جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سازمان حقوق بشر: عربستان سعودی ۸۰۰ نفر را طی پنج سال اخیر اعدام کرده است

پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 724691
سازمان حقوق بشری "رپریو" طی گزارشی اعلام کرد که احکام اعدام در عربستان سعودی طی ۵ سال اخیر افزایش یافته است و سال گذشته ۳۷ نفر با "انگیزه‌های سیاسی" اعدام شدند.
آمار سازمان حقوق بشر از تعداد اعدامی‌های عربستان
به گزارش جهان نيوز، در گزارش سازمان حقوق بشری "رپریو"، که مقر آن در انگلیس است، آمده مسئولان در عربستان سعودی بین سال‌های 2009 تا 2014، حکم اعدام 423 تن را اجرا کردند.

سازمان مذکور افزود، اجرای احکام اعدام در این کشور پادشاهی بین سال‌های 2015 تا 2020 دو برابر شده است و در این بازه زمانی، 800 نفر اعدام شدند.

طبق این گزارش، فقط در سال 2019 میلادی در عربستان سعودی 186 نفر اعدام شدند از جمله 37 تن که در یک اعدام جمعی در 23 آوریل همان سال به "انگیزه‌های سیاسی" کشته شدند.

رپریو در گزارش خود خاطرنشان کرد، دو نفر از این گروه 37 نفری که در آوریل 2019 اعدام شدند 16 ساله و 17 ساله بودند که به دلیل مشارکت در تظاهرات ضد حکومتی بازداشت و به "تروریسم" متهم شدند.

وزارت کشور عربستان سعودی در آوریل 2019، اعلام کرد که حکم اعدام 37 تن که به دلیل "اتهام رابطه با فعالیت‌های تروریستی، ایجاد هرج و مرج، ضربه زدن به صلح و پذیرش ایدئولوژی افراطی" اجرا شد.

در همین راستا، رپریو احکام اعدام‌ها در عربستان سعودی طی سال 2019 که همچنین شامل دست‌کم 58 شهروند خارجی می‌شود را مستند کرده است. این افراد به "تبلیغ مذهب شیعه"، که در این کشور جنایت محسوب می‌شود، متهم شدند.

رپریو افزایش احکام اعدام در عربستان سعودی را تا حدودی به شمار اشخاص متهم به "ارتکاب جرایم با انگیزه‌های سیاسی" نسبت داده است.

"محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی از زمان در دست گرفتن قدرت دستاوردهای مثبت بسیار اندکی داشته‌اند و از خود میراثی از حبس‌های جمعی، محاکمه‌های ناعادلانه، اعدام‌های مشکوک و جنگ‌های شکست خورده از جمله فاجعه انسانی یمن به جا گذاشته‌ است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *