سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

کارگران و دوراهی بیماری و بیکاری

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 724247
شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران که در سطح جهان مشکلاتی را در بخش‌های مختلف برای مردم و متولیان جامعه ایجاد کرده است اما یکی از قشرهایی که بیش از سایرین متضرر شدند کارگران روزمزد هستند.
دوراهی کارگران؛ بیماری یا بیکاری؟
به گزارش جهان نيوز، کارگران فصلی در شرایط کنونی که قشرهای مختلف جامعه با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند با بیکاری و ترس از بیماری مواجه شده‌اند و نیازمند توجه ویژه هستند.

شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران که در سطح جهان مشکلاتی را در بخش‌های مختلف برای مردم و متولیان جامعه ایجاد کرده است اما یکی از قشرهایی که بیش از سایرین متضرر شدند کارگران روزمزد هستند.

طبق توصیه‌های وزارت بهداشت، کاهش تماس‌ها و ارتباطات انسانی از روش‌های اصلی پیشگیری از شیوع این ویروس همه‌گیر است بنابراین ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای کاهش تماس‌های انسانی و رعایت فاصله اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال ویروس در هفته‌های اخیر محدودیت‌هایی را برای فعالیت واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی، ادارات دولتی، اماکن تفریحی و گردشگری و مکان‌های پرتردد و پرجمعیت اعمال کرد.

حسن ۳۵ ساله سفره‌ای نان در بغل داشت و گفت: شاید برای شما عجیب و غریب باشد اما در تمامی روزهای سرد و گرم سال اینجا هستیم تا کار پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اکنون که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است حتی کسی کارگر نمی‌خواهد و اکثر کارفرمایان از ما می‌ترسند و اگر کاری باشد با اکراه ما را می‌برند.

این کارگر روزمزد اظهار داشت: باور کنید اگر مجبور نباشیم در این اوضاع در این محیط آلوده جمع نمی‌شویم، اگر کار نکنم از کجا شکم ۲ بچه و خانواده را سیر کنم، نه بیمه هستم و نه مانند کارمندان دولت آخر ماه حقوق و مزایا دارم پس باید تحت هر شرایطی کار کنم.

وی البته گفت: در ۱۵ روز گذشته فقط دو روز سر کار رفته‌ام در حالیکه هر روز از صبح تا غروب همین جا منتظر می‌نشینم.

کارگر دیگر که سن و سالش را نمی‌دانست گفت: بیسواد هستم و هرچه به یاد دارم کارگر بوده‌ام، یک‌بار نشده که پولی از جایی به ما برسد و صبح آن روز دغدغه کار نداشته باشم.

رضا افزود: این روزها که همه از ترس کرونا در خانه‌ها هستند ما همچنان بخشی از عمر خود را اینجا می‌گذرانیم و تا وقتی خانواده من نیاز به مواد غذایی دارند نمی‌توانم در خانه بمانم لذا کرونا معنا ندارد.

وی گفت: من حتی روز اول عید هم خانه نبودم و دو ساعت قبل از سال تحویل به امید کسب و کار بیرون آمدم.

پس از صحبت‌ با این کارگران سراغ رئیس‌کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی رفتیم و حسن علیزاده گفت: درخواست دولت و مراکز درمانی از مردم و کارگران برای حضور نیافتن در اماکن عمومی در حالی است که بیکاری، کم درآمدی و نداشتن بیمه بیکاری برای کارگران ساختمانی و نبود خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در این شرایط خاص، تاثیر بدی بر زندگی کارگران گذاشته است.

وی افزود: برای یک کارگر و استادکار ساختمانی در این شرایط اقتصادی، از دست دادن یک روز کاری می‌تواند از لحاظ اقتصادی فاجعه بار باشد.

رئیس‌کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی گفت: کارگران و استادکاران در پرداخت اجاره خانه و مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه هستند و بسیاری از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی را ندارند.

وی گفت: لازم است دولت و دستگاه‌های حمایتی در این شرایط با اختصاص بسته‌های حمایتی در قالب‌های درمانی، خوراکی و نقدی از همه کارگران به دلیل تعطیلی کار حمایت کنند.

علیزاده افزود: به وجود آوردن شرایط روحی مناسب برای تمامی مردم و دور شدن از استرس در حال حاضر ضروری است.

وی خواستار تامین امکانات بهداشتی و محیط سالم ایمن در همه محیط‌های کار و خدمات رسانی به کارگران شد و گفت: همچنین باید بیمه بیکاری برای تمامی کارگران به خصوص کارگران و استادکاران ساختمانی اختصاص یابد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار کارگر ساختمانی در استان خراسان جنوبی عضو انجمن هستند که ۶ هزار نفر مربوط به مرکز استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم به طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیمار کرونا ‌اشاره کرد و گفت: اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل کارگران فصلی روزمزد، دستفروشان، رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین شهری به تشخیص وزارتخانه مشمول برخورداری از این طرح می‌شوند.

غلامرضا‌ اشرفی با بیان اینکه مستمری بگیران زیر پوشش نهادهای حمایتی مشمول این طرح نیستند افزود: براساس این طرح خانوارهای مشمول، شناسایی می‌شوند و پس از تایید، برای خانوار یک نفره یک میلیون تومان و سایر خانواده‌ها نیز ۲ میلیون تومان اعتبار خرید منظور خواهد شد.

وی گفت: بازپرداخت اقساط طی ۲۷ ماه (سه دوره تنفس و ۲۴ قسط متوالی ماهانه) با نرخ سود ۱۲ درصد خواهد بود که گیرندگان اعتبار چهار درصد از این نرخ و مابقی توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: شناسایی افراد واجد شرایط این طرح در حال انجام است و به محض ابلاغ اعتبار به استان در اختیار این خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *