پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها چقدر است؟

شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 723985
پرداخت هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مختلف موضوعی است که این روزها دغدغه بسیاری از افراد جامعه شده است و برای بسیاری سوال است که آیا میزان هزینه‌ها در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی ، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح متفاوت است اگر جواب مثبت است به چه میزان؟
هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها چقدر است؟
به گزارش جهان نيوز، این روزها ویروس کرونا عالمگیر شده و دیگر هیچ  کشوری از این ویروس در امان نیست؛ بسیاری از مردم در کشورهای مختلف در قرنطینه بسر می‌برند و محدودیت‌های اجتماعی و ارتباطی خاصی به فراخور وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشورها در بسیاری از نقاط حاکم شده است.

 هزینه درمان بیماران در مراکز درمانی در نقاط مختلف دنیا متفاوت است؛ به طوری که برخی از مردم کشورها هزینه‌های زیادی در درمان بیماری کرونا می‌پردازند و در برخی کشورها نیز پوشش بیمه‌ای مناسب تری به بیماران مبتلا به کرونا ارائه می‌شود.

درمان مبتلایان به کرونا به دلیل عدم داروی مشخص برای این بیماری درمانی قطعی نیست و نقش حمایتی دارد؛ به شکلی که بیماران مبتلا با استفاده از یکسری داروها شرایط بهتری پیدا کرده و پس از ترخیص در بیمارستان با گذراندن دوره‌های قرنطیه در خانه، از این بیماری خلاصی پیدا می‌کنند.
 

با توجه به این موضوع، آغاز فرآیند درمان بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی هزینه‌هایی برای بیماران به دنبال دارد که این موضوع یکی از دل مشغولی‌های این روزهای بیماران مبتلا به کرونای مراجعه کننده به مراکز درمانی است.

*درمان بیماران بی بضاعت و اتباع با استفاده از منابع طرح نظام سلامت
با آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور، مطالب بسیاری درباره دریافت هزینه درمان این بیماران در مراکز درمانی مطرح شد و اعتراض برخی از بیماران درباره پرداخت هزینه درمان در بیمارستانها را به دنبال داشت و در مقابل اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان حوزه درمان و رؤسای بیمارستانها بیان شد.

 در این شرایط بود که سعید نمکی وزیر بهداشت برای پایان دادن به این موضوع  چند روز پیش در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور درباره ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا، تاکید کرد: در مورد افرادی که فاقد پوشش بیمه، بی بضاعت و یا اتباع خارجی هستند، از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه و در حساب‌های بستانکار آن دانشگاه لحاظ شود.

*درمان کرونا در بیمارستان‌های نظامی و خصوصی رایگان نیست
ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت درباره دریافت کردن وجه توسط بیمارستان‌های نظامی   گفت: بنده با کمال افتخار این را عنوان مى‌کنم که همه  خدمات در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌هاى نظامى جزو نهادهاى عمومی غیر دولتى هستند و تعرفه مستقل دارند، گفت: سطح برخی از این بیمارستان‌ها نزدیک به بیمارستان‌‌های خصوصی است. قاعدتا افرادى که به بیمارستان‌هاى خصوصى مراجعه مى‌کنند شامل خدمات رایگان دولتى نمى‌شوند، 
وی ادامه داد: برخی مردم ما که به خواست خود به بیمارستان‌هاى خصوصی مراجعه مى‌کنند و خدمات خصوصى از جمله اتاق تک تختخواب ، غذاى خاص و ... را دریافت مى‌کنند، نباید توقع داشته باشند که خدمات کاملا به صورت رایگان باشد و قطعا دریافت هزینه انجام خواهد شد. ارائه خدمات مربوط به کرونا در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و در شرایط اورژانسی نیز وزارت بهداشت پذیرای بیماران در بیمارستان‌های دولتی هستند.

*بیمه شدن بیماران در بیمارستانها
یکی از موضوعات در فرآیند درمان بیمه نبودن بخشی از مردم است و به تبع آن چنین افرادی در صورت ابتلا به این بیماری دغدغه هزینه درمان را دارند.

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه از حدود یکسال پیش پوشش بیمه سلامت بر روی تخت بیمارستان متوقف شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا اورژانسی به حساب می‌آیند، تمامی افراد مشکوک به بیماری کرونا که در بیمارستان بستری می‌شوند، بلافاصله بیمه شده و در صورت توانایی مالی، خودشان حق بیمه را پرداخت می‌کنند؛ اما در صورت عدم توانایی مالی، ارزیابی وسع انجام می‌شود که جهت رفاه حال بیماران مبتلا به کرونا، هماهنگی‌هایی با وزارت رفاه صورت گرفت تا ارزیابی وسعی که یک ماهه زمان می‌برد، یک روزه انجام شود.

 مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با تاکید براینکه بیمه سلامت در هیچ شرایطی ارائه خدمات به بیماران را معطوف به دریافت اعتبار نمی‌کند، اظهار کرد: هیچ مشکلی برای مردم در این خصوص وجود ندارد. داروهایی که در پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای بیماران مبتلا به کرونا اعلام شده است، تعدادی از گذشته تحت حمایت بیمه سلامت بوده و تعدادی هم پس از ابلاغ، تحت پوشش قرار گرفته است.
 
برخی مردم ما که به خواست خود به بیمارستان‌هاى خصوصی مراجعه مى‌کنند و خدمات خصوصى از جمله اتاق تک تختخواب و ... را دریافت مى‌کنند، نباید توقع داشته باشند که خدمات کاملا به صورت رایگان باشد و قطعا دریافت هزینه انجام خواهد شد
 
وی اضافه کرد: همچنین، خدمات، آزمایشات، تصویربرداری و اقدامات پاراکلینیکی برای بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان، تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد و 90 درصد هزینه‌های آنها توسط این سازمان پرداخت می‌شود.

درمان بیماران اتباع به ویژه اتباع افغانستانی ساکن در ایران و موضوع پرداخت هزینه درمان آنها در بیمارستانها یکی دیگر از موضوعات در حوزه درمان بیماران مبتلا به کروناست.

*درمان رایگان بیماران کرونایی اتباع  خارجی
کیانوش جهانپور،سخنگوی وزارت بهداشت درباره «درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا»، گفت: روند درمان اتباع خارجی از جمله اتباع افغانستانی تفاوتی با سایر افراد ندارد و تست مربوط برای همه ایرانی‌ها و خارجی‌ها رایگان است و پذیرش آنها نیز مانند بقیه است. 
 

درمان بیماران مبتلا به کرونا که در خانواده نیروهای مسلح قرار دارند، به عنوان موضوع دیگری است که پرسش‌هایی را مطرح کرده است؛ از جمله جانبازان دوران دفاع مقدس که به دلیل عوارض ناشی از آن دوران، در صورت ابتلا نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند و باید هزینه‌های درمانی را متحمل شوند.

حسین صمدی نیا، رئیس بیمارستان بقیة‌الله (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره «چگونگی ارائه خدمات به بیماران مبتلا کرونا در این بیمارستان»، اظهار داشت: مجموعه مراکز درمانی که در کشور فعالیت می‌کنند چند دسته هستند؛ یک دسته مراکز درمانی هستند که به صورت کاملا دولتی فعالیت می‌کنند؛ یعنی افرادی که مراجعه می‌کنند با بیمه‌های پایه مورد مداوا قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: تدبیر شده است تا تقریبا همه بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا که از بیمه پایه برخوردار هستند با همان بیمه  مورد مداوا قرار گیرند. بخشی از بیماران بیمه‌های تکمیلی دارند؛ یعنی با این بیمه می‌توانند تمام یا بخش زیادی از آن را  پوشش دهند.

رئیس بیمارستان بقیة‌الله (ع) افزود: متأسفانه بخشی از بیماران مراجعه کننده  به مراکز درمانی از هیچ بیمه‌ای که پوشش درمانی بدهد برخوردار نیستند؛ ضمن اینکه چالشی که به تازگی ایجاد شده این است که هزینه بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند به خاطر مواردی که باید مورد استفاده قرار گیرد و در حالت عادی کاربردی ندارند؛ مانند استفاده از ماسک، لباس یکبار مصرف، دستکش و شستشو با مواد ضد عفونی کننده و موارد دیگر، طبعتاً هزینه‌های افزایش یافته‌ای به همه مراکز درمانی کشور تحمیل کرده است.
 
غالب مراجعان بیمارستان بقیةالله مربوط به نیروهای مسلح هستند. بیماران نیروهای مسلح  نیز با پوشش خوب بیمه پایه و تکمیلی بیمه نیروی مسلح تمامی هزینه‌های آنها به صورت رایگان محاسبه می‌شود
 
صمدی نیا خاطرنشان کرد: همه ارکان نظام تلاش می‌کنند تا این موارد را به حداقل رسانده و جبران کنند. افرادی هستند که در این مسیر هزینه‌های صورت گرفته به بیماران دچار مشکل مالی کمک می‌کنند اما بخشی از هزینه‌های درمانی که در مراکز درمانی صورت می‌گیرد، درمان‌های جدیدی که اجرا می‌شود و بسیاری از تخت‌های ویژه، هزینه‌های گزافی دارد که مجموعه مراکز درمانی با کمک سیاستگذران سلامت در تلاش هستند این هزینه ‌ها را به حداقل برسانند. 

*درمان رایگان بیماران مبتلا به کرونای نیروهای مسلح
وی در پاسخ به این پرسش که «برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان چقدر هزینه دریافت می‌شود؟»، بیان داشت: بیمارستان بقیة الله جزء بیمارستان‌هایی است که با توجه به تعلق سازمانی به سپاه و اینکه مهمترین  بیمارستان آن است، غالب مراجعان آن مربوط به نیروهای مسلح هستند. بیماران نیروهای مسلح  نیز با پوشش خوب بیمه پایه و تکمیلی بیمه نیوری مسلح تمامی هزینه‌های آنها به صورت رایگان محاسبه می‌شود.

رئیس بیمارستان بقیة‌الله (ع) درباره اینکه «از ابتدای شیوع کرونا در کشور چه تعداد بیمار پذیرش شده اند»، ابراز داشت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا کنون به صورت سرپایی بیش از 14 هزار بیمار مشکوک مراجعه کننده داشتیم و حدود 2700 نفر از این افراد نیز بستری شده و بسیاری از آنها ترخیص شده‌اند.

صمدی نیا متذکر شد: تمامی پروتکل‌هایی که در دنیا و ایران مورد تأکید قرار گرفته در این بیمارستان به کار گرفته شده و با نظارت مسئولان وزارت بهداشت این روند ادامه دارد.
 
افرادی که نیاز به آی‌سی‌یو و یا خدمات ویژه نداشته باشند، 400 تا 500 هزار تومان و بیشترین قیمت برای بیماران کرونایی که نیاز به آی‌سی‌یو و خدمات ویژه داشته باشند، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است
 
صمدی نیا تصریح کرد: بیش از 500 تخت برای درمان بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی اختصاص داده‌ایم که بیش از 100 تخت از این تعداد تخت‌های ویژه هستند؛ ضمن اینکه نقاهتگاه ما نیز بیش از 1000 تخت ظرفیت دارد که الحمدالله هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. 

*بیماران کرونایی دغدغه هزینه درمان نداشته باشند
علیرضا رئیسی ، معاون بهداشت وزیر بهداشت  درباره هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا، گفت: جزو افتخارات ایران است که اکثر مردم ایران بیمه هستند و بیماران کرونایی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند و 90 درصد هزینه درمان آن را بیمه پرداخت می‌کند؛ در نتیجه بیماران کرونایی نباید دغدغه مالی داشته باشند.
 

بیمه شدگان تأمین اجتماعی به عنوان بخش زیادی از افراد جامعه به شمار می‌روند و هزینه درمان افرادی که از خانواده بزرگ این سازمان مبتلا به کرونا شوند نیز به عنوان موضوع مهمی است که در شرایط حاضر مطرح است و تحت پوشش شدگان این بیمه  که به این بیماری مبتلا شده‌اند نیز دغدغه پرداخت هزینه‌های درمانی دارند.

*درمان رایگان بیمه شدگان تأمین اجتماعی 
ابوالفضل آفریده، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به  فارس، درباره «هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کرونا در مراکز درمانی تأمین اجتماعی»، اظهار داشت: درمان این بیماران صددرصد رایگان است و هیچ بیمه‌شده اجباری نیاز به پرداخت وجهی برای درمان ندارد.

*دریافت فرانشیز از بیماران فاقد بیمه تأمین اجتماعی
وی خاطرنشان کرد: برای بیماران کرونایی که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیستند، هزینه‌ای به عنوان فرانشیز دریافت می‌شود. 

آفریده گفت: بیماران کرونایی که بیمه تأمین اجتماعی ندارند، براساس تعرفه‌های دولتی، خدمات درمانی به آنها ارائه می‌شود. 

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: این اقدام در حالی است که قیمت تمام شده درمان بسیار بالا است و تأمین اجتماعی با توجه به این شرایط بحرانی، با تعرفه دولتی، خدمات ارائه می‌دهد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «حداقل و حداکثر هزینه درمان بیماران کرونایی چقدر است؟»، اظهار داشت: حداقل برای افرادی که نیاز به آی‌سی‌یو و یا خدمات ویژه نداشته باشند 400 تا 500 هزار تومان و حدود بیشترین قیمت برای بیماران کرونایی که نیاز به آی‌سی‌یو و خدمات ویژه داشته باشند، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است. 

وی یادآور شد: حدود 5 هزار پزشک و بیش از 30 هزار نفر متشکل از پرستاران و کادر درمانی، خدمات لازم را به بیماران کرونایی ارائه می‌دهند و تاکنون نیز 300 نفر از پرسنل درمانی سازمان تأمین اجتماعی مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند و 10 نفر نیز از این پرسنل شهید راه خدمت محسوب می‌شوند و سازمان تأمین اجتماعی برای درمان بیماران کرونایی، تمامی خدمات را ارائه می‌دهد. 
 
درمان بیماران دارای بیمه تأمین اجتماعی در مراکز درمان  این سازمان صددرصد رایگان است 
 
 *بیماران بی بضاعت به مددکاری بیمارستان مراجعه کنند
قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت اظهار داشت: ۹۰ درصد هزینه این بیماران را بیمه می‌پردازد و فقط ۱۰ درصد کل این هزینه به عهده فرد بیمار است و اگر بیماری توان پرداخت این رقم را هم نداشته باشد، به مددکاری بیمارستانها ابلاغ شده که ۱۰درصد سهم بیمار را مددکاری بپردازند و بیماران کم بضاعت رایگان ترخیص می شوند.

وی گفت: تمام داروها و آزمایش‌های تشخیصی کرونا در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و فقط ۱۰ درصد هزینه خدمات هتلینگ بیمارستانی (تخت روز) به عهده بیمار است که اگر فرد در تخت عادی بستری شده باشد سهم ۱۰ درصدی هتلینگ بیمارستانی آن بین ۱۵۰ تا حداکثر ۴۵۰ هزار تومان می شود و حتی اگر در بخش آی سی یو هم بستری شود سهم پرداختی بیمار به یک میلیون تومان نمی رسد.

*دریافت هزینه درمان در بیمارستان‌های خصوصی
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: این رقم ها در همه بیمارستان‌های دولتی صادق است. تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به بیمارستانهای خصوصی رفته و بستری شده اند، تعدادشان خیلی کم است و بیشتر افرادی هستند که یا بیمه تکمیلی دارند یا توان مالی بیشتری برای پرداخت در بیمارستان خصوصی دارند.

به گزارش فارس، این روزها ابتلای برخی از مردم به بیماری کرونا و در نتیجه ضرورت دریافت خدمات درمانی در مراکز و بیمارستانها وجود دارد اما آنچه که باید وزارت بهداشت بر آن نظارت داشته باشد، اجرای کامل قانون عدم دریافت هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی دولتی است تا مردم به راحتی و بدون داشتن دغدغه مالی خدمات لازم درمانی را دریافت کنند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا دروغ میگین من توی بیمارستان دولتی بستری شدم ای سیو هم رفتم نزدیک ۳ میلیون ازمن گرفتن ....