پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱۰

بانکهای خودسر در کسر اقساط وام ها!

چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 723014
بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر تعویق اقساط بانکی برای حمایت از کسب و کار‌ها آسیب دیده از کرونا، با سرپیچی بانک‌ها مواجه شده است.
بانکهای خودسر در کسر اقساط وام ها!
به گزارش جهان نيوز، یک ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می گذرد و برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری کسب و کارها یکی یکی چراغ مغازه های خود را خاموش و با دستور رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، کرکره ها را پایین کشیده اند.
 
توقفی یکباره در کسب و کارها نه تنها ایران بلکه جهان را با رکود قابل توجهی مواجه کرده است. البته که احتمال یک دستکاری بیولوژیک در این بسیار قوی است اما هنوز اثبات آن قطعی نشده است. موضوعی که بیش تر برپا لطمه اقتصادی بنا شده و جان بسیاری از مردم جهان را نیز می گیرد. 

از روزهای پایانی سالی که گذشت، دولت با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی به فکر مراعات حال کسبه افتاد و اولین گام را با اعلام تعویق اقساط سه ماهه وام های کسب و کار و قرض الحسنه برداشت.

گامی که رئیس کل بانک مرکزی بارها و بارها در رسانه ها تاکید و از مدیران بانکی خواست تا از گرفتن اقساط اینگونه وام ها تا اردیبهشت 99 خودداری کرده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به حسابشان بازگرداند. اما داستان به اینجا ختم نشده و متاسفانه برخی از بانک ها از اجرای این دستور العمل همچنان سرباز می زنند و اقساط را از حساب مشتریان خود کسر می کنند.

همین امر منجر شد تا معاون بانک مرکزیکسر اقساط وام قرض‌الحسنه از حساب مشتریان و ضامنین غیرقانونی را اعلام کند و  از مردم بخواهد تا  تخلفات را به اداره رسیدگی به شکایات اعلام کنند.

متاسفانه چند بانک معدود هستند که در قبول این بخشنامه ممناعت می کنند و به کسر جریمه و اقساط آن از مشتریان خود می کنند و به نظر می رسد هنوز شرایط سخت ایجاد شده برای کسبه را درک نکرده است.

خانی زاده، یکی مشتریان بانکی در گفت و گو ، با شکایت زد دروخواست وی برای تعویق اقساطش توسط  یکی از بانک های نیمه خصوصی  گفت: بارها بخشنامه بانک مرکزی را به آن ها نشان دادیم و این بانک مدعی شد که به آن ها بخشنامه ای با این مضموم اعلام نشده و همانجا جریمه دیرکرد اقساط را نیز از حساب من کسر کرد.

وی افزود: متصدی این بانک از من خواست با شعبه مرکزی تماس بگیرم و از آنها درخواست تعویق اقساط را برای فروردین ماه کنم من هم با شعبه مرکزی تماس حاصل کردم که متاسفانه آن ها هم پاسخ مبنی بر عدم دریافت بخشنامه را داد. به نظر می رسد بانک مرکزی ظرف مدت هفته گذشته اسامی بانک ها متخلف را همراه با جریمه از عدم اجرای دستور رسمی دولت را ابلاغ کند.

ناهماهنگی سیستم بانکی در چنین شرایطی ناشی ضعف رویه های اداری میان دستگاهی و یا عدم پذیرش دستورات مرجع بالادستی است که این امر منجر به سردرگمی بانک ها می شود. بهتر است بانک مرکزی حوزه نظارت بر چنین شرایطی که قبلا در وام ازدواج هم رخ داده بود را بیش از پیش تقویت کند.

حال شما گیرندگان تسهیلات و مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در صورت مواجهه با این مورد می توانید بانک مورد نظر را به ما معرفی کنید تا ما در صدد برطرف شدن این مشکل برآییم.

* منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
موسسه مهر اقتصاد هم اقساط فروردین ماه رو از من کم کرده.
مبلغ قسط هم 15000000 ریال بوده.
حالا یا بانک مرکزی دروغ میگه که چنین چیزی ابلاغ کرده. یا حرفشون به اندازه ای بی ارزشه که بانکها و موسسات برلشون تره هم خورد نمیکنن!.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز لطفا منتشر کن
یا ریس بانک مرکزی درست نمی گوید یا بانک ملت و مهراقتصاد
به این دو بانک مراجعه کردم آنها می گویند بخشنامه ایی برای ما نیومده و در اسفند قسطها را گرفتند و الان هم در فروردین که سررسید شده باز هم می گویند چنین ابلاغیه ایی نیومده است. شما بگید ....
Iran, Islamic Republic of
من ضامن یکی هستم که از بانک صادرات وام ازدواج گرفته شخص وام گیرنده فقط پانصد هزارتومان معوقه داشت از حقوق اسفند من کسر کرده اند خواهشا این همه دروغ تحویل مردم ندید
Iran, Islamic Republic of
یعنی رئیس جمهور گفته بانک ها عمل نکردن؟!!!..
آ.خ
Iran, Islamic Republic of
من هم در بانک ملی وام قرض السنه دارم و هم در بانک رسالت
هر دو قسط وامشان را گرفتن واصلا بر نگرداندن
بانک ملی ۵۵۶۰۰ تومان
بانک رسالت ۹۴۵۰۰۰ تومان
Iran, Islamic Republic of
رسالت وام دارم ندادم. البته شرایط درستی هم نداشتم و به خاطر بیماری یک ماهی هست در قرنطینه خانگی به سر می برم
Iran, Islamic Republic of
بانک مهر قرض الحسنه ایران هم بدون اجازه قسط وام قرض الحسنه ام رو به مبلغ سیصد هزارتومان کم کرده . واقعا اقایان مسول مملکت نشون دادن که حرفشون ....!!!
Iran, Islamic Republic of
بانک دی التیماتوم داد فردا از حسابم برداشت کرد!دستورات دست بالایی در حد جلسه هست
United States
بانک مرکزی هیچ نظارتی بر بانک ها ندارد و طبق ماده ۱۸ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر نظارت سیستمی و برخط عمل ننموده و تنها نظارت بانک مرکزی از طریق بخشنامه و کنترل داخلی بانک ها و ارسال بازرس به بانک ها برای بررسی راندومی پرونده ها می باشد .....
مسعود کاوند
Iran, Islamic Republic of
سلام من چند قسط عقب افتاده داشتم که بانک ملی علاوهبر یارانه طرح ممعیشتی من رو هم مسدود کرده و اقساط رو وصول میکنه بانک ملی مرکزی بروجرد