سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۳

با پلنگی‌پوشان از اغتشاشات‌ بنزینی تا سرکوب‌ کرونا

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب: 723862
مردان بلند بالای یگان ویژه اند؛ پلنگی پوشان ناجا وظیفه شان تأمین امنیت است و برخورد با هر آنچه آرامش و آسایش مردم را نشانه گرفته است چه اغتشاشگر باشد چه ویروس منحوس کرونا.
با پلنگی‌پوشان از اغتشاشات‌ بنزینی تا سرکوب‌ کرونا
به گزارش جهان نيوز، قصه ایثار، فداکاری و از جان گذشتگی ماموران پلیس انگار پایانی ندارد؛ در گرما , سرما, باد و بوران, سیل و زلزله ساعت‌ها و روزها می‌آیند و می‌روند بدون انکه چیزی بخواهند و بگویند و طلب کنند.

یادتان هست همین چند وقت پیش در مهران،‌شلمچه؛ چزابه و خسروی زانو زده و به زوار حسین خدمت می‌کردند؛ خاک کفش‌ها را می‌زودند، ماساژ می‌دادند؛ غذا و میوه می‌دادند،‌آب می‌پاشیدند تا نکند ذره‌ای خاک و گرما بر سر و صورت زائران حسین جاری شود.

آری; درست متوجه شدید; پلنگی‌پوشان ناجا را می‌گویم. همان‌هایی که در اغتشاشاتی که به بهانه بنزین و به کام فرصت طلبان شکل گرفت در وسط معرکه جانشان را  کف دست شان گرفتند تا نکند خاری به پای فردی رود. انقدر سنگ خوردند تا نکند سنگی شیشه ارامش مردم را فرو ریزد.با نور و صوت و آب و گاز ایستادند چون سرو بلندقامت و استوار و نگذاشتند فرصت طلبان آرامش مردم‌ را به یغما ببرند.

حالا همان سربازان بی‌ادعای ولایت, مردان خستگی ناپذیر یگان ویژه باز هم آمده اند وسط معرکه در روزهایی که به نام کرونا نقش بسته.امده اند تا نگذارند زندگی مان متاثر شود از شیوع این ویروس مرگبار.امده اند مردان صف شکن ناجا این بار برای سرکوب کرونا.

اولین بار_ در راستای ماموریت جدید_ 9 اسفند بود که با  ماشین‌های سیاه غول آسایشان به خیابان‌ها پا گذاشتند و زدودند هر چه کثیفی و ناپاکی را که در معابر شهرمان جا گرفته بود و به مقابله برخاستند با هر آنچه که سلامت مردممان را به نشانه رفته است. بعد از ان هم بارها پمپ بنزین‌ ها، بانک‌ها، اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های تاکسی, پله های برقی, فروشگاهها و ... را ضدعفونی و گندزدایی کردند.

حتی در راه کمک به مردم از خون خود هم گذشتند. وقتی دیدند که ذخایر خون  رو به کاهش است در اقدامی جهادی همه با هم به پایگاه‌های اهدای خون رفتند و خون خود را نیز برای سلامت مردم اهدا کردند.دست مریزاد بر مردان خستگی ناپذیر یگان ویژه.

اسفند ماه بود. بعد از نا ارامی های بنزینی چند ماهی می شد که دیگر در خیابان ها نبودیم. حضور  ماشین‌های ابپاش یگان با آن هیبت سیاه و بزرگ شان, مردم را به  تعجب و پرسش وا داشته بود.جالب بود عکس العمل مردم.

 به میان شان رفتم . می پرسیدند سرکار خبری شده؟  یکی از  ان پشت می گفت حتما که خبری هست و گرنه اینها برای چه امده اند؟

هیبت ماشین های یگان ویژه که از دور می امد شائبه ها و شایعه ها را دامن زد اما اینها فقط برای چند دقیقه بود چراکه با رویت بنرهایی که در جلو و طرفین ماشین ها  نصب شده بود حرفها و حدیث های چند دقیقه قبل رنگ باخت. برخی ها شروع کردند به فیلم گرفتن از حرکت خودروها.جالب بود اقداممان برای مردم مان.

با چشم‌هایی که هنوز از تعجب گرد مانده بود نزدیک تر امده و می گفتند: دم‌تان گرم.
 
ان یکی به شانه ام زد و گفت واقعا مرد هستید. الان باید پادگان باشید اما آمده‌اید وسط میدان. دست مریزاد.

 علی نفسی چاق می کند و می‌گوید: ما خادم مردم هستیم.هر زمانی که  نیاز باشد کف میدان هستیم. اصلا ما مردان روزهای سختیم.

علی سروان یگان ویژه است.31 ساله است و متاهل. هنوز از اغتشاشات بنزینی زخم بر تن دارد. می گوید: یادگای است از نا ارامی های ابان ماه.

کمی لنگ لنگان راه می رود. می گوید: امروز و فردا هم قرار است شهرک‌های مسکونی را ضد عفونی کنیم. روزهای گذشته هم چند پمپ بنزین‌،‌ فروشگاه‌ و  ایستگاه اتوبوس و تاکسی را ضد عفونی کردیم.قرار است به مناسبت نیمه شعبان هم بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی‌کننده به مردم بدهیم.

می پرسم نمی ترسید کرونا بگیرید؟ صدایش را کلفت می کند و می گوید: وقت نداریم به این مسایل فکر کنیم.جنبه های بهداشتی را رعایت می کنیم اما باید در صحنه باشیم.نمی گذاریم  مردم تنها بمانند این روزها کرونا دشمن اصلی مردم‌ شده، باید با تمام توان با ان مقابله کنیم.در صحنه ایم برای مبارزه با این ویروس منحوس.
***
سرگرد است و 39 ساله. می‌گوید: سه روز پیش خون اهدا کردیم چرا که گفتند ذخیره خون پایین آمده. با بچه‌ها رفتیم و خون دادیم. یگان ویژه ایم  و یکه تاز.

می پرسم ساعت کارتان کم نشده؟ اکثر سازمان ها با دو سوم یا نیمی از پرسنل کار می کنند .شما ها چطور؟می‌گوید: ماموریت‌های ما این روزها بیشتر دِلی است. درست است که الان زمان کار را کم کردند اما بچه‌های ما داوطلبانه می‌آیند و خدمت می کنند حتی زمانی که شیفت شان نیست. تب سنجی، تشکیل ایستگاه‌های سلامت و استفاده از تجهیزات لجستیک برای گندزدایی همه و همه از کارهایی است که من و  همکارانم داوطلبانه انجام می‌دهیم. 

سرگرد رضا از آن ماموران زبده‌ای است که خاطرات زیادی از ماموریت های یگان ویژه دارد اما می‌گوید ماموریت ها هیچ فرقی برای مان ندارند.اگر قرار باشد در صحنه باشیم می اییم.تنها چیزی که مهم هست   این است که آرامش مردم خدشه‌دار نشود؛ همین ناآرامی‌های آبان ماه را یادتان هست، چگونه مردم را تحریک کردند و با دادن اطلاعات غلط برخی ها را به آشوب وا داشتند؟ 

آن زمان هم وظیفه‌مان بود در صحنه باشیم.امروز هم در صحنه ایم و برای خدمت به مردم از هیچ اقدامی فروگذار نیستیم. 

سرگرد رضا از نحوه برخورد مردم می گوید ... جالب است عکس‌العمل وقتی پک‌های بهداشتی را جلوی خانه به مردم می‌ دهیم می‌گویند خدا خیرتان بدهد، خدا پدرتان را بیامرزد. همین حرف شان از ساعت‌ها و روزها اضافه کاری برایمان بیشتر ارزش دارد.
 
***
از ان یلان بلند بالای یگان ویژه است.هیبتش ادم را می ترساند باید سربالا گیری تا با او صحبت کنی.

خودش خیلی راحت و صمیمی می‌گوید: برخی ادم ها  از ما می ترسند، قد و بالای بچه‌های ما با آن لباس‌های پلنگی و  آن ابزار و ماشین‌های سیاه رنگ و نتراشیده و نخراشیده، معلوم است که ته دلشان را خالی می‌کند.

راستش نه اینکه مستقیم از ما بترسند ها، نه؛ از این می‌ترسند که نکند ناامنی باشد و اتفاقی پیش امده  باشد که ما آمده‌ایم ; چرا که بیشتر حضور ما  را مساوی  می دانند با ظهور و بروز ناارامی ها و می ترسند که نکند افرادی باشند که بخواهند زندگی‌هایشان را به خطر بیندازند؛ معیشت‌شان را دچار اخلال کنند و آرامش‌شان را بربایند. از این می‌ترسند و گرنه  می‌دانند که ما از خودشان هستیم. بچه‌های همین کوی وبرزنیم.یک کوچه بالاتر یا نه محله ای پایین تر.بهرحال خودی هستیم. 

مهدی ادامه می‌دهد و می‌گوید: از 9 اسفند تاکنون برای گندزدایی و ضد عفونی معابر در صحنه بوده‌ایم.دیگر چشم مردم به دیدن ماشین‌های ما عادت کرده، نمی ترسند دیگر حتی ان تعداد اندک. می‌دانند آمده‌ایم به جنگ با کرونا؛ همراهی‌مان می‌کنند و خدا قوت می‌گویند و برایمان آرزوی سلامت می‌کنند.
 
***
می‌گوید: ماموریت اصلی ما حفظ امنیت مردم و جامعه است.در هر زمان و هر مکان.

اینها را سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا به فارس می‌گوید و ادامه می دهد:  ما همواره برای حفظ امنیت مردم اماده ایم. در این راه از آموزش‌های خاص و تجهیزات ویژه برخورداریم و توان عملیاتی‌ ما به روز و برقرار است.ما یک واحد مردمی هستیم. باید کمک کنیم به مردم تا دچار مشکل نشوند. در این راه از هر ابزار و وسیله‌ای هم که داشته باشیم کمک می‌گیریم. اگرچه تجهیزات ما برای روزهای خاص پیش‌بینی شده اما چون تولید مهندسان خودمان است، با توجه به ویژگی‌های خاص این دستگاه‌ها از آنها برای این روزها بهره برده ایم.

ماشین‌های آب پاش قابلیت پرتاب آب در فاصله‌ای دور و  پاشیدن در طرفین را دارند، بنابراین آنها را با مواد ضد عفونی کننده پر کرده و برای گندزدایی معابر و میادین به کار بردیم.
سردار کرمی می‌گوید: یگان ویژه به عنوان یک یگان پیشتاز در قالب رزمایش در 9 و 10 اسفند به میدان آمد، اگرچه حضور غیرمترقبه‌ ما در لحظه اول تعجب برانگیز بود. عملکرد ما در ان برهه در  واقع مسیر راه  را هموار کرد تا بقیه نیروهای مسلح نیز پای کار بیایند؛ در این راه سه میلیون و 400 هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده بکار برده و 11 هزار کیلومتر از معابر و خیابان‌ها را ضد عفونی کردیم؛ 450 دفعه نیز تجهیزات آب پاش ما در گندزدایی معابر حضور داشت. البته عمدتا در مناطق محروم اقدامات خود را انجام دادیم; البته هر جا که شروع به ضد عفونی معابر کردیم ایستگاه‌های سلامت را در همان محدوده دایر کردیم  و علاوه بر مشاوره‌های بهداشتی و تب سنجی, بسته‌های بهداشتی را نیز تقدیم مردم کردیم؛ تاکنون 500 هزار بطری مواد ضد عفونی کننده را نیز به در خانه‌ها برده و به مردم دادیم.

از ادامه فعالیت می پرسم و اینکه تا کجا یگان ویژه همراه مردم خواهد بود؟
سردار کرمی می‌گوید: اقدامات ما برای گند زدایی و ضد عفونی معابر تا ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا ادامه خواهد داشت چرا که ما یگانی هستیم که باید برخورد کنیم با آنچه که با آرامش مردم به مبارزه پرداخته است.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا به  اقدامات یگان ویژه  در نیمه شعبان اشاره می کند : تلویزیون‌های بزرگ شهری ودستگاه‌های صوتی قوی خود را امروز و فردا  به سطح شهر می اوریم در راستای اجرا و پخش مولود ی‌ و برنامه های شاد; البته نه آنگونه که مردم را جمع کنیم . تجهیزات خود را در شهرک‌ها، میادین و  مجتمع‌های مسکونی در معرض دید قرار می دهیم تا از پشت پنجره یا از روی تراس نظاره گر برنامه های مولودی  باشند و شادی را به خانه های شان ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در پناه دعای مستجاب امام زمان (که جانم به فدای مقدمش باد) باشند
Iran, Islamic Republic of
احسنت مدافعان امنیت عزیز
Iran, Islamic Republic of
احسنت