جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۱

آیا کوبا می‌تواند جهان را از کرونا نجات دهد؟

يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 722433
پزشکان کوبایی در خط مقدم قرار دارند، تا جایی که آنها همواره توسط حکومت‌شان برای مقابله با شرایط اضطراری سلامت به سراسر جهان اعزام شده‌اند.
آیا کوبا می‌تواند جهان را از کرونا نجات دهد؟
به گزارش جهان نيوز، در حالی که اولین آزمایش بالینی در مورد واکسن ویروس کرونا امروز در ایالات متحده شروع شد، کوبا ممکن است از هم اکنون به دارویی موفقیت‌آمیز با قابلیت معالجه کوید ۱۹ دست یافته باشد. جهان غرب در به‌رسمیت شناختن ظرفیت این کشور کوچک کارائیب برای مقابله با بزرگ‌ترین چالشی که جهان با آن مواجه است، کند عمل کرده است.

این تقریبا معجزه است که کوبا فقط ۴ مورد جدی عفونت فعال ناشی از کرونا دارد.   این بیماران شامل ۳ گردشگر ایتالیایی و یک شهروند کوبایی هستند و در کنار آنان ده‌ها تن دیگر که مشکوک به ابتلا هستند ولی بیماری‌شان تأیید نشده، با اقدامات پیش‌گیرانه در قرنطینه به‌سر می‌برند.

پزشکان کوبایی در خط مقدم قرار دارند، تا جایی که آنها همواره توسط حکومت‌شان برای مقابله با شرایط اضطراری سلامت به سراسر جهان اعزام شده‌اند.   به عنوان مثال، به مورد ابولا که در سال ۲۰۱۳ در غرب آفریقا بروز پیدا کرد نگاه کنیم.
وزارت بهداشت کوبا تخمین می‌زند که از سال ۱۹۶۰ تا امروز، پزشکان این کشور در قریب ۶۰۰,۰۰۰ مأموریت در ۱۶۴ کشور حضور داشته‌اند.   بسیاری از آنان هنوز در ۶۷ کشور بالاخص در آفریقا و آمریکای لاتین مشغول فعالیت هستند.

رادیو هاوانا در مورد داروهایی که قبلاً برای درمان کرونا در کوبا توسعه داده شده و هم اکنون موجود هستند، گزارش داد. این خبر هم‌چنین در مورنینگ استار نیوز در انگلستان وچین منتشر شد.

امروز، سفارت کوبا در روم، ایتالیا، پیشنهاد "سازمان دوستی ایتالیا-کوبا" و سازمان "هماهنگی ملی کوبایی‌های مقیم در ایتالیا" جهت ارزیابی امکان درخواست دریافت کمک از کوبا را که به طور جداگانه در اختیار مقامات ایتالیایی قرار گرفته است، مطرح کرد. طبق پیشنهاد این سازمان‌ها، کمک کوبا می‌تواند شامل اعزام پرسنل پزشکی و ارسال داروی اینترفرون آلفا ۲b باشد که برای مقابله با کرونا به‌طور موفقیت‌آمیز از آن استفاده شده است.

طبق گزارشات دریافتی از چین، آلفا ۲b در توقف گسترش ویروس کرونا به حداقل ممکن، کمک بزرگی کرده است.

جولیو گالرا، مشاور امور بهداشت و تندرستی منطقه لومباردی در ایتالیا علنا اطلاع داد که در روز شنبه ۱۴ مارس ۲۰۲۰ وی درخواست کمک از کوبا را ارائه داده است.   کنسول کوبا نیز دریافت این درخواست رسمی و ارائه آن به مقامات مسئول در کوبا را تأیید کرده است.

طبق اظهار ادواردو مارتینز، رئیس بیو کوبا فارما گروپ، صنعت دارویی کوبا آماده است هزاران بیمار احتمالی کرونا در این جزیره را معالجه کند.

مارتینز این جمعه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که ۲۲ داروی تولید شده در کوبا بخشی از پروتکلی هستند که برای مقابله با شیوع کرونا در این جزیره پیش‌بینی شده است.

مارتینز گفت که این دارو می‌تواند به منظور کمک جهت جلوگیری از شیوع این ویروس و معالجه افرادی که علائم ابتلا به آن را دارند به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

در کارائیب، جامائیکا، سنت کیتس و نویس و وینست و گرنادینس اعلام کرده‌اند که تقاضای دریافت کمک از همتایان کوبایی‌شان را ارائه داده و یا این که خواهند داد.

اولین گروه شامل ۲۱ پرستار متخصص از کوبا برای بالابردن ظرفیت نظام سلامت جامائیکا مقابله با کرونا وارد این کشور خواهند شد.

یادداشت مترجم:
۵۳ کادر پزشکی کوبا که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با ابولا به سریلانکا اعزام شده بودند، اینک برای نبرد با کرونا وارد شهر برگامو در ایتالیا شده‌اند. کرونا در برگامو به شدت شیوع یافته و علاوه بر کوبا، چین نیز یک گروه از پرسنل درمانی خود را به این منطقه فرستاده است.

سفیر کوبا از زمان بروز کرونا در ایران بارها آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران به آگاهی مقامات ایرانی رسانده است.

نویسنده: یورگن تی استاینمتز/ ترجمه از: عبدالحمید شهرابی، مسئول تحقیقات خانه آمریکای لاتین
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آفرین کوبا!
حسین
Iran, Islamic Republic of
سفیر کوبا از زمان بروز کرونا در ایران بارها آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران به آگاهی مقامات ایرانی رسانده است.
دولتمردان ما فقط به فرانسه وانگلیس و آمریکا بله میگویند
سفیر ایران در پاریس گفت: بامداد امروز اولین هواپیمای چارتر پزشکان بدون مرز شامل یک بیمارستان صحرایی، دارو، ماسک، لباس‌های مخصوص کادر پزشکی و دیگر اقلام مورد نیاز از شهر بوردو فرانسه راهی تهران شد.
Iran, Islamic Republic of
فرانسه مگه در مقابله با کرونا خودش مشکل نداره؟
Iran, Islamic Republic of
اینها میخواهند سر به تن ما نباشه باید دید چه هدفی را دارند دنبال میکنند، دولت نباید شیفته محبت این طیف آدمها شود.
مجید از مشهد
فرانسه!!!! چقدر زود ماجرای خون های آلوده به ایدز رو که هدیه فرانسوی ها بود از یاد بردیم
Iran, Islamic Republic of
عوضش! ؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
پزشکان بدون مرز عموماً جاسوس هستند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرادولت ما ازکوبا کمک نگرفته