کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت و ارزش ماه مبارک شعبان از زبان بزرگان دین

7 فروردين 1399 ساعت 10:50

ارزش و فضیلت‌های ماه شعبان به قدری زیاد است که «پیامبراکرم (ص)» در این مورد فرمودند: رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.


به گزارش جهان نیوز، حسن عالمی کارشناس علوم قرآنی پیرامون جایگاه اهمیت و جایگاه ماه شعبان گفت: پیرامون فضیلت و اعمال ماه مبارک شعبان در احادیث و روایات اسلامی از سوی پیشوایان دینی تاکیدات فراوانی شده است و این امر خود بیانگر ارزش و اهمیت این ماه مبارک است.

وی به برکات ماه شعبان اشاره و تاکید کرد: ماه شعبان ماه ارزشمندی است در این‌ ماه ولادت «امام حسین (ع)»، «امام سجاد (ع)»، «حضرت ابوالفضل (ع)» و حضرت «مهدی (عج)» را شاهد هستیم، خداوند متعال نیز خیرات و برکات فراوانی را در این ماه قرار داده است.

عالمی ماه شعبان را از دیدگاه «رسول خدا (ص)» مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: ارزش و فضیلت‌های ماه شعبان به قدری زیاد است که «پیامبراکرم (ص)» در این مورد فرمودند: «رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی، ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امتم» و نیز در حدیثی دیگر از «پیامبراکرم (ص)» در مورد ماه شعبان وجود دارد که ایشان می‌فرمایند: «ماه شعبان ماهی است که اعمال انسان‌ها بالا می‌رود در حالیکه مردم از آن غفلت می‌کنند»،«امام علی (ع)» نیز پیرامون جایگاه ماه شعبان فرموده‌اند: ماه شعبان، ماه «رسول خدا (ص)» است.

وی به اعمال شب و روز اول ماه شعبان اشاره و بیان کرد: غسل ماه شعبان فضیلت بسیار دارد همچنین بیان ذکر هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» و بیان ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»‏ به تعداد هفتاد مرتبه ثواب بسیار سفار شده و گناهان انسان را همانند برگ درختان در پاییز می‌ریزد.

عالمی در مورد نماز دو رکعتی ماه شعبان بیان کرد: ابتدای ماه شعبان را با نمازی دو رکعتی آغاز کنید و به نیت ماه شعبان مثل نماز صبح به جا بیاورید، همچنین نماز دیگری برای ماه شعبان بیان شده که دارای ارزش و ثواب فراوانی است که می‌توان آن را در هر پنجشنبه ماه شعبان بجا آورد، کیفیت نماز به این ترتیب است که دو رکعت و در هر رکعت بعد از سوره حمد صد مرتبه توحید و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستید تا حق تعالى برآورده هر حاجتى که دارید از امر دین و دنیا برآورده کند.

وی مناجات در ماه شعبان را امری پر فضیلت دانست و ابراز کرد: مناجات شعبانیه یک از مناجات‌های غنی، ارزشمند و جذاب است که از زبان «امیرالمومنین (ع)» بیان شده است و خواندن آن ثواب بسیاری دارد، این دعا فراز‌های با اهمیتی دارد و تفکر در آن جایگاه این دعا را بیشتر نشان می‌دهد.

وی به ارزش روزه در ماه شعبان اشاره و خاطرنشان کرد: روزه در ماه شعبان فضیلت فراوان دارد و روایت شده که در هر روز پنجشنبه ماه شعبان زینت مى‌کنند آسمان‌ها را پس ملائکه عرض مى‌کنند خداوندا بیامرز روزه داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان البته روزه در روزهای دوشنبه ماه شعبان نیز مورد تاکید بوده است و بر اساس روایت‌ها حقّتعالى بیست حاجت ازحوائج دنیا و بیست حاجت ازحاجت‌هاى آخرت را برای بجا آورنده روزه، برآورد می‌کند.

منبع:میزان


کد مطلب: 722636

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/722636/اهمیت-ارزش-ماه-مبارک-شعبان-زبان-بزرگان-دین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com