جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

رکورد مشارکت مردم در بورس شکست/ حضور 2.07 میلیون نفری در عرضه اولیه

چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب: 724633
مدیرعامل بورس تهران گفت: با حضور 2 میلیون و 70 هزار نفر در عرضه اولیه 10 درصد سهام شستا در بورس، رکورد مشارکت شکسته شد .
رکورد مشارکت مردم در بورس شکست+ جزئیات
به گزارش جهان نيوز، دولت تصمیم گرفته در راستای ایجاد شفافیت در شرکتهای تامین اجتماعی و مشارکت دادن مردم در اقتصاد و نیز سهام‌دار کردن مردم، بخشی از سهام هلدینگ شستا،‌ غول اقتصادی کشور را از طریق بورس به مردم واگذار کند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که از سال 1366 تاسیس شد که سرمایه اسمی این هلدینگ اکنون به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

عمده شرکتهای شستا به خاطر رد دیون دولت به تامین اجتماعی تملک شده و برخی شرکتها نیز راسا تاسیس یا خریداری شده، به گونه‌ای که اکنون شستا به بزرگترین هلدینگ (دارای صنایع متنوع،‌خودرو، فولاد، ذوب آهن، پالایشی، پتروشیمی، معدن،‌ نفت، اپراتور تلفن همراه، سیمان، خانه‌سازی و صنایع دیگر) کشور تبدیل شده است و لازم بود، برای شفافیت و جلب مشارکت مردم، بخشی از سهام معادل 10 درصد به مردم عرضه شود.

به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ شاهد بزرگترین عرضه سهام اولیه بود. اتفاقی که به گفته رییس جمهور برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران به وقوع پیوسته است. این عرضه به دنبال دستور رهبر انقلاب مبنی بر کاهش تصدی‎‌های غیرضرور در بخش‌های دولتی انجام شده است.

به گفته محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه با عرضه شرکتهایش در بورس درصدد حرکت از بنگاه‌داری به سمت سهام‌داری است.

براین اساس، طی روز جاری ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با تمام زیرمجموعه خود عرضه اولیه شد که ۸ درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و ۲ درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود.

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران اظهار کرد: امروز بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت، به طوری که ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه شرکت داشتند. میزان عرضه امروز ۸ میلیارد سهم به میزان  ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: از این میزان ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری در روز شنبه آینده عرضه اولیه شد. با انجام این عرضه ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شد.

صحرایی تصریح کرد: مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی با درصد مدیریتی مالکیتی است که طی امروز توانست حدود ۷هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار بورس انجام دهد. به این ترتیب، عرضه اولیه امروز بزرگترین عرضه تاریخ بازارسرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و نیز از نظر عرضه است.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که از سال قبل فرایند پذیرش در بورس تهران را شروع کرده بود بعد از احراز کامل شرایط، ۲۰ فروردین سال جاری در کمیته پذیرش با پلاک ۵۳۷ پذیرفته شد و در بازار دوم معاملات و در ﺑﺨﺶ هلدینگ چند رشته‌­ای صنعتی درج شد.

بنابر آمار موجود، این هلدینگ با سرمایه اسمی ۸ هزار میلیارد تومانی در گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی، ۷.۰۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته و سود اصلی ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ همچنین سود هر سهم در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در شش ماهه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال است.

این شرکت شامل ۱۷۸ شرکت زیرمجموعه و ۹ هلدینگ بزرگ شامل سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تامین، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌تامین، خدمات ارتباطی رایتل، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران است.
برچسب ها: بورس سهامداران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تامین اجتماعی به پول احتیاج داشت این شگردرو انتخاب کرد
خداکنه برای مردم برکت داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
به نوعی پول مردم را جمع کردن ، مدیران همان مدیران قبلی می باشند که نجومی حقوق می گیرن و حلزونی کار می کنن ، مدیریت باید تغییر کنه این که خصوصی سازی نیست خصوصی بازی است ، کسب درآمد بیشتر و سهیم کردن مردم در ضرر دولت بدلیل بی مدیریتی است
انشاا.. من منفی بین باشم و غیر این اتفاق بیفتد .