چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۴۳

روایت سیروس مقدم از سکانس جنجالی «پایتخت»/ انتقادها برایم عجیب بود!/ نمی‌دانستیم قرار است توبیخ شویم

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 723594
سیروس مقدم کارگردان «پایتخت۶» با اشاره به سکانس پایانی این مجموعه که انتقادات فراوانی را به‌دنبال داشت تأکید کرد که این سکانس صرفاً شوخی بوده و نباید آن را به معنای ادای دین دانست.
روایت سیروس مقدم از سکانس جنجالی/ انتقادها عجیب بود!
به گزارش جهان نيوز، برنامه «شب صحبت» با موضوع نقد و بررسی سریال «پایتخت ۶» شب گذشته ۱۸ فروردین ماه با حضور محمود گبرلو به عنوان مجری، سیروس مقدم کارگردان و مهدی فرجی مشاور «پایتخت ۶» و همچنین کیوان امجدیان و پژمان کریمی منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه یک رفت.

سیروس مقدم در ابتدای این نشست درباره قسمت‌های پایانی این سریال که نتوانستند آن‌ها را ضبط کنند، بیان کرد: در این قصه بهتاش به تهران می‌آید و داستان فضای ورزشی دارد. همچنین قصه ارسطو ادامه پیدا می‌کند و حتی نقی و هما هم به دلایلی به تهران می‌آیند. با این حال به دلیل کرونا مسابقات فوتبال تعطیل و اعلام شد تجمعات هم ممنوع شده است. در اولین روزی که شرایط عادی برقرار شود تیم پایتخت قسمت‌های پایانی را ضبط و نتیجه‌گیری را تقدیم مردم می‌کند.

پایان «پایتخت ۶» با چهار قسمت تولید می‌شود
وی درباره تعداد قسمت‌های باقی مانده این فصل که قرار است ساخته شود، گفت: دو قسمت پایانی در ۸۰ دقیقه داریم که در چهار قسمت پخش می‌شود.
مقدم همچنین در پاسخ به نقدها درباره مشکلات خانوادگی که در این فصل هویدا بود، گفت:

ما در فصل ششم از قهرمان‌پروری، قصه گنبد و گلدسته و دیگر قصه‌های اکشن که بیشتر بیرونی بود به فضای خانواده رسیدیم. اساس را بر التهابات درونی خانواده گذاشتیم برعکس فصل‌های قبلی که بر مبنای حادثه و اکشن بود و مثلاً خانواده‌ای نامه‌ها را به رئیسجمهور می‌رساند و یا به داعش برخورد می‌کند در این فصل همه اتفاقات درون خانواده است.

وی اضافه کرد: درواقع خانوادگی‌ترین فصل «پایتخت» همین فصل ششم بود. حادثه بیرونی در آن اتفاق نمی‌افتد و هر چه هست درون آن است اما در عین حال این خانواده ربات نیست و متناسب با رشد جامعه رشد می‌کند و متأثر است.

پنهانکاری، دروغ و ریاکاری در «پایتخت ۶»
پژمان کریمی در ادامه درباره نقاط ضعف فصل ششم «پایتخت» گفت: ما در فصل‌های قبل با خانواده‌ای مواجه بودیم که مطلوب بود. اشتباه می‌کردند حتی دروغ می‌گفتند اما درصدد جبران برمی‌آمدند. به طور مثال در «پایتخت ۵» شاهد یک سبک زندگی اسلامی و ایرانی بودیم. اما در «پایتخت ۶» اینگونه نیست. خانواده راحت دروغ می‌گوید. دخترها پنهانکاریمی‌کند. مادر خانواده پنهانکاری می‌کند. پدر خانواده وقتی به حج می‌رود خصیصه‌هایی مثل ریاکاری در او پررنگ‌تر می‌شود و در کل نشانه‌هایی که تا فصل پنج می‌بینم دیگر دیده نمی‌شود.

در ادامه مهدی فرجی مشاور سریال در پاسخ به این انتقادات توضیح داد: نویسنده و کارگردان خانواده‌ای را تعریف می‌کند که ممکن است تا مرز جنگ با هم پیش بروند تا قدر هم را بدانند و از بحران‌ها بیرون بیایند. اگر بچه‌ای دروغ نگوید و پنهان کاری نکند چطور چالش وارد داستان شود؟

کیوان امجدیان نیز درباره هویت خانواده در سریال «پایتخت» بیان کرد: «پایتخت» به برند تبدیل شده است چون خانواده‌ای را در آن دیده‌ایم که شبیه خودمان است. اعضایش اشتباه می‌کنند اما ذاتشان بد نیست. اگر قرار بود از اعضای این خانواده تصویر ایده آل و بدون اشتباه ببینیم، غیرقابل دسترس می‌شد و آرام‌آرام از آن فاصله می‌گرفتیم.

همین انتقادها در «پایتخت ۵» هم مطرح بود
مقدم نیز با اشاره به انتقادهایی که در ابتدای فصل پنج سریال مطرح بود، اضافه کرد: در «پایتخت ۵» تا قسمت‌های مرتبط با درگیری داعش انتقادهای بسیاری به خانواده معمولی و روابطشان وارد بود. بهتاش خالکوبی داشت، سیگار می‌کشید و… اما آنجا هم تا خانواده با بحران مواجه نشد، به جواب نرسیدیم.

 «پایتخت ۶» یک روایت کاملاً کلاسیک قصه گویی دارد.این کارگردان در ادامه با تاکید بر اینکه «پایتخت ۶» قصه دارد، توضیح داد: اگر «پایتخت ۵» هم سه قسمت آخر را نداشت، همین ذهنیت پیش می‌آمد که قصه ندارد. «پایتخت ۶» یک روایت کاملاً کلاسیک قصه گویی دارد. «هشت نفرت انگیز» هم همین ساختار را دارد یعنی آدم‌هایی که هیچ جوره امکان ندارد به هم وصل شوند و حتی زمانی که به نظر می‌رسد همه موانع برداشته شده است اتفاقی نظم موجود را بهم می‌زند. برای چنین مواردی باید برای آدم‌ها خلق و خوهایی را تعریف کنیم.

امجدیان نیز با اشاره به یک نکته اظهار کرد: جای خالی خشایار الوند در این فصل مشهود بود.

قصه سریال قصه بدی نبود قصه کنش و واکنش‌های مجموعه‌ای از افراد بود ولی در برخی بخش‌ها گویی سهل‌انگاری شده بود که شاید به دلیل کرونا بود. بهتاش فریبا در جایی گربه‌ای می‌آورد و می‌گوید می‌خواهد با گربه زندگی کند اما قبل و بعدش را نمی‌بینم و مشخص نیست اساساً اشاره به چنین بخشی در داستان چه لزومی داشته است. در این فصل موقعیت‌های از این دست را زیاد می‌بینم.

مقدم نیز درباره نقش الوند تصریح کرد: نقش و تأثیر الوند در «پایتخت» مشخص است او واقعاً یک پایه اصلی کار بود اما نطفه و فکر اصلی سریال در همه فصل‌ها متعلق به محسن تنابنده بوده است. تفاوت در این است که خشایار الوند بعد از ۱۰ سال کاملاً به لحن و جغرافیای شخصیت‌ها مسلط بود و او کاملاً مدیوم تلویزیون را می‌شناخت. می‌توان گفت پایتخت ۶ تنها فصلی است که همه شخصیت‌ها، قصه و خرده قصه دارند.

وی عنوان کرد: اگر یک سکانس از فیلمنامه «پایتخت ۶» را بتوانید جا به جا کنید جایزه دارید آنقدر قصه‌ها درست است که امکان جابه‌جایی سکانس نیست.

مقدم با اشاره به خرده قصه هما و گویندگی او در تلویزیون توضیح داد: می‌دانید چرا هما سعادت کار گویندگی را در این فصل دارد؟ چون علیخانی از طریق شغل این خانم بهبود را به ماه عسل دعوت می‌کند و این قرار بود در ادامه داستان دیده شود.

دردسرهای یک سکانس جنجالی
کارگردان «پایتخت ۶» در بخش دیگر این برنامه در جواب به نقدهای مطرح شده نسبت به سکانس پایانی قسمت پانزدهم سریال و شباهت آن با فیلم‌های مبتذل قبل از انقلاب، عنوان کرد: در این موضوع زاویه و دریچه‌ای که باز می‌کنیم باید شوخی و خنده باشد. اگر از دریچه شوخی نگاه کنیم سوءتفاهم هم پیش نمی‌آید. بارها این مسائل اتفاق افتاده است مثلاً در فصل اول و در برخی سکانس‌ها از تم جیمز باند استفاده کرده بودیم و این به معنای این نبود که می‌خواهیم ادای دین کنیم به جیمز باند!

وی افزود: یا در فصل دوم که بحث گنبد و گلدسته در داستان محور بود در بخش‌هایی از موسیقی ازتم یک خواننده قبل انقلابی استفاده کردیم و این بدین معنا نیست که پایتخت هوادار آن فضاست. در «پایتخت ۳» ما برای سکانس‌های کشتی نقی و تمریناتش از برخی سکانس‌های فیلم‌های راکی استفاده کردیم و این به این معنا نیست که طرفدار سیلوراستالونه هستیم! در «پایتخت ۵» هم که با حمایت سازمان اوج و در ترکیه ساخته شد تم موسیقی ابراهیم تاتلیس را پخش کردیم و باز هم به معنای طرفداری از او نبود. همه این‌ها را باید از زاویه شوخی ببینیم.

مقدم اضافه کرد: در کمدی همانگونه که با سیاست شوخی می‌شود با فرهنگ قدیم و دیگر موارد هم شوخی می‌شود.

فرجی نیز در ادامه مثال‌های مقدم افزود: در همین پایتخت به زندان درآمدن ارسطو با تم فیلم قیصر شوخی می‌شود.

مخالفت سازمان با پخش سکانس پایانی
این مدیر سابق صداوسیما درباره سکانس‌های پایانی سریال بیان کرد: واقعیت این است که سازمان با پخش این سکانس موافق نبود / آقای مقدم سکانسی شاد گرفته بود و کار قرار بود تلخ نباشد چون بهبود را با آمبولانس بردند و طبیعتاً این سکانس کار را تلخ می‌کرد.

مقدم نیز در توضیح این سکانس گفت: آنچه در این سکانس شاهدیم غیرقانونی نیست چون زن و شوهری عقد کرده‌اند با موتور می‌روند به ماه عسل و این در داستان هم اعلام شده است. غیرشرعی هم نیست و حتی یک کیف بین شأن قرار دادیم که مشکلی نباشد. حتی کار غیر عرف هم انجام نمی‌دهند. خطوط قرمز ما هم همواره قانون، شرع و عرف است و این سکانس خلاف هیچ یک از این سه معیار نیست.

فرجی درباره اینکه برخی این سکانس را ادای دین به فیلم قبل انقلابی دانسته‌اند اظهار کرد: اینکه گفته شده ادای دین شده اینگونه نیست چون آن اثر، فیلم مبتذلی است که جزو ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ما هم نیست. ما آن‌ها را فیلم فارسی خطاب می‌کنیم. این سکانس یک شوخی بود که اتفاق افتاده است. همانطور که گفته شد سازمان و پخش هم مخالف بود ولی برای اینکه تلخ تمام نشود این گونه به پایان رسید.


کریمی اما با تأکید بر اینکه این شوخی به درستی شکل نگرفته بود، عنوان کرد: پیش از این در برنامه «خنده بازار» هم بخشی بود که با فیلم‌های قبل انقلاب شوخی می‌شد اما کسی به آن اعتراض نکرد چون به درستی اتفاق افتاد. اینجا اما این شوخی شکل نگرفته بود.

سیروس مقدم در واکنش به حجم واکنش‌های انتقادی نسبت به این سکانس با اشاره تلویحی به موضع منتشرشده به نقل از رئیس سازمان صداوسیما در رسانه‌ها بیان کرد: ما فکر می‌کردیم قرار است برای سریالی که این قدر طرفدار دارد از طرف سازمان تقدیر می‌شویم و نمی‌دانستیم قرار است توبیخ شویم؛ واقعاً همه بچه‌ها شوکه شدند!

وی با اشاره به نظرات مخالف عنوان کرد: خیلی نظرات درباره این سکانس از طرف فعالان ضدانقلاب و برخی دوستانی که می‌دانند این کار با چه سختی‌هایی ساخته شده، یکی و منطبق شده است و این برای شخص من عجیب است.


ادای دین ما به نکات دیگر بود
فرجی در ادامه با اشاره به برخی سکانس‌های سریال گفت: سریالی که پخش شد ادای دین دارد به یکی از سیاست‌های مهم کشور که به رسمیت نشناختن رژیم اشغالگر قدس است و یا در همین فصل، سکانس فلاش بکی داریم به دوران قبل از انقلاب شکنجه گاهی که در آن مردم شکنجه می‌شدند و یا مردی را داریم که ادای دین می‌کند به پدرش تا حج او را به جا آورد و حیف است که با لکه‌ای روی آن‌ها این وجوه را نبینیم.

مقدم در ادامه در پاسخ به دیگر نقدها با بیان اینکه هر اثر هنری می‌تواند اشکال داشته باشد و نقص داشته باشد، تصریح کرد: تلویزیون نمی‌تواند یک سلیقه خاص را به نمایش بگذارد مردم اگر سلایق مختلف را نبینند تلویزیون را کنار می‌گذارند.

فرجی نیز در پایان قسمت اول از این برنامه نقد و بررسی عنوان کرد: اینکه ۸۰ درصد از مردم یک سریال را تماشا کنند یک عدد رویایی است مردم ده سال این سریال را همراهی می‌کنند و این از سلامت سریال نشان دارد.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
تاختن تا این حد به این سریال را درست نمیدانم اما جناب آقای مقدم! شما در حال ساختن فیلم جنایی باشید یا فیلم طنز، در حال القای مفاهیم به مخاطب هستید و همواره باید مراقب فضایی که برای مخاطب ترسیم میکنید باشید...
از خدا بترسید
Iran, Islamic Republic of
آقای مقدم اگر شوخی بوده

شبکه من و تو از کجا میدونسته و هم زمان فیلم فاسد و معصیت قبل انقلاب رو پخش کرده؟!!

دست . بردارید

از خدا بترسید که وعده خدا حق است:
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ نور / 19

همانا براى كسانى كه دوست دارند زشتى‌ها در ميان اهل‌ايمان شايع گردد، در دنيا وآخرت عذاب دردناكى است، و خداوند مى‌داند و شما نمى‌دانيد
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام

تنها قسمت موتور سواری نبود که از روی فیلم فارسی کپی شده بود. من چند برای این قسمت را دیدم تا متوجه مطلب جدیدی شدم. که به نظرم عمق فاجعه بسیار بیشتره
بعد از قسمت موتور سواری رحمت با همراه همسرش سوار قایق می شن. به طرز خیلی بی ریطی مشغول صحبت در مورد لامپ !! خاموش و روشن کردن لامپ!! می شن. خوب توجه کنید . ما همین صحنه فجیع و شرم اور و کاملا اروتیک را در کدام فیلم فارسی داشتیم؟؟
قایق وسط اب هنرپیشه زن و مرد( گوگوش و بهروز وثوقی) صحبت کردن در مورد لامپ !!!!
واقعا خجالت اوره
عزیز
Iran, Islamic Republic of
سیروس مقدم از خودتونه که
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
این بابا وتیمش کارشون معرکه گیری است! نه طرح مسائل! رزومه کاری ایشان گواه است!
Iran, Islamic Republic of
آقا سیدرضا در اشتباهی! پایتخت یک سریال استراتژیک بود که علاوه‌بر اثرگذاری زیاد روی خانواده‌ها، معرف خانواده ایرانی هم هستش. الان درحالیکه همه شخصیت‌ها و ارزش‌های خانوادگی رو تخریب کرده، نمایشش از آی‌فیلم و دیگر شبکه‌های برون‌مرزی وجهه‌ای که از ایرانی‌ها به نمایش میذاره نزدیک به فیلم‌های پر از سیاه‌نمایی و ابتذال جشنواره‌ای است. این ۴ قسمتی هم که قراره بسازن فقط واسه ماله‌کشی قسمت‌های قبلی است وگرنه از اول اعلام کرده بودن سریال ۱۵ قسمتی هستش!
انتقام سخت
Iran, Islamic Republic of
شوخی خوب هست اما شوخی که یاد آور یک صحنه بی آبرویی ورابطه نامشروع هست کار بسیار ناپسند هست ....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا مردم ب این چیزا فکر نمیکنن فقط بفکر شادی و خوشحالی هستند تو این وضعیت کرونا تا یکم از بیماری و اون حال و هوا برن بیرون ......!!!!!!!!!!!!!!
شهروند
Iran, Islamic Republic of
واقعا ملاک خوب بودن و بد بودن د رصدا و سیمای جمهوری اسلامی یه سریال یا یه فیلم به میزان مخاطباش هست؟!....
صادق
Iran, Islamic Republic of
ملاک نظرسنجی مخاطب بخشی از خوب بودن یک اثر هنری است اما برای صحبت در خصوص پایتخت که یک وضعیت صرف هنری نیست، باید با تامل بسیار بیشتری برخورد شود..
محمد
Iran, Islamic Republic of
سریال پایتخت برای عموم ساخته شده و باید اخلاق را رعایت کند در حالیکه در فیلم همه با هم بد صحبت میکنند. حتی هما هم که همیشه با احترام صحبت میکرد در این قسمت بی ادبانه با همسرش و برادر شوهرش صحبت میکرد.
یک خانواده زن و شوهر کتک کاری میکنند (تقی و همسرش)
یک خانواده هم بد دهن هستند (فهیمه و خانوائه)
یک خانواده همه دروغ گویند (نقی و هما و خانواده)
ارسطو چشم چران و متاسفانه بی ادب نسبت به خانم نامحره (در قسمت های اولیه ارسطو حیا داشت)
و ....
مشکل در صدا و سیما جدی است از تنابنده و مقدم انتظاری نیست انها ارافیان خود را به تصویر میکشند اما آیا مدیران صدا وسیما هم ....
Iran, Islamic Republic of
از کوزه همان برون تراود که در اوست
Iran, Islamic Republic of
کسی که در فضای اپوزیسیون نفس می کشد باید توبیخ شود نه تنبیه . ببین آقای محترم این بودجه بیت المال بود و کشور هم اسلامی است پس باید طبق موازین فیلم می ساختی .
Iran, Islamic Republic of
کسی که در فضای اپوزیسیون نفس می کشد باید توبیخ شود نه تنبیه . ببین آقای محترم این بودجه بیت المال بود و کشور هم اسلامی است پس باید طبق موازین فیلم می ساختی .
Iran, Islamic Republic of
مردم انتظارندارندازپرطرفداری یک سریال سوئ استفاده شود! و انتظارتقدیرنمی بایست خواسته درونی بعضی اهالی هنر مانع انتقاددرست ‌بجای مردم مومن به انقلاب وشعائراسلامی که باسلایق ایرانیان عجین شده است،باشد!
سرباز حاج قاسم سلیمانی ام
نفوذ فرهنگی یعنی همین توجیهات بدتر از گناه که آقای مقدم مطرح می‌کنه ، توجیه ایشون اینه که چون قبلاً صحنه های مورد دار در سری های قبلی پایتخت به نمایش گذاشته شد و کسی جلوی ما رو نگرفت پس الان هم نباید اعتراض کرد!!!! عجب !!! آقای مقدم ، نفوذ فرهنگی یعنی صحنه های غیراخلاقی رو با صحنه های ارزشی ادغام کنی و شبکه ملی ایران اسلامی نشون بدهی !!!!
Iran, Islamic Republic of
در برنامه نقد پایتخت(دیشب شبکه1)کارگردان،مشاور ایشان،مجری برنامه و یکی از منتقدین و مصاحبه هایی که پخش شد در تایید و تمجید از پایتخت حرف زدند.یک منتقد ملیح هم حضور داشت.ایرادات فصل6پایتخت بطور جدی مطرح نشد.اگر نمی خواهید از پایتخت انتقاد شود چرا جلسه نقد می گذارید؛جلسه تجلیل برگزار کنید.
سذ
Iran, Islamic Republic of
..
سرباز حاج قاسم سلیمانی ام
اصلا فتنه نفوذ فرهنگی بر مبنای ادغام نمایش صحنه های ارزشی با صحنه های غیر اخلاقی انجام میشه . یعنی در لابه‌لای صحنه‌ها و دیالوگ‌های ارزشی و صحیح ، صحنه ها و دیالوگ‌های غیر اخلاقی رو به نمایش میگذاره ، تا با استفاده از صحنه های ارزشی بتونه ، صحنه های غیر ارزشی رو توجیه کنه . در واقع این روش الفبای پروژه نفوذ فرهنگی محسوب میشه و آقای مقدم اینارو خوب می‌دونه!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
United States
جمعش كنيد آقاي مقدم قبل از اينكه مردم جمعتان كنند ... سقوط تعداد مخاطبين گوشي دستتان نداد !!! تازه انتظار تشويق هم داريد ؟!! شما ضد ارزشها را در پ -٦ رونق بخشيديد و اين توبيخ هم دارد همانطور كه شديد .
Iran, Islamic Republic of
....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
تا جاییکه بنده سریال رو دیدم و فهمیدم عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در سریال نیز اونجایی که نقی گفت اگر کشتی زنان باشه اونو سوت میزنه چون تلویزیون نشون نمیده به تمسخر گرفته شد.
سید
Iran, Islamic Republic of
به جای اینکه آقای عسکری به قسمت آخر گیر میداد باید با اون قسمت که اتاق خواب رو نشون داد برخورد می کرد . واقعا خسته نباشه
علی
United States
سرجمع سریال بیخودی بود.
توهین..بی ادبی..چرندیات..آموزش ..اموزش لاابالی گری و قاچاق مواد مخدر.
کارچاق کنی و همه کج رفتاریها در این سریال نهفته است.
Iran, Islamic Republic of
چرا ئی بودن امثالهم بر پرده مطلوبیت منظور است!
فدائیان انقلاب اسلامی
United States
هیچ توجیهی از سوی مسئولین صداوسیما و عوامل سریال پذیرفته نیست نفوذ فرهنگی که شاخ و دم ندارد .......
فقط از خون شهدا خجالت بکشید...........
Iran, Islamic Republic of
داره ماستمالی میکنه این به اصطلاح هنرمندها می دونن هر کاری کنن باز هم تلوزیون میره سراغشونو نونشون توی روغن قراردادهای میلیاردی با تلوزیونه. آقای مقدم برای ما دیگه سوختی...
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
.....
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اگر این سریال بخاد ادامه پیدا کن تنها راه باقی مانده بند میم وصیت امام می باشد....
United States
آنقدر سال‌های قبل بیخود و بی جهت ازشون تقدیر شده ، کلاً فکر میکنن هر چی بسازن ازشون تقدیر میشه !!!!!
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی اینحاست که توی این مملکت خیلیها الکی الکی دور برداشتند و فراتر از حد و اندازه واقعی خودشان جولان می دهند. چرا؟ چون همه چیز سیاسی شده.......
Iran, Islamic Republic of
توجیه ....
Iran, Islamic Republic of
مردم رو چی حساب کردید..
Iran, Islamic Republic of
.....
Romania
ظاهراً تهیه کنندگان این سریال فکر می کنند چون سریالی مورد توجه مردم قرار گرفته نباید صدای انتقادات را توجه کرد ! خلاصه صدا و سیما باید جهت فرهنگی به جامعه بدهد یا چون سلیقه مردم را راضی می کند خط قرمزی ندارد ؟.....
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
در پایان بحث پایانی رد شدن از اصول اخلاقی رو با این نکته که سلیقه عده ای است توجیه می کند
این یعنی پلورالیسم فرهنگی و نسبیت اخلاق یعنی بد و خوب نداریم همه خوب هستند فقط سلیقه است که متفاوت است.

یعنی شما بد میدانی ما بد نمیدونیم این نظر شماست!
Iran, Islamic Republic of
شوخی!!! اون هم شوخی جنسی!! اون هم در صدا و سیما!! چیزی که خیلی زیرکانه و مرموزانه تونستن در سینما راهش بدن!! و حالا در سریال های صدا و سیما!!؟؟ مسئولین بیدار باشید!.......
Iran, Islamic Republic of
این باصطلاح میز انتقادی هم بدلیل فشارشدید انتقادی جریان انقلابی وارزشی ومذهبی و ایرانیان معتقد به نهاد خانواده به سیما بود.....
مصطفیالف
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای مقدم عزیز قرار نیست به بهانه خنداندن مردم و شوخی،هر هنجاري شکسته شود

بهانه بس است