سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

روش مواجهه با تولد نوزاد نارس

دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 722928
شاید هنگامیکه برای اولین بار علائم حاملگی را تجربه کنید و پس از استفاده از بی بی چک بفهمید که باردار هستید، خیلی از مشکلاتی را که ممکن است بعدا با آن مواجه شوید، پیشبینی نکنید. یکی از این مشکلات پیش بینی نشده، تولد نوزاد نارس است که در این مقاله درباره آن توضیح می دهیم.

تشخیص نوزاد نارس
بعد از انتقال نوزاد نارس به بخش مراقبت‌های‌ ویژه نوزادان، آزمایشاتی برایش تجویز‌ می‌شود. برخی از این آزمایشات اجباری و تایید شده است و برخی دیگر تنها در شرایطی که کارمند بخش صلاح بداند انجام‌ می‌شود. از جمله این آزمایشات‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- زیر نظر گرفتن تنفس و ضربان قلب نوزاد
 تنفس و ضربان قلب نوزاد باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد. قرائت فشار خون نیز به دفعات انجام‌ می‌‌شود.

- زیر نظر داشتن ورودی و خروجی مایعات
پزشکان و پرستاران بخش مراقبت‌های ویزه نوزادان با دقت‌ میزان مایعات ورودی از طریق خوراک و مایعات داخل وریدی و مایعات خروجی از طریق پوشک خیس را زیر نظر دارند.

- آزمایش خون
نمونه خون از طریق پاشنه پا یا رگ جمع آوری‌‌ می‌‌شود تا‌ ‌میزان مواد حیاتی از جمله کلسیم‌، گلوکز و بیلی روبین در خون نوزاد کنترل شود.‌ نمونه خون برای اندازه گیری تعداد گلبول‌های قرمز و بررسی کم خونی یا ارزیابی عفونت نیز مورد نیاز است. چنانچه مادر از قبل به عفونت هایی از قبیل عفونت قارچی واژینال یا همان کاندیدیازیس مبتلا باشد یا ترشحات واژینال غیر طبیعی داشته باشد (البته باید دلیل آن مشخص شود چرا که ممکن است به علت سایر دلایل مانند نوع روش جلوگیری از بارداری مورد استفاده یا تغذیه مادر باشد و ربطی به عفونت نداشته باشد.)، انجام این آزمایش ها ضروری تر است. گاه برای پیشگیری از سوزن خوردن‌های مرتب نوزاد، از تزریق داخل وریدی (IV) استفاده‌ می‌شود.

-اکوکاردیوگرام
این آزمایش نوعی سونوگرافی قلبی است تا بتوان مشکلات عملکردی قلب نوزاد را بررسی کرد. الکتروکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید تصاویر متحرک بر روی صفحه نمایش استفاده‌‌ می‌‌کند.

- تصویربرداری با امواج فراصوت
سونوگرافی ممکن است برای بررسی خونریزی مغزی، تجمع مایعات یا بررسی اندام‌های شکمی برای مشکلات دستگاه گوارش‌، کبد یا کلیه انجام شود.

- معاینه چشم
گاه چشم پزشک اطفال، بینایی نوزاد را بررسی می‌کند تا از عدم وجود مشکلات شبکیه (رتینوپاتی نارس) اطمینان حاصل کند.

در صورت بروز دیگر اختلالات، آزمایشات دیگری نیز انجام خواهد شد.

*درمانها
در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، پرستاران بخش به طور 24 ساعته از نوزاد پرستاری‌ می‌کنند .

مراقبت حمایتی
از جمله کارهایی که برای نوزاد در این بخش انجام‌ می‌شود‌ می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

- قرار گرفتن در دستگاه انکوباتور
برای گرم نگه داشتن بدن نوزاد و حفظ درجه حرارت طبیعی بدن، او را در دستگاه محفظه مانندی به نام انکوباتور نگه داری‌ می‌کنند. اما در ادامه روش کانگرو یا تماس مستقیم پوست به پوست‌، برای مراقبت از نوزاد در منزل به مادر آموزش داده خواهد شد.

- نظارت بر علائم حیاتی نوزاد
سنسورهایی برای نظارت بر فشار خون‌، ضربان قلب‌، تنفس و دمای بدن به پوست نوزاد متصل‌ می‌شود. گاه نوزاد وسیله کمک تنفسی هم دریافت‌ می‌کند.

- لوله تغذیه
در ابتدا ممکن است نوزاد مایعات و مواد مغذی را از طریق لوله داخل وریدی (IV) دریافت کند. شیر مادر ممکن است بعداً از طریق لوله‌ای که از بینی و معده او عبور‌‌ می‌‌کند (لوله بینی یا معده) دریافت شود. هنگامی که نوزاد به اندازه کافی برای مکیدن قوی شد، شیردهی ممکن‌ می‌شود.

- بررسی سطح مایعات بدن
نوزاد روزانه به مقدار مشخصی از مایعات نیاز دارد. تیم NICU سطح مایعات‌، سدیم و پتاسیم را از نزدیک بررسی‌‌ می‌‌کند تا مطمئن شود که سطح مایعات نوزاد طبیعی است. در صورت نیاز، مایعات از طریق IV وارد بدن نوزاد‌ می‌شود.

- قرار گرفتن زیر لامپ بیلی روبین
 برای درمان زردی، ممکن است نوزاد برای یک دوره زمانی زیر لامپی معروف به چراغ بیلی روبین - قرار بگیرد. این چراغ‌ها به سیستم بدنی نوزاد کمک‌‌ می‌‌کنند تا بیلی روبین اضافی را تجزیه کند زیرا کبد نمی‌تواند تمام این مراحل را پردازش کند. در حالی که نوزاد زیر چراغ‌های بیلی روبین قرار دارد‌، ماسک محافظ چشم‌ می‌زند تا راحت تر استراحت کند.

- انتقال خون
برای افزایش حجم خون به خصوص اگر برای چندین آزمایش، خون از نوزاد کشیده شده باشد، نوزاد نارس به انتقال خون احتیاج دارد.

- داروها

برای تقویت بلوغ و تحریک عملکرد طبیعی ریه‌ها‌، قلب و گردش خون، داروهایی برای نوزاد نارس تجویز‌ می‌شود. بسته به شرایط نوزاد، داروهای زیر تجویز می‌شود:

- سورفکتان دارویی است که برای درمان سندرم پریشانی تنفسی استفاده‌‌ می‌‌شود

- اسپری تنفسی یا IV برای تقویت تنفس و ضربان قلب

-آنتی بیوتیک در صورت وجود عفونت یا خطر عفونت احتمالی

- داروهایی که باعث افزایش خروجی ادرار (دیورتیک ها) برای مدیریت مایعات اضافی‌‌ می‌‌شوند

- تزریق دارو به چشم برای متوقف کردن رشد رگ‌های خونی جدید که‌‌ می‌‌تواند باعث ایجاد رتینوپاتی نارس شود

-دارویی که به بستن نقایص قلب کمک‌‌ می‌‌کند

- عمل جراحي

گاهی اوقات برای معالجه تعدادی از مشکلات در نوزادان نارس به جراحی نیاز است. با تیم مراقبت‌های بهداشتی نوزاد صحبت کنید تا بفهمید آیا نوزادتان به جراحی نیاز دارد و در مورد نوع جراحی که ممکن است برای درمان او لازم باشد اطلاعات کسب کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *