کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزیابی ویژه//

اعتراف شفاف نظامیان آمریکا/ آمار اصلی تلفات حمله موشکی به عین الاسد لو رفت

30 فروردين 1399 ساعت 12:47

گرچه سیاسیون آمریکا و به صورت مشخص خود دونالد ترامپ هنوز هم حاضر به اعتراف به تلفات نیروهای آمریکایی در عین الاسد نشده ولی نظامیان آمریکا بالاتر از اعتراف زبانی یعنی با تدابیر عملی نظامی در حال اذعان به تلفات و تبعات حمله موشکی ایران هستند.


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: کمی واکاوی برخی شواهد و کدها از تحرکات نظامیان آمریکا در منطقه نشان می دهد که حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، هزینه ای بالاتر از ده‌ها کشته نیروی نظامی برای این کشور داشته است.
برای درک این موضوع کافیست به چند اقدام نظامی هفته‌های اخیر آمریکا بیشتر توجه کرد.

الف: آمریکا در عراق ابتدا چند پایگاه نظامی کوچکتر خود را تعطیل و تجهیزات و نیروهای نظامی آنها را به پایگاه‌های بزرگتر یعنی عین الاسد و اربیل منتقل کرد. با توجه به اینکه ایران بزرگترین و پیشرفته‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه (عین الاسد) را توانسه به صورت قابل توجهی مورد هدف قرار بدهد، بنابراین پایگاه‌های کوچکتر لقمه بسیار راحتی برای ایران به شمار می آیند. به تعبییر دیگر محاسبه آسیب‌های عین الاسد به آمریکایی ها نشان داده که پایگاه های کوچکتر خیلی راحت قابل نابود شدن هستند. از سویی دیگر ورود تجهیزات نظامی جدید و انتقال تجهیزات پایگاه های کوچکتر به عین الاسد خود می تواند نشانه‌ای از تلاش برای ترمیم نظامی و تجهیزاتی عین الاسد پس از نابودی بخش قابل توجهی از تجهیزات و تاسیسات آن در جریان حمله موشکی ایران باشد.

ب: استقرار سامانه دفاعی پاتریوت در «عین الاسد» الانبار و «الحریر» اربیل و همچنین تلاش برای نصب این سامانه در نقاط دیگر عراق، خود به تنهایی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بعد از حمله موشکی به عین الاسد متوجه شده‌اند که برای مقابله با موشک‌های ایرانی ضعف نظامی قابل توجه داشته و توانمندی موشکی ایران به گونه‌ای است که نیازمند نصب پیشرفته ترین سامانه‌ها و فناورهای دفاعی و با تعداد بالا هستند.

ج: نکته سوم نیز انتشار اخباری از حضور یک فروند كشتي جاسوسي ارتش امريكا براي نظارت بر آزمايش‌ها و پرتاب‌هاي موشكي ايران در خليج‌فارس است. این شناور پیشرفته که يك رادار پيچيده دوگانه باند x و s با نام «گري‌استار» در آن قرار دارد، ماموریت اصلی‌اش جمع آوری داده‌هاي علمي و فني از توانمندي و سامانه‌هاي نظامي و موشکی خارجي است. موضوعی که نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها وارد تجدید محاسبات خود در میزان و همچنین مهار موشکی ایران شده‌اند.

باتوجه موارد گفته شود می‌توان مدعی شد که گرچه سیاسیون آمریکا و به صورت مشخص خود دونالد ترامپ هنوز هم حاضر به اعتراف به تلفات نیروهای آمریکایی در عین الاسد نشده‌اند ولی نظامیان آمریکا بالاتر از اعتراف زبانی یعنی با تدابیر عملی نظامی در حال اذعان به تلفات و تبعات حمله موشکی ایران هستند. موضوع مهمتر این است که این تغییر آرایش و تدابیر عملیاتی آمریکایی بعد از عین الاسد یک نکته راهبردی به جامعه تحلیلی نظامی می‌گوید و آن اینکه میزان تبعات راهبردی حملات موشکی سپاه به عین الاسد بسیار بالاتر از کشته شده ده‌ها نیروی نظامی آمریکا بوده و در واقع ارتش آمریکا را مجبور به تغییرات گسترده نظامی در منطقه کرده است.بماند که تصویر اخیر منتشر شده از انگشت اشاره تکاور نیروی دریایی سپاه به شناورهای آمریکایی، یاددآوری می کند که تحمیل تجدید نظر در محاسبات نظامی ارتش و دولت آمریکا بعد از عین الاسد، همچنان ادامه دارد.

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 724872

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/724872/اعتراف-شفاف-نظامیان-آمریکا-آمار-اصلی-تلفات-حمله-موشکی-عین-الاسد-لو-رفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com