جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

امتیازآورترین سرمربی لیگ برتر در سال ۹۸

پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 722693
در این رده بندی میانگین امتیازی مورد توجه قرار گرفته است که البته یکی از ملاکهای انتخاب عنوان بهترین مربی سال است.
امتیازآورترین سرمربی لیگ برتر در سال ۹۸
به گزارش جهان نيوز،برای انتخاب پرامتیازترین سرمربی سال ۹۸ نگاهی انداختیم به بازی های لیگ برتر از فروردین تا اسفند ۹۸ و در این میان اتفاق جالب اینکه هر دو مربی این روزهای استقلال و پرسپولیس نام خود را در جمع بهترین ها قرار دادند. 

در کنار عناوین ریز و درشتی که در پایان هر سال از رقابت های برگزار شده استخراج می شود به دنبال این بودیم تا پرامتیازترین سرمربی و یا به نوعی (عبارت نامتعارف) امتیازگیرترین معرفی کنیم و برای این کار باید در ابتدا بازی های باقیمانده از لیگ قبلی را که در ماه های ابتدایی سال برگزار می شد مورد توجه قرار می دادیم و سپس به بررسی رقابت های لیگ نوزدهم می پرداختیم تا در نهایت بتوانیم به آمارهای جالبی که در ذیل آمده است برسیم. 

۱. سرمربی صدرنشین این روزها در لیگ برتر حضور ندارد. گابریل کالدرون آرژانتینی بعد از نیم فصل حضور در پرسپولیس در نهایت نتوانست با این تیم ادامه دهد. مطابق جدولی که در پایین این مطلب آمده است پرسپولیسی ها با کالدرون به ۳۴ امتیاز در ۱۶ بازی دست پیدا کردند و مرد آرژانتینی نیز به میانگین ۲.۱۲۵ امتیاز به ازای هر بازی دست پیدا کرد.


 
۲. ساکت الهامی را شاید بتوان عجیب ترین نامی دانست که در صدر این جدول حضور دارد. او در حالی توانسته آمار فوق العاده ای روی نیمکت تراکتوری ها به دست بیاورد که پس از سال دستیاری، در ابتدای لیگ نوزدهم به عنوان مربی در همین تیم تراکتور و سپس در تیم ماشین سازی به کار مشغول شد تا اینکه در نهایت موفق شد به عنوان جانشین مصطفی دنیزلی روی نیمکت تراکتوری ها بنشیند و پس از ۹ بازی به آمار فوق العاده ۱۹ امتیاز و میانگین ۲.۱۱۱ امتیاز از هر دیدار رسید.


 
۳. یحیی گل محمدی را شاید بتوان بهترین مربی در جمع صدرنشین های این جدول دانست چرا که وی در بازی های بیشتری نسبت به سایر مربیان توانسته به آمار فعلی خود دست  پیدا کند و به همین دلیل میانگین خوب کسب ۲ امتیاز به ازای هر بازی که توسط او به ثبت رسیده است حاصل ۲۹ بازی روی نیمکت تیم های شهرخودرو خراسان و پرسپولیس است.

او با بازی های متعددی روی نیمکت این دو تیم نشست موفق شد ۵۸ امتیاز به دست بیاورد.

این در حالیست که مربیان صدرنشین این جدول در ۱۶، ۹، ۸ و ۷ دیدار به میدان رفته اند و هنوز مشخص نیست زمانی که به ۲۹ بازی هم برسد می توانند این آمار خود را ادامه دهند یا خیر.


 
۴. فرهاد مجیدی قطعا یکی از بهترین دوره های زندگی ورزشی خود را در حال حاضر با تیم استقلال می گذراند. او پس از حضور نیم بندش در باقیمانده بازی های لیگ قبلی به جای وینفرد شفر، در دیدارهای این فصل نیز به جای استراماچونی روی نیمکت آبی ها نشست و توانست به امتیازات خوبی دست پیدا کند. فرهاد از فصل قبلی و فعلی، توانست در ۷ دیدار لیگ برتری آبی ها را هدایت کند و به رقم خوب ۱۴ امتیاز دست پیدا کند و به این ترتیب به میانگین کسب ۲ امتیاز در هر دیدار برسد. 


 
۵. دومین نام عجیب در میان مربیان صدرنشین نیز به سرمربی سابق و پرتغالی تیم صنعت نفت آبادان باید اشاره کرد. پائولو سرجیو که در زمان حضور خود در جمع آبادانی ها علیرغم امتیازات خوبی که کسب کرده بود نتوانست نظرها را به خود جلب کند در ادامه نتایج خوب خود، پس از ۸ دیداری که در سال ۹۸ روی نیمکت آبادانی ها نشست موفق شد به ۱۶ امتیاز دست پیدا کند اما پس از آن از جمع صنعت نفتی ها جدا شد و به تیم التعاون عربستان پیوست. 


 
۶. آندره استراماچونی، سرمربی محبوب و ایتالیایی استقلالی ها که تنها در ۱۳ دیدار روی نیمکت این تیم نشست توانست بازی به بازی به امتیازات بیشتری دست پیدا کند اما در نهایت با جدایی خود از جمع آبی های پایتخت به همکاری کوتاه مدت خود پایان داد. 


۷. برانکو ایوانکوویچ و امیر قلعه نویی مربیان رده هفتم و هشتم هستند. برانکو با هدایت پرسپولیسی ها در ۸ دیدار باقیمانده از لیگ هجدهم در سال ۹۸ موفق شد به میانگین ۱.۸۷ امتیاز در هر دیدار دست پیدا کرد. 


۸. امیر قلعه نویی نیز در ۳۱ دیدار که از لیگ هجدهم و نوزدهم در سال ۹۸ روی نیمکت سپاهانی ها نشست توانست به ۵۴ امتیاز دست پیدا کند. 

۹. دراگان اسکوچیچ که این روزها به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شده است در نیم فصل اول لیگ نوزدهم به هدایت صنعت نفتی ها پرداخت و توانست در ادامه دوران مربیگری خود در ایران، با آبادانی ها هم به نتایج خوبی دست پیدا کند. 


۱۰. کاپیتان سابق تیم ملی نیز پس از قبول چند هدایت در لیگ دسته اول، در اولین حضور خود در لیگ برتر موفق شد به امتیازات خود دست پیدا کند و پس از حضور در ۲۰ دیدار به عنوان دهمین مربی سال ۹۸ از نظر میانگین کسب امتیاز در هر دیدار خود را معرفی کند.


۱۱. از ابتدای سال ۹۸ یعنی در ادامه بازی های لیگ هجدهم و ۲۱ دیدار از لیگ نوزدهم، ۱۱ مربی خارجی روی نیمکت تیم های لیگ برتری نشستند که از این تعداد ۴ مربی به لیگ قبلی بر می گردد و ۶ مربی نیز در لیگ نوزدهم روی نیمکت تیم های ایرانی نشستند

۱۲. جورج لینکنز، براکو ایوانکوویچ، پائولو سرجیو و  وینفرد شفر چهار مربی خارجی در ابتدای سال ۹۸ هستند که پس از پایان بازی های لیگ از تیم های خود جدا شدند و دراگان اسکوچیچ، وینگو بگوویچ، ویسنته کالدرون، آندره استراماچونی، میشو و مصطفی دنیزلی و میودراگ رادولوویچ نیز مربیان خارجی لیگ نوزدهم محسوب می شوند. 

۱۳. در مجموع بازی هایی که در سال ۹۸ در لیگ برتر ایران برگزار شد ۳۸ مربی روی نیمکت نشستند و به هدایت تیم های خود پرداختند. 

۱۴. از سی و هشت مربی مود نظر، پنج مربی به عنوان موقت در بازی های محدودی جایگزین سرمربی اصلی شدند و به هدایت تیم ها پرداختند. ساکت الهامی، احد شیخ لاری، مهرداد کریمیان، حسن استکی و بهنام سراج، مربیان موقت سال ۹۸ بودند. 

۱۵. در میان مربیان موقت حال در بازی های لیگ نوزدهم در نهایت سه مربی توانستند به عنوان سرمربی کار خود را ادامه دهند و به نوعی از خوشبخت ترین مربیان سال ۹۸ محسوب شوند. ساکت الهامی در تیم تراکتور، احد شیخ لاری در تیم ماشین سازی و بهنام سراج در تیم صنعت نفت آبادان جزو همین مربیان خوشبخت به حساب می آیند. 

۱۶. در میان تیم های لیگ برتری، ۹ تیم در سال ۹۸ (باقیمانده لیگ هجدهم و لیگ نوزدهم) از سه مربی روی نیمکت خود استفاده کردند. پرسپولیس(برانکو، کالدرون و گل محمدی)، استقلال(شفر، استراماچونی و فرهاد مجیدی)، شاهین بوشهر (ویسی، کریمیان و میشو)،  صنعت نفت(سرجیو، دراگان و سراج)، تراکتور(لینکنز، دنیزلی و الهامی)، ماشین سازی (مهاجری، خطیبی و شیخ لاری)، ذوب آهن(منصوریان، استکی و میودراگ رادولوویچ)، نفت مسجدسلیمان(فیروز کریمی، علیرضا مرزبان و مهدی تارتار) و پارس جنوبی جم(مهدی تارتار، فراز کمالوند و هومن افاضلی) تیم هایی بودند که در سال ۹۸ بیشترین مربی را روی نیمکت های خود دیدند. 

۱۷. در میان تیم های فعلی لیگ نیز سپاهانی ها تنها تیمی هستند که در طول سال ۹۸ تنها یک سرمربی روی نیمکت خود داشتند و آن هم امیر قلعه نویی بود. 

۱۸. از ۳۸ مربی که در سال ۹۸ روی نیمکت تیم های لیگ برتری نشستند ۵ مربی به هدایت دو تیم پرداختند. یحیی گل محمدی (شهرخودرو و پرسپولیس)، مهدی تارتار(پارس جنوبی جم و نفت مسجدسلیمان)، مجید جلالی(نساجی قائمشهر و گل گهر سیرجان)، عبداله ویسی (شاهین بوشهر و پیکان) و رضا مهاجری(ماشین سازی تبریز و نساجی قائمشهر) مربیان دو تیمی در سالی که گذشت محسوب می شدند.

 ۱۹. نکته جالب درباره تیم های حاضر در لیگ برتر اینکه استقلالی ها پس از خروج ناگهانی استراماچونی، سرمربی ایتالیایی وقت این تیم به همراه دستیارانش، به ناگاه نیمکت این تیم از حضور سرمربی خالی شد و به نوعی آنها در سه دیدار بدون سرمربی به میدان رفتند و در این سه دیدار نیز به ۴ امتیاز دست یافت. البته در این میان باید گفت صالح مصطفوی، یکی از مربیان این تیم پس از خروج استرا و پیش از آمدن مجیدی، وظیفه تمرین دادن و هدایت آبی ها را داشت. 

۲۰. از تعداد ۳۸ مربی که در سال گذشته هدایت تیم های لیگ برتری را به دنبال داشتند ۱۰ مربی سابقه سرمربیگری در تیم ملی را نیز در کارنامه خود داشتند. جورج لینکنز، مصطفی دنیزلی، گابریل کالدرون، وینفرد شفر، امیر قلعه نویی، علی دایی، افشین قطبی، میودراگ رادولوویچ، برانکو ایوانکوویچ و دراگان اسکوچیچ که اخیرا عنوان سرمربیگری در تیم ملی ایران را پذیرفته است مربیانی با تجربه سرمربیگری تیم ملی در لیگ برتر ایران در سال ۹۸ محسوب می شدند.

۲۱. در میان کمک مربیان حاضر در تیم های ملی نیز باید به چند نام اشاره کنیم اما در این میان جالب اینکه علیرضا منصوریان در یک دیدار، پس از خروج افشین قطبی از تیم ملی ایران، به هدایت تیم ملی پرداخت. دیداری که برابر تیم تیم ملی روسیه بود و البته با پیروزی به سود ایران به پایان رسید. 

۲۲. برانکو ایوانکوویچ، افشین قطبی، علیرضا منصوریان، هومن افاضلی، حسین فرکی و جواد نکونام نیز از جمله مربیانی محسوب می شوند که پیش از این به عنوان کمک مربی در تیم های ملی حضور داشتند اما در سال قبل یکی از سرمربیان لیگ برتری فوتبال ایران بودند.




منبع: ورزش سه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *