جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۵
رای آری به یک انقلاب

عید در عید/ روز نخست حکومت الله در ایران

سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب: 722980
اين اوج ایمان امام بود كه در شرايطي كه فقط 50 روز از پيروزي انقلاب مي‌گذشت و دشمنان داخلي و خارجي انقلاب، همه جا در كمين بودند، خاضعانه از مردمي كه اين انقلاب را به پا كرده‌اند، خواست باز به ميدان بيايند و هويت آينده كشور خود را با اراده خويش رقم بزنند. پاسخ صريح مردم نيز دلگرم كننده بود. گرچه همه مي‌دانستند آرمان مردم چيست. چرا كه هيچ كس فرياد مردم را در صحنه‌هاي پرشكوه انقلاب فراموش نكرده بود، اما در عين حال در آن زمان اين سئوال مطرح بود كه آيا مردم در مرحله تثبيت نظام مورد نظر خود همچنان پابرجا هستند؟ آيا در پاي صندوقهاي رأي حضور خواهند يافت؟ و آيا آرايشان با انقلابشان همسو خواهد بود؟
عید در عید/ روز نخست حکومت الله در ایران
به گزارش جهان نيوز، مردم ایران در فروردین ۱۳۵۸ با حضور در انتخاباتی بی نظیر، جمهوری اسلامی را به عنوان نظام حکومتی خود برگزیدند.

۱۲ فروردین ۱۳۵۸ در یک همه‌پرسی که در خصوص نوع حکومت، پس از پیروزی انقلاب برگزار شد ۹۸ و دو دهم درصد مردم ایران به حکومت جمهوری اسلامی رإی آری دادند و در این روز حکومتی شکل گرفت که شعار اصلی آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و نور اسلام را پس از گذشت قرن ها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان متجلی ساخت.

امام خمینی(ره) در این روز پس از تثبیت نظام جمهوری اسلامی در پیامی فرمودند: «خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین زمین را به امید و توفیق درمقابل مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قراردهد، وعده خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند، چنانکه تاکنون غلبه کردند. من از عموم ملت ایران تشکر می کنم که در این همه پرسی شرکت کردند و رای قاطع خودشان که باید گفت، صد در صد پیروزی بوده است را به جمهوری اسلامی دادند.»

بنیانگذارجمهوری اسلامی دربخش دیگری از پیام خود فرمودند: «صبحگاه ۱۲فروردین که روز نخست حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگهدارند. روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فروریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید.»

بر همین اساس - از سال ۵۸ تاکنون ۱۲ فروردین از بزرگترین اعیاد انقلاب اسلامی ایران به‌حساب می‌آید.

اگرچه مردم در طول مبارزات انقلابی خود شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را سرلوحه شعارهایشان قرارداده بودند و به این ترتیب با فریادهای خود اجماع قاطع خود را درباره جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند اما برای تثبیت ثمره مبارزات اسلامی شان در روزهای سرنوشت ساز ۱۰ و ۱۱ فروردین ۵۸ باحضوری آگاهانه در پای صندوق های رای به یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی جامه عمل پوشاندند و پیروزی نهایی انقلاب را با آرای عظیم و باورنکردنی خود تحقق بخشیدند.

با حضورگسترده مردم درانتخابات ۱۱ فروردین و با رهبریت قاطع امام خمینی(ره) ومجاهدت‌ها و کوشش‌های بی نظیر امت مسلمان ایران، حکومت اسلامی در سراسر ایران استقرار یافت تا زمینه تشکیل حکومت عدل اسلامی را برای ظهور امام زمان (عج ) فراهم آورد .

امام خمینی (ره ) به شکرانه این پیروزی درخشان در پیامی فرمودند: «من به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین همه پرسی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه به زباله دان تاریخ دفن کند. من از این همبستگی بی مانند که همه به ندای آسمانی (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا) لبیک گفتند و به اتفاق آرا  به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر می کنم.»

نام «جمهوري اسلامي» كه از سوي امام خميني بر نظام سياسي حاكم بر كشور نهاده شد قابل تأمل است. اين عبارت، تركيبي از دو كلمه جمهوري به معناي حكومتي كه مردم آن را به وجود آورده‌اند و اسلامي به معني ريشه و ماهيت ديني نظام و جهت‌دهنده اصلي حكومت است. جمهوري اسلامي به معني حكومتي است كه با الهام از تعاليم ديني و با اراده مردم شكل گرفته است.

واژه «اسلامي»، متمايز كننده حكومت جمهوري حاكم بر ايران از ساير نظام هاي جمهوري متداول در جهان است. هدف اين است كه در اين نظام، ارزش هاي الهي و قرآني بر تمامي شئون حاكميت داشته باشد و ولي فقيه، ولايت امر و امامت امت را بر عهده گيرد و علاوه بر تأمين زندگي مردم مسئوليت هدايت آنها و كمك به رشد و تعالي ايشان را نيز بر عهده داشته باشد.

از اين رو عبارت تركيبي «جمهوري اسلامي» جامع‌ترين عنواني است كه بر يك نظام مردمي متكي بر مباني اسلامي نهاده شده است. آنچه كه در 12 فروردين 1358شكل گرفت نيز اولين حكومتي است كه در ايران با اين مختصات موجوديت خود را در فضاي سياسي دنياي امروز اعلام كرد. از اين رو توفيق در برقراري چنين نظامي آن هم در كشوري كه در طول تاريخ چند هزار ساله خود همواره در سلطه شاهان وابسته به بيگانه قرار داشته يك امتياز بزرگ براي انقلاب اسلامي ايران به حساب مي‌آيد.

در آستانه برگزاري رفراندوم «جمهوري اسلامي» امام خميني در پيامي دو نكته اساسي را متذكر شدند. يكي ضرورت شركت همه جانبه مردم در رفراندوم با توجه به شرايط سياسي حساس ايران و كمين دشمنان اسلام و ديگري آزاد بودن عموم مردم در انتخابات نظام دلخواهشان.

در بخش‌هايي از اين پيام آمده است:

«... اين رفراندوم سرنوشت ملت ما را تعيين مي‌كند. اين رفراندوم يا شما را به آزادي و استقلال مي‌كشاند و يا مثل سابق، به اختناق و پيوستگي به غير. اين رفراندوم چيزي است كه همه بايد در آن شركت كنند... شما مي‌توانيد هر فرمي را كه مي‌خواهيد انتخاب كنيد... شما حق داريد و مي‌توانيد كه در اين ورقه جمهوري دمكراتيك را بنويسيد، رژيم سلطنتي يا هر چه را مي‌خواهيد بنويسيد. در اين مورد مختار هستيد.»

اين اوج ایمان امام بود كه در شرايطي كه فقط 50 روز از پيروزي انقلاب مي‌گذشت و دشمنان داخلي و خارجي انقلاب، همه جا در كمين بودند، خاضعانه از مردمي كه اين انقلاب را به پا كرده‌اند، خواست باز به ميدان بيايند و هويت آينده كشور خود را با اراده خويش رقم بزنند. پاسخ صريح مردم نيز دلگرم كننده بود. گرچه همه مي‌دانستند آرمان مردم چيست. چرا كه هيچ كس فرياد مردم را در صحنه‌هاي پرشكوه انقلاب فراموش نكرده بود، اما در عين حال در آن زمان اين سئوال مطرح بود كه آيا مردم در مرحله تثبيت نظام مورد نظر خود همچنان پابرجا هستند؟ آيا در پاي صندوقهاي رأي حضور خواهند يافت؟ و آيا آرايشان با انقلابشان همسو خواهد بود؟ بسياري از محافل خبري جهان به ويژه راديو بي‌بي‌سي، منابع خبري امريكا و راديو رژيم صهيونيستي، موضوع حضور مردم در رفراندوم و يا نوع آراء آنان را زير سؤال برده بودند.

امام خميني نه تنها از اين خطرات و تهديدات نهراسيدند بلكه با شناختي كه از مردم داشتند، آنان را در گزينش نظام دلخواهشان آزاد گذاردند و تنها براي ايفاي نقش رهبري خود بر جامعه و انقلاب، تأكيد كردند: «من به جمهوري اسلامي رأي مي‌دهم» و در جاي ديگري به كساني كه نيات، مقاصد و افكار ديگري در سر داشتند، صريحاً هشدار دادند كه «مردم تنها يك چيز را مي‌خواهند: جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد.»

روز جمهوری اسلامی، تبلور اتحاد و ایمان، روز به ثمر نشستن نهال اراده و ایستادگی است. به آزادی و سربلندی‏مان رأی دادیم و سرود ایمان را بر بلندای مناره‏های عشق، هم‏صدا شدیم.

ایستادیم و در پناه پنجره‏های وحدت به آینه‏ها پیوستیم. دوازدهم فروردین را زیر بارانی از یکپارچگی و اتحاد، قدم می‏زنیم و سربلندی وطن را بر فراز رنگین‏کمان آزادی، به جشن می‏نشینیم.

دوازدهمین روز بهار، مژده سرزمینی مستقل است برای مردمانی اندیشمند و بزرگ؛ مردمانی که در توفان‏ها و صاعقه‏ها، دست در دست یکدیگر، تنها به استقلال وطن می‏ اندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
.....
United States
....
رر
Iran, Islamic Republic of
مبارک است انشاء الله
Iran, Islamic Republic of
...
United States
.....