پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۳۴
سیاست خارجی در سالی که گذشت؛

تداوم بی عملی در دیپلماسی اقتصادی/ تحریم خالق دیپلماسی لبخند

چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 722577
علی رغم اینکه بارها وزیر خارجه به مجلس وعده داده بود که در حوزه دیپلماسی اقتصادی کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند ولی در سال ۹۸ هم شاهد بی عملی وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی هستیم.
تداوم بی عملی در دیپلماسی اقتصادی/ تحریم خالق دیپلماسی لبخند
گروه سیاسی جهان نيوز، محسن احدی: در حالی سال نوی خورشیدی نوید بهاری دلنشین دارد که این روزها کشورمان و به طور کلی جهان درگیر دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا است. هرچند شاید سال نو، بوی نوروز را نمی‌دهد؛ ولی باید گفت که سالی که گذشت، پر بود از حوادث ریز و درشتی که در عرصه سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی کشور اثرگذار بودند.

برپایه گزارش مهر، مجموعه‌ای از تحولات و و رودیدادهایی که در سال ۱۳۹۸ رخ داد، سبب شد تا به جرأت بتوان گفت که این سال را می‌توان یکی از سال‌های جدی در تاریخ قریب به ۴۲ سال حیات جمهوری اسلامی دانست. بر همین اساس اهم اتفاقاتی که در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی در سال ۹۸ در صفحه تاریخ ثبت شد را به رشته تحریر درآوردیم.

تحریم سپاه پاسدارن توسط آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده نوزدهم فروردین ماه و در حالی که یک روز به بزرگداشت آغاز به کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانده بود، فرمان قرار دادن سپاه در لیست تروریستی را صادر کرد.
البته پدیده تحریم ایران از سوی آمریکا چندان پدیده جدیدی نیست و حتی محمدجواد ظریف از لفظ اعتیاد واشنگتن به تحریم کردن برای اقدامات کاخ سفید یاد کرده بود؛ ولی اقدام ایالات متحده علیه سپاه پاسداران از آن جهت مهم بود که این نیرو به عنوان یک نیروی نظامی رسمی که در قانون اساسی یک کشور به رسمیت شناخته می‌شود و از این نظر این اتفاق برای اولین بار در سطح جهان رخ می‌داد.

سیدعباس موسوس سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ظریف در نامه‌ای از شورای عالی امنیت ملی درخواست کرده است که فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه معروف به سنتکام را به عنوان نیروی تروریستی اعلام کند.

حسن روحانی رئیس جمهور گفت: استکبار جهانی و آمریکا امروز کینه، عداوت و شکست‌های خود را می‌خواهد از طریق تروریست نامیدن گروهی که همواره بزرگ‌ترین هدف و عمل آن مبارزه با تروریسم است، جبران کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: هدیه غلط و نابجای دیگری به نتانیاهو در آستانه انتخابات (در سرزمین‌های اشغالی) و یک ماجراجویی خطرناک دیگر از ایالات متحده در منطقه.

کاهش تعهدات برجامی؛ اقدام صحیح اما دیر
۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۸، شورای عالی امنیت ملی در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷، اعلام کرد که صبر استراتژیک ایران به پایان رسیده و از آغاز کاهش تعهدات هسته‌ای کشور ذیل بند ۳۶ برجام خبر داد.

ایران ضمن آنکه در قالب پنج گام، به بخشی از محدویت‌های برنامه اتمی خود در قالب توافق هسته‌ای پایان داد، در کنار آن به اروپایی‌ها که پیش‌تر تعهدات ۱۱ گانه‌ای را نسبت به کشورمان اعلام داشته بودند، مهلت ۶۰ روزه‌ای برای اجرا داد که هر بار با اتمام این مهلت، گام بعدی برداشته شد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای اعلام کرد: شورای عالی امنیت ملی در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر کرد. این تصمیم طی نامه مهمی از سوی روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شده است.

ایران در تاریخ ۱۸ شهریور، ۱۶ تیر، ۱۳ شهریور، ۱۴ آبان و ۱۵ دی با برداشتن مجموعاً پنج گام عملاً به تمامی محدودیت‌های وضع شده در برجام بر صنعت هسته‌ای کشور خاتمه داد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست گفتگوهای تهران به خبرنگاران گفت: ما با برداشتن گام‌های کاهش تعهدات، به یک توازن جدید در برجام رسیده‌ایم که با خروج آمریکا بر هم خورده بود. اگر طرف مقابل بخواهد کاری کند، ما نیز مجدداً برای توازن بخشی در وضعیت توافق هسته‌ای اقدام خواهیم کرد.

سقوط پهپاد آمریکایی با سامانه سوم خرداد
آغازین ساعات ۳۰ خرداد ماه خبری در تمامی رسانه‌ها پر شد که ایران یک فروند پهپاد آر کی و-۴ گلوبال هاوک آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشور شده بو را ساقط کرده است.

هرچند مقامات آمریکایی مدعی شدند که این پهپاد در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده‌؛ ولی شواهدی که ایران از ماجرا به همراه لاشه پهپاد نشان داد، موید این نکته بود که این پهپاد جاسوسی در نزدیکی تنگه هرمز توسط سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران منهدم شده است.

ظریف در واکنش به اقدام آمریکا در توئیتر خود نوشت: آمریکا علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته و دست به اقدامات مخفیانه زده و حالا هم حریم هوایی ما را نقض کرده است. ما به دنبال جنگ نیستم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع می‌کنیم. ما این تجاوز جدید آمریکا را به سازمان ملل ارجاع داده و نشان خواهیم داد که آمریکا در مورد آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.

تحریم دفتر مقام معظم رهبری توسط واشنگتن
ترامپ سوم تیرماه و در واکنش به هدف قرار گرفتن پهپاد فوق پیشرفته گلوبال هاوک، دستور تحریم‌های جدیدی علیه ایران را صادر کرد که گستاخانه شامل رهبر معظم انقلاب و دفتر ایشان شد.

ترامپ بار دیگر با تکرار توهین‌های قبلی خود علیه نظام جمهوری اسلامی و مسئولان، اظهار داشت که تلاش خواهد کرد با اعمال تحریم بیشتر و و اتخاذ راهبرد سیاست فشار حداکثری علیه تهران، ایران را مجبور به مذاکره و انعقاد قرارداد جدید کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در واکنش به این اقدام و با ضد بشری خواندن تحریم‌های آمریکا گفت: خوشبختانه کارهایی که امروز آمریکا انجام می‌دهد به معنای شکست قطعی آمریکاست و در این زمینه تردید ندارم وگرنه هیچ آدم عاقلی این کار را انجام نمی‌دهد. یعنی در هیئت حاکمه و کاخ سفید یک سرخوردگی عجیبی به وجود آمده است، آن هم سردرگمی بزرگ.

ظریف نیز در همین زمینه اظهار داشت: اقدام آمریکا در قراردادن نام رهبر معظم انقلاب و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم‌ها نشانه این واقعیت است که آنها به طور کامل با موازین بین المللی ناآشنا هستند.

تحریم خالق دیپلماسی لبخند
وزارت خزانه‌داری آمریکا نهم مرداد ماه سال ۹۸ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ظریف در سفر خود به آمریکا با تعدادی از رسانه‌های آمریکایی گفتگو کرد.
مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا صراحتاً از مصاحبه‌های ظریف ابراز خشم کرد و پس از اعلام تحریم ظریف، با انتشار پیامی در توئیتر، از این اقدام استقبال کرده است.

پس از آن، وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، تحریم ظریف را به فرمان اجرایی اخیر رئیس جمهور ایالات متحده درباره ارتباط با دفتر مقام معظم رهبری مستند کرده است.

ظریف در توئیتر خود گفت: دلیل اصلی ایالات متحده برای قرار دادن من در لیست تحریم‌ها این است که من «سخنگوی اصلی ایران در جهان» هستم. آیا حقیقت اینقدر دردناک است؟ از آنجا که من هیچ دارایی یا منفعتی در خارج از ایران ندارم این تحریم بر من یا خانواده‌ام هیچ اثری ندارد. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای پیاده کردن اهداف و برنامه‌های تان قلمداد می‌کنید.

وزیر امور خارجه که از روز جلسه اعتماد خود با اعلان نظریه دیپلماسی به جای تقابل به نوعی واژه دیپلماسی خنده را پایه گذاری کرده بود، حالا در مقابل تمامی هشدارهایی که بسیاری از منتقدان مذاکره با آمریکا می‌گفتند، در نهایت نام خود را در لیست تحریمی آمریکا دید.

شهادت سردار سلیمانی؛ رذالت آمریکایی، عزت انقلاب اسلامی
بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ارتش آمریکا در اقدامی کاملاً رذیلانه و با استفاده از تاریکی شب، کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار داد که در پی آن سرار قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس جانشین فرمانده بسیج نیروهای مردمی عراق در کنار فرودگاه بغداد با شلیک موشک از پهپاد بعه شهادت رسیدند.

شوک این خبر به حدی بود که در ابتدا کسی آن را باور نمی‌کرد؛ ولی با بیانیه رسمی سپاه پاسداران این کابوس تلخ به واقعیت بدل شد و جامعه ایران و حتی تمامی آزادی خواهان جهان را وارد بهت و ماتم کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به سرعت بعد از این رویداد، اعلام کرد که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده است.
بعد از این رویداد بود که رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان کشوری و لشکری اعلام کردند که در پاسخ به این اقدام رذیلانه آمریکا، انتقامی سخت را از این کشور و مسئولان دخیل در آن خواهند گرفت.

این اتفاقات معادلات منطقه و جهان را علیه آمریکا را بهم ریخت، زیرا در پی شهادت سردار سپهبد سلیمانی، در ۷۰ شهر از آمریکا، فعالان ضد جنگ دست به تظاهرات علیه واشنگتن زدند.

حسن روحانی در این زمینه گفت: شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، فرمانده شجاع سپاه قدس، عزم ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های آزاده را برای ایستادگی و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی، دوچندان کرد.

ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تروریسم بین المللی ایالات متحده، هدف قراردادن و ترور ژنرال سلیمانی به عنوان مؤثرترین نیروی مبارزه با داعش، النصره، القاعده و همکارانش بسیار خطرناک و تشدید [رفتارهای] احمقانه است.‎ ایالات متحده مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده دارد

تشییع میلیونی؛ رأی «آری» در رفراندوم مردم به مقاومت
در ۱۴ دی ماه، پیکر سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای همراه در بغداد و کاظمین تشییع شد. هزاران نفر از مردم عراق در این مراسم حضور یافتند و بر ادامه راه شهدای مقاومت تاکید کردند.

همچنین وداع با شهدای مقاومت به مدت چهار روز در شهرهای اهواز، مشهد، تهران قم و کرمان به طول انجامید و در آن میلیون‌ها نفر از تمامی اقشار و تفکرات با حضور خود در رفراندومی ملی، به مقاومت و شهدای آن لبیک گفتند.

تصاویر وداع با شهدای مقاومت و خداحافظی با شهید سلیمانی در ایران توسط رسانه‌های متعدد جهانی مخابره شد و حیرت جهانیان را در پی داشت. حتی شبکه تندروی فاکس نیوز که محبوب ترامپ است نیز تصویری از تشییع پیکر حاج قاسم را منتشر کرد.

ظریف با انتشار تصویر تشییع باشکوه حاج قاسم در توئیتر نوشت: آقای ترامپ! آیا در عمر خود چنین دریایی از انسان‌ها را دیده‌اید؟ آیا هنوز می‌خواهید به مشورت‌های دلقک‌هایی که به شما درباره منطقه ما مشورت می‌دهند گوش کنید؟ آیا هنوز تصور می‌کنید می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟ پایان حضور شوم آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.

حمله به عین الاسد؛ کور کردن چشم فتنه
در حالی که مقام‌های آمریکایی در رجز خوانی‌های پی در پی ایران را تهدید به واکنش گسترده در صورت انجام عملیات برای انتقام شهید سلیمانی می‌کردند و حتی ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر از شناسایی ۵۲ نقطه مهم و فرهنگی در کشورمان برای حمله و نابود کردن صحبت می‌کرد، در ساعات اولیه بامداد ۱۸ دی ماه و در حالی که پیکر سردار سلیمانی در حضور خیل عاشقان و دلدادگان مقاومت در گلزار شهدای کرمان در حال تدفین بود، سپاه اقدام به شلیک چندین موشک بالستیک از کرمانشاه به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق کرد.

هرچند بعد از این حمله ترامپ اعلام کرد که حمله موشکی سپاه هیچ خسارتی به پایگاه عین الاسد نداشته؛ ولی در نهایت پنتاگون اعتراف کرد که ۱۱۰ نفر از سربازان این کشور به دلیل ضربه مغزی در پایگاه آمریکا در عراق، کویت و آلمان مورد درمان قرار گرفته‌اند. همچنین با ورود دوربین رسانه‌ها به داخل پایگاه عین الاسد، حجم خسارت‌های وارد شده به پایگاه نشان داد که حمله موشکی به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیده است.

حمله به پایگاه عین الاسد فارغ از میزان خسارت وارده به آن از این جهت مهم بود که برای اولین بار بعد از ۷۸ سال یک کشور به پایگاه آمریکا حمله می‌کرد. گفتنی است که در سال ۱۹۴۱ میلادی ژاپن با حمله به بندر پرل هاربر در آمریکا، زمینه ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم را فراهم آورد و در نهایت توسط بمب اتمی مورد حمله قرار گرفت.
ظریف در همین رابطه گفت: حمله موشکی به پایگاه عین الاسد اقدامی متناسب در پاسخ به یک حمله تروریستی و منطبق بر حق ایران در دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: ما اعلام کرده ایم که از هر جا علیه ایران و مقامات ایران توطئه انجام شود آن جا را هدف قرار می‌دهیم و برای ما مسجل شده بود که توطئه ترور سردار سلیمانی در پایگاه مورد نظر انجام شده و با اطلاع به مقامات عراقی گفتیم که پایگاهی که در آن علیه سردار سلیمانی توطئه شده است را مورد هدف قرار می‌دهیم.

فعال شدن مکانیسم ماشه
۲۴ دی سه کشور اروپایی حاضر در برجام بدون اشاره به اقدام آمریکا در خروج از برجام، اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه کشور، تهدید شرکای اقتصادی ایران و همچنین بی عملی خود در انجام تعهدات، با متهم کردن کشورمان به انحراف از توافق هسته‌ای، مکانیسم حل اختلاف را فعال کردند.

سیدعباس موسوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ با خبرنگاران عنوان کرد: این موضوع که اروپایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کره‌اند، درست نیست، بلکه آنها به بند ۳۶ متوسل شده اند که وجهه حقوقی ندارد.

وی افزود: پیش از این ایران در نامه آقای ظریف با کاترین اشتون استفاده از این بند را یادآور شده بود و باید گفت که ما قبلاً ای مکانیسم را فعال کرده بودیم. اینکه آنها در مقابل اقدامات ما بخواهند کاری انجام دهند، خلاف مبنای حقوقی است.

ظریف نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که افشا کرده بود، دونالد ترامپ اروپا را تحت فشار قرار داده تا مکانیسم ماشه را فعال کنند و در غیر آن صورت تعرفه واردات خودرو را افزایش خواهد داد، نوشت: تسلیم / مماشات [اروپا مقابل آمریکا] مسجل شد. تروئیکای اروپایی بقایای برجام را، برای اجتناب از تعرفه‌های جدید ترامپ، فروخت. دوستان من، فایده‌ای ندارد. شما فقط اشتهای او را باز کردید. قلدر دبیرستان خود را به یاد دارید؟ اگر می‌خواهید که شرافت خود را بفروشید، بفرمایید. اما ژست اخلاق و قانون به خودتان نگیرید. که آن را ندارید.
در نهایت جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه به همراه تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) تصمیم گرفته‌اند که مهلت مکانیسم حل اختلاف را تمدید کنند و تمایلی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارند.

کرونا؛ اسم رمز توطئه ایران هراسی
پایان سال ۹۸ اما به گونه دیگری رقم خورد. با آغاز ماه اسفند شیوع بیماری کرونا در ایران سبب شد تا برخی رژیم‌ها که همیشه سعی در گل آلود کردن آب داشته تا از این جهت به منافع شوم خود برسند، بار دیگر از این حربه علیه کشورمان استفاده کنند.
در رأس این رژیم‌ها آمریکا بود که بدون توجه به اعمال تروریسم اقتصادی خود علیه ایران که به طور مستقیم بخش دارو و درمان کشورمان را هدف قرار داده، شفافیت و مدیریت ایران در مقابله با ویروس کوید ۱۹ را به زیر سوال می‌برد.

در مقابل اما دستگاه دیپلماسی از طریق نمایندگی‌ها خود در سراسر کشور تلاش کرد که اولاً ایرانیانی که به دلیل مسافرت، تحصیل یا تجارت در خارج از کشور بودند را بازگردانده و در کنار آن به ورود کمک‌های بهداشتی و درمانی کمک کند.

سیدعباس موسوی در توئیتر خود تصریح کرد: در پی توئیت و تماس تلفنی ظریف و همچنین تلاش‌های سفارتخانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های نقدی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است. دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران سختی را فراموش نمی‌کنند.

در این مسیر ظریف نیز با تماس با همتایان منطقه‌ای و جهانی خود، همکاری مشترک و جهانی را تنها راه حل مبارزه و پیروزی با کرونا دانست و طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار پایان یافتن تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان شد.

جای خالی اقتصاد در دیپلماسی وزارت امور خارجه
در حالی که دو سال از زمانی که محمدجواد ظریف با تغییر ساختار وزارت امور خارجه تلاش کرد تا سیاست کشور را در خدمت اقتصاد قرار داده و به تجارت خارجی کشور رونق ببخشد؛ ولی همچنان درب به همان پاشنه سابق چرخید و آنچه برای دستگاه دیپلماسی مهم بود، مذاکره با اروپا، نجات برجام و راه اندازی اینستکس بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
جهان هنوز آقا یان دنبا ل تابوت برجام سینه می زنند امید دارند که شاید ؟
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
Iran, Islamic Republic of
فعلاً کاسبان کرونا، دائما القا می کنند که اگر تحریمها برداشته شوند کرونا را ضربه فنی می کنند زیرا بتوانند به بهانه‌ی مبارزه با کرونا، برجام جدیدی را به مردم تحمیل کنند.....!!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد ......!!!
Iran, Islamic Republic of
......
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
از وزارت برجام انتظار دیپلماسی اقتصادی نداشته باشید !
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
.....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
ظریف چشم رهبری در امور دیپلماسی هست......!!!!
ژول ورن
Iran, Islamic Republic of
هنوز به تخیل علاقه داری؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
به رهبری علاقه وایمان دارم.
ژول ورن
Iran, Islamic Republic of
....
.
Iran, Islamic Republic of
کسانی که در سال96 با برجام رأی آوردند و امروز در قدرتند و دولت را بدست گرفتند می خواهند با کرونا در قدرت بمانند. کاسبان برجام به کاسب کرونا تبدیل شدند
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام است.
United States
....
Czech Republic
......
Iran, Islamic Republic of
میگن بخند تا دنیا بهت بخنده،نمیدونم چرا این مورد اینجا جواب نداد!شاید هم دنیا بهمون... هر و هر خندید و ما نفهمیدیم.!!!!!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
ظریف هرچی بیشتر به دنیا لبخند زد بیشتر تحریم شدیم .
Iran, Islamic Republic of
..
سروش
Iran, Islamic Republic of
شهرداری میادین میوه و تره بار را تعطیل کرده مجبوریم از مغازه همان میوه را چند برابر قیمت خریداری کنیم، آقای هاشمی شهردار محترم بنده به اندازه شما حقوق نمی گیرم چیکار کنم؟
اسکوبار
Iran, Islamic Republic of
هاشمی شهردار نیست. برای جلوگیری از کرونا است.
به نظر کار خوبی هست. بعضی ها توی تهران هنوز کرونا را جدی نگرفته اند. نه خودشان و نه دیگران برایشان مهم نیستند.
Iran, Islamic Republic of
من از سازمان میادین تهران سوال کردم گفتند از ۸و نیم تا ۱۳ دایر است
Germany
..
Iran, Islamic Republic of
ترور ژنرال سلیمانی نقض بی شرمانه قوانین بین الملل بود
که ترور سپهبد سلیمانی، نقض بی شرمانه قوانین بین المللی بود.
آمریكا بی شرمانه قوانین بین المللی را نقض می كند.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
برجام تاکنون برای مردم ایران و کشور دستاوردی نداشته است فقط آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی هر روز در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کنند.
Iran, Islamic Republic of
انگلیس و اروپا درحال بازی سیاسی با با ما هستند.
نه تنها آمریکا و کشورهای اروپایی و سازمان های بین المللی به وعد ها یشان تاکنون عمل نکردند.

تاکنون هزینه برجام ازجیب مردم مظلوم ایران تامین شده است.
تاکنون هزینه معاهده توافق هسته ای و برجام از جیب مردم بی گناه ایران تامین شده است.
Iran, Islamic Republic of
اگر غربی ها جنایتکار شماره یک دلسوز ما بودند ما را تحریم نمی کردند.
غربی ها جنایتکار شماره یک ملت ما را تروریسم می خوانند، اما متاسفانه روحانی، ظریف و... به دنبال مذاکره با غربی ها هستند.
غربی ها جنایتکار شماره یک به درخواست سعودی ها و صهیونیست ها، ایران را تهدید و تحریم و درامور داخلی ایران دخالت و مداخله می کنند ولی متاسفانه روحانی و ظریف باز هم به دنبال مذاکره با غربی ها هستند.
مجید
Iran, Islamic Republic of
ای کاش در سنگر وزارت خارجه اینها نبودند ضعیف ترین از اینها .....دیگر وجود نداشت
Romania
عامل اصلی حضورنظامیان آمریکا درمنطقه، عربستان است.
عامل اصلی حضورنظامیان آمریکا درمنطقه، امارات است.
عامل اصلی حضورنظامیان آمریکا درمنطقه، اسرائیل است.
عامل اصلی حضورنظامیان آمریکا درمنطقه، بحرین است.
عامل اصلی حضورنظامیان آمریکا درموصل ودیگرشهرهای اقیلم کردستان عراق است.
Romania
آمریکا وهم پیمانانش تسلیحات طالبان را تامین می کنند.
کشورهای عربی مالی ظالبان را تامین می کنند.
Romania
آمریکا آتش تروریسم را شعله ور کرد.
آمریکا باید درباره حمایت به داعش توضیح دهد.
آمریکا به بهانه مبارزه با داعش وارد سوریه می شود.!
آمریکا به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق می شود.!
آمریکا حامی اصلی تسلیحات تروریسم است.
آمریکا حامی اصلی تسلیحات داعش است.
آمریکا مرتکب جنگی درسوریه وعراق ولبنان ونوارغزه ویمن وافغانستان ولیبی و... شده است.
آمریکا مقصراصلی طولانی شدن جنگ درسوریه وعراق ویمن وافغانستان و... است.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ما از آزمایش‌های دفاعی اخیر کره شمالی استقبال می کنیم....
Iran, Islamic Republic of
ما از ازمایش های اتمی کره شمالی استقبال میکنیم و آزمایشهای اتمی آمریکا را محکوم میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
سازمان ملل بارها ایران را به جرم ناقض حقوق بشر و... متهم و محکوم کرده است.....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مسائل منطقه تنها فقط خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه حل و فصل خواهد شد و نه راه گفت‌وگو
Iran, Islamic Republic of
مذاکره کردن با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی کند
مذاكره با امريكا نتيجه‌اي ندارد چون قطعا هيچ امتيازي نمي‌دهند
Iran, Islamic Republic of
روسیه از آمریکا خواست، به دلیل شیوع کرونا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان روس ها برامون سوپر من شده اند و آمریکا هم گوش به حرفشون میده و ما نجات پیدا میکنیم!!
Iran, Islamic Republic of
روسیه از ایران به دلیل شیوع کرونا در آمریکا خواست که ایران تحریم ها را علیه آمریکا لغو کند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف باید به مردم ایران توضیح و پاسخ دهد قرار بود با حل مسئله هسته ای تحریم ها غیرقانونی و غیرانسانی بر داشته شود اما دولت جنایتکار شماره یک آمریکا به درخواست رژیم صهیونیستی و از دریافت رشوه از عربستان سعودی، امارات و بحرین تحریم ها را بیشترکرد.
Iran, Islamic Republic of
هدف نیروهای تروریست ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا ازسال 2014 تاکنون از حمله به زیرساخت های سوریه و عراق چیست؟
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران در شرایط تحریم به تنهایی در حال مبارزه با کرونا است.
Iran, Islamic Republic of
تقویت برنامه موشکی درسی است که صدام و برجام به ایران آموختند
Iran, Islamic Republic of
پس آفرین به برجام.!!!!
Iran, Islamic Republic of
اروپایی‌ها تاکنون مانند آمریکایی ها برای نجات برجام اقدام عملی نکرده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
کارنامه ظریف ازسال 1392 تاکنون قابل دفاع نیست/ ظریف مانند روحانی تاکنون هیچ کاری برای مردم ایران و کشور و... نکرده است و همچنان نیز ادامه دارد.
علی
Iran, Islamic Republic of
....
رر
Iran, Islamic Republic of
وزير محترم امور خارجه از شما خواهش مي شود در رابطه با پزشكان بدون مرز براي حفظ حيثيت خودتان و ملت ايران استعفا بدهيد!؟
Iran, Islamic Republic of
گفت وگو و مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی عامل اصلی مشکلات منطقه وجهان است.
وقتی روحانی صدای حامیان خود را هم در می‌آورد
ماندن در برجام به نفع مردم ایران و کشور نیست
Iran, Islamic Republic of
دولت کانادا اموال کشورمان را دزدیده است امیدوارم دولت به خصوص وزارت امور خارجه هرچه سریع‌تر اقدام متقابل ایران را در مورد دزدی دولت کانادا اعلام کند و انتظار داریم پاسخ مناسبی به این دست‌درازی داده شود.
Iran, Islamic Republic of
در دوران جنگ تحمیلی اوضاع اقتصادی مردم بهتر بود!
در دوران جنگ تحمیلی با وجود اقتصاد آسیب‌‌پذیری که داشتیم و هر روز در صادرات نفت مشکلاتی پیش می‌آمد و نیز پالایشگاه‌ها هدف حملات دشمن قرار می‌گرفت، چنان مدیریتی در جامعه اعمال می‌شد که مردم فشارهای اقتصادی را کمتر احساس می‌کردند. ....
Romania
فساد و قاچاق، چوب لای چرخ تولید است
Iran, Islamic Republic of
کرونا آمریکا به روسیه هم رسیده است.
کرونا ناکامی آمریکا در رهبری جهان را اثبات کرد.
سازمان ملل خواستار لغو تحریم های کره شمالی در شرایط کرونایی شد.
Iran, Islamic Republic of
روسیه و کره شمالی و رهبری جهان.خوب که چی!!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا مایل به پایان جنگ یمن نیست
Iran, Islamic Republic of
داعش مورد حمایت آمریکا و ناتو مسئولیت حمله به عبادتگاه سیک‌ها در کابل را برعهده گرفت
Iran, Islamic Republic of
امریکا خودش مستقیما کشتار سیکهای کابل را بر عهده گرفت.
Iran, Islamic Republic of
آمریکایی‌ ها به این ۱۰ سوال پاسخ دهند
Iran, Islamic Republic of
10 سوالی که ساده ترین سوال تاریخ شد.
Iran, Islamic Republic of
ترامپ دست به دامان کره جنوبی برای مقابله با کرونا شد
نازنین
Iran, Islamic Republic of
در بدترین طرز فکر، با برجام چیز خاصی رو از دست دادین برادر ها؟ پول کمی ازش در نیومد اون موقع هااااا
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
احسنت .گام دهم هسته ای رو هم برداریم نونی برای مردم نمیشه کافیه یکماه برجام باشه و تحریم برداشت بشه اونوقت ملت مزه لذت زندگی رو درک میچشند.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
اعتراف دیرهنگام
عراقچی: نتیجه برجام و پایبندی به‌آن فقط افزایش تحریم‌ها بود..
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
قضیه پراید ۷۰ میلیونی حقیقت دارد؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
داعش مورد حمایت آمریکا و ناتو مسئولیت حمله مسلحانه در پایتخت افغانستان را بر عهده گرفت.
دشمنی رژیم آمریکا با مردم ایران به مرحله تروریسم سلامت رسیده است.
کرونا آمریکا بزرگترین اقتصاد اروپا را به زانو درآورد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کشور ما تاکنون هیچ گزینه دربرابرمقابل تحریم های آمریکا و اروپا وجود ندارد.
Iran, Islamic Republic of
جنگ آمریکا با ایران وارد فاز بیولوژیک شده.
United States
آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 1945 تاکنون درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک مردم دنیا را قتل عام می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
حقوق کارکنان وزارت امور خارجه تا ۵۰ درصد افزایش یافت/ کارکنان وزارت امور خارجه تاکنون هیچ کاری برای مردم و کشور نکردند.
Iran, Islamic Republic of
کاش زودتر ۱۴۰۰ بشه و اینا برن
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
...
عباس
Iran, Islamic Republic of
با اجازه شما عزیزان بجای لبخند
بگوییم تلخند
Iran, Islamic Republic of
تحریم‌های قانون جنگل حقوق بشرآمریکایی زندگی مردم جهان به خطر می‌اندازد/ مدعیان دروغین حقوق بشر جنایتکار شماره یک کجا هستند؟!
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
برجام درس عبرت کره شمالی شد
برجام به کره شمالی نشان داد با آمریکا قابل اعتماد نیست.
Iran, Islamic Republic of
مشارکت فرانسه در کشتار ۴۳ هزار انسان بی‌گناه برای جامعه جهانی شرم آور است.
Iran, Islamic Republic of
آدمکشی با چاشنی ژست حقوق بشر/ شراکت فرانسه در قتل 43 هزار انسان بی گناه
بیش از 4 سال است که رژیم سعودی در یمن مشغول کشتار مردم این کشور است. مطابق آخرین آمار ارائه شده توسط گروه هماهنگی سازمان ملل و وزارت حقوق بشر یمن در طول 1700 روز تجاوز مداوم ائتلاف سعودی به یمن بالغ بر 43 هزار و 345 نفر از مردم این کشور در نتیجه حملات مستقیم سعودی ها کشته یا زخمی شده
Iran, Islamic Republic of
مزدوران ترکیه درسایه سکوت سازمان های بین المللی دوباره آب شهر الحسکه را قطع کردند.
ترکیه فرقی با اسرائیل ندارد.
Iran, Islamic Republic of
ارتش تروریست ترکیه بار دیگر آب را به روی ساکنان الحسکه بست
تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگارش در دمشق اعلام کرد ارتش ترکیه بار دیگر آب را به روی ساکنان الحسکه و حومه آن در شمال سوریه بست.
Iran, Islamic Republic of
.....
United Arab Emirates
نیروهای تروریست فرانسوی از عراق خارج شدند
United Arab Emirates
تحریم ایران با وجود شیوع کرونا ازسوی آمریکا جنایت بشری است/ آمریکا بزرگترین متجاوز به حقوق بشر است.
United Arab Emirates
ادعاهای بی‌اساس پامپئو برای توجیه تحریم‌ها ی آمریکا علیه ایران
United Arab Emirates
افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکا به 802 نفر
United Arab Emirates
ترکیه دوباره آب را به روی ساکنان حسکه بست
United Arab Emirates
ترامپ به کره شمالی هم پیشنهاد کمک داد
Iran, Islamic Republic of
کره شمالی به آمریکا پیشنهاد کمک پزشکی و دارویی داد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پمپئو با بن سلمان درباره نفت و ایران کفت‌وگو کرد
پمپئو، بن سلمان، هر دو تروریست هستند.
Iran, Islamic Republic of
که ویروس تجاوز و محاصره یمن به دستور آمریکا وارد ششمین سال خود شده است.
آنچه مسلم است این است که تجاوز و محاصره یمن با نظارت مستقیم آمریکا صورت گرفته است.
Iran, Islamic Republic of
که بعید نیست ویروس کرونا ساخت آمریکا باشد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ادامه ادعاهای بی‌اساس پمپئو درباره برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه بار دیگر در ادعایی بی‌اساس ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد.

درپاسخ به پمپئو وزیر خارجه آمریکا
برای نابودی نیروهای تروریست آمریکایی موشک های بالستیک ایران کافی است لازم نیست برای سلاح هسته ای هزینه کنیم.
درپاسخ به پمپئو وزیر خارجه آمریکا
United Arab Emirates
درپاسخ به پمپئو وزیر خارجه آمریکا
برای نابودی نیروهای تروریست آمریکایی موشک های بالستیک ایران کافی است لازم نیست برای سلاح هسته ای هزینه کنیم.
باید جنایت آمریکا را به دنیال معرفی کنیم
رژیم آمریکا باید به عنوان جنایتکار جنگی مجازات شود.
آمریکا تهدیدی برای کل دنیال است.
آمریکا کل جهان را تهدید می کند.
آمریکا با خروج ازبرجام منشور سازمان ملل را نقض کرد.
United Arab Emirates
آمریکا ۶۰ هزار کرونایی شد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به ادعاهای بی‌اساس پمپئو درباره برنامه هسته‌ای ایران
اگر واقعا داشتن سلاح هسته ای تا این اندازه بد است پس چرا آمریکا آن را کنار نمی گذارد.
مقابله با سلاح های کشتار جمعی باید ازآمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی آغاز شود.
کسانی که بزرگترین سلاحهای کشتار جمعی را در اختیار دارند، به ما میگویند که سلاح کشتار جمعی تولید نکنید. بسیار خوب! اما سلاحهای کشتار جمعی که در دست شماست چه خواهد شد؟ شما راه تولید این سلاح را هموار کردید. بنابراین مقابله با تولید اینگونه سلاحها ابتدا باید از شما آغاز شود.
Iran, Islamic Republic of
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پای خود را از گلیمش درازترکرد.
اگر واقعا سلاح هسته ای بد است، شما نیز آن را کنار گذارید
Iran, Islamic Republic of
شمار قربانیان کرونا در ایتالیا از 7500 نفر عبور کرد
Iran, Islamic Republic of
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا باید نگران تسلیحات هسته ای آمریکا جنایتکار شماره یک باشد.
زمان خلح سلاح اتمی آمریکا فرار رسیده است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا دشمن تاریخی مردم ایران است.
پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا باید نگران تسلیحات هسته ای آمریکا جنایتکار شماره یک باشد.
زمان خلح سلاح اتمی آمریکا فرار رسیده است.
برای همه مردم دنیا ثابت شده که آمریکا مادر تروریسم است.
United States
مجلس را هم که در اختیار گرفتید..... معطل نکنید..... این وزیر خارجه را هم که دوست ندارید عزل کنید، دیگر اینقدر نق نزنید. ......من به جای ایشان بودم زودتر استعفا میدادم و عطای وزارت را به لقایش می بخشیدم.!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
کرونا آمریکا در فرانسه ۱۱۰۰ قربانی گرفت
Iran, Islamic Republic of
یک مقام انگلیسی بر اثر کرونا آمریکا در گذشت
Iran, Islamic Republic of
مذاکره با آمریکا از ابتدا غلط بود.
.
Iran, Islamic Republic of
..
...
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
برجام ازابتدا خسارت بار بود.
مشکلات ما با آمریکا از طریق مذاکره حل نخواهد شد مذاکره با آمریکا نتیجه‌ای ندارد چون هیچ امتیازی نمی‌دهند.
همه می دانند که مقصر همه مشکلات درجهان آمریکا است.
مقصر اصلی همه مشکلات دردنیا آمریکاست.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
پامپئو کم آورده و علیه ایران دروغ می گوید.
تحریم ها نوعی از جنایت جنگی هستند.
پامپئو حق دخالت درامور داخلی ایران را ندارد...
Iran, Islamic Republic of
من به شدت نگران برنامه هسته ای آمریکا هستم
سازمان های بین المللی دهان سگ هارشان را در آمریکا، کاخ سفید و واشنگتن ببندند.
از نها دهای بین المللی می خواهیم دهان سگ هارشان را در آمریکا، کاخ سفید و واشنگتن ببندند.
آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 1945 تاکنون احترامی برای زندگی بشری قائل نیست.
United States
اقای ظریف در تاریخ به عنوان عامل تحقیر ملت ایران.. در مقابل استکبار جهانی شناخته خواهد شد!!!!!
جواد
Iran, Islamic Republic of
وزیر امور خارجه فعلی ایران نماد کامل تعظیم .. در مقابل آمریکا و اروپا (استکبار) است!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
......
Iran, Islamic Republic of
...
حسین
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف باید بداند 8 کشور دنیا که سهل است اگر همه دنیا هم خواستار لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران شود آمریکا این تحریمها را لغو نخواهد کرد و سفرهای متعدد ظریف به گوشه کنار دنیا ضمن اینکه تصویری از التماس ایرانیها به دنیا ارائه می کند هزینه های بیهوده ای را هم به بیت المال وارد می کند...
Iran, Islamic Republic of
..