پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

جولان مافیای غیر قانونی زباله در سایه ممنوعیت فعالیت پیمانکاران پسماند خشک

يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 724198
در حالی که فعالیت پیمانکاران پسماند خشک ممنوع شده، گروه‌های دیگری در حال جمع آوری پسماند خشک هستند.
جولان مافیای زباله در شرایط کرونا زده
به گزارش جهان نيوز، پس از شیوع کرونا در پایتخت، شهرداری تهران دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت جمع آوری پسماند خشک را صادر و به پیمانکاران ابلاغ کرد.

از سوی دیگر سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به منظور مقابله با کرونا، سرویس دهی برای جمع آوری پسماندهای پزشکی را هم افزایش داد.

پس از شیوع کرونا در تهران، صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خبر از رشد ۱۲ درصدی تولید پسماند پزشکی در تهران داد و حالا با گذشت تقریبا ۱ ماه آمار پسماند پزشکی افزایش بیشتری هم پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، با بیان اینکه تا ۲۰ اسفند ماه روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تن پسماند پزشکی جمع آوری می‌کردیم، گفت: میزان پسماندهای پزشکی از ۲۰ اسفند ماه تا هفته اول فروردین ماه روزانه به ۱۰۰ تن رسید و از هفته اول فروردین ماه تا ۲۲ فروردین ماه به ۱۱۰ تن در روز رسید.
 
افزایش ۳۰ تنی پسماند پزشکی تهران در یک ماه گذشته/ جبران خسارت پیمانکاران پسماند خشک

علیپور در ادامه به موضوع توقف در جمع آوری پسماندهای خشک و ضرر و زیان پیمانکاران تفکیک پسماند خشک پرداخت و گفت: تغییری در مبلغ قرارداد ایجاد نخواهد شد، اما به میزان روز‌هایی که جمع آوری پسماند ممنوع می‌شود، پس از عبور از کرونا، به همان میزان به مدت قرارداد پیمانکاران افزوده خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه قرار است درآمد‌های از دست رفته در ماه اسفند که بیشتر از سایر ماه‌های سال است، با ارائه زمان برابر، جبران شود؟ تصریح کرد: برای جبران عادلانه، ضرایبی را هم برای زمان‌های مختلف تعیین می‌کنیم تا تعداد روز‌هایی که به قرارداد اضافه می‌شود، با شرایط درآمدی ماه اسفند همخوانی داشته باشد.

او افزود: در وضعیتی که پیش آمده شرایط ویژه‌ای داریم و این طور نیست که کسی به اهداف ۱۰۰ درصدی خود برسد.

اما پیمانکاران پسماند، اعتماد زیادی به برنامه ریزی صورت گرفته ندارند و نگران جبران نشدن هزینه‌هایشان پس از عبور از کرونا هستند.

مهدی داستانی پیمانکار جمع آوری پسماند خشک منطقه ۱۶ شهرداری تهران، با اشاره به وعده سازمان مدیریت پسماند، مبنی بر اضافه کردن زمان قرارداد به اندازه زمانی که فعالیت پیمانکاران به خاطر کرونا ممنوع شده است، اظهار کرد: میزان ضرر و زیان ما صرفا مربوط به عدم بازیافت نیست، زیرا بخشی دیگر از زیان دهی ما به حقوق پرسنلی باز می‌گردد که سازمان مدیریت پسماند ما را مکلف به پرداخت آن کرده است.

او افزود: بخش دیگر زیان ما مربوط به فعال کردن دوباره واحد جمع آوری پسماند است که در این شرایط برخی کارگران به تدریج از ما جدا می‌شوند و دوباره جمع کردن آن‌ها زمان بر است و احتمال دارد تکمیل کارگران جمع آوری کننده، دو ماه طول کشد.

داستانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سازمان پسماند به ما اعلام کرده به کارگرانی که حضور دارند حقوق بدهیم و در پایان کار با ما حساب می‌کنند.

پیمانکار جمع آوری پسماند خشک منطقه ۱۶ شهرداری تهران تصریح کرد: در این شرایط که درآمدی نداریم، ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم و نمی‌دانیم که در پایان قرارداد شهرداری چقدر از این هزینه‌ها را جبران می‌کند.

داستانی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری تمام مراکز تفیکیک پسماند خشک را پلمب کرده و تا پایان شرایط کرونا این وضع ادامه دارد.

او در خصوص افرادی که در این شرایط با سرکشی از مخازن زباله اقدام به جمع آوری زباله‌های خشک می‌کنند، گفت: این افراد هیچ وابستگی به ما ندارند، ضمن اینکه مراکز دپوی ما همگی پلمب هستند.

داستانی تصریح کرد: این افراد مربوط به گروه‌های غیر مجازی هستند که در اماکنی غیر مجاز مانند خلازیر اقدام به تفکیک و سوزاندن زباله می‌کنند و فعالیتشان هم کاملا غیر قانونی است.
او با تأکید بر اینکه باید مانع فعالیت این افراد شد، افزود: اگر شهردرای نسبت به فعالیت این افراد بی تفاوت باشد، در این مدت که ما فعال نیستیم، این گروه‌های غیر قانونی رشد می‌کنند و هنگامی هم که بخواهیم کار خود را دوباره آغاز کنیم با مشکل بزرگتری روبرو هستیم که رشد بی رویه زباله گرد‌های غیر قانونی است.

دستگاه قضایی پیش از این نیروی انتظامی را مکلف کرده بود که در صورت مشاهده زباله گردی با این افراد برخورد کند، اما ادامه فعالیت زباله گرد‌ها نه تنها به شرایط کرونایی دامن می‌زند، بلکه در آینده به معضلی تبدیل می‌شود که بدون پرداخت هزینه به شهرداری طلای کثیف شهر را به جیب می‌زنند.

ظاهرا کرونا برای هر شخص که درد داشته برای مافیای کودکان کار و زباله گردی هم آب و هم نان داشته است.

در شرایطی که مسئولان بهداشتی همه را توصیه به ماندن در خانه‌ها و رعایت اصول بهداشتی می‌کنند و شهرداری هم به خاطر حفظ سلامتی کارگران جمع آوری پسماند خشک را ممنوع کرده و زباله و خشک و‌ تر را با هم دفن می‌کند، عده‌ای فرصت را غنیمت شمرده و با به کار گماشتن کودکانی که نسبت به اصول بهداشتی و قدرت انتقال کرونا آگاهی ندارند، جیب‌های خود را پر از پول می‌کنند.

در این شرایط دستگاه قضایی باید شدت برخورد با متخلفین را بیشتر کند و نیروی انتظامی هم در صورت مشاهده زباله گردها، سر شبکه‌های آن‌ها را شناسایی و تحویل مراجع قضایی دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
شهرداری اشتباه بزرگی کرده..... باید جمع آوری پسماندها را با اجرای دستورالعملهای بهداشتی و تهیه ی لوازم مخصوص برای پیمانکاران قانونمند و ارگانیزه کند.