سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۷

نگاهی به تعداد پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی درعراق/ کدام پایگاه‌ها تخلیه شده‌اند؟

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 723701
آمریکا از سال ۲۰۰۳ و با آغاز اشغالگری خود در عراق پس از ورود نیروهایش به این کشور اقدام به ایجاد چندین پایگاه نظامی در عراق کرده که در دوره اخیر و بنا به اهداف متعدد در حال خروج از تعدادی از آنهاست.
کدام پایگاه‌های آمریکا در عراق تخلیه شده‌اند؟
به گزارش جهان نيوز، موضوع حضور نظامیان آمریکا در عراق که از سال 2003 هم‌زمان با اشغالگری ایالات متحده در این کشور آغاز شد؛ اکنون و پس از تصمیم پارلمان عراق برای اخراج همه نظامیان بیگانه و نیز درخواست ملت این کشور برای عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از کشورشان به ویژه پس از ارتکاب واشنگتن به جنایت ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»٬ سرو صدای زیادی به پا کرده است.

تعداد نیروهای آمریکایی در عراق
هم‌زمان با آغاز جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 و سرنگونی صدام، بیش از 173 هزار نیروی خارجی وارد عراق شدند که 150 هزار نفر از آنها، آمریکایی بودند.
پس از آن در سال 2011 طبق توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و همه نظامیان آمریکایی این کشور را ترک کردند تا اینکه در سال 2014 همزمان با ظهور داعش در عراق و ایجاد ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم تحت رهبری آمریکا که به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند٬ حضور آمریکایی‌ها در این کشور مجددا تقویت شد.

در این سال حدود 11 هزار نظامی بیگانه ضمن ائتلاف مذکور وارد عراق شدند که تقریبا 70 درصد آنها را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دادند؛ درحالی که عراق توانست به همت گروه‌های مقاومت بر گروه تکفیری داعش پیروز شود و ضمن اینکه بهانه ائتلاف آمریکایی برای ماندن در عراق مبارزه با داعش بود٬ نیروهای این ائتلاف هرچند حضور خود را کمرنگ کردند اما همچنان اصرار بر ابقای خود در این کشور دارند.

پارلمان عراق در 5 ژانویه 2020 با حضور بیش از 170 نماینده در پی شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به دست تروریست‌های آمریکایی همراه با تصویب مصوبه اخراج نظامیان بیگانه٬ بر پایان نقش ائتلاف آمریکایی در این کشور نیز تاکید کرد.

پس از آن خبر‌هایی منتشر شد که ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با داعش، بخشی از نیرو‌ها و مقر خود در بغداد را به کویت منتقل کرده است و حتی احزاب عراقی خواستار کاهش همکاری با ائتلاف بین‌المللی آمریکا شدند.

بر اساس آخرین آماری که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در آوریل 2019 اعلام کرده بود٬ تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به حدود 10 هزار نظامی و مستشار می‌رسید.

اما در تاریخ 20 ژانویه 2020 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته پس از اعلام مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی و بیگانه از خاک عراق مدعی شد که تعداد نیروهای ایالات متحده در عراق به 5 هزار نفر رسیده و همچنان در حال کاهش است.


اما اینکه آیا طرح اخراج نظامیان آمریکایی نتیجه بخش خواهد بود یا خیر، باید بگوییم که این امر قطعاً پیچیدگی‌های زیادی دارد و آمریکا به این سادگی از منطقه خارج نخواهد شد. چرا که به قول ترامپ، 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردند و طبیعی است که نمی‌خواهند آن را به سادگی از دست دهند، اما آنچه مشخص است این است که اخراج نظامیان آمریکایی بالاخره باید از یک گام شروع شود؛ ممکن است پروسه‌ای زمان‌بر باشد، اما قطعاً اگر تنش‌ها بالا گیرد و جان نظامیان آمریکایی به خطر افتد، ترامپ چاره‌ای ندارد که برای پاسخ به افکار عمومی، جان آن‌ها را تضمین کرده و به آن‌ها دستور عقب‌نشینی دهد.
 
تعداد پایگاه‌های آمریکا در عراق
ایالات متحده در سال 2008 با امضای یک توافق‌نامه امنیتی با دولت «نوری المالکی» نخست وزیر وقت عراق اقدام به تاسیس چندین پایگاه در عراق کردند.

پایگاه‌هایی که آمریکا در خاک عراق دارد با پایگاه‌های سایر کشور‌های عربی کاملا متفاوت است. در واقع، محور اساسی نیروی زمینی آمریکا در خلیج فارس، همین نظامیانی هستند که در خاک عراق حضور دارند و توان نظامی ارتش آمریکا از طریق این پایگاه‌های نظامی در عراق تأمین می‌شود.

همچنین حمله داعش به عراق در 2014 نیز بهانه تازه‌ای برای آمریکا بود تا بتواند تعداد پایگاه‌های خود را در عراق افزایش دهد.

در حال حاضر تعداد پایگاه‌‌های آمریکایی در عراق به 14 عدد می‌رسد که نام آنها در زیر آمده است:

-پایگاه «عین الاسد»: این پایگاه مهم‌ترین و بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق محسوب می‌شود که در استان الانبار واقع شده است. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تاریخ 18 دی 1398 در اولین پاسخ به جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» با پرتاب شماری از موشک‌های بالستیک٬ این پایگاه را مورد هدف قرار داد که در اثر آن بخش بزگی از عین الاسد نابود شده است.


-پایگاه «التاجی»: این پایگاه در 27 کیلومتری شمال بغداد تاسیس شده و توجیه و بهانه آمریکایی‌ها برای ایجاد این پایگاه٬ آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با تروریسم در عراق است.

-پایگاه «ویکتوری»: این پایگاه در فرودگاه بین‌المللی بغداد تاسیس شده و از نظر اطلاعاتی اهمیت بالایی برای آمریکایی‌ها دارد.

-پایگاه «الرطبه»: این پایگاه در استان الانبار واقع شده و به دلیل قرار داشتن در مرز سوریه و عراق دارای اهمیت استراتژیک زیادی است.

-پایگاه «بلد»: این پایگاه در شمال بغداد افتتاح شده و شمار زیادی از نظامیان آمریکایی در آن مستقر هستند.

-پایگاه «الحبانیه»: این پایگاه نیز در استان الانبار و مرز سوریه با عراق ایجاد شده و به همین دلیل از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

-پایگاه «القائم»: این پایگاه در نزدیکی گذرگاه مرزی عراق و سوریه یعنی «القائم» واقع شده و مهم‌ترین نقطه ارتباطی دو کشور محسوب می‌شود. القائم همچنین از نظر اطلاعاتی برای آمریکا اهمیت بالایی دارد.

-پایگاه «اربیل»: این پایگاه در مجاورت فرودگاه بین‌المللی اربیل واقع شده و نظامیان آمریکایی می‌توانند بدون اجازه دولت عراق از طریق این فرودگاه وارد این کشور شوند.

-پایگاه «باشور»: این پایگاه در شمال شرق اربیل قرار داشته و نزدیکترین پایگاه به ایران محسوب می‌شود.

-پایگاه «اتروش»: این پایگاه در مرز شمالی استان نینوا واقع شده است.

-پایگاه «مخمور»: این پایگاه در جنوب غرب استان اربیل قراردارد و طبق اطلاعات٬ نظامیان آمریکایی از این پایگاه هسته‌های مخفی داعش را مدیریت می‌کردند.

-پایگاه «k1»:این پایگاه یک مقر نظامی و هوایی محسوب می‌شود که در نزدیکی حومه شمال غربی کرکوک واقع شده و نظامیان آمریکایی همراه با نیروهای پلیس فدرال عراق و نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور به صورت مشترک در این پایگاه حضور دارند.

-پایگاه حریر»: این پایگاه در شمال استان اربیل قرار دارد و یکی از پایگاه‌های جایگزینی آمریکا در سوریه به شمار می‌رود که به عراق منتقل شده است.

-پایگاه «القیاره»: این پایگاه هوایی در شمال عراق و جنوب شرق استان نینوا واقع شده است و از این نظر که جاده راهبردی بغداد به ترکیه از نزدیکی این پایگاه می‌گذرد دارای اهمیت استراتژیک بالایی است.


کدام پایگاه‌ها تخلیه شده‌اند؟
حدود دوهفته قبل آمریکا به همراه تعدادی از کشورهای عضو ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم در عراق اقدام به خروج نیروهای خود از 5 پایگاه کوچک اما مهم عراق کرده‌ و این مراکز را یکی یکی تحویل نیروهای عراقی می‌دهند.

خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی از پایگاه‌های عراق به شکل زیر است:

-پایگاه «القائم» در تاریخ 17 مارس 2020 برابر با 27 اسفند 1398

-پایگاه «لفوسفات» در تاریخ 22مارس 2020 یعنی 3 فروردین 1399

- پایگاه «القیاره» در تاریخ 26 مارس 2020 یعنی 7 فروردین 1399

-پایگاه «کی وان» در تاریخ 29 مارس 2020 برابر با 10 فروردین 1399

-پایگاه «الحبانیه» در تاریخ 3 آوریل 2020 مصادف با 15 فروردین 1399

امروز نیز نیروهای مذکور اعلام کردند که قصد دارند پایگاه هوایی «ابوغریب» در شمال بغداد را تخلیه کرده و تحویل نیروهای عراقی بدهند؛ به این ترتیب این ششمین پایگاهی خواهد بود که نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق آن را ترک می‌کنند.

نیروهای آمریکایی که از این پایگاه‌ها خارج شده‌اند٬ اکنون در دو‌ پایگاه «عین الاسد» و «القائم» در الانبار مستقر هستند و موشک‌های پاتریوت را در عین الاسد مستقر کرده‌اند تا پوشش امنی را برای خود فراهم کنند.

اما می‌دانیم که آمریکا هیچ‌گاه خیرخواه ملت عراق نبوده و در همین راستا «کریم عُلیوی» نماینده پارلمان عراق نیز ابراز داشت که خروج نیروهای آمریکایی از برخی پایگاه‌های نظامی، مانوری آشکار برای تحقق دو هدف است: یکی اینکه آمریکا به دنبال ایجاد استحکاماتی برای خود در چند پایگاه مشخص با استفاده از سامانه موشکی پاتریوت و تمامی امکانات دفاعی است و به جای پراکنده شدن نیروها در مکان‌های مختلف آنها را در چند پایگاه مشخص مستقر کند.وی افزود که هدف دوم نیز مرتبط با تمایل این نیروها برای دور نگه داشتن خود از هر گونه حملات تلافی‌جویانه گروه‌های مقاومت در پاسخ به هر گونه تجاوزات احتمالی آمریکا در آینده است و خود همین مسئله بیانگر مقاصد خطرناک آمریکا در مرحله آتی است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چوبین
Iran, Islamic Republic of
ترامپ جایی گفته بود از سلاح های زیبا، علیه ایران استفاده می کنیم.

پیشنهاد می کنم، ترامپ سلاح های زیبا را بردارد و علیه کرونا در کشور خودش، استفاده کند.
ل
Iran, Islamic Republic of
ببینم چه خوابی دیدن خیلی .....
Iran, Islamic Republic of
خوب گفته
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا پیام من نمی آید
Iran, Islamic Republic of
....
فراهانی
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
يك تاكتيك نظامي است براي زمان حمله كمتر صدمه ببيند