سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۲
۳۲
ابر روایت تمدنی آیت الله میرباقری درباره کرونا

کرونا فراتر از یک مسئله بهداشتی است/ ممکن است از طریق کرونا به دنبال ایجاد نظمی جدید در جهان باشند

سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 722954
عضو مجلس خبرگان با اشاره به شیوع کرونا گفت: همان‌طور که بحرانِ جنگ های جهانی، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.
کرونا فراتر از یک مسئله بهداشتی است/ ممکن است از طریق کرونا به دنبال ایجاد نظمی جدید در جهان باشند
به گزارش جهان نيوز، آیت الله سیّد محمّدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در تحلیل ابعاد کلان و پیامدهای مختلف ویروس کرونا به طرح فرضیات مختلف نسبت به شیوع این ویروس پرداخت.

*کرونا فراتر از یک مسئله بهداشتی است
وی گفت: بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی.

وی با بیان اینکه ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه فرارشته‌ای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد، گفت: وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و جنگ بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده، گفت: این بیماری نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای پساکرونا شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است.

احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.

میرباقری ادامه داد: به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که گفته شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است.

وی در همین زمینه، ۲ احتمال را مورد بررسی قرار داد و گفت: ما باید احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.
 
 
*ممکن است از طریق کرونا به دنبال حکمرانی مجازی بر دنیا باشند

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و حکمرانی مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است.

میرباقری افزود: این طراحی‌ها ممکن است توسط دست‌های پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه دست‌های پشت صحنه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت ــ ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند.

وی خاطرنشان کرد: آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریقِ شبکۀ سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند.

*شباهت ویروس کرونا به ۲ جنگ جهانی

استاد درس خارج حوزه با یادآوری اینکه جنگ های جهانی، بیش از هفتاد میلیون کشتۀ به دنبال داشته که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر بوده، گفت: در ورای این، شاید کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبوده اند، ده‌ها میلیون کشته‌های خاموش داده‌اند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگ‌ها را هدایت می‌کردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرت‌های برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیب‌پذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند.

میرباقری تصریح کرد: همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.

همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.

وی ادامه داد: این دورکاری‌ها و تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از جامعۀ حقیقی به جامعۀ مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حل‌و‌فصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر به‌ویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومت‌ها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنه‌ای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند.

میرباقری تصریح کرد: گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.

وی درباره معارضات احتمالی فرضیه مطرح شده از سوی خود گفت: ممکن است گفته شود اگر چنین مقاصدی در کار است، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه ما باید احتمالات و فرضیه‌ها، به‌خصوص احتمالات و فرضیه‌های بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم، تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیه‌های بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد.

میرباقری ادامه داد: این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکل‌دهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری انجام دهند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی می‌کرد، امروز می‌توانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای آتش به اختیار و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر تأیید یا رد این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامه‌های خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگ‌های بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیه‌ها هم توجه کنند.

شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای آتش به اختیار و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر تأیید یا رد این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند
 
میرباقری تصریح کرد: اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی به‌سمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیت‌هایی در لایه‌های مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف به‌صورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد.

*تاب آوری جامعه دینی در برابر کرونا بسیار بیشتر از جامعه مدرن است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه شکی نیست که تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلاء بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است، تصریح کرد: این ویروس می‌تواند برخلاف همۀ طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس می‌تواند به ظهور شکاف‌ها و ضعف‌های فراوانِ مستتر در نظم مدرن، از جمله «اصالت منافع فردی» منتهی گردد.

میرباقری ادامه داد: از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بی‌رقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضع‌گیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحی‌های غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دلارام
United States
منم موافقم....
عزیز
Iran, Islamic Republic of
....
دلارام
United States
...
دلارام
United States
....
Oman
به هر حال امیدوارم هرچه سریع تر راه حلی برای این ویروس دستکاری شده توسط بشر پیدا شود. البته اینکه کدام کشور این دست کاری را کرده، خیلی مشخص است! ببینید کدام کشور در حالی که همه ی دنیا تعطیل است کارخانه هایش به شدت فعال شده اند، کدام کشور نفت را تقریبا رایگان می برد، کدام کشور دیگر لازم نیست سود شرکت هایش را با دیگران تقسیم کند. کدام کشور میزان ابتلا و مرگ و میرش در مقایسه با جمعیتی که دارد تقریبا هیچ است. نشانه ها را ببینید و بهشان فکر کنید.
Iran, Islamic Republic of
سلام.تحلیل بسیار خوب و عمیقی بود.امیدوارم بیشتر از نظرات ایشان استفاده شود
Iran, Islamic Republic of
الان کشورآمریکا هم که شیطان بزرگ نامیده میشه درگیراین قضیه است و با بحران مواجه شده....
Iran, Islamic Republic of
.......
احمد
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام
یکی دیگر از احتمالات گذر از جهانی سازی و بازگشت به قدرت های ملی و کوچک است که در این حالت استیلای آمریکا خیلی راحت تر اعمال می شود و اصلا امثال ترامپ و جانسون بدنبال آن بودند و اتحادیه اروپا را به این شکل نابود کردند
رهایی از دست جمعیت مسن مصرف کننده و به خصوص ضعیف جامعه در اروپا و آمریکا از دیگر نتایج این همه گیری می تواند باشد چون با توجه به پیشرفت تکنولوژی خیلی دیگر نیاز به نیروی کار کاهش می یابد
Romania
..
Iran, Islamic Republic of
تحلیل دقیقی بود. ممنون
Moldova, Republic of
کسانی که اجرای پروژه شبکه ملی اینترنت را(به هر دلیل)دنبال نکردند باعث شده اند که امروز بسیاری از اطلاعات بخشهای مختلف کشور ما در اختیار کارگردانان نظام سلطه جهانی باشد.
United States
داستان زندگی ۴۵ درجه تغییر کرد..... ..
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
واقعا این هم نظریه ای بسیار دقیق است ..
امیر
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
تحلیل دقیقی در جواب ایشون هست ولی یکطرفه سخن راندن خیلی حال میده نه؟!
Iran, Islamic Republic of
..علمای شیعه همیشه با روی باز با منتقد صحبت می کردن. ..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
البت!
كامران
United States
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
می شود از این فرصت استفاده کرد تا با اتحاد و انسجام کشورهای متضرر از این قضیه(کرونا) علیه کشورهای بوجود اورنده و ایجاد کننده این ویروس همچون آمریکا یک محاکمه و مواخذه بین المللی توسط ملتها و حتی دولتهای آسیب دیده رخ دهد و بساط کشورهای ظالم و مستکبر برای همیشه برچیده شود.
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
رئيس فرهنگستان هم هست ؟!
Iran, Islamic Republic of
یکی از علمای حکیم برجسته است ایشان.کاش کمی بیشتر با مطالعه ی آثارشون آشنا می شدین
Netherlands
....
احمدى
Iran, Islamic Republic of
.....
احمدى
Iran, Islamic Republic of
ضرب المثل فارسى دارىم که مىگوىد چاه مکن بهرکسى اول خودت دوم کسى وثانىا وقتى که گرفتارى ومشکلى وبلای که آنهم دراثر اعمال ورفتار خودبشراست گرىبان انسان را مىگىرد مسلما خشک وتر باهم مىسوزند همانند جنگجهانى که اىران بىطرف هم گرفتارشد
احمدى
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
صاحبنظران مهدویت الآن باید درمورد حکومت جهانی که حتی شخصیتهای غربی از آن سخن می گویند، اظهار نظر کنند. اگر سکوت کنند تا معلوم شود و همه بفهمند، دیگر اظهار نظرشان ارزشی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
این حرف ها صرفا ادعا و فرضیه است و هرکس می تواند برای خودش تحلیلی ارائه کند مهم این است که ایشان دلایل و شواهد سخن خود را ارایه کنند و گرنه کسی دیگر می تواند نقطه مقابل حرف های ایشان را ادعا کند.