پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۵۹

ظریف: پیشنهاد کمک پمپئو منافقانه بود

شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 722361
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه اگر آمریکایی ها به این تجاوزات علیه مردم عراق ادامه دهند، باید منتظر جواب باشند، گفت: تروریسم درمانی آمریکا مانع واکنش مؤثر در مقابل بیماری جهانی است.
ظریف: پیشنهاد کمک آمریکا به ایران منافقانه بود
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه فولیا دی سان پائولو برزیل اظهارداشت: تروریسم درمانی ایالات متحده آمریکا مانع واکنش مؤثر در مقابل بیماری همه گیر جهانی است.
 
برپایه گزارش مهر، متن این مصاحبه به شرح زیر است:
ایران دارای سومین آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا است و برای رفع این مشکل، با مشکلات دیگری هم روبرو است. تحریم ها و انزوای اقتصادی بر این وضعیت چگونه تأثیر می گذارد؟

این تحریم ها منابع اقتصادی ما، نه تنها ذخایر نفت بلکه بخش خصوصی ما را نیز تحت تاثیرقرار داده است. سیاست [آمریکایی] فشار حداکثری علیه ما مانع صادرات ما می شود؛ بنابراین منابع کمتری برای سرمایه گذاری داریم. ما یک کشور ثروتمند هستیم اما به دلیل تحریم ها منابع لازم را برای خدمت به مردم آسیب دیده دراختیار نداریم. حتی اگر توانایی مالی تهیه آن را داشته باشیم، تحریمها مانع خرید دارو و تجهیزات می شود.

محدودیت های بانکی و مالی اعمال شده مشخص نمی کند که شما کالاهای بشردوستانه خریداری می کنید یا خیر. هنگامی که یک بانک تصور می کند که انجام تجارت با ایران خطرناک است، به سادگی در را می بندد.

علاوه بر این، شرکت های سازنده تجهیزات پزشکی اروپا، به دلیل تهدیدات آمریکا با ما تجارت نمی کنند و کالاهای پزشکی را به ما نمی فروشند. بنابراین اعمال تروریسم اقتصادی و درمانی علیه ایران توسط ایالات متحده آمریکا، اشکال مختلفی دارد. این اقدامات از منظر حقوقی، جنایت علیه بشریت است.

از طرف دیگر، ایران از پیشنهاد کمک آمریکا خودداری کرده است.
این پیشنهاد منافقانه بود. چند روز پیش، [وزیر امور خارجه، مایک [پومپئو از سایر کشورها خواست که شرایطی را اعمال کنند که به ایران در مبارزه با کرونا کمک کند؛

تنها کاری که ایالات متحده بایستی انجام دهد این است که ایجاد وقفه نکند. ما از خود مراقبت خواهیم کرد و در دنیا دوستان کافی داریم که به ما کمک کنند. تروریسم اقتصادی را متوقف کنید.

اگر شما آماده انجام این کار نیستید، ما از جهانیان می خواهیم که نشستن و تماشا کردن این قلدری را متوقف کنند. این غیر انسانی است. مردم ایران دارند از دست می روند و دیگران فقط به این امید که خودشان صدمه نبینند، قلدری آمریکا را می پذیرند. این روش موثرنخواهد بود.

آیا تازه ترین بحران با آمریکایی ها، که تقریباً به جنگ ختم شد، برطرف شده است؟
ایالات متحده اقداماتی را انجام می دهد که پیامدهایی دارد؛ به ویژه برای افرادی که تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند. در ترور ژنرال سلیمانی، تعداد قابل توجهی از عراقی ها نیز جان باختند؛ از جمله یک فرمانده که معاون وزیر دفاع آن کشور نیز بود. آنها مرتکب تجاوز می شوند و انتظار دارند که ایران جلوی واکنش دیگران را بگیرد. ما قادر به کنترل شهروندان سایر کشورها نیستیم که می خواهند از خود دفاع کنند.

اگر آمریکایی ها به این تجاوزات علیه مردم عراق ادامه دهند، باید منتظر جواب باشند. آنها نمی توانند پشت این بهانه که این تقصیر ایران است و آنها گروههای مورد حمایت ایران هستند پنهان شوند. آنها از اصطلاح «گروه های نیابتی» استفاده می کنند که غیرمسئولانه و توهین به مردم عراق است. آنها نایب] ایران [نیستند.

رابطه این گروه های شیعه با ایران چیست؟
ما فقط با گروه های شیعه رابطه نداریم. ما با سنی ها و مسیحیان هم رابطه داریم. ما یک سیاست حمایت از کسانی که تحت فشار هستند را داریم.

ایالات متحده بایستی این مسئله را درک کند زیرا آنها ادعا می کنند که از مردم سالاری و از کسانی که سرکوب می شوند حمایت می کنند. ایالات متحده این مسئله را در مورد ما تشخیص نمی دهد زیرا وقتی آنها] ادعا می کنند [از مبارزان آزادی حمایت می کنند]، در واقع [از "نیابتی ها" حمایت می کنند. اما وقتی ما می گوییم از کسانی که مظلوم واقع شده اند حمایت می کنیم، واقعاً از آنها حمایت می کنیم. ما به آنها نیازی نداریم که "نایب" ما باشند.

آیا ایران هیچ نفوذی بر آنها ندارد؟
ما نفوذ داریم اما آنها را کنترل نمی کنیم. این دو مورد بسیار متفاوت است. نفوذ، توانایی صحبت با کسی، بحث و گفتگو، تلاش برای متقاعد کردن است. کنترل کردن یعنی اینکه بتوانید دستور دهید. ما نمی توانیم و نمی خواهیم به این افراد دستور بدهیم] زیرا [اگر چنین شود ما استقلال و کرامت آنها را از بین برده ایم. بدون کرامت، بدون تمامیت، هواداران ما برای ما هیچ ارزشی نخواهند داشت. آمریکایی ها این را درک نمی کنند.

اندکی پس از ترور ژنرال سلیمانی، کلمه انتقام جویی برجسته در ایران برجای ماند. آیا این] انتقام [به پایان رسید؟
پاسخ دولت ایران در اقدامی دفاعی علیه پایگاهی که حمله به ژنرال سلیمانی را انجام داد، طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، اجرا و تکمیل شده است. انتقام، برای مردم عراق مورد دیگری است. کسانی که در نتیجه عملکرد آمریکا شوریده اند، می توانند تصمیم بگیرند که خودشان اقدامی کنند. این موردی نیست که بتوانیم آنرا کنترل کرده یا بر آن تأثیر گذاریم.

از آیا توافق هسته ای از بین رفته است؟
نه، من معتقدم که بسیار زنده است. من معتقدم که حقوق بین الملل به واسطه آنکه یک مجرم آن را نقض می کند نمی میرد؛ درست همانند قوانین مربوط به قتل که وقتی چنین جنایتی ارتکاب می شود، نمی میرد. اکنون این یک واقعیت است که اثرات برجام برای روابط بین الملل و برای اقتصاد ما بسیار کمتر از آنکه ما می توانستیم بدست آوریم است اما این بدان معنا نیست که توافق هسته ای مرده است. ایالات متحده آمریکا رژیمی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می کند.

پس از قتل] سردار [سلیمانی، روابط ایران و برزیل با حمایت جائیر بولسونارو از دونالد ترامپ، دچار تنش شد. اکنون در چه وضعیتی است؟
ما بیش از صد سال است که با برزیل رابطه داریم. ما همیشه روابط خوبی داشته ایم و سیاست های ما مانند اقتصادهای ما مشابه و مکمل هستند. ما یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات برزیل در منطقه خود هستیم و در گذشته، برزیل یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی و سایر محصولات ما بوده است.

البته روشن است که دولت برزیل برخی مواضع را اتخاذ کرده است که ما آنها را نمی پذیریم و نظر خود را اطلاع می دهیم. ما نمی توانیم رضایت از تعرض علیه فردی در مأموریت صلح در کشور خارجی بوده است را بپذیریم. من معتقدم که از همه جنبه های حقوق بین الملل، این اقدام بایستی محکوم شود.

برزیل به به واسطه دیدگاه خود در حمایت از حقوق بین الملل، تمامیت ارضی و احترام به حق حاکمیت شناخته شده است.] برزیل [موضعی قوی در مورد منع استفاده از زور در روابط بین الملل دارد. لذا ما امیدواریم برزیل به این اصول متعهد بماند زیرا این اصول برای همه ما مهم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مدعیان دروغین حقوق بشر نسبت به کشتار مردم بی‌گناه افغانستان، پاکستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن ومنطقه پاسخگو باشند.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
امریکایی ها اگر راست می گویند تحریم غذا و دارو را بردارند.
Iran, Islamic Republic of
کشورهای باقیمانده در برجام تاکنون نتوانسته اند خسارت ناشی از خروج آمریکا از این توافق را برای ایران جبران کنند.
Iran, Islamic Republic of
امریکا و اروپا حفظ تحریم ها و حفظ برجام را باهم می خواهند و این مغایر منافع ملی ایران است.
Iran, Islamic Republic of
ترامپ باید نگران تسلیحات هسته ای آمریکا باشد.
ترامپ باید نگران تسلیحات هسته ای انگلیس، فرانسه و آلمان باشد.
ترامپ باید نگران تسلیحات هسته ای اسرائیل باشد.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف آمریکا جنایتکار شماره یک به همراه انگلیس جنایتکار شماره یک درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک ازسال 1332 تاکنون که در امور ایران دخالت و مداخله می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد..
Iran, Islamic Republic of
پنج سال است که عربستان جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک به کمک غرب جنایتکار شمار ه یک مردم غیرنظامی، بی‌دفاع و مظلوم یمن را می‌کشد و هیچ‌ صدایی از آمریکا جنایتکار شماره یک و کشورهای غربی جنایتکار شماره یک بلند نمی‌شود. حال که ارتش یمن موفق شده با تعدادی پهپاد پالایشگاه عربستان را به آتش بکشد آمریکایی‌ها جنایتکار شماره یک به تقلا افتاده‌اند و سر و صدا و گریه و لابه راه‌ انداخته‌اند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا شریک تمام جنایت های انسانی است که رژیم آل خلیفه در حق ملت بحرین مرتکب شده است.
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی آمریکا را به دلیل فروش انواع سلاح های ممنوعه و بمب های خوشه ای به حامیان اصلی تروریسم به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت متهم کرد.
که واشنگتن قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده و در جنگ یمن به ائتلاف متجاوز سعودی سلاح می دهد.
آمریکا ازمداخله گری و فروش سلاح به حامیان اصلی تروریسم دست بردارد.
آمریکا انواع سلاح های ممنوعه اختیارائتلاف عربی به سرکردگی عربستان قرارداده است!
آمریکا همچنان به ائتلاف عربستان درجنگ یمن سلاح می دهد.
آمریکا شریک جرم جنایات سعودی ها درجنگ یمن است.
Iran, Islamic Republic of
ایران ائتلاف آمریکا را به رسمیت نمی شناسد
Iran, Islamic Republic of
در برابر اشغالگری آمریکا جنایتکار شماره یک سکوت نمی کنیم در برابر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکایی ها جنایتکار شماره یک سکوت نمی کنیم. تروریست های منطقه خاورمیانه و جهان و آمریکایی ها برای ما یکی هستند.
ب
Iran, Islamic Republic of
جناب غیر این باشد بایدتعجب کنید؟؟؟؟؟؟...
Iran, Islamic Republic of
حضور آمریکا جنایتکار شماره یک درافغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و... و ایجاد نگرانی برای منطقه است....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
رژیم پلید ونجس و نحس صهیونیستی
22سال آینده را نخواهد دید وبهتره جناب نتانیاهو شنا کردن در اقیانوس را یاد بگیرید چون تنها را ه فرارش اقیانوس خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
عربستان و هم پیمانانش به شکست در یمن اعتراف کنند.
اسرائیل و هم پیمانانش به شکست در سوریه اعتراف کنند.
آمریکا و هم پیمانانش ازسال 2001 تاکنون به شکست در افغانستان و منطقه اعتراف کنند.
آمریکا و هم پیمانانش ازسال 2011 تاکنون به شکست درسوریه و منطقه اعتراف کنند.
Iran, Islamic Republic of
با آمریکایی ها، کشورهای اروپایی، سعودی ها، اماراتی ها، بحرینی ها، صهیونیست ها و تروریست ها و حامیانشان مثل خودشان رفتار می کنیم
کاری می کنیم آمریکایی ها، کشورهای اروپایی، سعودی ها، اماراتی ها، بحرینی ها و صهیونیست ها پشیمان شوند.
Iran, Islamic Republic of
نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی را فردی توصیف می کند که «باید مانند یک میمون در حیات وحش آفریقا زندگی کند.
نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی را فردی توصیف می کند که «باید مانند یک میمون در حیات وحش آفریقا زندگی کند.
United States
آمریکایی ها ازسال 1945 تاکنون بویی از انسانیت نبرده اند ولی متاسفانه ظریف تاکنون بی توجهی کرده است.
United States
چرا ظریف ناتوان ازسال 1392 تاکنون با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟......
United States
ما از آزمایش‌های دفاعی اخیر کره شمالی استقبال می کنیم
حسن روحانی ازسال 1392 تاکنون ثابت کرد که دیگر نمی تواند ازحق وحقوق ملت ایران و کشور دفاع و حمایت کند.
United States
سازمان ملل بارها ایران را به جرم ناقض حقوق بشر و... متهم و محکوم کرده است.....!!!!!
United States
مسائل منطقه تنها فقط خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه حل و فصل خواهد شد و نه راه گفت‌وگو
United States
....
Iran, Islamic Republic of
بعضی‌ها اشتباه خیال می‌کنند مذاکره با امریکا مشکلات را حل می‌کند
Iran, Islamic Republic of
مذاکره کردن با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی کند
مذاكره با امريكا نتيجه‌اي ندارد چون قطعا هيچ امتيازي نمي‌دهند
Iran, Islamic Republic of
واقعاً عجیبه آقای ظریف بالاخره از نفاق کدخدا گفت
Iran, Islamic Republic of
نماینده مجلس عراق: عقب‌نشینی آمریکایی ها از پایگاه القائم نمایشی است
Iran, Islamic Republic of
مصر نظامیان خود را به دلیل کرونا از لیبی خارج کرد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
عدم اطلاع ماهواره‌های جاسوسی آمریکا از عملیات ترور سردار سلیمانی
یک نشریه آمریکایی در مطلبی به فوق سری بودن عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روسیه از آمریکا خواست، به دلیل شیوع کرونا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند
Romania
......
سارا
Iran, Islamic Republic of
یعنی کامنت ها تابلوئه کار خودتونه... تابلو
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف باید به مردم ایران توضیح و پاسخ دهد قرار بود با حل مسئله هسته ای تحریم ها غیرقانونی و غیرانسانی بر داشته شود اما دولت جنایتکار شماره یک آمریکا به درخواست رژیم صهیونیستی و از دریافت رشوه از عربستان سعودی، امارات و بحرین تحریم ها را بیشترکرد.
Iran, Islamic Republic of
نماینده کنگره آمریکا: حفظ تحریم‌های ایران در بحبوحه کرونا، یک ظلم اَبَرشرورانه است
«ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره شب گذشته (جمعه) در پیامی توییتری، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع ویروس «کرونا» را اقدامی بسیار…
Iran, Islamic Republic of
مقام روس: تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن غذا و دارو به ایران می‌شود
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی واقع در وین گفت: تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن اقلام بشردوستانه به ایران می‌شود.
Iran, Islamic Republic of
پاکستان بار دیگر خواستار لغو تحریم‌های ایران شد
در ادامه درخواست‌های بین‌المللی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای کمک به مقابله با ویروس کرونا، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان خواستار…
Iran, Islamic Republic of
واشنگتن: سیاست فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌یابد
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه از تداوم فشارهای کشورش بر ایران خبر داد.
Iran, Islamic Republic of
هدف نیروهای تروریست ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا ازسال 2014 تاکنون از حمله به زیرساخت های سوریه و عراق چیست؟
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران در شرایط تحریم به تنهایی در حال مبارزه با کرونا است.
Iran, Islamic Republic of
تقویت برنامه موشکی درسی است که صدام و برجام به ایران آموختند
Iran, Islamic Republic of
اروپایی‌ها تاکنون مانند آمریکایی ها برای نجات برجام اقدام عملی نکرده‌اند.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
اعتراض کره جنوبی و ژاپن به آزمایش موشکی جدید کره شمالی
ارتش کره جنوبی با توجه به شرایط بوجود آمده ناشی از همه گیری ویروس کرونا، آزمایش‌های موشکی کره شمالی را اقدامی نامناسب خواند.
Iran, Islamic Republic of
انتقاد مجدد ترامپ از رسانه‌ها این بار بخاطر کرونا
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی که گفته بود ترامپ تمایل دارد در خصوص اوضاع کنونی ابراز خوش بینی کند، انتقاد کرد.
Iran, Islamic Republic of
واکنش روسیه به احتمال تحریم‌های جدید آمریکا
"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه معتقد است، انتشار مطلبی در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» درباره احتمال اعمال تحریم‌های…
Iran, Islamic Republic of
معاون اول ترامپ حاضر به انجام تست کرونا شد
Iran, Islamic Republic of
رژیم صهیونیستی از دادن ماسک و مواد ضد عفونی به اسیران فلسطینی خودداری کرد
Iran, Islamic Republic of
تحریم‌های آمریکا ضد ملت ایران ظالمانه است
Iran, Islamic Republic of
مقام‌های ترامپ اعتراف می‌کنند ترور سردار سلیمانی اشتباه راهبردی بوده است
Iran, Islamic Republic of
...
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
....
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
...
Iran, Islamic Republic of
چشم بسته غیب گفتی ؟ ....
Iran, Islamic Republic of
خدایا عاقبت مردم وکشورمان را ا.....حفظ کن