پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

وج دوم «کرونا» چقدر جدی است/آماده میزبانی همزمان دو ویروس باشیم؟

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 724913
آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که اجرای پروتکل‌های بهداشتی تا حدود زیادی توانسته ویروس کرونا را مدیریت کند و اگر به همین شکل پیش برویم، می‌توان به کنترل بیماری امیدوار بود.
آماده میزبانی همزمان دو ویروس باشیم؟
به گزارش جهان نيوز، دو ماه از گزارش اولین موارد ابتلاء به کرونا ویروس جدید در کشور گذشته و مردم تا حدود زیادی با دردسرهای این ویروس ناشناخته آشنا شده‌اند. از همین رو، تلاش می‌کنند برای خلاص شدن از روزهای کرونایی، هر آنچه را مسئولان وزارت بهداشت توصیه می‌کنند، به دقت گوش فرا داده و عمل کنند. در این بین، برخی از هموطنان هیچ قصدی برای جدی گرفتن کرونا ندارند و همچنان، مثل روزهای قبل از کرونا، زندگی را در پیش گرفته‌اند.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که بررسی‌ها و نظرسنجی‌های ما نشان داده است شهروندان تهرانی نسبت به روزهای قبل، نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند و خطر کرونا را جدی گرفته‌اند، در عین حال به این نکته نیز اشاره می‌کند که هنوز ۴۰ درصد مردم تهران، هیچ اهمیتی به خطرات این ویروس نمی‌دهند.

مهم‌ترین راه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا
از همان روزهای نخستین که ویروس کرونا در دنیا و ایران شایع شد، جدی ترین توصیه مسئولان بهداشتی، رعایت بهداشت فردی به همراه شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون و همچنین، خودداری از ترددهای غیر ضروری بوده است. موضوعی که با عنوان «فاصله گذاری اجتماعی» در کشور کلید خورد و البته تا حدود زیادی هم جواب داده است. به طوری که مسئولان وزارت بهداشت، از روند کاهشی این ویروس در برخی استان‌ها ابراز رضایت داشته و در عین حال، تعدادی از استان‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال دارد ویروس کرونا دوباره اوج بگیرد و شاهد بروز موج دوم این بیماری در روزهای پیش رو باشیم، گفت: آنچه را نباید فراموش کنیم، این است که این ویروس همچنان در کمین است و اگر بخواهیم هر آنچه را تا کنون رعایت کرده‌ایم، فراموش کنیم، قطعاً با افزایش آمار ابتلاء مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر ماندن در خانه به عنوان مهم‌ترین عامل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، افزود: تا زمانی که دارو یا واکسن برای این بیماری ساخته نشده است، باید به رعایت نکات بهداشتی و زندگی مسالمت آمیز با این ویروس عادت کنیم.

مدیریت بیماری کرونا، مشمول رعایت سه اصل مهم فاصله گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران و شناسایی افراد دارای تماس نزدیک با بیماران استمعاون کل وزارت بهداشت، با تاکید بر تداوم اجرای فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، گفت: آغاز به کار مجدد مشاغل کم خطر، به معنای بازگشت به روال عادی نیست.

حریرچی اظهار داشت: مدیریت بیماری کرونا، مشمول رعایت سه اصل مهم فاصله گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران و شناسایی افراد دارای تماس نزدیک با بیماران است.

احتمال پیک مجدد کرونا وجود دارد
احسان مصطفوی رئیس بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که ذات کرونا یک بیماری ویروسی است و همین نکته باعث می‌شود تا کنترل آن سخت‌تر شود، گفت: اگر همین مداخلات در پیش گرفته شده را نادیده بگیریم، امکان دارد دوباره قله بیماری کرونا در کشور ایجاد شود.

وی افزود: در بحث انتقال بیماری‌های عفونی، عدد میزان مسری بودن بیماری از فردی به افراد دیگر مهم است که در کووید ۱۹ این عدد در ایران چیزی حدود ۲.۲ درصد است که اگر با رعایت بهداشت فردی و ملاحظات فاصله گذاری اجتماعی به زیر یک برسد، می‌توانیم بگوییم بیماری تا حدود زیادی کنترل شده است.

واکنش وزیر بهداشت به ماندگاری ویروس کرونا
موضوعی که این روزها و پس از فروکش طوفان کرونا، مطرح می‌شود، ماندگاری این ویروس برای ماه‌های طولانی است. اینکه چقدر احتمال دارد با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، این ویروس دوباره تاخت و تاز خودش را شروع کند و آمار ابتلاء را افزایش دهد.

سعید نمکی وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، در همین خصوص توضیحاتی ارائه داده است.

به گفته وی، برای مدیران ارشد نظام سلامت، استمرار اجرای طرح‌های فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، فرصتی طلایی ست تا بتوانند با حوصله و دقت موارد آلوده را شناسایی، ایزوله و زنجیره انتقال را سریع‌تر قطع کنند. امیدوارم با نظارت مستمر بر اجرای این پروتکل‌ها بتوانیم تأثیر بازگشایی‌ها بر افزایش بیماری و مرگ و میر را که به حداقل رسیده کاهش دهیم، مع‌الوصف ما و همکارانمان همواره مترصد و نگران خیز بیماری از نقطه‌ای هستیم و با رصد کردن مستمر و بازگشایی تدریجی به محض مشاهده هرگونه تأثیر منفی بر مدیریت بیماری سریعاً منعکس و خواستار احیای شرایط انقباضی خواهیم شد. چون ما معتقدیم هیچ پدیده‌ای مخرب‌تر از تطویل دوره بیماری بر مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور نیست.

تهران پاشنه آشیل مقابله با کرونا در ایران
استان تهران را باید یکی از استان‌هایی دانست که همچنان آمار کرونا سیر صعودی دارد، به طوری که همین وضعیت باعث شده تا معاون کل وزارت بهداشت، از تهران به عنوان پاشنه آشیل مقابله با کرونا در کشور نام ببرد.

حضور غیر ضروری در سطح شهر و افزایش بار ترافیکی، امروز و فردا آثار خود را نشان نخواهد داد بلکه در یک ماه آینده اثر آن مشخص می‌شودعلیرضا زالی، به موضوع کنترل اپیدمی کرونا در تهران اشاره کرد و گفت: اگر بتوان افراد آسیب پذیر را به طور خاص مورد حمایت قرار داد و شهروندان را نسبت به رعایت نکات بهداشتی بیش از پیش آگاه نمود، می‌توانیم اپیدمی بیماری کرونا را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تصریح کرد: حضور غیر ضروری در سطح شهر، تجمعات و افزایش بار ترافیکی، تغییرات در ساختار حضور افراد و بالا رفتن چگالی حضور افراد، امروز و فردا آثار خود را نشان نخواهد داد بلکه آثار آن در خصوص مرگ و میر حداقل یک ماه بعد مشاهده خواهد شد.

زالی با اشاره به تغییر الگوی بیماران بستری در تهران گفت: در روزهای اخیر بیماران بدحال تری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که دارای علائم بالینی شدیدتری هستند و این امر خود دلیلی بر تغییر آمار فوتی‌ها است.

میزبانی همزمان دو ویروس در فصل سرد سال
یکی از دغدغه‌های مسئولان وزارت بهداشت در کنترل و مهار ویروس کرونا در کشور، مصادف شدن موج تازه‌ای از بیماری آنفلوانزا است. زیرا، آن طور که معاون کل وزارت بهداشت، پیش بینی کرده است امسال با پیک آنفلوانزا مواجه شویم، زیرا این بیماری هر ۱۰ سال یک بار شیوع گسترده دارد و با توجه به بررسی‌های کارشناسی امسال زمان پیک ۱۰ ساله است.

حالا به نظر می‌رسد با توجه به شیوع کرونا ویروس و احتمال همزیستی با این بیماری، باید از هم اکنون به فکر تدابیری برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلاء به این دو بیماری ویروسی خطرناک بود. زیرا، شدت آنفلوانزا کمتر از کووید ۱۹ نیست و اگر قرار باشد پیک آنفلوانزا در پاییز آغاز شود و بیماری کرونا نیز ادامه داشته باشد، می‌توان حدس زد که امسال، پاییز و زمستان سختی را در بحث بیماری‌های ویروسی خواهیم داشت.

در همین ارتباط، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ یکی از بحرانی‌ترین اتفاقات هزاره سوم است، گفت: هیچ محقق و مسئولی در سراسر دنیا نمی‌تواند ادعا کند این بیماری کی و چه وقت تمام می‌شود، حتی این موضوع که باید خودمان را برای هم زیستی با کرونا آماده کنیم، دور از ذهن نیست.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه چقدر احتمال می‌رود کرونا دوباره اوج بگیرد، گفت: پیش بینی صاحب نظران این است که برای ماه‌ها و سال‌های آتی احتمالاً باید یک زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا در نظر بگیریم. قاعدتاً در فصل سرد سال کرونا مهمان ما خواهد بود و در عین حال همیشه فصل سرد برای ما آغاز یک اپیدمی آنفلوانزا نیز هست. بنابراین همانطور که سال گذشته با آنفلوانزای تیپ A مواجه بودیم، اگر کرونا هم تا پاییز رخت نبندد، باید هر دو ویروس را میزبانی کنیم و برای آن آمادگی داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *