جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

نشنال اینترست: موشک‌های ایران برای آمریکا مهلک است

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 723595
یک نشریه آمریکایی با تاکید بر اینکه موشک‌های ایران، مهلک و یک خطر واقعی برای آمریکا هستند، تصریح کرد: جنگ با ایران شوخی نیست.
موشک‌های ایران برای آمریکا مهلک است
به گزارش جهان نيوز، نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست نوشت: ایران همچنان به توسعه برنامه موشک‌های بالستیک دوربرد خود ادامه می‌دهد و از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در میدان‌های نبرد استفاده می‌کند و این در حالی است که ایالات متحده از جمهوری اسلامی دست کشیدن از هر سلاحی که در تئوری توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، خواستار شده بود.

طبق برخی گزارش‌های منتشر شده، ایران 8 سپتامبر و 1 اکتبر 2018 موشک‌های ذوالفقار، قیام-1 و فاتح-110 را در کردستان عراق به سمت دشمنان شلیک کرد که این، شدیدترین حملات موشکی ایران در نزدیک به 20 سال گذشته بود. ایران در حملات ماه اکتبر شبه نظامیان داعش را در نزدیکی شهر ابوکمال در مرز سوریه با موشک‌های ذوالفقار و قیام-1 هدف گرفت. ایران این موشک‌ها را در میانه تشدید تنش‌ها با ایالات متحده شلیک کرد. زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد، ایران کاملا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بود و هیچ برنامه‌ای هم برای تولید تسلیحات اتمی نداشت. با این حال، ایران همچنان به توسعه طیف گسترده‌ای از موشک‌های بالستیک ادامه داده و سال 2016 شامل آنها نمی‌شود. اما دولت ترامپ متوقف شدن تولید همه موشک‌های ایران را خواستار شده بود.

ایران زیرساخت‌ها و تخصص لازم برای ارتقای موشک‌های خود را دارد. مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «ایران بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را دارد که از هزاران موشک بالستیک و کروز با برد کوتاه و متوسط تشکیل شده و می‌توانند تا اسرائیل و جنوب شرقی اروپا برسند.»

به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ معتقد است که تحریم‌ها و تهدید به استفاده از نیروی نظامی می‌تواند تهران را به دست کشیدن از موشک‌ها و زیرساخت‌های تحقیق و توسعه وادار کند. اما آلمان و مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، رویکردی واقع بینانه‌تر برای کاهش خطر موشک‌های ایران ارائه داده‌اند. آنها معتقدند ایالات متحده باید یک توافق جدید پیشنهاد کند که در آن، برد موشک‌های ایران تا 2هزار کیلومتر محدود شده باشد. با این حال، مساله این است که اگر دولت ترامپ واقعا خواستار توافقی دیپلماتیک برای مهار موشک‌های ایران بود، برجام را پاره نمی‌کرد. از این‌رو، ایران هم همچنان موشک‌های بیشتر و قدرتمندتری خواهد ساخت.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *