جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

الکل تقلبی پیروز مسابقه مرگ با کروناست؟!

پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 723071
بالغ بر ۳ هزار مسموم و جان باختن یک دهم این افراد؛ این آخرین آماری است که درباره عواقب توزیع الکل‌های تقلبی در کشور منتشر شده، اما ابعاد شوم ماجرا ورای این حرف هاست.
الکل تقلبی پیروز مسابقه مرگ با کروناست؟!
به گزارش جهان نيوز، اگر فکر می‌کنید ابعاد مسمومیت‌های الکلی به سه هزار و صد و چند مبتلا و چند صد جان باخته محدود است، سخت در اشتباهید چراکه به گفته رئیس بیمارستان لقمان حکیم، در میان مراجعان به این بیمارستان سه تن از کارکنان سفارت‌های خارجی هم به چشم می‌خوردند که یک تن از ایشان بر اثر آسیب‌های ناشی از این مسمومیت فوت کرده است. فوت یکی از اتباع خارجی ساکن کشورمان که نتوانسته اتانول و متانول را تمیز دهد.

 در شرایطی که شیوع ویروس کرونا توجه همگان را در سراسر جهان، از جمله کشورمان به خود جلب کرده و ترکتازی این ویروس نوپدید در برخی کشور‌های اروپایی و آمریکا موجب شکل گیری موج بزرگی از وحشت شده، برخی در کشورمان با قدرت تمام به سودجویی مشغولند و ظاهرا هیچ گونه نگرانی‌ای هم به دل راه نمی‌دهند.

درباره گروهی از سودجویان و فرصت طلبان سخن می‌گوییم که پیشتر هم امثالشان را شناخته و با نتیجه کیسه دوختنشان در بحران‌ها دست به گریبان بوده‌ایم، اما این بار به نوعی متفاوت عمل کرده و ضرر و زیانی جبران ناپذیر به جمع بزرگی از مردم کشورمان وارد کرده‌اند؛ ورای زیان مالی و آسیبی از نوع جانی و ابدی.

احتمالا طی روز‌های گذشته به گوشتان خورده که مصرف الکل‌های صنعتی در برخی نقاط کشورمان موجب وارد آمدن آسیب‌هایی به سلامتی عده‌ای شده و شماری از مصرف کنندگان را هم به دام مرگ فرستاده است. وضعیتی که بر اساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت، تاکنون موجب مراجعه ۳۱۱۷ مسموم به مراکز درمانی شده که ۳۲۰ تن از ایشان جان باخته‌اند، ۶۲ تن دچار نابینایی و کم بینایی شده و ۲۸۴ تن از ایشان نیز به جمع افراد دیالیزی افزون گشته‌اند.

بر اساس این آمار، ۱۰۶۶ تن از مسمومان کماکان در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری هستند و حال ۷۳ تن از ایشان وخیم‌تر استف به گونه که در بخش‌های مراقب ویژه نگهداری می‌شوند. در بخش‌هایی که این روز‌ها بسیاری شان زیر بار خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند و کمبودهایشان به دغدغه اصلی این روز‌های متولیان سلامت در کشورمان بدل شده است.

اوضاع به قدری وخیم است که به تاکید برخی مسئولان از جمله معاون کل وزیر بهداشت کشورمان، آمار فوتی‌های الکل تقلبی در برخی نقاط از آمار فوتی‌های کرونایی سبقت گرفته و در میان جان باختگان و افراد آسیب دیده با این مسمومیت، گروه‌های سنی مختلفی به چشم می‌خورد و حتی چندین خردسال هم دیده می‌شود. خردسالانی که والدین شان از سر ناآگاهی به ایشان الکل خورانده‌اند تا مبادا به کووید ۱۹ مبتلا شوند!

تصوری که ظاهرا نقش به سزایی در شکل گیری این حجم بزرگ از مسمومیت با الکل داشته است. این را دکتر امیدوار رضایی، رئیس بیمارستان لقمان حکیم تهران می‌گوید که به همراه همکارانش در روز‌های اوج بحران کرونا و سرازیر شدن خیل بیماران این ویروس به بیمارستان شان هم با مسمومان الکلی دست به گریبان بوده اند. بحرانی که به رغم مرگبار بودن، هنوز ادامه دارد.

دکتر رضایی در این باره می‌گوید: از روز‌های ابتدایی شروع بحران کرونا در کشور و به دلیل آنکه برخی به اشتباه تصور کردند که با مصرف الکل می‌توان از ابتلا به این ویروس پیشگیری نمود و همچنین در سایه فعالیت برخی سودجویان که متانول (یا الکل متیلیک که به اصطلاح الکل صنعتی نامیده می‌شود)، را با افزودن آب ژاول و احتمالا فرایند‌های دیگر بی رنگ و بو می‌کنند و به جای اتانول (همان الکل اتیلیک یا الکل طبیعی) به فروش رسانده و می‌رسانند، شاهد موج بزرگی از مسمومان بودیم که هنوز هم ادامه دارد.

وی با تاکید بر وسعت مسمومیت‌های الکلی، درمان مبتلایان به آن را جبهه دومی می‌خواند که این روز‌ها مدافعان سلامت به خدمت رسانی در آن مشغول هستند و می‌افزاید: البته جز این دو جبهه، با انبوه موارد تصادفی و اورژانسی هم مواجه هستیم که، اما در خصوص مسمومان الکل‌های تقلبی و صنعتی تا صبح امروز قریب به ۵۱۶ مراجعه به بیمارستان لقمان حکیم به ثبت رسیده که از این جمع متاسفانه ۳۸ تن بدرود حیات گفته‌اند.

اما اگر فکر می‌کنید ابعاد مسمومیت‌های الکلی به این آمار و ارقام محدود است، سخت در اشتباهید چراکه به گفته رئیس بیمارستان آموزشی لقمان حکیم، در میان مراجعان سه تن از کارکنان سفارت‌های خارجی هم به چشم می‌خوردند که یک تن از ایشان بر اثر آسیب‌های ناشی از این مسمومیت فوت کرده است. فردی از اتباع یکی از کشور‌های اروپایی که مصرف مشروبات الکلی از جمله امور رایج در کشورشان است، اما نتوانسته به مانند همتایانش متانول را از اتانول تمیز دهد و کارش به بیمارستان کشیده و در نهایت چشم از جهان فروبسته است.

ماجرایی که می‌بایست حکم زنگ خطری جدی را برای آن‌هایی داشته باشد که ساده انگارانه تصور می‌کنند قادر به تشخیص تفاوت الکل طبیعی و صنعتی هستند و در دام سودجویان می‌افتند و خسارتی جبران ناپذیر به خود و اطرافیانشان وارد می‌کنند. خسارت‌هایی که ورای این موارد است و شامل مسمومیت‌های که به مراکز درمانی ارجاع داده نشده، عارضه‌های پوستی ناشی از ضدعفونی دست‌ها با این الکلی‌های تقلبی و موارد دیگر هم می‌شود و می‌بایست به پیگیری این امور و نظارت بر عرضه الکل در این روز‌های بحرانی منجر شود.

* منبع: تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
....
United States
به احتمال قوی اگر بوی تند بدهد متانول و اگر بوی میوه ی گندیده بدهد اتانول است..... ولی باز هم به ریسک آن نمی ارزد..... نخور داداش نخور.....!!!!
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
....