت و در مرحله مطالعات بالنی است و ما در خصوص اثربخشی آن هیچ اظهار نظری نمی کنیم تا نتایج نهایی با مطالعات آماری دقیق اعلام شود.

خرید و فروش داروی فاویپراویر در ناصرخسرو
شانه‌ساز درباره خرید و فروش فاویپراویر در ناصرخسرو، ادامه داد: وقتی در بازار نیاز کاذبی ایجاد می‌شود، دارو‌های تقلبی و بدون اصالت از بازار سیاه سر در می‌آوردند، بر همین اساس بعید می‌دانم، فاویپراویر‌هایی که در ناصرخسرو عرضه شده، از ۵ هزار عدد دارویی باشد که با فاصله عرضه شد البته ماهم گزارش‌های در این باره داریم و متاسفم دارویی که هنوز نشده است، تجویز می‌شود و این از نظر علمی مورد تایید نیست.

او ادامه داد: برخی سودجویان به دلیل نیاز کاذب و باور غلط، این دارو را به قیمت بسیار بالایی می‌فروشند. کما اینکه ممکن است این دارو اصل نباشد، دارو در پروسه هدایت شده‌ای قرار دارد و در فاز مطالعات بالینی است و تمام ۲۰ هزار عدد دارویی که وارد شده، در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر داروی تولید داخل را در بیمارستان‌ها توزیع می‌کنیم.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره توزیع داروی فاوپیراویر در بیمارستان‌ها گفت: همه بیمارستان‌هایی که جز مطالعات بالینی بوده‌اند، ‌ این دارو را دریافت کرده‌اند  بیمارستان‌های مسیح دانشوری، حضرت امام (ره) و بقیه‌الله به عنوان بیمارستان های همکار در تهران این دارو را دریافت کرده‌اند  و حداقل پنج الی ۶ دانشگاه دیگر هم این دارو را دریافت کرده و مورد بررسی بالینی قرار داده‌اند.

شیطنت آمریکایی‌ها علیه مردم ایران در بحران کرونا
رییس سازمان غذا و دارو درباره وامی که قرار است از سوی بانک جهانی به ایران، به صورت دارو و تجهیزات پزشکی داده شود، گفت: بانک جهانی ادعا کردند که مبلغی را به عنوان وام یا کمک به ایران می دهند و فهرستی از اقلام مورد نیاز را که تولید داخل ندارد یا تولید داخل ما پاسخگو ما نیست، اعلام کردیم البته می توان ردپای آمریکا را به وضوح دید و مراجع دیپلماتیک باید توضیحات بیشتری بدهند. متاسفانه شاهد شیطنت آمریکایی‌ها علیه مردم ایران حتی در بحران کرونا هستیم.

او ادامه داد: در این شرایط هم دقت نظر کافی برای تامین داروی سایر بیماری‌ها با وسواس و حساسیت انجام دهیم و همین اتفاق هم افتاده است و همکارانی را که در سازمان غذا و دارو کار تامین اقلام مرتبط با کرونا را تامین می‌کنند از همکارانی که در زمینه تامین مواد اولیه و داروهای وارداتی روتین و معمول ما فعال هستند، تفکیک کردیم و ارز هم به گونه ای در نظر گرفته شده  تا نیاز بیماران در تامین داروهای غیرکرونایی با وقفه مواجه نشود.

کمبود انسولین در کشور نداریم
درباره کمبود برخی داروها مانند انسولین، بیان کرد: در زمینه انسولین هم کمبودی وجود ندارد. باید توجه کرد که بین قیمت انسولین داخلی با خارجی تفاوت قیمت فاحشی وجود دارد و در مقطعی هم که توزیع عام انسولین در تمام داروخانه‌ها انجام می شد، مرزبانی‌ها از خروج حجم عمده‌ای از این انسولین‌های ما اظهار نگرانی می‌کردند. به همین دلیل توزیع انسولین از آذرماه در داروخانه‌های منتخب محدود شد تا بتوانیم نظارت و کنترل بیشتری در حوزه مصرف داشته  باشیم و با هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر ضوابطی را برای تجویز و مصرف انسولین تدوین کردیم و بر همان اساس توزیع انجام می‌شود. در حال حاضر در انبارها انسولین نیز موجود است و نگرانی نداریم و به مصرف کنندگان نیز اطمینان می‌دهم که نگرانی نداشته باشند.

او ادامه داد: اگر به موضوع کرونا برخورد نکرده بودیم، شاید مراسم افتتاح خط تولید یک نوع از انسولین‌های داخلی هم برگزار می‌شد، به زودی خط تولید انسولین آغاز می‌شود. یک مورد هم تولید تحت لیسانس داریم که در دستور کار قرار گرفته است.

انسولین جزو قلم اول یا دومی است که ارز کشور را به خود اختصاص می‌دهد. امیدواریم با این اتفاق هم ارز کمتری را به انسولین اختصاص دهیم و دسترسی را بیشتر می‌کنیم.

رصد محصولات ضدعفونی در داروخانه ها و فروشگاه ها
شانه‌ساز  گفت: ما توصیه می‌کنیم که اقلام ضدعفونی‌کننده از داروخانه‌ها تهیه شود، در داروخانه‌ها پروسه توزیع اقلام بهداشتی کاملا حساب شده و تحت نظارت است، ممکن است در برخی فروشگاه‌ها اقلام تقلبی باشد که به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا مردم حد امکان این اقلام را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ که قابلیت رصد دارند، خریداری کنند. به دانشگاه‌ها هم ابلاغ کردیم که از ابتدای امسال اولویت را بر روی جمع‌آوری و آزمایش اقلام موجود در بازار بگذارند چرا که گزارش‌هایی از تولیدات غیرقانونی داشتیم و یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان موجه ما این است که به نام آن‌ها محصولات تقلبی عرضه می شود و به این حوزه هم ورود کردیم. در عین حال از یکی دو هفته این امکان فراهم شده است که  مصرف‌کنندگان می‌توانند اصالت محصول را به کمک برچسب آن در سامانه TTAC بررسی کنند.

او درباره کمبود برخی دارو‌های قلبی و عروقی گفت: در حوزه دارو‌های مختلف به‌ویژه دارو‌های قلبی و عروقی در حال حاضر کمبود نداریم. شاید در روز‌های اول سال داروخانه‌ها نتوانستند دارو‌ها را تامین کنند.

ارز دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۹۹ 
انه ساز درباره کاهش ارز دارو و تجهیزات پزشکی در سال  ۹۹ گفت: سال ۹۷ رقمی حدود ۳.۷ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی با نسبت حدود ۶۰ به ۴۰ ارز مصرف شد. حدود ۶۰ درصد ۳.۷ میلیارد دلار ارز تخصیصی هم برای اقلام وارداتی مصرف کردیم، در سال ۹۸ با برنامه ریزی‌ها و ورود وزیر بهداشت و تشکیل قرارگاه سازمان غذا و دارو، این عدد به حدود ۳ میلیارد دلار  کاهش پیدا کرد و همه نیاز ارزی ما به این عدد رسید و بر این اساس بیش از ۲۰ درصد در ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی صرفه جویی کردیم.

او ادامه داد: یکی از دلایل کاهش ارز تخصیصی در سال ۹۹ جدی گرفتن تولید داخل بود. باید توجه کرد که در سال ۹۸ برخلاف سال ۹۷، حدود ۶۰ درصد ارز دریافتی‌ ما به واردات مواد اولیه برای تولید داخل تخصیص پیدا کرد. این باعث شد که هم دسترسی ما به دارو بیشتر شود و هم قیمت تمام شده دارو برای تک تک بیماران به طور میانگین کمتر شود و در عین حال از این محل توانستیم صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

شانه ساز افزود: برنامه امسال ما این است که میزان ارز دارو و تجهیزات پزشکی را به ۲.۵ میلیارد دلار برسانیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اتکا به تولید داخل و توجه به تولید بخشی از مواد اولیه مورد نیازمان در داخل کشور بتوانیم دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم را با همین ۲.۵ میلیارد دلار ارز تامین کنیم.

او ادامه داد: اگر ببینیم که مشکلی ایجاد می‌شود، در بحث میزان ارز دارو و تجهیزات پزشکی تجدید نظر می‌کنیم. مطمئن هستیم که اگر روند سال ۹۸ را پیش بریم موفق می‌شویم زیرا ذخایر مواد اولیه ما چند برابر شده است. باید توجه کرد که ارزبری یک داروی تولید داخل به طور معمول حدود یک‌دهم تا یک‌پانزدهم یک داروی وارداتی مشابه است. اگر تولید داخل جدی گرفته و بسیاری از اقلام وارداتی کنونی حذف شودو مصرف کنندگان هم به ما کمک کنند، می‌توانیم با  تکیه بر تولید داخل دسترسی را افزایش و قیمت دارو را برای مصرف کننده داخلی کاهش دهیم.

قیمت مصوب ماسک در داروخانه‌ها 
رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره قیمت مصوب ماسک، اظهار کرد: قیمت مصوب ماسک برای تولید داخل اعلام شده و در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفته است. در حال حاضر ظرفیت تولید صنعتی ماسک حدود ۱.۵ میلیون عدد است همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز ۱.۳ میلیون ظرفیت را افزایش داده است. برای واردات این اقلام بر اساس اسناد مستند، به اضافه درصدی سود قیمت تعیین شود که معمولا با سه تا چهار هزار تومان قابل تامین است البته قیمت وارداتی‌ها ثابت نیست و بر اساس سود و اسناد تعیین می‌شود. نکته مهم این است که مطمئن باشیم، آنچه عرضه می‌شود، از کانال‌های رسمی وارد شده باشد و تقلب نباشد.

تایید سه قلم دارو برای کمک به درمان بیماران کرونایی
شانه‌ساز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره داروی هیدروکسی کلروکین و داروهای درمان کرونا گفت: این دارو جزو معدود دارو‌هایی است که در پروتکل دارویی به آن اشاره شده و تولیدکنندگان داخلی آن را تولید می‌کنند  و هیچ نگرانی در زمینه تامین مواد اولیه و تامین این دارو نداریم چراکه این بخش را برای طولانی‌مدت دیدیم و اگر روند بیماری طولانی شد، برای تامین مواد اولیه آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده ایم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تاکنون سه قلم دارو برای درمان کمکی بیماران مبتلا به کرونا اعلام شده است که این سه قلم به وفور در داخل تولید می‌شود و به درمان کمک می‌کند. این دارو‌ها درمان کننده نیستند، بلکه به روند درمان کمک می‌کنند که شامل هیدروکسی کلروکین، آزیترومایسین و پردنیزولون است، هر سه این‌ داروها سالیان سال در کشور تولید می‌شوند. بقیه اقلام دارویی هم در داخل قابل تولید هستند اما  همه این‌ها منوط بر این است که اثربخشی و ایمنی دارو‌ها در کمیته علمی تایید شود.

او در پاسخ به سوالی درباره  مقاومت بدنی گروه خونی O به کرونا گفت: ادعا‌ها و صحبت‌ها زیاد است و ترجیح می‌دهم که متخصصان خون و آنکلوژی بیشتر در این زمینه اظهارنظر کنند. این موضوعات در فضای مجازی کاربرد دارد و پاسخ به آن نیازمند دیتا، اطلاعات و بررسی‌های وسیع است و قطعا آنچه در فضای مجازی مطرح می‌شود نمی‌تواند یک اظهارنظر نهایی و علمی باشد، همه این ادعاها نیازمند یکی کار پژوهشی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *