پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۲

ناگفته‌ها و بیوگرافی از ۲۸ سال زندگی حمید هیراد

دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب: 722501
حمید هیراد از معدود خواننده‌هایی است که دیر درخشید اما مسیر موفقیت و درخشش را به خوبی حفظ کرد. درست است که در این مسیر با حواشی‌ای روبرو شده است ولی استعداد و هنرمند بودنش را نمیتوان زیر سوال برد.
ناگفته‌ها و بیوگرافی از ۲۸ سال زندگی حمید هیراد
دنیای موسیقی پاپ کشورمان این روزها بیشتر از همیشه از خوانندگان متنوع و با کیفیت پر شده است. یکی از خوانندگان با کیفیت این روزها که توجه‌ها بیش از همیشه به او جلب شده، حمید هیراد دوست داشتنی است که در ادامه به زندگی شخصی و هنری اش میپردازیم.
 
تولد و بچگی
حمید هیراد که نام واقعی او حمید حسین زاده است، زاده 1 بهمن 1370 در چابکسر گیلان می‌باشد. طبق گفته خودش هیراد به معنای خوش رو و خوش خنده هست و یکی از اساطیر باستانی ایرانی است. حمید عزیز از 6 سالگی به موسیقی علاقه مند می‌شود و همچون خیلی از مردم عادی، با آهنگ‌های پاپ و سنتی دهه 70 و 80 بزرگ می‌شود و در خلوت خویش به بازخوانی این آهنگ‌ها مشغول می‌گردد. از طرفی نیز چون دوران طفولیتش با ساز آواز صدای قدسی شجریان؛ آهنگسازی‌های استاد علیزاده و استاد کلهر گره خورده بود، علاقه اش به موسیقی سنتی دو چندان شد و امروزه نیز به همین دلیل است که اکثریت کارهایش یا سنتی است یا تلفیقی از پاپ و موسیقی سنتی ایرانی است.
 
 
 
تحصیل و مدرسه
حمید هیراد دارای مدرک کارشناسی تاسیسات صنعتی است ولی خب به گفته خودش از همان دوران مدرسه علاقه‌اش به موسیقی و شعر زیاد بود و این رشته را فقط خوانده و تمام کرده است.
 
فعالیت حرفه‌ای
بعد از اتمام هنرستان با ترانه و ترانه سرایی بیشتر آشنا شد و به خاطر علاقه بچگی‌اش به دنبال سبک موسیقی سنتی رفت و هم به خوانندگی پرداخت و هم به ترانه سرایی. در همان سنین جوانی با گروهی گمنام به نام داروگ شروع به کار کرد و به صورت نیمه حرفه‌ای چندین فعالیت هنری با این گروه انجام داد.
اما شکوفایی حمید هیراد به سال 94 برمیگردد که یکی از آشنایانش به واسطه آشنایی با حسن اردستانی، مدیرعامل شرکت آوازی نو، یکی از قطعات حمید را برای وی میفرستد و پس از آنکه اردستانی از او دعوت به مصاحبه میکند در نهایت قرار دادی بین او با شرکت آوازی نو بسته میشود.
 
پازل بند
در همان زمان آوازی نو با گروه پازل بند در حال انتشار قطعات جدید آن گروه بودند. گروه پازل که از گروه‌های قدیمی موسیقی داخلی کشور است که در ابتدا از علی رهبری، آرین بهاری و مهران عباسی تشکیل شده بود و در ابتدا به صورت غیرقانونی در بازار موسیقی فعالیت میکردند و با انتشار آهنگ‌های عاشقانه توانسته بودند مسیر شهرت و محبوبیت را پیدا کنند. در طی مسیر قانونی شدن، مهران عباسی از این گروه جدا شد و آرین بهاری و علی رهبری به تنهایی مسیر قانونی کردن فعالیت‌هایشان را در کنار حسن اردستانی طی کردند.

پس از دریافت مجوز این گروه برای جبران عقب ماندگی شروع به انتشار آهنگ‌های با کیفیت کرد و اولین آلبوم قانونی خود به نام قایق کاغذی را منتشر کردند که با استقبال بالای هواداران و مخاطبین مواجه شد. این گروه که علاوه بر خوانندگی به تنظیم و اهنگسازی برای خوانندگان دیگر هم معروف است، همواره توانسته در سطح اول موسیقی کشور خود را نگهدارد و با انتشار آهنگ‌های جدید و ارائه موسیقی بروز و باب سلیقه مخاطب، جایگاه خود را حفظ کند.
 
همکاری با پازل بند
پس از حضور حمید هیراد در مجموعه آوازی نو، این خواننده چون به تازگی با سبک پاپ آشنا شده بود و هنوز با سلیقه مخاطب آشنا نبود، ترجیح داد یکسال به دور از حاشیه و فعالیت هنری، به رصد بازار موسیقی پاپ و همچنین به ترانه سرایی و آهنگسازی مشغول باشد.

سرانجام و در تاریخ 15 اسفند 95 اولین کار رسمی حمید هیراد با همراهی پازل بند به نام بی‌تاب پخش شد و نوید ظهور یک خواننده خوش صدا و متفاوت را داد. آهنگ شاد و متفاوت بی‌تاب که سبک و سیاق متفاوتی نسبت به دیگر کارهای موجود در بازار موسیقی داشت، یک همکاری دو سر برد هم برای حمید هیراد و هم برای پازل بند بود و استقبال بالا از این آهنگ باعث شد تا میزان شهرت پازل بند و همچنین شناخته تر شدن حمید هیراد بالاتر رود.

پس از آن در اردیبهشت 96 بود که حمید هیراد آهنگ تلفیقی مستم کن را منتشر کرد که به خاطر متن پر معنی و آهنگسازی فوق العاده‌اش توانست غوغایی در بازار ایجاد کند و سبک متفاوت حمید هیراد را به دل مخاطب بنشاند. حمید هیراد که دیگر مسیر موفقیت را پیدا کرده بود، تمام سعی خود را میکرد تا در همین مسیر بماند و با انتشار کارهای پر معنی و دوست داشتنی، مخاطبین خود را بیشتر و بیشتر کند.

اوج کار حمید هیراد و گروه پازل در انتشار قطعه دلارام بود. نزدیک به 3 سال از انتشار این قطعه میگذرد و کمتر ایرانی‌ای وجود دارد که این قطعه را یا ریمیکس‌های آن را نشنیده باشد. آهنگ آرام و احساسی دلارام، در تیر ماه 96 غوغایی در بازار موسیقی ایجاد کرد و پس از انتشارش در هر محفلی صدای حمید هیراد و پازل بند به گوش میرسید و دابسمش‌ها و همخوانی‌های با آن دست به دست در فضای مجازی میچرخید.

سال 96 را میتوان سال حمید هیراد نام گذاری کرد که با یک حضور پر قدرت و به دنبال آن انتشار آهنگ‌های خدا، انفرادی، شب که شد، یار، نیمه جانم و ... توانست نردبان شهرت و موفقیت را به خوبی طی کند. اما یکی از مهمترین کارهای وی در سال 96 انتشار آهنگ شاد و دوست داشتنی شوخی مگه بود که توانست حمید هیراد را به صدر خوانندگان پرطرفدار و پربازدید آن زمان ببرد. شوخی مگه بذاری بری نمونی، هنوز هم از پر طرفدارترین و پر دانلودترین آهنگ‌های حمید هیراد میباشد.
 
حواشی زندگی
اولین حاشیه پیرامون حمید هیراد در برنامه دورهمی مهران مدیری پیش آمد که وقتی مهران مدیری راجع به عاشق شدن از او پرسید در پاسخ به اون گفت بله، در 21 سالگی عاشق شده است اما خب متاسفانه معشوقه حمید هیراد فوت میکند که این اتفاق و این مصاحبه بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

دومین حاشیه حمید هیراد که بسیار جدی هم شد و کار به شکایت در دادگاه کشید، مربوط به ترانه‌های او بود. خیلی از موسیقیدانان و شاعران میگفتند که حمید هیراد از شعر خوانندگان قدیمی و یا معاصر استفاده میکند و با تضییع حقوق مولفین نام خود را به عنوان شاعر مینویسد. در 8 فروردین 1397 نزدیک به 40 نفر شاعر نامی معاصر با شکایت از او در دادگاه نسبت به احقاق منافع خود اقدام کردند. حمید هیراد آن زمان با انتشار بیانیه‌ای  علل اینکار را فقدان اعتماد کامل به صحت اسامی در محدوده فضای مجازی و تردید اخلاقی در ضایع شدن حقوق صاحبان حقیقی آثار اعلام کرد، اما بعدها و با بالاتر گرفتن قضیه و جدی شدن ماجرا، با اعلام عذرخواهی رسمی، این قضیه را فیصله داد و دوباره به مسیر حرفه‌ای خوانندگی خود بازگشت.

سومین حاشیه پیرامون حمید هیراد، پلی‌بک خواندن او در یکی از کنسرت‌هایش بود که هیچگاه نه تایید شد و نه تکذیب. در فضای مجازی ولی به اعتبار و نام او لطمه زد و تعدادی از مخاطبین و اهالی موسیقی به او ایراداتی وارد ساختند.
 
 
آخرین حاشیه و خبری که به تازگی منتشر و تایید شده است، خبر ابتلا به سرطان خون حمید هیراد میباشد. این خواننده دوست داشتنی و خوش صدا از سال 95 مبتلا به سرطان خون است و در حال جنگیدن با غول بی رحم میباشد. آهنگ شوخیه مگه هم مربوط به همان دوران است و به تازگی فیلم اجرای این آهنگ روی تخت بیمارستان منتشر شده است که در آن حمید هیراد با یک گیتار کلاسیک ساده و برای تعداد اندکی پرستار و دکتر این آهنگ دوست داشتنی را اجرا میکند. وی با حضور در برنامه محمد علیزاده خودش نیز این خبر را تایید کرد و از مردم کشور برای سلامتی و یاری در این مبارزه، طلب بخشش و دعای خیر کرد.
 
سخن آخر
حمید هیراد از معدود خواننده‌هایی است که دیر درخشید اما مسیر موفقیت و درخشش را به خوبی حفظ کرد. درست است که در این مسیر با حواشی‌ای روبرو شده است ولی استعداد و هنرمند بودنش را نمیتوان زیر سوال برد و فارغ از هر قضیه‌ای به خاطر شرایط پیش آمده بسیار خوب است که در این مسیر سخت همراه و هوادارش باشیم. به امید سلامتی و خوشحالی حمید هیراد دوست داشتنی.

چنانچه مایل به شنیدن آهنگ‌های حمید هیراد نازنین می‌باشید ، کافیست به وب‌سایت موزیکیشو مراجعه کرده و فول آرشیو این خواننده خوب کشورمون رو ببنید و از شنیدن تک تک آهنگ‌ها لذت ببرید.
برچسب ها: حمید هیراد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باسلاتمسخر گردن دیگران کار درستیی نییست چو خداوند انسارا افریده است ما انسان ها خلا قیت هایی داریم گه خدا وند به ما داده است تا بتوا نیم خدمان را نشا بدهیم وبگو یم که‌ما از خدا سپاس گذار ریم به خاطر این خلاقیت ;که خدا به ما داده
دنیز
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم هر چه زودتر با تن سلامت به زندگی برگردی