چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

چرا نابغه کسب و کار استاد سخنرانی نیست؟ / ۴ خصلت آموزنده مدیرعامل تسلا

شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 723243
وقتی واقعاً به یک ایده باور داشته باشید به‌شدت روی آن تمرکز کنید که بتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در این صورت، دیگر به فنون سخنرانی اهمیت نمی‌دهید.
۴ خصلت آموزنده مدیرعامل تسلا
به گزارش جهان نيوز، فرض کنید اداره کسب‌وکار خود را به نابغه دنیای فناوری و البته تجارت و کسب و کار یعنی ایلان ماسک واگذار کنید. به نظر شما او چگونه شرکت شما را اداره خواهد کرد؟ چه توصیه هایی برای شما خواهد داشت؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با ما همراه باشید.

داستان مرد آهنی و ایلان ماسک مدت‌ها قبل از آنکه رابرت داونی جونیور از ساختمان‌های مرکزی شرکت فضایی اسپیس ایکس دیدن کند و سری اول فیلم آهنی (۲۰۰۷) کلید بخورد شروع شد. قرار بود که در شخصیت‌پردازی هنرپیشه اصلی این فیلم از ایلان ماسک الهام گرفته شود. اشلی ونس در زندگی‌نامه ایلان ماسک می‌نویسد: «استارک و ایلان مثل هم هستند. هردوی آنها به ایده‌ای که در سر دارند واقعیت می‌دهند، خود را وقف آرزوی خود می‌کنند و برای واقعیت بخشیدن به آن حتی یک‌لحظه را تلف نمی‌کنند».

به‌هرحال اگر ایلان ماسک کنترل کسب‌وکار شما را به دست بگیرد احتمالا این ۴ کار را انجام خواهد داد.

۱. همیشه در دسترس شما خواهد بود
بله ایلان ماسک حالا دیگر آدم بسیار مهمی است ولی این موضوع اهمیت زیادی ندارد چون همان دوست همیشگی شما خواهد ماند و هر وقت بخواهید به او دسترسی خواهید داشت. او مدیرعامل چند شرکت میلیون دلاری است ولی اگر به صفحه تویترش نگاهی بیندازید که خیلی صمیمانه و خودمانی و در نهایت تواضع و فروتنی به سوالات مردم جواب می‌دهد. یکی از فالورها از او پرسیده که آیا واقعیت دارد که شما از «اختلال دوقطبی» رنج می‌برید و ایلان ماسک جواب داده که «خوب آره. پزشکان این‌طوری فکر می‌کنند».

ایلان ماسک از آن دست آدم‌هاست که برای رسیدن برای موفقیت، درد و رنج بسیاری را تحمل کرده و از گفتن این واقعیت هم ابا ندارد. او نمی‌گوید از همان ابتدا می‌دانستم که به چنین جایی می‌رسم! هم‌کلام شدن با مردی که زندگی‌اش پر از «نامطمئن بودن» هاست حس خوشایندی به شما می‌دهد چون باعث می‌شود که فکر کنید شما هم مثل او به موفقیت خواهید رسید.

شکست خوردن یک واقعیت است. اگر همه‌چیز خوب پیش برود ابتکار و نوآوری هیچ معنایی نخواهد داشت. «ایلان ماسک»

۲. اهل نمایش و نقش بازی کردن نیست
ایلان ماسک در سخنرانی‌های خود ادای آدم‌هایی مغروری که تظاهر به دانستن همه‌چیز می‌کنند را درنمی‌آورد. او مثل همه ما گاهی دستپاچه می‌شود، حرکات عصبی انجام می‌دهد و جوک‌های بی‌مزه تعریف می‌کند، زیاده از حد وارد جزییات می‌شود و رشته کلام از دستش خارج می‌شود بااین‌حال همان‌طور که جاستین باریو نوشته است این رفتارها نشان می‌دهد که او به ایده‌های خود ایمان دارد.

وقتی واقعاً به یک ایده باور داشته باشید به‌شدت روی آن تمرکز کنید که بتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در این صورت، دیگر به فنون سخنرانی اهمیت نمی‌دهید. شما روی اعتقاد خود تمرکز می‌کنید و به آب‌وآتش نمی‌زنید که عصبی و دستپاچه به نظر نرسید. این واقعیت باعث می‌شود که طبیعی صحبت کنید. این نوع سخنرانی برای شنوندگان هم جذاب است و مثل شما روی محتوای حرف‌هایتان تمرکز خواهند کرد.

او در یکی از مصاحبه‌های خود با روزنامه تلگراف گفته است: «بخش زیادی از انگیزه من از اینجا سرچشمه می‌گیرد که من بیشتر به چیزهایی که به‌خوبی کار نمی‌کنند نگاه می‌کنم، به مشکلاتی که در آینده خود را نشان خواهند داد فکر می‌کنم و از این بابت کمی غمگین می‌شوم. اگر درست کار نکردن آن وسیله باعث شود که آینده ناخوشایندی خلق شود واقعا غمگین می‌شوم. بعد به فکر اصلاح آن می‌افتم. انگیزه واقعی من همین است. من بی‌دلیل و فقط به خاطر اینکه دلم خواسته، چیزی را تغییر نمی‌دهم».

۳. رقیب تجاری سرسختی خواهد شد
از هر ۱۰ کسب‌وکار، ۷ مورد شکست می‌خورند. همین واقعیت باعث می‌شود که دوتای باقیمانده واقعا سرسخت باشند. ایلان ماسک هم از این قانون، مستثنا نیست.

کسب‌وکار اول او یعنی پرداخت‌های آنلاین ( با نام PayPal)چیزی حدود ۱۸۰ میلیون دلار سود خالص، عایدش کرد اما بخش بیشتر این پول را صرف سرمایه‌گذاری روی تسلا و اسپیس ایکس کرد. او همیشه با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند که بتواند شرکت‌های خود را سرپا نگه دارد. وقتی خبر کمبود بودجه ۹ میلیونی تسلا به بیرون درز کرد ایلان ماسک قول داد که اگر تسلا به علت کمبود بودجه نتواند خودروهای سفارش داده‌شده را تحویل دهد خودش شخصاً بودجه لازم برای این کار را تامین می‌کند.

حتی در شرکت اسپیس ایکس، اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست. در آگوست ۲۰۰۸ سومین سامانه پرتاب شرکت (به نام فالکون۱ ) افتاد و به همراه آن ۳ ماهواره دولت نابود شد. این اتفاق برای یک شرکت خصوصی نوپا یک فاجعه تمام‌عیار بود.
اما این قبیل شکست‌ها هرگز باعث نشد که ایلان ماسک از رویاهای خود دست بردارد.

در مصاحبه‌ای که بعدازاین اتفاق شوم انجام داد اعلام کرد که سامانه‌های پرتاب بیشتری را راه‌اندازی خواهد کرد: باید کار را ادامه دهیم. ممکن است لازم شود که ۲، ۳ یا چند بار دیگر تلاش کنیم و ما این کار را می‌کنیم. آن را به کار می‌اندازیم. حدود ۱ ماه بعد فالکون با موفقیت در مدار قرار گرفت و اسپیس ایکس در ۲۳ دسامبر توانست یک قرارداد ۱.۲ میلیاردی با ناسا ببندد.

۴. پول بیشتری صرف نوآوری خواهد کرد
ارزش سهام و شرکت‌های ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ به ۳۰ میلیارد دلار رسید. بسیاری از اهالی کسب‌وکار اگر به این عدد برسند خود را فاتح بازار می‌دانند. کسب‌وکار ایلان ماسک به ثبات رسیده بود و دیگر درخطر نبود بنابراین می‌توانست سرعت خود را کم کند و از این‌همه خوشبختی لذت ببرد اما در همان سال تصمیم دیگری گرفت و دنیای تجارت را شوکه کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۲.۶ میلیارد دلار شرکت سولارسیتی (شهرخورشیدی) را خرید. ایلان ماسک در رابطه با هدف خود از این اقدام گفت «می‌خواهم از اقتصاد مبتنی بر سوخت فسیلی، خداحافظی کنم و به دنیای اقتصاد خورشیدی کوچ کنم».

درست در زمانی که تسلا داشت جایگاه خود را در بین مردم به دست می‌آورد و چند تن از مدیران عاملان شرکت‌های بزرگ روی این حوزه از صنعت تمرکز می‌کردند ایلان ماسک تصمیم گرفت که فراتر برود و به‌روزرسانی بزرگی در محصولات خود ایجاد کند.ایلان ماسک ادغام این دو شرکت را منطقی و لازم می‌داند. تسلا باید بتواند مشکل سوخت را حل کند: خودروهای برقی و سقف‌های خورشیدی، انرژی الکتریکی تولید می‌کنند و دیوارهای برقی در طول روز، انرژی الکتریکی که برای شب لازم می‌شود را در خود ذخیره می‌کنند. ایلان ماسک، سرمایه‌گذاری روی نوآوری‌های جدید را در صدر اولویت‌های کسب‌وکارش قرار داده است.بهترین راه یادگرفتن رهبری موفقت آمیز این است که به زندگی الگوهای موفق نگاه کرد. در دسترس بودن، صداقت، سرسختی و نوآور بودن، ایلان ماسک را به نماد دنیای کسب‌وکار تبدیل کرده است.

منبع: گسترش نیوز
برچسب ها: کسب و کار نابغه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *