پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۴
گفتگو با حاج محمود کریمی:

شیوع کرونا فرصتی برای احیای روضه‌های خانگی است/ نام امام حسین(ع) حذف‌شدنی نیست/ ماجرای یک تابلو در خانه حاج قاسم +فیلم

يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 722853
محمود کریمی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور فضایی را ایجاد کرده است تا مردم روضه و توسل به اهل بیت (ع) را به خانه‌های خود ببرند گفت: زمانی‌که ما روضه را از خانه به هیأت بردیم، خانه‌ها را تهی کردیم.
شیوع کرونا فرصتی برای احیای روضه‌های خانگی است/ نام امام حسین(ع) حذف‌شدنی نیست/ ماجرای یک تابلو در خانه حاج قاسم +فیلم
به گزارش جهان نيوز، محمود کریمی مداح اهل بیت(ع) شب گذشته شنبه ۹ فروردین ماه با حضور در برنامه تلویزیونی شاه‌چراغ شبکه سوم سیما به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد سرداران کربلا امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و امام سجاد (ع) اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و اتفاقات پس از آن در کشور، همگی عبرت‌هایی است که باید هرکسی به نحو خود از آن استفاده کند. من به عنوان یک مداح باید عبرت بگیرم و بدانم، اگر روزی جمعیت چندین هزار نفری در مجالس ما حضور پیدا می‌کرد، در اثر یک ویروس، ممکن است کسی در جلسات حضور پیدا نکند و من تنها و یک نفره بخوانم.

روضه خانگی در ایام شیوع کرونا برگزار کنید
وی با اشاره به اینکه در این شرایط هم هیأت برقرار است تصریح کرد: افرادی که برای امام حسین (ع) جلسه برگزار می‌کنند باید بدانند اگر اولین نفر خودشان در این جلسه حاضر باشند، دومین نفر ملائکه و ذوات مقدسه هستند و امروز با توجه به این شرایط، می‌توانیم در خانه‌های خود، جلسه روضه برگزار کنیم.

کریمی افزود: اگر کسی صدای خود را دوست ندارد و یا توانایی روضه خواندن ندارد، می‌تواند از طریق فضای مجازی روضه پخش کنند و در جلسه روضه خانگی خود آن را گوش دهند و ارتباط برقرار کنند.

محاسنی که کرونا برای جامعه ما داشت
این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب شد، مردم سختی‌های بسیاری را متحمل شوند اما این اتفاق، با محاسن بسیاری نیز همراه بود گفت: مدت‌های بسیاری در رسانه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها تلاش کردیم تا به مردم آموزش دهیم، خانه و خانواده اساس هستند و باید به آن‌ها توجه کنیم و یا بنا داشتیم، روح رحمت و شفقت را در جامعه افزایش دهیم و جایگاه جامعه پزشکی را به مردم نشان دهیم تا صرفاً برای تقدیر از آنان به روز‌پرستار بسنده نکنند اما این ویروس و بیماری، بسیاری از این اتفاقات را رقم زده است.

وی با بیان اینکه کشورهای بسیاری در اثر این بیماری دچار آسیب شده‌اند که ما برای رفع گرفتاری از تمام آنها دعا می‌کنیم تصریح کرد: کشور ایران وضعیتی متفاوتی از سایر کشورها دارد، زیرا ما علاوه بر این ویروس، درگیر یک ویروس رسانه‌ای هستیم و بیش از ۸۰ کانال رسانه‌ای در این شرایط علیه ما مشغول دروغ پراکنی هستند، البته نباید از دشمن توقع داشته باشیم که برای ما کاری انجام دهد. دشمنان و منافقان حاضر به مشاهده رشد و پیشرفت ما نیستند و حتی اگر رشدی داشته باشیم، آن را مسخره می‌کنند.

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: ما معتقدیم کشور، مام وطن است بنابراین انسان مادر خود را مسخره نمی‌کند، اینکه برخی می‌گویند مردم این رفتار را دارند، یا این گونه عمل می‌کنند در حال مسخره کردن مادر خود هستند، چه زمانی ممکن است یک فرد بچه یا مادر خود را مسخره کند؟

به یکدیگر رحم کنیم، تا خدا نیز به ما رحم کند
وی افزود: در دوران دفاع مقدس زمانی که اعلام می‌شد، دشمن حمله شیمیایی به یک منطقه کرده است، مردم همین حال امروز را داشتند اما باید بدانیم رفتار ما باید براساس اشداء علی الکفار، رحماء بینهم باشد یعنی باید به هم رحم کنیم تا خداوند نیز به ما رحم کند. این رحم کردن به معنای نادیده گرفتن جرم افراد احتکار کننده نیست بلکه برخورد با آن‌ها نوعی رحم کردن به مردم است.

نام امام حسین(ع) حذف‌شدنی نیست
کریمی با اشاره به اینکه عدم برگزاری جلسات مذهبی در این ایام نباید موجب ایجاد شکاف شود تصریح کرد: باید از این اتفاق عبرت بگیریم، ۱۴۰۰ سال است که تلاش می‌کنند امام حسین (ع) نباشد، حضرت زینب (س) همان روز به یزید فرمود هرچه زور داری به میدان بیاور اما باز هم نمی‌توانی نام ما را حذف کنی. تصور کنید اگر تمام عالم هیأت نروند و حتی رو در روی امام حسین (ع) قرار گیرد، یعنی ۸ میلیارد نفر در جهان روبروی ایشان قرار گیرند، باز هم زورشان به ایشان نخواهند رسید و نمی‌توانند این نام را حذف کنند. اگر امروز جلسات هیأت‌ها برگزار نمی‌شود به امام حسین (ع) و جایگاه ایشان خدشه‌ای وارد نمی‌شود بلکه ما باید بدانیم که اگر از ایشان دور شویم، هلاک خواهیم شد.

کرونا فرصت احیای روضه‌های خانگی را فراهم کرده است
این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه شیوع این ویروس کرونا در کشور فضایی را ایجاد کرده است تا مردم روضه و توسل به اهل بیت (ع) را به خانه‌های خود ببرند گفت: امروز همگان به دنبال آن هستند تا خانه را دارای روح کنند اما زمانی‌که ما روضه را از خانه به هیأت بردیم، خانه‌ها را تهی کردیم.

وی ادامه داد: هیأت رفتن و گریه برای امام حسین(ع) کار ما را درست نخواهد کرد بلکه باید در مسیر ایشان گام برداریم. در روایت داریم که خداوند محبین امام حسین(ع) را دوست دارد اما در جای دیگر هم داریم که خدا متقین، مطهرین، محسنین و... را نیز دوست دارد بنابراین نباید گردن‌کشی و فخرفروشی کنیم زیرا خداوند محبان واقعی امام حسین (ع) را دوست دارد.

خاطره یک پیرغلام از روضه‌خوانی در خانه‌های خالی
کریمی گفت: یکی از پیرغلامان اهل بیت (ع) نقل می‌کرد، زمانی که جوان بودم با استاد خود به روضه می‌رفتم، برخی اوقات از کاسبان محل کلید خانه را می‌گرفتیم و در خانه‌ای حضور پیدا می‌کردیم که حتی صاحب خانه هم نبود و استادم روضه می‌خواند، سپس پولی را که برایش بر روی طاقچه گذاشته بودند، برمی‌داشت و خارج می شدیم. از او پرسیدم، در این خانه کسی نبود، برای چه کسی روضه خواندید، استادم گفت: در و دیوار خانه نیز احتیاج به شنیدن روضه دارد. خانه‌ای که در آن روضه امام حسین (ع) خوانده شود، متفاوت است.

روضه‌خانگی در منزل شهید قاسم سلیمانی
این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه در روایات ما به اقامه عزا و تعظم شعائر اسلامی سفارش شده است گفت: برای روضه خانگی در منزل شهید قاسم سلیمانی حضور پیدا می‌کردم و در همان اتاق ۲۰ متری که ایشان نشست و برخاست و جلسه داشت، روضه برگزار می‌شد. در این اتاق تابلویی حاوی پیراهنِ شهید عماد مغنیه نصب شده بود. شهید سلیمانی نقل می‌کرد از این پیراهن دوتا برای خود و شهید تهیه کرده بود که شهید عماد، در زمان شهادت آن را بر تن داشت و پس از آن، خانواده‌اش این پیراهم را تابلو کرده بودند و امروز زینت بخش خانه ایشان بود.

وی با بیان اینکه نگرانی با ترس متفاوت است گفت: نگرانی اگر از یک حدی بگذرد به انسان آسیب می‌رساند. میزان نگرانی انسان، بستگی به اتصالش به منبع فیض دارد. باید بدانیم که این بلا تمام می‌شود، در طول آن هموطنان بسیاری از دنیا رفتند و پرستاران و پزشکان بسیاری نیز به شهادت رسیدند اما بعد از اتمامش قطعاً بیش از پیش قدر نعمت سلامتی‌مان را خواهیم دانست.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در این ایام برخی از هموطنانمان واقعاً به یکدیگر رحم کردند و به طور مثال اجاره منزل و مغازه خود را بخشیدند. قطعاً اگر این رحم کردن‌ها ادامه پیدا کند، خداوند نیز به ما رحم خواهد کرد و این مشکل برطرف خواهد شد و روزهای شاد، دوباره به این کشور باز خواهد گشت.

مشاهده فیلم سخنان حاج محمود کریمی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان ایام ماه شعبانه و مناسبت های عید دراین ماه متعدده
چرا همش روضه سفارش می کنید؟
درمناسبت های عید هم می شود دعاکرد ومهم این است که دعا از ته دل باشد تا انشاالله خداوند مستجاب کند.
Iran, Islamic Republic of
مجلس روضه یعنی ذکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام یعنی نور و نورانیت که الزاما نیازی به گریه ندارد ولی گریه با معرفت هم چیز بدی نیست.
United States
آخه عزیزمن چراهمش گریه؟ گریه درجای خود که مناسبت عزاست خوبه
مگر ما در دینمان فقط باید گریه کنیم حتی مواقع عید؟
United States
گریه خوبه.... آدم را سبک میکنه.... ....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
شما مختاری هروقت خواستی گریه کنی حتی مواقع عید وشادی اما لطف کن برای بقیه نسخه نپیچ!
Iran, Islamic Republic of
نخیر برادر. کمی بصیرت برخی از این مداحان داشتند این حدیث امام صادق علیه السلام را گوش می کردند که فرمودند:
ان شیعتنا به طیننا فرح فی فرحنا و حزن فی حزننا
نمی شود که در شادی اهل بیت عزداری کرد......
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
...
رر
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
منم با گریه بیشتر حال میکنم...
شرمنده
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
اما گریه رقت قلب می آ ورد و آ دم را سبک می کند ،گریه و خنده هر دو نتواند،
Iran, Islamic Republic of
....
Greece
تحلیلی هم داشته باشید که چرا دروغ و تملق و پنهانکاری در جامعه زیاد شده ؟ مگر هدف شما از مداحی بهتر شدن درون مردم نبوده؟ چرا نتیجه ند
اده؟ ایا خودتان از نفس اماره خلاص شده اید؟ اقای محترم تقلب در جامعه بیداد می کند همین اقلام بهداشتی را براحتی چند برابر می فروشند.
یا مولا
Romania
انشاءالله گریه را بیشتر از خنده ترویج دهیم .به جای پخش سریال لوده ی پایتخت برنامه های عزاداری و معرفتی پخش کنید آقای رئیس صدا وسیما
روضه
Iran, Islamic Republic of
خوب کروه و کانال تشکیل بده.
دقیقه ای چقدر میگیره روضه خانگی تلگرامی بخونه.!!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
.....