کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با خوراکی به جنگ کرونا برویم

25 فروردين 1399 ساعت 17:28

اگر از افرادی هستید که ترس، اضطراب و واهمه از ابتلا به ویروس کرونا شما را به فضای مجازی و جستجوی پاسخ سوالاتتان در اینترنت کشانده، حتما تا به حال با نام «انجمن تغذیه سالم» و دستورالعمل‎های آن برای مقابله، کنترل و درمان ویروس کرونا آشنا شده‌اید. یا به عنوان کسی که اخبار مربوط به کرونا را پیگیری می‎کنید بیانیه‎های این انجمن را در روزنامه‎ها و سایت‎ها خوانده‌اید. اگر مخاطب شبکه افق هستید حتما تا حال برنامه «انارستان» را از این شبکه دیده‌اید. همه این اتفاق‎ها یک متولی و سیاستگذار مشخص دارد و آن «انجمن تغذیه سالم» است.


به گزارش جهان نیوز، اگر از افرادی هستید که ترس، اضطراب و واهمه از ابتلا به ویروس کرونا شما را به فضای مجازی و جستجوی پاسخ سوالاتتان در اینترنت کشانده، حتما تا به حال با نام «انجمن تغذیه سالم» و دستورالعمل‎های آن برای مقابله، کنترل و درمان ویروس کرونا آشنا شده‌اید. یا به عنوان کسی که اخبار مربوط به کرونا را پیگیری می‎کنید بیانیه‎های این انجمن را در روزنامه‎ها و سایت‎ها خوانده‌اید. اگر مخاطب شبکه افق هستید حتما تا حال برنامه «انارستان» را از این شبکه دیده‌اید. همه این اتفاق‎ها یک متولی و سیاستگذار مشخص دارد و آن «انجمن تغذیه سالم» است. 

این انجمن، یک مجموعه مردمی و غیراقتصادی است که جمعی از اساتید، پزشکان و حکمای طب سنتی و تغذیه اسلامی و تولیدگنندگان و توزیع‎کنندگان محصولات غذایی سالم آن را ایجاد کردند. انجمن تغذیه سالم از سال 1395 به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و فعالیت‎های خود را با محوریت «تقاضاسازی تغذیه سالم» سامان داده است. بنابر گفته امیرمسعود استادحسین، مسئول انجمن تغذیه سالم؛ «تمرکز انجمن بر روی طب نیست و انجمن صرف‌نظر از طب رایج، طب سنتی و طب اسلامی تمرکز خود را روی ترویج تغذیه سالم در بین مردم گذاشته است.»

سیاست‎ها و راهبردهای اصلی انجمن تغذیه سالم در یک هیئت اندیشه‎ورز گرفته می‏شود. در این هیئت، اساتید اندیشمندی مانند استاد خیراندیش،  دکتر حمیدرضا ضیایی، دکتر رضا منتظر، دکتر غلامرضا نورمحمدی، دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد و پرفسور کرمی حضور دارند و سیاست‌های کلی انجمن براساس خط راهبری این هیئت اندیشه‎ورز پیش می‎رود. 

فعالیت‎های انجمن تغذیه اسلامی را می‎توان به دوران پیش از شیوع و پس از شیوع ویروس کرونا تقسیم کرد. این انجمن پیش از پیدایش ویروس کرونا ماموریت اصلی خود را ترویج، تقاضاسازی و گفتمان‌سازی برای مصرف نان سالم و کامل در بین مردم تعریف کرده بود و با پیدایش ویروس کرونا تمرکز فعالیت‎های انجمن به سمت مبارزه با این ویروس کشیده شد.

 انجمن تغذیه سالم با همه‎گیر شدن ویروس کرونا در کنار هیئت اندیشه‎ورز یک شورای اساتید متشکل از 100 نفر از اساتید نامدار تغذیه سالم تشکیل داد و با محویت این شورا، تا به حال دو بیانیه در حوزه ارائه راهکار برای مقابله با بیماری کووید 19 صادر کرده است. در بیانیه دوم انجمن تغذیه سالم آمده است؛ ترس، نگرانی و اضطراب از اصلی‌ترین عوامل کاهش سیستم ایمنی انسان برای پیشگیری از بیماری‌های گوناگون و درمان آنها عنوان شده است و تاکید شده بیماری ویروسی با منشأ کرونا، طول مدت درمان و میزان مرگ و میر ناشی از آن نسبت به دیگر بیماری‌ها بسیار کمتر است، اما وضعیت فعلی به هر دلیلی باعث اضطراب و نگرانی بسیاری از افراد و از بین رفتن امنیت روانی جامعه شده است؛ «پس با توکل و استعانت از پروردگار متعال باید بر ترس عمومی ایجاد شده غلبه کرده تا این بیماری با عزم عمومی و توسط خود مردم و با خواست ارادی آنان مهار شود.»

انجمن تغذیه سالم تا به حال دستورالعمل‌های مشخص و مدونی برای پیشگیری و درمان افرادی که دچار علائم مشکوک به کرونا هستند ارائه داده است. در شروع این دستورالعمل‎ها تاکید شده است که «طرح درمانی ارائه شده طی همفکری و ساعت‎ها تبادل نظر اساتید طب ایرانی اسلامی که سال‎ها در این عرصه تجربه تحقیق و طبابت دارند تهیه شده است.» در فضای اینترنت و سایت‌های مختلف هم بیش از اینکه اسم انجمن تغذیه سالم باشد، توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی-غذایی انجمن برای پیشگیری و درمان افراد مشکوک به ویروس کرونا موجود است. دستورالعمل‌هایی که در قالب موشن‌گرافی و اینفوگرافی، به زبان ساده و کاملا اجرایی با کمترین هزینه و بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه قابل اجراست. 

انجمن، سه دستورالعمل مشخص به نام‎های دستورالعمل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، دستورالعمل درمان سرپایی ویروس کرونا در منزل و به هنگام قرنطینه خانگی و دستورالعمل درمان بیمارستانی ویروس کرونا در فضای مجازی منتشر کرده است. این دستورالعمل‎ها با محوریت داشتن تغذیه سالم است و برای نشانه داشتن زیستی مسئولانه و آگاهانه در این روزهای جولان ویروس کروناست که می‎تواند ما را از احساس بی‎سلاح بودن در برابر ویروس کرونا دور کند، بنیه دفاعی بدن برای مقاومت در برابر ابتلا به این ویروس را تقویت نماید و این بنیه قوی می‎تواند در صورت ابتلا به ویروس کرونا ما را از مرگ نجات دهد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت مسائل بهداشتی به منظور تقویت جسم و روح و آمادگی بیشتر در برابر این مسئله، ویژه برنامه «انارستان» از سوم فروردین ماه روی آنتن شبکه افق رفت. این برنامه محصول انجمن تغذیه سالم است. انارستان با محوریت ارتقای سلامت جسمانی و روانی در برابر بیماری کرونا هر روز ساعت 14:30 تا 15 به صورت زنده پخش می‌شد و از 15 فروردین ساعت پخش آن تغییر و به ساعت 20 شب منتقل شد و بازپخش آن نیز ساعت 12 روز بعد است. 
 


گفت‌وگو با پزشکان و متخصصان طب سنتی در مورد شیوه‌های دانش مدرن و کلاسیک و تجارب پزشکی سنتی ایرانی برای تقویت جسم و روح و آمادگی فیزیکی و روانی برای مقابله با کرونا و همچنین پلی‌بک‌هایی با موضوعات مختلف از جمله رعایت اصول بهداشتی، بخش‌های گوناگون این برنامه را تشکیل می‌دهند. سید مهدی حسینی تهیه‌کننده و سینا هوشمندی‌نژاد مجری برنامه انارستان هستند. 

از دیگر فعالیت‎های این انجمن در حوزه مقابله با ویروس کرونا می‎توان به ضبط و پخش صحبت‎های اساتید طب سنتی با محوریت راهکارهایی برای پیشگیری و درمان ویروس کرونا اشاره کرد.

انجمن تا به حال 20 کلیپ از 20 استاد تهیه و در فضای مجازی منتشر کرده است. تامین مواد اولیه و تغذیه سالم مورد نیاز مثل نمک، سرکه، آویشن و... استان‌ها با قیمت مناسب، راه‎اندازی تست رایگان کرونا در منزل همراه با تست کرونا و آموزش‎های پیشگیری از کرونا، راه‌اندازی سامانه پاسخگویی مشاوران و اساتید طب سنتی برای فعالان جهادی که در کف میدان فعال هستند نیز از دیگر فعالیت‎های انجمن تغذیه سالم در زمینه مقابله با ویروس کروناست.

در تصور اولیه شاید پرهیز از به‎کار بردن طب سنتی یا طب اسلامی در عنوان انجمن برای شکستن کلیشه‌ها و دور کردن کژکاردهایی باشد که در ذهن عموم نسبت به این نوع از سنت پزشکی شکل گرفته است و می‌تواند باعث مقاومت مردم در پذیرش راهکارهای ارائه شده توسط انجمن تغذیه سالم باشد. 

استاد حسین در گفت‎وگو با حلقه‎وصل این گزاره را رد و در پاسخ به این سوال که انجمن برای شکستن این ذهنیت چه کاری انجام داده است می‏گوید: «این ذهنیت عمومی نیست و خیلی از مردم بر اساس این باورها زیست دارند و سبک زندگی آنها مبتنی بر الگوی تغذیه سالم، طبیعی و روستایی است. از طرف دیگر بحث مصرف محصول ارگانیک و تغذیه روستایی و سالم یک بحث جهانی است.» 

او ادامه می‎دهد: 80 نفر از اساتید شبکه پزشکان انجمن در یک حوزه پزشکی مثل حوزه عفونی و... متخصص هستند و ما برای کسانی که واژه سنتی را به معنای غیرعلمی بودن ترجمه می‌کنند، سعی کردیم با مهمانان متخصصی که به برنامه انارستان دعوت می‌کنیم این فضا را بشکنیم و به این مخاطبان بگوییم که «سنتی بودن یعنی استفاده از دانش سنتی و بومی ایران، نه انجام یک کار غیرعلمی.»


کد مطلب: 724323

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/724323/خوراکی-جنگ-کرونا-برویم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com