سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

آیا کرونا در ایران رو به افول است؟‌

پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 723867
خطای تست کرونا محتمل است و به این دلیل پزشکان ایرانی مطمئن‌ترین راه تشخیص قطعی کرونا را سی‌تی‌اسکن ریه می‌دانند.
آیا کرونا در ایران رو به افول است؟‌
به گزارش جهان نيوز، عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر تاریخ سیاسی معاصر طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

نامه دکتر سید سعید سیدالحسینی، رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان، به استاندار سیستان و بلوچستان، مورخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۹، منتشره در کانال تلگرامی سرکار خانم زهرا روستا، خبرنگار ساکن زاهدان، را بازنشر می‌کنم. این نامه معطوف به سخنان ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ رئیس‌جمهور است که استان فوق را از منظر بیماری کرونا «سفید» اعلام کرد.

در نامه فوق چنین آمده است:

۱-  تا ۱۷ فروردین تعداد بیماران کرونایی در استان ۲۸۳ نفر بود و هر روز بر تعداد بیماران افزوده می‌شود بنحوی که در ده روز گذشته ۲٫۵ برابر شده است.

۲- دکتر سیدالحسینی از بیمارانی نام می‌برد که با عنوان «سندرم حاد تنفسی» بستری هستند. تعداد این افراد تا ۱۵ فروردین بیش از ۱۳۰۰ نفر بود و از این گروه بیش از ۱۰۰ نفر فوت کرده‌اند. علت عدم اعلام این افراد بعنوان بیمار کرونایی این‌گونه شرح داده شده است: «به دلیل عدم انجام نمونه‌گیری یا منفی بودن تست کرونا در آمارها ثبت نمی‌شوند اما بالقوه می‌توانند بیماران کرونایی باشند.»

همانگونه که پیشتر دکتر عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گفته بود، و در مقالات تخصصی نیز مشابه این سخن منعکس شده، خطای تست کرونا محتمل است و به این دلیل پزشکان ایرانی مطمئن‌ترین راه تشخیص قطعی کرونا را سی‌تی‌اسکن ریه می‌دانند. بنابراین، نگرفتن تست کرونا از بیمارانی که با عنوان «سندرم حاد تنفسی» بستری هستند یا به این دلیل فوت می‌کنند، یا پاسخ منفی در تست کرونای بعضی از این افراد، بدان معنا نیست که کرونا ندارند.

دکتر سیدالحسینی ادامه می‌دهد: «بر اساس تحقیقات میدانی و گزارشات همکاران پزشک در جای جای استان، بسیاری از بیماران بدون علائم یا با علائم خفیف، حتی با علائم نسبتاً شدید یا بدون آزمایش خون و رادیولوژی مشکوک، مراجعه نموده و یا تماس می‌گیرند و به هر دلیلی از رفتن به بیمارستان یا انجام تست کرونا اجتناب می‌کنند و صد البته بسیاری از این افراد در استان بدبختانه مبتلا به ویروس کرونا بوده و کانون‌هایی برای انتقال بیماری در جامعه‌اند و تعدادشان کم نیست.»

رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان می‌افزاید: «با توجه به سفرهای بیش از حد انتظار بخصوص از شمال کشور به شمال استان در نوروز و کمتر در شهرهای دیگر استان و جابجایی افرادی که با مسافران تماس داشته‌اند در کل استان، به احتمال قوی با موج دوم و بزرگ‌تری در چند روز آینده مواجه خواهیم شد که می‌تواند شرایطمان را به مراتب قرمزتر کند.»

سخنان ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، مؤید اظهارات دکتر سیدالحسینی است دال بر روند رو به افزایش بیماری در ایران. او گفت: «تعداد مراجعین سرپایی با علائم بالینی ۳۵ درصد، در بخش‌های عادی ۲۸ درصد و در بخش‌های ویژه ۱۵ درصد رشد داشته است... ما نه تنها به مرحله ثبات کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه آمار شیوع رو به افزایش است. کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.»

مطالبی که از بعضی نقاط ایران می‌شنوم، اظهارات دکتر زالی و دکتر سیدالحسینی را تأیید می‌کند. یکی از دوستان با ارجاع به نمودار افول بیماری در ایران، از ۳۱ مارس تا ۶ آوریل، بر مبنای آمارهای رسمی وزارت بهداشت،‌ بنقل از یک پزشک دست‌اندرکار کرونا در استان یزد نوشت: «کاهش آمار ابتلا به کاهش گرفتن تست برمی‌گردد. الان فقط از بیماران خیلی بدحال تست می‌گیرند و بقیه را یا مداوای سرپایی می‌کنند یا چند روز بستری و بعد مرخص می‌کنند. در یزد از سه روز پیش پیک دوم شروع شده و بخش‌های ویژه‌ای که بسته شده بودند دوباره پر شده است.»
برچسب ها: کرونا ویروس سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *