کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوچرخه‌هایی برای مبارزه با کرونا +عکس

26 فروردين 1399 ساعت 17:46

این روز‌ها جهادگران جوان مسجد جامع جوادیه با رکاب چرخ‌های خود مهربانی را به اهالی محله شان هدیه می‌کنند.


به گزارش جهان نیوز، ساعت ۹ صبح بود که به سمت جوادیه راه افتادم. جایی که از آغاز شیوع ویروس کرونا، بچه‌های مسجد جامعش آستین همت را بالا زده‌اند و مهربانی را با چرخ‌های خود به اهالی محله هدیه می‌کنند.

کار بسیجی‌های پایگاه ۲۵۳ شهید بروجردی هر روز از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد و هر یک به نوبه خود مسئولیتی را برعهده دارند.

این افراد، مهربانی را با رکاب زدن چرخ هایشان آغاز کرده‌اند و در کنار آن، به ضد عفونی معابر و گسترده کردن سفره مهربانی در خانه‌های نیازمندان محله‌شان هم ادامه می‌دهند.

هنوز چند قدمی برنداشته بودم که به مسجد جامع جوادیه رسیدم که زیر تابلوی آن، روی یک مقوا نوشته شده بود: چرخ و سفره مهربانی؛ پویش کمک به اهالی محله برای مقابله با بحران ویروس کرونا.

وارد حیاط مسجد شدم. جایی که در سمت چپ آن، دوچرخه‌هایی به ترتیب قرار داشتند و منتظر جهادگرانی بودند که مایحتاج اهالی محله را به درب منزل آن‌ها برسانند.

روی سبد دوچرخه‌ها یک کاغذ با درج شماره تلفن‌های ثابت و همراه نصب شده بود. با یکی از مسئولان طرح جهادی چرخ مهربانی همراه شدم.

از پله‌ها گذشتیم و به طبقه دوم، دقیقا جایی رسیدیم که مهربانی این چرخه جهادی در آن جاری بو. اتاق‌های متعددی در اطراف راهروی مسجد قرار داشتند که در هریک از آن‌ها، جهادگران مشغول انجام کاری بودند.

در سمت چپ، اتاق ثبت سفارش‌ها قرار داشت. جوانی پشت میز نشسته بود. روی میز، دو تلفن و چندین عابر بانک با کاغذ‌های کوچکی قرار داشت.

پس از سلام و احوالپرسی، خود را معرفی کرد و گفت: "جواد هستم. مسئول ثبت سفارشای اهالی محله. هر روز از ساعت ۱۰ صبح، خریدای مردم رو ثبت می‌کنیم وُ با هماهنگی با جهادگرا، مایحتاجشونو در اسرع وقت بهشون تحویل می‌دیم. "

جواد ادامه داد: " فعالیت چرخ مهربانی هر روز از ساعت ۱۰ صبح شروع میشه وُ ساعت ۲ ظهر هم تموم میشه. "

این جوان دهه هفتادی در مورد مدت زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل کالا‌ها گفت: "این موضوع بستگی به تعداد اقلامی داره که مردم سفارش میدن. اگه زیاد باشن، مدت زمان بیشتری رو می‌طلبه، اما اگه تعدادشون کمتر باشه حدود ربع ساعته به دستشون می‌رسه. "

در حین گفت‌وگو بودیم که تلفن زنگ خورد. جواد که مسئول ثبت سفارش‌ها بود گوشی را برداشت و سفارش‌های یک خانم میانسال را ثبت کرد. پس از تمام شدن مکالمه، با دو نفر از جهادگران که یکی مسئول خرید اقلام و تحویل آن‌ها بود و دیگری کار ضدعفونی را انجام می‌داد، هماهنگ کرد.


فیلم

پیش از اعزام آن‌ها، جواد در مورد واترجت قرمز رنگی که یکی از جهادگران مسئول ضد عفونی کردن با آن بود، گفت: " الان، علی با این واترجت به درب منزل سفارش دهنده میره وُ قبل از تحویل کالا، همه درب رو ضد عفونی می‌کنه که رعایت اصول بهداشتی انجام بشه. "

با رکاب چرخ مهربانی دو جهادگر همراه شدم. پس از خرید تمامی اقلام سفارش شده به همراه آن‌ها به سمت منزل خانم میانسال رفتیم که چند کوچه آن طرف‌تر از مسجد جامع قرار داشت.

یکی از جهادگران برای هماهنگی با صاحبخانه, با جواد که مسئول ثبت سفارش بود تماس گرفت. کمتر از ۵ دقیقه بعد، خانم میانسال در آستانه درب ورودی ایستاد و شروع به سلام و احوالپرسی کرد. تمام اقلامی را که سفارش داده بود تحویل گرفت و هزینه آن‌ها را از طریق کارتخوان پرداخت کرد.

او در پاسخ به این پرسش که چرخ مهربانی در این مدت چقدر به او کمک کرده است؟ گفت: " توی این مدتی که کرونا اومده, تموم مایحتاجمو از طریق چرخ مهربانی تهیه می‌کنم. این کار نه تنها برای من بلکه برای همه اهالی محله که خرید مایحتاجمونو به این جهادگرا می‌سپریم خیلی خوبه، چون باعث کم شدن رفت و آمدامون توی این اوضاع شده. خدا به همشون خیر بده که با این کار به ما کمک می‌کنن. "

زنگ یکی دیگر از خانه‌هایی که از خدمات پویش چرخ مهربانی استفاده کرده بودند را زدم. مرد جوانی جلوی درب منزل آمد و در این خصوص گفت: "حدود ۴۵ روزه که توی خونه قرنطینه هستیم وُ بیرون نرفتیم. از زمانی که این پویش راه افتاده خیلی به ما کمک کرده وُ تموم خریدامونو سفارش می‌دیم وُ توی مدت زمان کمی هم تحویل می‌گیریم. "

به همراه دو جهادگر, دوباره راهی مسجد جامع جوادیه شدیم. تیموری، یکی از مسئولان طرح جهادی چرخ مهربانی که در بدو ورود مرا همراهی کرده بود در رابطه با پویش چرخ مهربانی گفت: از حدود ۴۵ روز پیش، پویش چرخ مهربانی را با جمعی از بسیجی‌های پایگاه ۲۵۳ شهید بروجردی محله جوادیه راه اندازی کردیم که در حال حاضر، علاوه بر آن، سفره مهربانی برای نیازمندان و ضدعفونی کردن معابر محله را هم داریم.

وی گفت: این جهادگران، هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ ظهر از طریق چند شماره‌ای که در نقاط مختلف محله در اختیار اهالی قرار داده شده است به ثبت سفارش‌های این افراد می‌پردازند و پس از تهیه کردن اقلام به آن‌ها تحویل می‌دهند. برای این کار, ۱۵ دوچرخه در اختیار جهادگران قرار داده شده است و هدف از این کار نیز در خانه ماندن اهالی است که خوشبختانه با روحیه جهادی بسیجی‌ها این مهم محقق شده است.

در گوشه دیگری از مسجد، عده‌ای از نوجوانان و جوانان سخت مشغول بسته بندی سبد کالا‌های سفره مهربانی برای نیازمندان محله بودند که این نشان می‌داد روحیه جهادی سن و سال نمی‌شناسد و خستگی ناپذیر است؛ به طوری که محمّد، یکی از همین جهادگران جوان گفت: ۴۵ روزه توی میدون مبارزه با ویروس کرونا هستیم وُ لحظه‌ای هم خسته نشدیم، چون کار خیر خستگی نداره وُ تا پایان کرونا هم پویش مهربانی رو ادامه می‌دیم. "

پس از خارج شدن از مسجد به یاد توئیت دانیال معمار، یکی از فعالان رسانه‌ای افتادم که نوشت: گفت در ایالت نیوجرسی بعضی از ماموران پلیس خرید سالمندان را انجام می‌دهند. کاش ما هم بلد بودیم.

گفتم پس خبر بچه‌های مسجد جامع جوادیه را نشنیده‌ای که چرخ مهربانی راه انداخته‌اند. مردم با تلفن، مایحتاج شان را اعلام می‌کنند و آن‌ها برایشان می‌خرند. تازه فقط برای سالمندان هم نیست.


کد مطلب: 724489

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/724489/دوچرخه-هایی-مبارزه-کرونا-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com