کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال بیکاری ۳ میلیون نفر در قلب اقتصاد اروپا

19 فروردين 1399 ساعت 9:23

گرچه ترامپ با شعار «آمریکا اول» توانسته بود نظر مردم این کشور را به خود جلب کند، ولی اکنون مشخص شده برخلاف همه ادعاها این کشور در شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر، رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.


به گزارش جهان نیوز، کروناویروس با اصطلاح علمی «کووید-۱۹» یازدهمین ویروس همه‌گیر جهانی است که هم‌زمان با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی باعث نگرانی در زمینه بهداشت عمومی جهان شد و آمار فزاینده قربانیان باعث از حرکت افتادن زندگی روزمره در بسیاری از کشورهای جهان شده است.

در ابتدا تصور می‌شد شیوع این بیماری به چین و آسیای شرقی محدود باشد، اما با گسترش آن در آمریکا، اروپا و غرب آسیا موضوع به خطری در سطح بهداشت جهانی تبدیل شده و روندهای انقباضی قابل توجهی را در بخش تولید و از نظر تقاضای اقتصاد جهانی به وجود آورده است. کمیسیون اروپا در گزارشی میانگین رشد اقتصادی کشورهای اروپایی را به دلیل شیوع ویروس کرونا منفی و یک درصد اعلام کرده است.
 


فرا‌گیری جهانی کروناویروس سبب شده است جهان شاهد بحران اقتصادی باشد و بخش‌های مختلف کسب‌وکار با درجات تأثیرپذیری مختلف این بحران را تجربه کنند.

صنایعی مانند هواپیمایی، رستوران‌داری و گردشگری شاهد از دست دادن تقاضا شده‌اند و کاهشی را پیش چشم خود می‌بینید که به میزان زیادی غیرقابل جبران است. در این میان کارگران بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند و خواهند شد.

رئیس سازمان جهانی گردشگری چندی پیش گفت: در حالی که اولویت دولت‌ها ایمن نگه داشتن مردم است، این فاجعه جهانی باعث شده است روزانه یک میلیون نفر در صنعت جهانگردی، شغل خود را از دست دهند و با مشکلات عدیده‌ای مواجه ‌شوند.
سازمان بین‌المللی کار نیز درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا در افزایش بیکاری جهانی تأکید کرد  به موجب آن ۲۵ میلیون نفر دیگر از کار اخراج شده‌اند و درآمد کارگران به شدت کاهش یافته است. 

طرح انجماد اقتصادی
به دنبال شیوع ویروس کرونا و اخراج کارکنان و کارگران شرکت‌های خصوصی جهان، طرحی با عنوان «انجماد اقتصادی» در میان برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است. در این طرح دولت‌ها موافقت می‌کنند هزینه حقوق کارمندان شرکت‌های خصوصی را تا زمان غلبه بر کرونا پرداخت کنند. 
 

اگر شرکتی اعلام کند که باید ۳۰ درصد یا ۵۰ نفر از کارگران خود را اخراج کند، دولت موافقت می‌کند که ۷۵ درصد از حقوق ماهیانه کارگران را برعهده بگیرد. در این طرح دولت از شرکت‌ها می‌خواهد که رابطه خود را با کارگرانشان حفظ کنند. اگر شرکت‌ها مجبور باشند کارمندان را اخراج کنند، بازیابی سخت‌تر می‌شود، زیرا باید وقت خود را برای استخدام کارگرانی که اخراج شده‌اند بگذرانند.

آمریکا اول در جهان؛ ولی در شیوع کرونا! 
روزنامه گاردین به دنبال ادعاهای دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا که شعار خود را  «آمریکا اول» قرار داده بود، نوشت: آمریکا اکنون در آمار ابتلا به کرونا در جهان به‌گونه‌ای برنده می‌شود که پیش از این نشده است. اخباری که نشان می‌دهد آمریکای ترامپ در موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان در رتبه نخست قرار دارد، نباید کسی را خوشحال کند.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا 

در این گزارش آمده است: این واقعیت که در آمریکا ۳,۳ میلیون نفر در یک هفته به کرونا مبتلا شده‌اند نشان می‌دهد که این رئیس‌جمهور تا چه اندازه فوق‌العاده است! ترامپ بزرگترین شکست در رهبری آمریکا را در یادها برجای گذاشت. او آمریکا را دوباره چنان بزرگ کرده (شعار انتخاباتی ترامپ) که کسی تصورش را هم نمی‌کرد. اگر ترامپ در زمان حمله ژاپن به «پرل هاربر» در جنگ دوم جهانی رئیس‌جمهور بود ادعا می‌کرد که بمباران پرل هاربر نشان می‌دهد که وی بزرگترین ناوگان را در جهان ساخته است.

رکورد بیکاری در آمریکا شکسته شد
ای بی سی نیوز پنجشنبه گذشته‌ بر مبنای اطلاعات وزارت کار آمریکا گزارش کرد: در هفته جاری ۶.۶ میلیون و در هفته گذشنه ۳.۳ میلیون نفر برگه‌های مربوط به دست دادن شغل (اخراج شدن) را پر کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر بیشترین تعداد بیکار در هفته در سال ۱۹۸۲ با ثبت ۶۹۵ هزار مورد در این کشور اتفاق افتاده بود. 

کارشناسان این بانک برآورد کرده‌اند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری تا ۳۸درصد سقوط کند.

بانک سرمايه‌گذاری «گلدمن ساکس» پیش‌‌تر ارزیابی کرده بود که تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران کرونا ۲۴ درصد کاهش ‌یابد. 

استنلی مورگان گزارش کرد که با چنین سقوطی نرخ بیکاری در ‌آمریکا در فصل بهار به بالاترین میزان یعنی ۱۵,۷ درصد می‌رسد و ۲۱ میلیون شغل حذف خواهند شد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزایش رقم بیکاری مبتلایان به کووید ۱۹ و مرگ‌ومیر ناشی از آن در این کشور را ویرانگر توصیف کرده است.

احتمال بیکاری ۳ میلیون نفر در قلب تپنده اقتصاد اروپا
شیوع ویروس کرونا در جهان نه تنها در آمریکا بحران به وجود آورده بلکه به نظر می‌آید تبعات سنگینی برای اقتصاد اروپا به همراه خواهد داشت. یکی از این پیامدها احتمال ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ به دلیل تعطیلی بیشتر فعالیت‌های آنها به دنبال شیوع ویروس کرونا است.

مؤسسه تحقیقاتی «آی ای بی» آلمان هشدار داد تعداد بیکاران در این کشور به عنوان مهم‌ترین قدرت اقتصادی اروپا ممکن است در سال ۲۰۲۰ به ۳ میلیون نفر افزایش یابد.
طبق اعلام این مؤسسه، شمار بیکاران در آلمان در صورتی که بحران اقتصادی پیش رو چندان شدید نباشد به ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار نفر افزایش خواهد یافت. این در حالی است که احتمال بیکاری ۳ میلیون آلمانی به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا نیز وجود دارد.
 

صف متقاضیان کار در مقابل یک مرکز کاریابی در اروپا

این مؤسسه همچنین تخمین زده است که رشد اقتصادی آلمان در سال جاری میلادی به دلیل پیامدهای شیوع ویروس کرونا دو درصد کمتر از پیش‌بینی‌هایی خواهد بود که تاکنون انجام شده است.

مؤسسه تحقیقاتی احتمال داده است که فعالیت بخش‌هایی از چرخه تولید در آلمان که قلب تپنده اقتصاد اروپا محسوب می‌شود به مدت ۶ هفته متوقف خواهد شد و بازگشت اوضاع به حالت عادی نیز به همین مدت زمان نیاز خواهد داشت.

منبع: آنا


کد مطلب: 723602

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/723602/احتمال-بیکاری-۳-میلیون-نفر-قلب-اقتصاد-اروپا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com